Gå til innhold

Svigermor deler bilder av mine barn på fb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svigermor har over 3000 venner på fb, og er enormt aktiv. Hun er veldig aktiv i grupper som omhandler religion, antihomofili og konflikter som f. eks. Taliban og Israel, og ikke få ganger har hun fått folk på nakken der. Hun har åpen profil.

Jeg har ganske få venner på fb, kun venner, folk jeg omgås til vanlig og familie som bor langt unna. Deriblant min far, som setter stor pris på at jeg legger ut bilder av barna så han får se. Det er slik jeg bruker fb, altså på en helt annen måte.

Jeg ser ingen problemer med å legge ut bilder av barna på min profil, iom at den er lukket og begrenset. Men så var det svigermor da. Det er ikke hennes barnebarn, bare så det er sagt, det er ingen biologiske bånd. Nå nettopp delte hun et av mine bilder, så alle hennes venner ser bildet. Hun har gjort det før, og jeg har sagt fra, men hun bare fortsetter. Hun har også en lei tendens til å ta bilder av barna når de er der, og legge ut på fb. Hun har lagt ut bilder av meg også, men disse ble slettet da jeg sa kraftig i fra. Barnebildene derimot, det fortsetter hun med.

Overreagerer jeg nå? Jeg liker ikke tanken på at fremmede mennesker har tilgang til mine bilder. De ser jo kommentarene mine også, vet hva barna heter og hvor gamle de er. Da er veien kort til å finne ut hvor de bor, skolevei osv.

Hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: 22113...815

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville blokkert henne på facebook helt til hun sluttet å gjøre det!

Anonymous poster hash: 994a2...fc5
  • Liker 10
Skrevet

Du overreagerer ikke litt en gang. Dette er fullstendig uakseptabelt spør du meg. Ville sagt skikkelig i fra ellers så ville jeg ikke hatt noe mer med henne å gjøre.

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor legger du ikke bildene dine private? Da kan ingen andre enn de du bestemmer se dem.
Dersom du har alt åpent syns jeg rett og slett ikke synd på deg, da legger du opp til det selv.

Selvsagt burde hun spørre før hun deler, men så lenge bildene er "offentlige" på Facebook er de faktisk "offentlige" også, så hvem som helst kan dele.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet snakk om ingen antenner på svigermoren din. Jeg ville slettet henne fra facebook og faktisk nektet å besøke henne / ta imot besøk så lenge hun driver og tar bilder og legger ut. Du må si klart ifra.

Anonymous poster hash: 2b863...78e
Gjest Jørild
Skrevet

Jeg hadde blokkert henne. Og sluttet å dra på besøk om hun insisterer på å ta bilder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor legger du ikke bildene dine private? Da kan ingen andre enn de du bestemmer se dem.

Dersom du har alt åpent syns jeg rett og slett ikke synd på deg, da legger du opp til det selv.

Selvsagt burde hun spørre før hun deler, men så lenge bildene er "offentlige" på Facebook er de faktisk "offentlige" også, så hvem som helst kan dele.

Profilen min er lukket, og "hvem som helst" kan slettes ikke se de. Hvis du hadde gått inn der hadde du ikke sett noe som helst. Jeg har ikke dobbeltbeskyttet bildene slik at ingen kan dele de, hvordan gjør jeg det? Visste ikke at det gikk an en gang. Uansett er det ingen av mine venner som er så "korte" at de deler andres bilder. Dele lenker og slikt, javisst. Men de aller fleste har ingen interesse av å se for dem fremmede barn. Jeg har noen på vennelista som ikke ser bildene mine, jeg har huket de av i ei liste. Må visst legge til svigermor der også fra nå av.

Det er ikke synd på meg på noen måte. Hvor har jeg sagt at det er synd på meg???

• Liker 2
Skrevet

Når du legger ut bilder må du sette de som "Kun venner", ikke "Offentlig". Dette gjør du på en lille "pila" som er ved siden av bildene dine. Dersom du legger "kun venner" og hun deler videre vil de av hennes venner som du ikke er venner med kun se en tekst som sier at bildet ikke er tilgjengelig. Selv om profilen din er lukket blir ikke bildene dine automatisk private, du må "lukke" de også.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg huket av allerede. Det vil si at hennes venner ikke ser bildet? Det var da enda godt! Takk :)

Vi har ingen felles venner. Hun har flere barn, men de har slettet henne på fb alle mann på grunn av oppførselen hennes der. Min mann har ikke fb.

Gjest Trollkarlen
Skrevet

Jeg hadde blokkert henne på facebook og bedt henne dra til helvete for hennes oppførsel om hun ble grinete. Hva er det med folk og det å bøye seg ned for svigermødre? Er jo en konstant strøm av svigermor problemer på dette forumet.

Gjest Malanthor
Skrevet

Hun bryter jo loven så hvis hun ikke gir seg får du simpelthen anmelde henne. :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Når du legger ut bilder må du sette de som "Kun venner", ikke "Offentlig". Dette gjør du på en lille "pila" som er ved siden av bildene dine. Dersom du legger "kun venner" og hun deler videre vil de av hennes venner som du ikke er venner med kun se en tekst som sier at bildet ikke er tilgjengelig. Selv om profilen din er lukket blir ikke bildene dine automatisk private, du må "lukke" de også.

Dette gjelder kun dersom hun viderelinker bildene. Dersom hun lagrer de/tar de selv og så laster de op er de fult synlige for alle på hennes offentlige profil.

TS, si klart i fra om at dette er uaktuelt, bildene som ligger ute skal slettes eller så kommer du ikke lengre på besøk og du blokkerer henne på facebook.

• Liker 1
Gjest Sabrina
Skrevet

Jeg hadde satt henne på plass og fortalt henne akkurat som det var.

Skrevet

Har du ikke sagt ifra til henne hva dere ønsker?

Her har vi sagt ifra til begge kanter at hvis de ønsker å legge ut et bilde, så skal de spørre oss først, og så ser vi..

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte da jeg så trådtittelen "Men faen da, det må da en bestemor få gjøre", men så leste jeg det du skriver. Og her håper jeg ikke du vurderer annet enn å hindre henne i det. Du får blokkere henne, slik at f.eks. din far får sett bildene.

Anonymous poster hash: 51e52...b8e
  • Liker 2
Skrevet

Jo, jeg synes du overreagerer. Hvorfor gjør det noe at folk ser barna dine?
Går de med maske når du er ute offentlig også?

Og hva gjør det om folk ser kommentarene dine? Du passer jo selv på at du ikke skriver dine hemmeligheter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, jeg synes du overreagerer. Hvorfor gjør det noe at folk ser barna dine?

Går de med maske når du er ute offentlig også?

Og hva gjør det om folk ser kommentarene dine? Du passer jo selv på at du ikke skriver dine hemmeligheter.

Jeg hadde ikke ønsket at mine barn ble delt med tusenvis av kjente av en fanatisk, spesiell antihomodame uten noe biologisk bånd til dem. Man tar jo den risikoen når man legger ut bilder på nett, men det er ingenting galt i å ønske å begrense muligheten til å dele dem videre som best man kan.

Anonymous poster hash: 51e52...b8e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke dette er greit.

ville tatt en telefon til Datatilsynet, de har erfaring med denne typen saker.

Anonymous poster hash: b7ab0...464

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt har vi sagt ifra. Flere ganger. Det bare fungerer ikke.

Min mann har som sagt ikke fb. I forrige uke var han på fest med noen kompiser, og det ble lagt ut bilder på fb. Disse bildene hadde hun funnet og kommentert, noe a la "Tenk å være på fylla igjen, jeg er skuffa over deg. Du burde heller hjelpe din gamle mor med å male gjerdet, i dag har jeg malt så mye at jeg har vondt i ryggen igjen." Det kom da opp i min newsfeed at hun hadde kommentert, så min mann ringte kompisen og fikk bildene fjernet. Han har for øvrig aldri blitt spurt om å male noe som helst, og han er på fest et par ganger i året. Skikkelig fyllesvin altså.

Hvis jeg blokker henne får jeg ikke med meg slike syke ting hun gjør, det er ikke første gangen hun kommenterer bilder eller statuser som omhandler min mann. Da får jeg ikke sletta det heller. Men å hindre henne fra å se mine bilder, det skal gjøres. Og så må jeg vel ta det opp med henne. Igjen. Sist snakket hun ikke til meg på flere måneder, og hun overøste sine biologiske barnebarn med gaver og ba de på besøk, mens hun utelot mine. Da hadde jeg bedt henne la være å legge ut bilder av mine barn. Da må de straffes, må vite...

Gjest Jørild
Skrevet

Du kan blokkere henne uten å slette henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...