AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #1 Del Skrevet 3. juli 2014 Mine katter er veldig merkelige. Fra vi fikk de så pleier hun jentepusen å ligge oppå brystene mine når jeg ligger på ryggen og oppå siden hvis jeg ligger på siden. Hvis dere skjønner. Mens Guttekatten ligger tett inntil magen. Alltid. Jeg lurer på hva det betyr jeg. Har til og med tatt mammografi fordi jeg var redd jeg hadde brystkreft siden Puso mi la seg alltid oppå brystene men jeg hadde da altså ikke kreft. Men er det helt tilfeldig da? Anonymous poster hash: a4589...ee5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs Smith Skrevet 3. juli 2014 #2 Del Skrevet 3. juli 2014 Ja det er tilfeldig, katten min ligger også oppå brystet mitt hvis jeg har pledd på i sofaen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #3 Del Skrevet 3. juli 2014 Se det? Nei, ikke kjangs. Ikke hvis mennesker ikke kan se det. Lukte det? Ja. Mange sykdommer som dyr kan lukte uten at det er synlig utenfra. Anonymous poster hash: f3e7b...019 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arlea Skrevet 3. juli 2014 #4 Del Skrevet 3. juli 2014 Katter er i alle fall vanedyr. Hvis de har lagt seg et sted og likte det, så glemmer de det ikke. Min skal alltid ligge mellom og halvveis oppå beina mine hvis jeg ligger i sofaen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #5 Del Skrevet 3. juli 2014 tror nok ikke kattene legger merke til noe speielt, det har nok mest med hva de har vendt seg til og liker. Vet at en blind bekjent av meg har en katt som hopper på døra når den vil ut/inn men det går også på det samme at kattene vender seg til at det er måten eier reagerer på. Anonymous poster hash: d23cd...4bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #6 Del Skrevet 3. juli 2014 mine hadde også sine faste plasser helt fra de var små hadde søsken. de hadde vel sine "territorium" hvor den andre aldri lå Anonymous poster hash: 45a3e...86f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #7 Del Skrevet 3. juli 2014 De legger seg der de synes det er godt å ligge. Ingenting som helst med sykdom å gjøre, naturligvis. Komfort. Det var vel en sak om at noen hunder kunne lukte kreftceller, men det er også det eneste, og det fungerer jo ikke slik at hunden din da kommer og bjeffer mot den delen av kroppen der du har en kreftsvulst. Anonymous poster hash: 25e25...a77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #8 Del Skrevet 3. juli 2014 De kan lukte mange sykdommer, men det er vel kun en fåtall som faktisk skjønner hva det innebærer og bryr seg. I utgangspunktet velger kattene det som er komfortabelt, men om de plutselig endrer adferd bør du undersøke om noe er galt med dem eller deg. Anonymous poster hash: d90fe...4b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #9 Del Skrevet 3. juli 2014 Det er helt normalt at katter liker å ligge sånn, i hvertfall om de alltid har gjort det. Plutselig endring i adferd er gjerne en annen sak! Mine katter ble helt rare da jeg ble gravid! Vanskelig å beskrive hvordan, men de fikk helt ny væremåte rundt meg. Veldig kontaktsøkende og kosete, kanskje mer påpasselige? Anonymous poster hash: 12607...ab8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora M. Skrevet 3. juli 2014 #10 Del Skrevet 3. juli 2014 Det er nok forskjellig fra katt til katt hvor vare de er for sånt. Gamlepusen min var helt eksepsjonell siden han varslet meg hver gang før jeg fikk epilepsianfall. Han satte seg foran meg, så meg inn i øynene og mjauet høyt to ganger, og dette var en katt som aldri ellers mjauet. Noen ganger kom han til og med løpende inn utenfra og gjorde det samme. Jeg vet ikke hva som gjorde at han visste, jeg vet bare at han visste, og for meg var det til stor hjelp siden jeg da kunne legge meg ned og slippe å falle. Jeg snakket med veterinæren om det, og hun en veldig sjelden gang hadde hørt om det samme. Nå er imidlertid sykdommen under full kontroll, så om Pusina som jeg nå har innehar samme evnen, vites ikke. Men at katter er var for stemninger og følelser hos eieren er helt sikkert. Blir jeg stresset/urolig over noe, så kommer hun for å ligge på fanget eller være svært nær meg. Jeg tror også gjerne de merker følelser hos oss som vi enda ikke selv er helt klar over, og de bruker nok alle sine utrolig velutviklede sanser til det. Jeg har også sett mange eksempler på katter som trekker mot mennesker som på en eller annen måte er svekket eller har det vondt, på samme måte som de har omsorg for andre katter som lider. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunbeam Skrevet 3. juli 2014 #11 Del Skrevet 3. juli 2014 Katter liker også pulspunkt og noen går derfor etter dette, type bryst- og hjerteområde. Min skal alltid ligge med hodet i halsgropen min, tett inntil pulsen. Det er derfor katter kan være farlige for spedbarn med tanke på kvelning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #12 Del Skrevet 3. juli 2014 Takk for mange fine svar! Det var flott å lese. Ja katter kan nok være smarte hvis de gidder Jeg kjenner også en venninne av meg som ble gravid og katten fant ut av det før henne. Hun nektet å nærme seg venninne min. Når hun prøvde å klappe på henne, begynte hun å frese til henne, hun var ellers en snill pus men plutselig var hun sånn, og da fant hun ut at noen var som ikke stemte, hun kjørte hun først til dyrelegen og på vei hjem så ble hun svimmel og måtte stoppe bilen ett par ganger og hun spydde også. Da hadde hun en liten mistanke om det kunne være graviditet ☺️ Når hun fant ut av det, og det har gått en stund ble katten normal igjen. Hehe.. TsAnonymous poster hash: 9ae0e...c36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 3. juli 2014 #13 Del Skrevet 3. juli 2014 (endret) Mine katter er veldig merkelige. Fra vi fikk de så pleier hun jentepusen å ligge oppå brystene mine når jeg ligger på ryggen og oppå siden hvis jeg ligger på siden. Hvis dere skjønner. Mens Guttekatten ligger tett inntil magen. Alltid. Jeg lurer på hva det betyr jeg. Har til og med tatt mammografi fordi jeg var redd jeg hadde brystkreft siden Puso mi la seg alltid oppå brystene men jeg hadde da altså ikke kreft. Men er det helt tilfeldig da?Anonymous poster hash: a4589...ee5 Katter har en healende effekt. Når de ligger på deg på denne måten, enten på brystet, ryggen, i fanget, eller bare inntil deg, eller stryker seg mot deg, og de maler, så healer de deg. Det kan godt hende at katter kan se ting ved eierene sine, enten sykdom eller følelser, det tror jeg nok, men du er iallfall i gode hender når to katter ligger på deg på den måten. Men du må iallfall ikke være redd for at det er noe galt! Hver gang katten min ligger på meg, så føler jeg en trygghet og godhet, og føler meg i trygge hender. Det er ikke uten grunn at katter ble sett på som hellige dyr i det gamle egypt! Endret 3. juli 2014 av Bølle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #14 Del Skrevet 3. juli 2014 Nei, katter healer naturligvis ikke. Det som derimot kan tas med i betraktningen er at det å stryke/kose på dyr, særlig dyr man kjenner og er glad i, gjerne frigjør oxytocin i både dyr og menneske, og oxytocin skaper nærhet og tilhørighet og gjør at man føler seg mer harmonisk og avslappet. Det har absolutt ingen "healende" effekt, men det har positiv virkning på humør og stressnivå. Anonymous poster hash: d90fe...4b0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucid Skrevet 3. juli 2014 #15 Del Skrevet 3. juli 2014 (endret) Det er vel en ting de fleste dyr (spesielt hunder og katter) har til felles. Ikke vet jeg om de merker sykdom i den forstand, men de fleste merker det når eieren er lei seg f.eks. Hunden min gjorde alltid det der, når en av oss var trist eller syk kom hun bestandig og passet på og trøstet oss, det gjorde hun fra hun var hvalp. Og når jeg var fostermor for en pus en stund gjorde vel hun det samme, hvis jeg var i dårlig form eller trist kom hun alltid og la seg på meg/ved meg og koste. Spesielt hvis jeg følte meg ensom om kveldene, da krøp hun opp i armkroken min og så tv med meg. Det samme gjelder katten til ei venninne, han er generelt veldig kosete av seg, men er av den typen som gjerne stikker hvis du rører på deg. Men når jeg er dårlig, da blir han liggende samme hva. Har også lagt merke til at alle dyrene hos nevnte venninne gjør det samme når hun selv er dårlig, da ligger de som limt til henne hele gjengen, gjerne oppå det stedet som gjør vondt hvis de kommer til. Endret 3. juli 2014 av Lucid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora M. Skrevet 3. juli 2014 #16 Del Skrevet 3. juli 2014 Jeg kom til å tenke på et eksempel til fra da jeg hadde to helt små kattunger i fosterhjem som hadde mistet moren sin. De måtte selvfølgelig flaskes opp, og mesteparten av tiden tilbrakte de på brystet mitt under genseren for å få av kroppsvarmen min. Jeg glemmer aldri det sekundet jeg la de der for første gang. Jeg ble umiddelbart totalt avslappet i hele kroppen og ekstremt søvnig (sånn "gotrøtt"). Og det uten at jeg på noen måte hadde kjent meg stresset på forhånd. Jeg husker det så spesielt godt fordi det skjedde så momentant. Veldig spesielt faktisk.. Jeg har jo hatt katter rundt meg hele tiden og koser og klapper dagen lang, men tror aldri jeg har kjent noe sånt som dette. Vi mennesker går nok ofte rundt og bærer på stress vi ikke aner er der før noe plutselig får oss helt "nedpå". Puser skulle ha vært på blå resept spør dere meg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucid Skrevet 4. juli 2014 #17 Del Skrevet 4. juli 2014 Jeg kom til å tenke på et eksempel til fra da jeg hadde to helt små kattunger i fosterhjem som hadde mistet moren sin. De måtte selvfølgelig flaskes opp, og mesteparten av tiden tilbrakte de på brystet mitt under genseren for å få av kroppsvarmen min. Jeg glemmer aldri det sekundet jeg la de der for første gang. Jeg ble umiddelbart totalt avslappet i hele kroppen og ekstremt søvnig (sånn "gotrøtt"). Og det uten at jeg på noen måte hadde kjent meg stresset på forhånd. Jeg husker det så spesielt godt fordi det skjedde så momentant. Veldig spesielt faktisk.. Jeg har jo hatt katter rundt meg hele tiden og koser og klapper dagen lang, men tror aldri jeg har kjent noe sånt som dette. Vi mennesker går nok ofte rundt og bærer på stress vi ikke aner er der før noe plutselig får oss helt "nedpå". Puser skulle ha vært på blå resept spør dere meg. Åhja, dyr er fantastiske! Terapi for sjela! Er du nedfor kan du stole på at dyret ditt på en eller annen måte vil få deg til å smile litt igjen. Kan jo være at den roen du fikk kom av et slags morsinstinkt? De blir jo på et vis babyene våre, og når babyene våre har det godt får vi ro i kroppen.. Er sånn jeg føler det i allefall når jeg koser med et dyr som tydelig viser at h*n har det bra og er fornøyd. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 4. juli 2014 #18 Del Skrevet 4. juli 2014 (endret) Jeg tror ikke at dyr kan oppdage at man har fått en sykdom, men de har nok en veldig god feeling på sinnstemningen til eieren sin. Endret 15. mars 2018 av ninuska_ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora M. Skrevet 4. juli 2014 #19 Del Skrevet 4. juli 2014 (endret) Åhja, dyr er fantastiske! Terapi for sjela! Er du nedfor kan du stole på at dyret ditt på en eller annen måte vil få deg til å smile litt igjen. Kan jo være at den roen du fikk kom av et slags morsinstinkt? De blir jo på et vis babyene våre, og når babyene våre har det godt får vi ro i kroppen.. Er sånn jeg føler det i allefall når jeg koser med et dyr som tydelig viser at h*n har det bra og er fornøyd. Slik har jeg faktisk ikke tenkt på denne episoden før, men jeg tror gjerne du har rett. Jeg mistet barnet mitt (baby) for mange år siden, og har siden ikke kunnet få fler, så det har jo alltid vært en tomhet der. Jeg mener, jeg er jo klar over at alle kattene jeg har omgitt meg med får av min morskjærlighet, men det var noe helt spesielt (og rent fysisk) som skjedde akkurat i det jeg la disse to små knøttene på brystet mitt. Hmm.. Det spørs om jeg ikke burde få flere slike "oppflaskere". Det eneste er at de tar nattesøvnen fra en, som alle andre babyer. Endret 4. juli 2014 av Aurora M. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #20 Del Skrevet 4. juli 2014 Jeg tror ikke at katter har overnaturlige evner akkurat. Men jeg tror at de kan se og forstå humøret til mennesker. Jeg hadde en katt før som alltid kom for å "trøste" hvis noen var lei seg. Det var ganske tydelig at den forsto sinnstemningen til mennesker, og dette kan tyde på at katter kan føle empati, og har de samme følelsene som mennesker. Anonymous poster hash: 80acb...af0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå