Gå til innhold

Australia - ønsker tips

zanell

Anbefalte innlegg

Jeg og søstra mi skal reise til Australia og være der en måned. Enten i november eller februar. Vi har en del ting vi ønsker å se, blandt annet Fraser Islands, Whitsunday Islands, Great Barrier Reef, The Wet Tropics, Sydney, Blue Mountains, Uluru og diverse andre byer. Kom gjerne med ideer til andre ting vi kanskje burde få med oss!

Det vi lurer på, er blandt annet reiserute og transport. Burde vi f.eks leie bil og kjøre fra Cairns til Melbourne, så får vi med oss mye på veien? Eller er offentlig transport bedre/billigere? Men så vil vi gjerne se outbacken i Australia også, samt Uluru. Så hvordan kommer vi oss dit? Dessuten vil vi jo tid til å nyte ting, ikke bare stresse avgårde til neste sted. Derfor ønsker vi ikke å være overambisiøse med reiserute heller.

En annen ting er budsjett. Hvor mye må man beregne på en måned i Australia? Og flybilletter? Vi trenger ikke bo på luksushoteller eller spise på superfancy resturanter, men vi ønsker at det rent og trivelig, orker ikke spinke og spare og bo på dritthoteller.

Dette ble mange spørsmål, håper virkelig noen her inne har reist i Australia og har noen gode tips og råd til oss :)

P.S, finnes det noen gode reiseforum i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Australia ja. Vi var i Sydney, Melbourne og Whitsundays nå for et par mnd siden.

Å fly innenlands er ganske billig. Du kan få rimelige billetter med Jetstar (vi hadde kjempegode erfaringer her), Virgin Australia eller Tiger Airways.

Du må tenke at avstandene er utrolig store avstander. Det tar f.eks nærmere 3 timer å fly fra Melbourne til Hamilton Island som er oppe ved Great Barrier Reef. Kan forøvrig anbefale Hamilton Island. Der har de dagsturer til Whitehaven og til Reef Pontoon som er selve hovedrevet.

I Melbourne og Sydney bodde vi på NOvotel - sentralt, rent og pent. Ikke så dyrt.

Hamilton Island har man Bungalower - kan anbefales. Man må regne med at det er dyrere å reise opp til Whitsundays.

Noter at når dere bestiller må dere sjekke ut når det er skoleferier etc. Kan fort fylles opp og prisene stiger jo selvfølgelig deretter.

NÅr det gjelder reiserute så tar det jo f.eks 4 timer med fly fra Sydney til Uluru. NÅ vet jeg ikke hvor der eplanlegger å lande, men et alternativ er å starte med følgende:

Sydney - Uluru - Melbourne - Whitsundays (Cairns). Man kan fint ta seg ut til korallrevene fra Cairns.

Når det gjelder mat i Australia så vi ikke akkurat imponerte, men det var helt ok. Folkene er utrolig vennlige og imøtekommende. Gled dere det blir trip of a lifetime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke satset på å kjøre strekningen Cairns-Melbourne, det er rett og slett ekstremt langt :P

Jeg brukte et selskap både ved Uluru (til Darwin for å få med nasjonalparken der) og ned Østkysten. Såvidt jeg husker brukte jeg Adventoure tours begge steder. Jeg var i Australia mye lenger, og brukte mye tid på egenhånd, men hvis jeg kun hadde en måned tilgjengelig så ville jeg personlig ha satset på noen organiserte turer for å få med mest mulig. Jeg var med på turen fra Cairns til Sydney som tok 14 dager, og følte at jeg fikk med meg det jeg trengte på Østkysten. Både outback, Fraser Island, Whitsundays og surfing er inkludert.

En måned høres ofte mye ut, men med de avstander og det som er å se i Australia, så går en måned utrolig fort. Jeg var der i 9 md. og kan ikke si at jeg fikk sett absolutt alt jeg hadde lyst til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Takk for svar og gode råd :) Har ikke fått sett de før nå pga ferietur.

Blir kanskje langt å kjøre hele østkysten ja, satt og kikket på Google Maps her om dagen og fant fort ut at Australia er stort, hehe ;)

Men flott at flyreiser innenlands ikke er så dyrt, da er jo det absolutt et alternativ. Dessuten finnes det et busselskap som reiser mellom de største byene på østkysten (husker ikke navnet akkurat nå), der kan man også få et rimelig minipass som gjør at man kan hoppe av og på som man vil. Kanskje en kombinasjon av fly og buss er best.

Gleder meg skikkelig ihvertfall, tror det blir knallbra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går an å leie camper van fra Alice til Darwin, det blir bare halve turen fra Melbourne, men mer enn nok til å se mye outback. Mye fine nasjonalparker hvor man kan kjøre rundt og se ting på egenhånd :) fra Alice er det vel rundt en dags kjøring til Uluru, men man må tilbake gjennom Alice om man skal nordover til Darwin. Ellers anbefaler jeg great barrier reef (gjerne en natt eller to på båt med prøvedykk om dere ikke er sertifiserte, lengre hvis dere er erfarne). Brisbane er fint, mye fint i strekningen Brisbane til Sydney. Melbourne må også opleves. Ville valgt Fraiser fremfor Whithsundays. Syntes sistnevnte var oppskrytt. Vestkysten har heller ikke såå mye spennende, men skal dere sørvestover så få med dere Adeleid og Kangoroo Island. Er dere innom Perth er Rottnest Island et must, men ikke verdt turen til Perth alene.

Tasmania har mye fin natur, men ligner mye på Norge.

Ville altså fokusert på outback i central Australia og østkysten evt med flytur innom Melbourne (kulturhovedstaden). Sydney er en fin by, men ikke sett av for mange dager her. Sentrum er ganske kompakt så man trenger ikke mye tid. Kanskje 3 fulle dager. Melbourne fra 2 hele dager. Hva med 2 uker outback inkl reising, en uke østkyst og en uke storby?

God tur!!

Anonymous poster hash: 86192...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...