Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på saken hvor ei lita jente ble bitt av en hund som sto i bånd utenfor eierens hus. (Nå nylig)

Når jeg var lita var noe av det første jeg lærte å ALDRI ALDRI ALDRI gå bort til fremmede hunder. Ihverfall ikke de som står bundet! Den lærdommen satt som støpt og sitter den dag i dag. Lurer på hvor mange som lærer barna det samme i dag? Har hørt noen utsagn rundt om som: "Hvorfor skal vi lære barna noe om hund da? Vi har ikke hund vi." ol. Vi lærer da barna at de skal se seg for før de går over veien, at de ikke skal bli med fremmede, hvorfor ikke lære dem at ikke alle nusselige hunder er snille med barn?

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest TomKrus
Skrevet
Tenker på saken hvor ei lita jente ble bitt av en hund som sto i bånd utenfor eierens hus. (Nå nylig)

Når jeg var lita var noe av det første jeg lærte å ALDRI ALDRI ALDRI gå bort til fremmede hunder. Ihverfall ikke de som står bundet! Den lærdommen satt som støpt og sitter den dag i dag. Lurer på hvor mange som lærer barna det samme i dag? Har hørt noen utsagn rundt om som: "Hvorfor skal vi lære barna noe om hund da? Vi har ikke hund vi." ol. Vi lærer da barna at de skal se seg for før de går over veien, at de ikke skal bli med fremmede, hvorfor ikke lære dem at ikke alle nusselige hunder er snille med barn?

Hva mener dere?

Det bør være en like selvfølgelig barnelærdom som dine andre eksempler.

Gjest tusjen
Skrevet

Jeg lærte min datter at hun ikke måtte gå bort til hunder og jeg lærte henne at hun ikke måtte springe ut i veien..

Men, hun sprang ut i veien en gang likevel... :roll: ett under at det gikk så bra som det gikk...

Selv om foreldrene gjør så godt de kan så er det ikke alltid så enkelt med unger, de glemmer seg fort... Jeg snakker av erfaring..

tusjen

Gjest Xavia
Skrevet

Det er innprenta i dattera mi i hvert fall. Men jeg er sjokkert over hvor mange som ikke kan ha hørt det dugg om dette hjemmenfra.

Når jeg er ute med hunden (en Am Staff) må jeg gå gjennom en meeeget barnevennlig gate. Nesten alltid en unge eller to som kaster seg fram for å kose og klappe. Det er veldig få som spør om det er greit først.

(Heldigvis går dette greit for min hund, han er vant til barn, og vil meeer enn gjerne bli klappet og kost med.)

Skrevet
Jeg lærte min datter at hun ikke måtte gå bort til hunder og jeg lærte henne at hun ikke måtte springe ut i veien..

Men, hun sprang ut i veien en gang likevel... :roll: ett under at det gikk så bra som det gikk...

Selv om foreldrene gjør så godt de kan så er det ikke alltid så enkelt med unger, de glemmer seg fort... Jeg snakker av erfaring..

tusjen

Et godt eksempel på det ja.

Barn hører ikke alltid.

Skrevet

Har selvfølgelig lært dem det.. som en hel masse annet.. men unger er unger .. og de reagerer ofte spontant.. og glemmer lærdommen desverre..

Skrevet

Det er klart at barn ikke alltid hører etter! Jobber i barnehage så jeg er da klar over det må vite. :-)

Men jeg synes det er rart at ikke flere lærer barna sine slikt. Men supert at dere gjør det da!

Det at barn kaster seg over hunden på tur uten og spørre, jeg sier i fra at de ikke får hilse på hunden uten at de spør først. De fleste ser da på meg med store øyne, det er visst det rareste de har hørt...

På utstilling er det så morro og møte barn! De spør pent og setter seg rolig ned og koser. Spør veslevoksent om alder og sier den er pen. :-)

Gjest Far til 2
Skrevet

Det er klart vi skal lære barn å ha respekt for hunder og være forsiktig.

Men det kan også gå for langt ved at barna blir livredde bare de ser en hund på veien.

Jeg har, som de fleste andre foreldre, lært mine barn å ikke gå bort til fremmede hunder. Men en del av problemene ligger ikke der, men like ofte hva hundeier/fører gjør. Det ene tilfellet vi ser nå er bare en dråpe i havet i motsetning til alle de tilfellene vi hører om i mediene hvor hund uprovosert angriper menesker.

Hos oss finnes det er nærbutikk hvor barna tidligere har syklet for å handle inn småting som jeg kan ha glemt. Nå er det imidlertid slutt på det. Hundeierene binder nå hundene i sykkelstativene der ungene setter sykkelen mens de er i butikken istedenfor å binde dem på anvist plass hvor de ikke kan gjøre noe galt. Dette har medført at barna ikke lenger tør gå i butikken. Ike minst fordi det er blitt en uvane at de fleste binder hunden sin i sykkelstativet og at barna ikke lenger kommer inn i butikken om hunden har et bånd på 2-3 meter.

Jeg snakket med butikkinnehaveren som lovte å gjøre noe med det, men etter en "stille prat" med en av de ansatte viser det seg at innehaveren ikke tør ta det opp av redsel for å miste viktige kunder som har hund.

