Gå til innhold

Katt endret adferd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, for noen år tilbake reddet vi en ung hann katt fra døden. Den ble ikke matet av eier og ved en annledning ble den også kastet ut av et vindu fra 2. etage. Den hadde også mange sår på kroppen og trengte en dyrlege. Etter mange forsøk med å få kontakt med eier, som er vår nabo, tok vi til oss katten. Vi tok den også med til dyrlege hvor den ble kastrert og behandet

Nå i det siste har katten vært ganske fokesky, noe som den ALDRI har vært. I første møte med katten var den veldig vennelig og kom bort til alle, men etter at den fikk oss som eiere og fikk fast mat, så har den ikke vært like kosete med andre folk. Noe som er forståelig siden den nå ikke trenger å "tigge" for mat mer.

Men tilbake til poenget, den har i det siste vært veldig sky, og viker unna når vi kommer. Den virker veldig skeptisk og redd. Vi har en hel dryss med unger som naboer, det er vell rundt 10 unger, og de snakker ikke så godt norsk da de ikke har norsk bakgrunn. Jeg har prøvd å forklart både ungene og foreldrene at de skal være snill mot katten og de sier at de forstår, men jeg stoler ikke helt på de. Min mor har sett en episode da de kastet stein mot katten, kan ikke si annet enn at min mor ble ganske hissig.

Det jeg lurer på er hvordan kan jeg få katten til å virke selvsikker, og ikke redd mer? Jeg trenger virkelig alle råd jeg kan få, for det virker som katten har forandret personlighet. Jeg vil gjerne høre fra folk med forskjellige erfaringer, så lenge det har med katt å gjøre ;)

Takk på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Gjest bamsemumsa
Skrevet (endret)

Katten har sikkert blitt skremt av noe eller noen ettersom den plutselig har endret seg.

Endret av bamsemumsa
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så flott at dere tar vare på katten! :) Når det kommer til skyheten kan det være et resultat av at han ble kastrert. Om det skjedde i samme tidsrom? Jeg kan ikke så mye om katter, men på hunder ser man det i hvert fall ofte. Rett og slett fordi hunden blir usikker på hvem den er, og andre hunder sender ut signaler om at han ikke er hverken hannhund eller tispe. Altså er de forvirret over sin egen kjønnsidentitet. Sier ikke at det er det som er årsaken, men det er kanskje en mulighet. Er det mulig at han har smerter et sted?

Ellers ville jeg nok bare fortsatt som dere gjør. Bruk mye tid på ham, gjerne ved mating. Hva andre i nabolaget gjør er dessverre vanskelig å gjøre noe med.

Anonymous poster hash: 5dc7c...260
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så flott at dere tar vare på katten! :) Når det kommer til skyheten kan det være et resultat av at han ble kastrert. Om det skjedde i samme tidsrom? Jeg kan ikke så mye om katter, men på hunder ser man det i hvert fall ofte. Rett og slett fordi hunden blir usikker på hvem den er, og andre hunder sender ut signaler om at han ikke er hverken hannhund eller tispe. Altså er de forvirret over sin egen kjønnsidentitet. Sier ikke at det er det som er årsaken, men det er kanskje en mulighet. Er det mulig at han har smerter et sted?

Ellers ville jeg nok bare fortsatt som dere gjør. Bruk mye tid på ham, gjerne ved mating. Hva andre i nabolaget gjør er dessverre vanskelig å gjøre noe med.

Anonymous poster hash: 5dc7c...260

Dette tar ofte måneder før du merker på dyrene da det tar tid før hormonene er ute av kroppen

Til TS; Katten kan ha senreaksjon på mishandlingen og reagere slik. Regner med dyrlegen sjekket katten grundig så det ikke er noe fysisk som plager katten. Gi den tid og plass, så vil det nok gå seg til. Lykke til :)

Anonymous poster hash: a4cf2...c9c

• Liker 1
Skrevet

Fy flate, hadde jeg sett noen kaste stein etter et dyr, hadde jeg klikka i vinkel! Ikke rart han er redd, stakkar...

Jeg tror det beste du kan gjøre for katten er å la han føle seg trygg inne hos dere. La han komme til deg, og opptre rolig og forsiktig rundt han. Snakk vennlig til han og gi han godbiter. Også ville jeg fulgt nøye med når han var ute.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for alle svar, det satte ingang noen tanker hos meg som kan forklare adferden. Det er dessverre 2 år siden katten ble kastrert, så jeg tror ikke det er grunnen. Vet noen om det vil ta lang tid før katten bli seg selv igjen?

Kan også hende kattene er alvorlig skadet, vi fant nettopp ut at den har blitt behandlet veldig stygt det først året før vi rett og slett bare tok han fra de.

Jeg har som sagt en veldig dårlig følelse på at katten er redd pga ungene som er nabo med oss. Det er dessverre ingenting jeg kan gjøre med det ;(

Som sagt så vil jeg gjerne har flere meninger å erfaringer, for det er vell ingen fasit på dyrs adferd dessverre. Så jeg blir glad for alle dyrevenners respons ;)

Skrevet

Hvis det er 2 år siden han ble kastrert, tror jeg neppe det er grunnen. Nå er det en del år siden jeg hadde nykastrert katt, men tror ikke det tok mer enn et par måneder før de ble seg selv igjen.

Men betyr dette at du har hatt han i 2 år og det er nå nettopp han har endret atferd? I så fall holder jeg fortsatt en knapp på at det er noe ute som har skremt han.

Kanskje du kan tilrettelegge for han inne med en do inne sånn at han ikke må ut med mindre han vil det selv? Så får han i det minste sluppet ungene...

Skrevet

Hvis det er 2 år siden han ble kastrert, tror jeg neppe det er grunnen. Nå er det en del år siden jeg hadde nykastrert katt, men tror ikke det tok mer enn et par måneder før de ble seg selv igjen.

Men betyr dette at du har hatt han i 2 år og det er nå nettopp han har endret atferd? I så fall holder jeg fortsatt en knapp på at det er noe ute som har skremt han.

Kanskje du kan tilrettelegge for han inne med en do inne sånn at han ikke må ut med mindre han vil det selv? Så får han i det minste sluppet ungene...

Ja vi har vell hadd katten i 3 år til høsten, så jeg også tror det er ungene som har skremt han ;(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...