AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #1 Skrevet 3. juli 2014 Tenåringen vår ble 16 forrige uke og har selvfølgelig tenkt til å feire dette med venner. Vi har pleid å dra bort de siste årene hun har feiret bursdag, men det siste året har de beygynt å feste og drikke alkohol. Dette gjør meg ganske skeptisk til dette i år. Vi har nettopp flyttet inn i vårt nybygde hus, og jeg er rett og slett redd for at hvis vi drar bort blir det full fest og ting ødelegges. Jeg har jo heller ikke lyst til at det skal drikkes alkohol, men hun sier at de ikke pleier å gjøre dette i bursdager uansett. DETTE er jeg meget skeptisk til om stemmer. Jeg har for å ha sagt det, full forståelse for at hun ikke ønsker at vi er hjemme når hun feirer bursdagen sin. Hvordan pleier dere å gjøre dette? Noen som har noen tips? Anonymous poster hash: b2cd1...17d
Løvefrøken Skrevet 3. juli 2014 #2 Skrevet 3. juli 2014 Har du slekt/venner i nærheten du kan dra på besøk til? Da er du tilgjengelig men uten å gå oppå dem? Kanskje du til og med har noen så nære at du kan holde et lite øye med dem også?
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #3 Skrevet 3. juli 2014 Har du slekt/venner i nærheten du kan dra på besøk til? Da er du tilgjengelig men uten å gå oppå dem? Kanskje du til og med har noen så nære at du kan holde et lite øye med dem også? Dessverre bor foreldrene våre 1 time unna, slik at hvis vi drar dit blir vi jo borte maange timer. Og i nytt nabolag kjenner vi ikke folk så godt at vi føler at det blir helt riktig å spørre om vi kan komme på besøk. Dessverre. - TS Anonymous poster hash: b2cd1...17d
Nuttery Skrevet 3. juli 2014 #4 Skrevet 3. juli 2014 Jeg har ikke barn på samme alder selv, men jeg husker når jeg var på samme alder pleide foreldrene mine å være i nærheten, og kjøre forbi huset en gang eller to i løpet av kvelden for å se at alt gikk greit. De kom vel inn en gang i løpet av kvelden også, hvis jeg husket riktig. Det ble drukket alkohol, og de forsto vel at det var uunngåelig på en måte. Det ble sjekket at jeg som vert var oppegående og hadde kontroll i allefall.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #5 Skrevet 3. juli 2014 Kan ikke dere dra ut den kvelden? Spis en god middag og dra på kino? Og så kan dere kjøre forbi huset et par ganger? Anonymous poster hash: 888c4...ea4 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #6 Skrevet 3. juli 2014 Kan ikke dere dra ut den kvelden? Spis en god middag og dra på kino? Og så kan dere kjøre forbi huset et par ganger?Anonymous poster hash: 888c4...ea4 Jo, det kan vi. Usikker på hvor lenge 8-åringen sitter rundt et bord og spiser sammen med oss, men det er sikkert mulig å finne på noe annet i tilegg. Anonymous poster hash: b2cd1...17d
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #7 Skrevet 3. juli 2014 Forstår godt at du er skeptisk. Er det mulighet for at hun kan holde bursdagsfest andre plasser, for eksempel leie strandhus (mulig her vi bor, koster 500 for en kveld), grillkøte (lånes ut av kommunen), slå opp partytelt på stranda med utegrilling eller lignende. Anonymous poster hash: f2d86...301
Gjest Magdalene Skrevet 3. juli 2014 #8 Skrevet 3. juli 2014 Dra og spis, og hva med bowling eller noe slikt?
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #9 Skrevet 3. juli 2014 Forstår godt at du er skeptisk. Er det mulighet for at hun kan holde bursdagsfest andre plasser, for eksempel leie strandhus (mulig her vi bor, koster 500 for en kveld), grillkøte (lånes ut av kommunen), slå opp partytelt på stranda med utegrilling eller lignende. Anonymous poster hash: f2d86...301 I så fall bør 16-åringen få streng beskjed om at stranda skal se likedan ut når de drar som da de kom; at tomflasker, søppel, og engangsgriller skal ryddes bort. Det kan også være lurt å spørre kommunen om det er lov å sette opp partytelt på stranden. Anonymous poster hash: 9b1c5...468
Gjest Violetta Skrevet 3. juli 2014 #10 Skrevet 3. juli 2014 Forstår godt at du er skeptisk. Er det mulighet for at hun kan holde bursdagsfest andre plasser, for eksempel leie strandhus (mulig her vi bor, koster 500 for en kveld), grillkøte (lånes ut av kommunen), slå opp partytelt på stranda med utegrilling eller lignende. Anonymous poster hash: f2d86...301 Det hadde jeg vært mye mer skeptisk til. Hva om strandpartyet blir invadert av utenforstående? 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #11 Skrevet 3. juli 2014 Dere som foreslår offentlig sted: Da kommer det jo ofte "ubudne" gjester. Jeg forstår også at jenta har lyst til å feire hjemme, da blir det et mer personlig preg. Pluss at vi har nytt hus mange ikke har besøkt, tror planen var å kombinere med en innflytningsfest (fest satt på spissen da, ihvertfall et selskap). Anonymous poster hash: b2cd1...17d 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #12 Skrevet 3. juli 2014 Dere som foreslår offentlig sted: Da kommer det jo ofte "ubudne" gjester. Jeg forstår også at jenta har lyst til å feire hjemme, da blir det et mer personlig preg. Pluss at vi har nytt hus mange ikke har besøkt, tror planen var å kombinere med en innflytningsfest (fest satt på spissen da, ihvertfall et selskap). Anonymous poster hash: b2cd1...17d Jeg som foreslo offentlig sted. Jenta vår feiret 15 års dagen på stranda og inviterte rundt 10-12 andre jenter. De hadde feiringen litt i utkanten av selve badestranda, slik at de kunne være litt i fred. Avtalte på forhånd med oss foreldre at dersom det kom uventede gjester og blandet seg inn i festen (for eksempel store gutter) kunne hun ringe pappaen. Jeg hjalp henne å ordne til med seg pledd, grillmat og drikke. Det var ikke alkohol i bildet. Klar beskjed om at det ikke er tillatt å drikke på offentlig sted (men det var uansett ikke tema). Og selvfølgelig ryddet de opp etter seg. Hun var i alle fall veldig fornøyd med feiringen, og ingen uvedkommende hadde blandet seg inn. De hadde grillet, badet og solt seg. Anonymous poster hash: f2d86...301 1
Apocalypse Skrevet 3. juli 2014 #13 Skrevet 3. juli 2014 Dere kan jo være hjemme uten å være så veldig synlige. Vet ikke hvor stort huset er, men da jeg var 15-16 og hadde fest, satt faren min i en annen etasje og sjekket om det gikk bra av og til. Vi hadde også begynt å drikke da, så hvis jeg skulle ha fest hjemme var det et krav at en av foreldrene mine skulle være der. Det gikk veldig greit, og de fleste gjestene syntes bare det var koselig at faren min sjekket hvordan det stod til nå og da. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #14 Skrevet 3. juli 2014 Dere kan jo være hjemme uten å være så veldig synlige. Vet ikke hvor stort huset er, men da jeg var 15-16 og hadde fest, satt faren min i en annen etasje og sjekket om det gikk bra av og til. Vi hadde også begynt å drikke da, så hvis jeg skulle ha fest hjemme var det et krav at en av foreldrene mine skulle være der. Det gikk veldig greit, og de fleste gjestene syntes bare det var koselig at faren min sjekket hvordan det stod til nå og da. Ja, det er en mulighet. Men jeg vet at de andre foreldrene pleier å dra bort, så jeg tenkte vi skulle gjøre det. Men HVIS vi blir hjemme, i kjelleren eller noe, og går opp et par ganger i løpet av kvelden. Hvor lett er det for henne å skjule alkohlen? Hun er nok smart nok til å kaste flasker og bokser i en søppelsekk hun gjemmer, og eventuelt bruke plastglass hun også kaster. Jeg kommer ikke til å lukte på glassene deres, såå hønemor er jeg ikke.. Anonymous poster hash: b2cd1...17d