Resultatet er at han mister kunder som sender barna i butikken.

Skepsisen som hundeiere viser ovenfor andre er altså gjensidig. Vi (både hundeiere og vi som ikke har hund) må bli flinkere til å respektere hverandre. Først da kan vi unngå ulykker som vi leser om mht hund og barn.

Far til 2

Gjest Madam Felle
Skrevet

Hva barn gjør når foreldrene ikke er tilstede, kan nok være noe helt annen enn når foreldrene er der.

Skrevet

Jeg husker ærlig talt ikke om foreldrene mine lærte meg det, men jeg har uansett aldri pleid å gå bort til fremmede hunder (vel, i voksen alder har jeg av og til gjort det, når de ser så triste ut...).

Gjest Phair
Skrevet
Jeg husker ærlig talt ikke om foreldrene mine lærte meg det' date= men jeg har uansett aldri pleid å gå bort til fremmede hunder (vel, i voksen alder har jeg av og til gjort det, når de ser så triste ut...).

Hehe, snille Arkana.

Skrevet
Hos oss finnes det er nærbutikk hvor barna tidligere har syklet for å handle inn småting som jeg kan ha glemt. Nå er det imidlertid slutt på det. Hundeierene binder nå hundene i sykkelstativene der ungene setter sykkelen mens de er i butikken istedenfor å binde dem på anvist plass hvor de ikke kan gjøre noe galt. Dette har medført at barna ikke lenger tør gå i butikken. Ike minst fordi det er blitt en uvane at de fleste binder hunden sin i sykkelstativet og at barna ikke lenger kommer inn i butikken om hunden har et bånd på 2-3 meter.

Jeg snakket med butikkinnehaveren som lovte å gjøre noe med det, men etter en "stille prat" med en av de ansatte viser det seg at innehaveren ikke tør ta det opp av redsel for å miste viktige kunder som har hund.

I følge den nye hundeloven er det faktisk forbudt å sette fra seg hunden utenfor butikken, der det går kunder/barn osv. Jeg foreslår at du tar en ny prat med butikkeieren, og forteller han at dette er ulovlig, og at du vil ta saken videre til politiet dersom han ikke gjør noe. Dersom ingenting skjer synes jeg at bør ta kontakt med det lokale politiet, og spørre demom hjelp. Evt kan du også skrive ett innlegg i lokalavisa, hvor du minner folk på den hundeloven.

Selv setter jeg aldri hunden min fra meg utenfor butikken, dels fordi jeg har en hund som det er ettertraktet å stjele, dels fordi jeg har hørt alt for mange historier om drittunger som kaster stein osv på hunder som står bundet. Hunden min finnes ikke aggresiv mot barn, men jeg vil heller ikke ta sjansen på at hun forholder seg passiv til innpåslitne unger, når hun står bundet.

Gjest Xavia
Skrevet

Selv setter jeg aldri hunden min fra meg utenfor butikken, dels fordi jeg har en hund som det er ettertraktet å stjele, dels fordi jeg har hørt alt for mange historier om drittunger som kaster stein osv på hunder som står bundet. Hunden min finnes ikke aggresiv mot barn, men jeg vil heller ikke ta sjansen på at hun forholder seg passiv til innpåslitne unger, når hun står bundet.

Helt enig!! Samme gjelder for meg.

Skrevet

I følge den nye hundeloven er det faktisk forbudt å sette fra seg hunden utenfor butikken, der det går kunder/barn osv.

Er det det? Jeg ser hunder bundet utenfor butikker hver eneste dag.

Skrevet

Her hvor jeg bor har det faktisk blitt en slutt på det, hunder utenfor butikken ser jeg bare unntaksvis. Har også snakket med mange hundeeiere som ikke liker denne regelen, men jeg synes den er grei nok, både med hensyn hundene og ungene.

Skrevet

På nærbutikken min har de satt frem et hundebur som kan brukes mens eier er i butikken. Betaler 10kr. som man får igjen når hunden blir hentet (noe alla handle vogn). Det synes jeg er et veldig godt alternativ. Dettte buret står også litt unna der man vanligvis går, så det er ikke så stor fare for at barn plager hundene.

Skrevet

Min mann hadde hunden sin i bur bak i bilen, vinduet sto oppe for han skulle innom jobben. Mens han var innom der kom det en VOKSEN dame og stakk fingrene inn i buret og det likte ikke våres hund, bjeffet og glefset, dette har skjedd to ganger. Er ikke bare unger...

Gjest StoreSky
Skrevet

Hva mener dere?

:klappe:

Skrevet

Man kan lure mange ganger, på hva noen foreldre lærer unga sine....

F,eks en gutt i nabolaget her, som er ca 7-8 år. Han har flere ganger bare kommet inn til oss! Han ringer på først, men om ikke døra åpnes med en gang,kommer han bare inn... Ikke er han kamerat av min 6-åring heller, tror aldri de har lekt sammen.Merkelig unge...blir litt usikker jeg.

Men tilbake til barn og hunder, det er noe jeg har "stemplet" inn i hodet til sønnen min. Han er veldig flink, hører han ofte ute i gata her når det kommer noen med hund "Kan jeg få klappe den?"

De fleste sier ja, men noen sier også nei, fordi hunden kanskje ikke liker barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...