Gå til innhold

Hvordan temme marsvina mine?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! For 4 dager siden fikk jeg to jentemarsvin på 5 uker. De er helt nydelige, men forferdelig sky. Jeg har lest meg i hjel på nettet etter tips etter å temme de: Jeg legger hånda inn hver dag, gir de godbit, snakker til de, sitter mye ved buret. Følger altså alle råd. Det står at når jeg gir de godbit skal jeg prøve å klappe de, og hvis det går fint kan jeg begynne å løfte de opp. Vel, det er bare å glemme her. Hvis de skal spise godbiten jeg gir de, gjør de det KUN hvis jeg holder hånda i fullstendig ro. De kommer forsiktig bortover mot godbiten og ser veldig redde ut. Løfter jeg hånda forsiktig så braser de inn i husene deres. Så hvordan i alle dager skal jeg kunne klappe de og løfte de opp??

Hvis jeg skal ha de opp, må jeg løfte opp husene deres. Da blir de forferdelig stressa og løper som noen gale i buret. Det føles absolutt ikke noe godt å gjøre det på denne måten, men hvordan skal jeg ellers få de opp? Jeg kan jo ikke sitte med hånda inne i buret hver eneste dag i flere måneder, og vente på at jeg kan klappe de. De må jo koses med hver dag. Så nå ser jeg ikke noen annen måte enn å løfte opp husene deres for å få de opp. Jeg skulle gjerne løftet de opp på en annen måte og fått lov å klappe de i buret, men det er helt umulig. Ofte tør de ikke engang komme ut av husene selv om jeg sitter der med en agurk jeg vet de elsker. De blir redde for alle lyder, de blir redde hvis jeg reiser meg forsiktig opp av sofaen osv.

Den ene er mye tøffere enn den andre, masse ute av huset (så lenge det er ro her) men den andre sitter mye inne i huset.

Jeg prøver å ta masse hensyn, bevege meg rolig osv. Tror de har blitt sånn av den andre familien de bodde hos. Der var det 2 små barn som helt sikkert har vært veldig brå mot de, og en gneldrende bikkje. Hun jeg kjøpte de av virket også veldig brå med de. Noen tips til hva jeg kan gjøre?? Smøre meg med tålmodighet?

Anonymous poster hash: 72deb...00b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg peiling på marsvin, men 4 dager er jo ikke lenge. De trenger sikkert tid til å vende seg til at alt er nytt. Jeg ville fortsatt med å gi dem mat i hånden uten å ta på dem til å begynne med, og så prøve å ta på dem litt etter hvert.

AnonymBruker
Skrevet

Du må nok smøre deg med tålmodighet. Du må kanskje bruke et par uker?

Ikke gjør noe som skremmer marsvinene som å løfte oppe huset deres. Huset skal være en trygghet og et fristed.

Fortsett som før og gi de mat/godbit, og vis at du er tålmodig. Til slutt vil de får tillit til deg.

4 dager er ikke lenge ... jeg vet om noen som brukte 2 mnd på å få tillit til en mishandlet hund.

Med marsvinene dine må du kanskje belage deg på 2 uker, eller mer?

Ikke gi opp nå! Fortsett som før og prat med de, gi de godbit, bruk tid på de, og til slutt vil de komme til deg :)

Anonymous poster hash: ff5c8...8c9
AnonymBruker
Skrevet

For å få små dyr tamme må de ha mye kropps kontakt med deg. Ha de mest mulig i fanget og i sofaen med deg. Det gjord vi med våres og de ble fort tamme.

Anonymous poster hash: 9d614...946
Skrevet

Første bud er vel å fjerne huset! Men gi deen god dose høy ig gjemme seg i! Da er de "trygge" samtidig som de "må" omgås deg! Mine brukte ikke lange tiden på å godta meg, nr 3 brukte flere mnd ettersom den eldste da hadde hus og jeg ikke tok det ut!

Gjest Funky Punk
Skrevet

Du må nok gi de litt mer tid.

De har blitt tatt vekk fra moren sin veldig tidlig. Ikke rart de er litt redde.

La de bli kjent med lyder og lukter i huset, fortsett å prate, stikke hånden inn i buret osv.

Etterhvert så tar du de opp på fanget, koser litt og setter de ned igjen ettee kort tid. Ikke ha de på fanget så lenge at de prøver å komme seg vekk selv.

Skrevet

Takk for svar. Jeg har tatt bort begge husene, og lagt inn en stor mengde høy. Dette hjalp utrolig masse! Da kan de gjemme seg i høyet, samtidig som det er MYE lettere å mate de og få de til å komme til hånda mi nå, enn før når de kun satt inne i huset dagen lang. Har også lagt pledd over halve buret så føler de seg litt beskyttet. De er fortsatt ikke tamme, men jobber med saken. Ser bittelitt forbedring dag for dag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...