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #15 Skrevet 3. juli 2014 Dette spørs jo på 16-åringen ... Hdde det vært meg hadde det ikke vært noe alkohol i bildet, men jeg husker jeg hadde besøk av noen som tok med seg alkohol i bursdagen min da jeg ble 17 år. Da jeg var 16 år inviterte jeg kun venninner, og vi hadde en koslig jente-bursdag. Det var likevel et par jenter som tok med seg alkohol og drakk i smug, og det likte jeg ikke, men sa ingenting på det. Så selv om datteren din ikke drikker alkohol, kan det hende det er noen som tar med seg alkohol likevel. Er ikke sikkert hun tør si noe på det. Anonymous poster hash: b4b90...8b6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #16 Skrevet 3. juli 2014 Ja, det er en mulighet. Men jeg vet at de andre foreldrene pleier å dra bort, så jeg tenkte vi skulle gjøre det. Men HVIS vi blir hjemme, i kjelleren eller noe, og går opp et par ganger i løpet av kvelden. Hvor lett er det for henne å skjule alkohlen? Hun er nok smart nok til å kaste flasker og bokser i en søppelsekk hun gjemmer, og eventuelt bruke plastglass hun også kaster. Jeg kommer ikke til å lukte på glassene deres, såå hønemor er jeg ikke.. Anonymous poster hash: b2cd1...17d Om du vet datteren din drikker, er det ingenting du kan gjør med det. Du kan ikke våke over henne som en hauk, du kan ikke alltid være der. Hun er 16, og de fleste drikker på den alderen - ikke alle, men de fleste. Noen drikker mye, noen drikker bare litt, og noen bare smaker. Det eneste du kan gjøre er å lære henne å ta ansvar. Å drikke alkohol skal være kos, men det er hverken hyggelig eller trygt å bli full, og å miste helt kontrollen over seg selv. Anonymous poster hash: b4b90...8b6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #17 Skrevet 3. juli 2014 Selv om man vet at teåringen drikker så er det langt til det å legge til rette og godta at det skjer i eget hjem til å ikke gå bananas når det skjer. Jeg godtok overhode ikke alkohol i mitt hjem. Jeg aksepterte at jeg ikke hadde full kontroll da tenåringen var på farten. Jeg var veldig tydelig på at går ting feil så ring hjem uansett. Du får ikke kjeft. Det viktigste er at du er trygg. Jentekveld høres bra ut hvor dere er mest mulig usynlige, men følger litt medAnonymous poster hash: 642b8...ce4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #18 Skrevet 3. juli 2014 Om du vet datteren din drikker, er det ingenting du kan gjør med det. Du kan ikke våke over henne som en hauk, du kan ikke alltid være der. Hun er 16, og de fleste drikker på den alderen - ikke alle, men de fleste. Noen drikker mye, noen drikker bare litt, og noen bare smaker. Det eneste du kan gjøre er å lære henne å ta ansvar. Å drikke alkohol skal være kos, men det er hverken hyggelig eller trygt å bli full, og å miste helt kontrollen over seg selv. Anonymous poster hash: b4b90...8b6 Sant. Jeg er 20, og husker godt at de som ikke egentlig fikk lov til å drikke ofte var de som fikk i seg mest da de først var ute. Jeg klarer ikke sette fingeren på hvorfor, men jeg tror noen følte de ville "hevne" seg på foreldrene sine Jeg har nettopp begynt å jobbe som ungdomsarbeider under Ungdomskontakten. Jeg mener at uansett så er det viktigste man kan gjøre å snakke med ungdommene sine om temaet. Og særlig om rus og narkotiske stoffer. Fortell de hva konsekvensene er hvis noen på samme fest bruker narkotika, for det spiller ingen rolle om de gjør det selv - kommer politiet, blir hele gjengen tatt med ned på stasjonen og det vil bli loggført at de har vært der. Prøv også å få de til å forstå at sprit og andre ting med høyere prosent kan være ordentlig farlig. Gikk sikkert litt utenfor temaet nå, håper det ordner seg Anonymous poster hash: b2cd1...17d
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #19 Skrevet 3. juli 2014 Bli hjemme i kjelleren f.eks, så dere får holdt et lite øye på ''festen''. Det jeg hadde bekymret meg mest for var om det kom andre folk som ikke skulle være der, eks gutter. Da kan det fort eskalere. Ikke nekt alkohol, da blir det jo bare enda mer fristende å prøve. Tror uansett ingen er så ''gira'' på å drikke seg møkkfulle på en jentefest der foreldrene er hjemme:) Anonymous poster hash: a42eb...063
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå