AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #1 Skrevet 3. juli 2014 Jeg anser dette som et forbrukerspørsmål og poster det derfor her. Jeg lurer på om noen har kjennskap om hvordan fastlegeordningen virker med hensyn til ledig plass på pasientlistene? For meg ser det ut som at leger med fulle lister plutselig en gang i blant frigjør flere titalls plasser, men at dette skjer sjeldent hos de populære legene. Er det noen som vet hva den plutselige frigjøringen av plasser skyldes og hvor ofte legene "rydder plass" i listene sine? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har et lite dilemma nå om jeg skal skifte til en lege som etter lang tid plutselig har fått ledige plasser. Og hvis jeg bestemmer meg for å utsette det, lurer jeg på om når neste sjanse byr seg hos denne legen. Anonymous poster hash: feeca...8af
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #2 Skrevet 3. juli 2014 Ledig plass er nesten alltid et dårlig tegn. De gode fylles opp så snart det blir ledig (vet om mange som "vokter på" listene til bra leger) Anonymous poster hash: 6df96...5fd 1
Gjest Skrevet 3. juli 2014 #3 Skrevet 3. juli 2014 Den 1 hver mnd forandres listene hos legen, derfor får de plutselig mange ledige plasser!
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #4 Skrevet 3. juli 2014 Fastlegene bestemmer selv hvor mange pasienter de vil ha på sin liste. Det er Helfo, tror jeg, i hverfall ikke fastlegene selv, som holer kontroll med listene. Når 20 pasienter på fastlegenes lister har dødd eller byttet til andre leger, åpnes listen slik at nye 20 pasienter kan melde seg på den åpne listen før listen lukkes igjen. Så før listen blir åpne igjen må nye 20 pasienter falle fra. vær lppmerksom på at kvinner som er gravide automatisk får plass på kvinnens fastlegeliste til sitt barn når barnet er født, uten at listen er åpnet og selv om listen til legen er overfyllt. jeg byttet for litt siden til en annen lege på samme legesenter fordi legen min sluttet og jeg ville ikke til den legen som overtar minmleges liste. jeg satt daglig i flere uker og holt oversikt over den legen jeg ville bytte tilmsin liste, for å kunne bytte når listen ble åpen. Det var ikke mange timer listen var åpen før 20 stykk hadde byttet og listen ble stengt igjen. håper dette ble forståelig?Anonymous poster hash: 1e1cc...cbc 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #5 Skrevet 3. juli 2014 Fastlegene bestemmer selv hvor mange pasienter de vil ha på sin liste. Det er Helfo, tror jeg, i hverfall ikke fastlegene selv, som holer kontroll med listene. Når 20 pasienter på fastlegenes lister har dødd eller byttet til andre leger, åpnes listen slik at nye 20 pasienter kan melde seg på den åpne listen før listen lukkes igjen. Så før listen blir åpne igjen må nye 20 pasienter falle fra. vær lppmerksom på at kvinner som er gravide automatisk får plass på kvinnens fastlegeliste til sitt barn når barnet er født, uten at listen er åpnet og selv om listen til legen er overfyllt. Glemte en ting, Dersom legen bestemmer seg for å utvide listen, legen vil ha 1450 pasienter på sin liste i stedenfor 1400 da melder vi fra til Helfo og det blir plutselig 50 ledige plasser. Bestemmer legen seg for at f eks 1500 pasienter er for mye, kan legen sin liste ikke åpnes igjen for nye pasienter før mange nok har falt i fra listen til at der 20 stk under legens bestemmelse om max antall pasienter. jeg byttet for litt siden til en annen lege på samme legesenter fordi legen min sluttet og jeg ville ikke til den legen som overtar minmleges liste. jeg satt daglig i flere uker og holt oversikt over den legen jeg ville bytte tilmsin liste, for å kunne bytte når listen ble åpen. Det var ikke mange timer listen var åpen før 20 stykk hadde byttet og listen ble stengt igjen. håper dette ble forståelig?Anonymous poster hash: 1e1cc...cbc Anonymous poster hash: 1e1cc...cbc 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #6 Skrevet 3. juli 2014 Fastlegene bestemmer selv hvor mange pasienter de vil ha på sin liste. Det er Helfo, tror jeg, i hverfall ikke fastlegene selv, som holer kontroll med listene. Når 20 pasienter på fastlegenes lister har dødd eller byttet til andre leger, åpnes listen slik at nye 20 pasienter kan melde seg på den åpne listen før listen lukkes igjen. Så før listen blir åpne igjen må nye 20 pasienter falle fra. vær lppmerksom på at kvinner som er gravide automatisk får plass på kvinnens fastlegeliste til sitt barn når barnet er født, uten at listen er åpnet og selv om listen til legen er overfyllt. jeg byttet for litt siden til en annen lege på samme legesenter fordi legen min sluttet og jeg ville ikke til den legen som overtar minmleges liste. jeg satt daglig i flere uker og holt oversikt over den legen jeg ville bytte tilmsin liste, for å kunne bytte når listen ble åpen. Det var ikke mange timer listen var åpen før 20 stykk hadde byttet og listen ble stengt igjen. håper dette ble forståelig?Anonymous poster hash: 1e1cc...cbc Tusen takk for svar til alle. Ja, jeg tror jeg forsto. Det er altså hver gang en lege får minimum 20 ledige plasser, at de ledige plassene publiseres for allmennheten (samtidig)? Jeg har ellers sett at mange leger plutselig får ledige plasser om sommeren, så jeg lurte på om jeg måtte vente et helt år hvis jeg ikke griper sjansen nå. Men dette må da altså ha vært tilfeldig at mange leger får frigjort plasser om sommeren. TS Anonymous poster hash: feeca...8af
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #7 Skrevet 3. juli 2014 Følg med den første i hver måned. Jeg tviler på at 20 pasienter må falle fra før det blir plass. Man ser jo at det er ledig en til to plasser hos enkelte populære leger hver måned. Anonymous poster hash: 43ea2...10d
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #8 Skrevet 3. juli 2014 Følg med den første i hver måned. Jeg tviler på at 20 pasienter må falle fra før det blir plass. Man ser jo at det er ledig en til to plasser hos enkelte populære leger hver måned. Anonymous poster hash: 43ea2...10d Som skrevet utførlig over, det er slik fastlegelistene fungerer, jeg jobber med dette. om noe er ledig den første hver mnd er tilfeldig. Tror dere jeg farer med løgn og fanteri ring fastlegetelefonen og spør.Anonymous poster hash: 1e1cc...cbc 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #9 Skrevet 3. juli 2014 Tusen takk for svar til alle. Ja, jeg tror jeg forsto. Det er altså hver gang en lege får minimum 20 ledige plasser, at de ledige plassene publiseres for allmennheten (samtidig)? Jeg har ellers sett at mange leger plutselig får ledige plasser om sommeren, så jeg lurte på om jeg måtte vente et helt år hvis jeg ikke griper sjansen nå. Men dette må da altså ha vært tilfeldig at mange leger får frigjort plasser om sommeren. TS Anonymous poster hash: feeca...8af når hver enkelt lege får ledig 20 plasser åpnes listen og hvem som helst kan melde seg på, enten selv på nettet eller ved å ringe fastlegetelefonen. Om sommeren er det mange skoleelever og studenter som flytter. De har rett til å gå tilbake til sin fastlege innen 3 år etter at de meldte seg av fastlegen din ved studier i annet sted i landet. De må heller ikke vente på allment åpne lister.Anonymous poster hash: 1e1cc...cbc
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #10 Skrevet 3. juli 2014 Da har jeg byttet! Jeg har forresten vært overrasket over hvor vanskelig det er å finne lege av "riktig" kjønn, med ok referanser, i min egen bydel i Oslo. Det er nærmest ingen kvinnelige leger med ledige plasser i rimelig avstand. Fritt valg av fastlege blir i praksis ikke så veldig fritt da. TS Anonymous poster hash: feeca...8af
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #11 Skrevet 3. juli 2014 Da har jeg byttet! Jeg har forresten vært overrasket over hvor vanskelig det er å finne lege av "riktig" kjønn, med ok referanser, i min egen bydel i Oslo. Det er nærmest ingen kvinnelige leger med ledige plasser i rimelig avstand. Fritt valg av fastlege blir i praksis ikke så veldig fritt da. TS Anonymous poster hash: feeca...8af Mitt inntrykk er at det er ikke så mange kvinnelige fastleger. Og at de kvinnelige fastlegene sjelden har stappfulle lister (fastlegene velger selv hvor mange pasienter de vil ha på listen sin, inntil et makstak). For øvrig skal vi som bor i tettbebygde strøk ikke klage på tilgjengeligheten til å bytte fastlege - mange kommuner har kun en kommunelege. Så da må man gå til denne. Null valgmuligheter (ei finnes legevakt, så man kan heller ikke velge å fra på legevakta dersom legen er ufordragelig). I vårt hus har for øvrig jeg mannlig lege, mens mannen min har kvinnelig lege. For de fleste saker spiller kjønn null rolle, og når det kommer til GU foretrekker jeg mannlig lege, da de generelt er mindre hardhendte enn kvinnelige leger. Anonymous poster hash: 364d1...a99
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #12 Skrevet 3. juli 2014 Som skrevet utførlig over, det er slik fastlegelistene fungerer, jeg jobber med dette. om noe er ledig den første hver mnd er tilfeldig. Tror dere jeg farer med løgn og fanteri ring fastlegetelefonen og spør.Anonymous poster hash: 1e1cc...cbc Anonymous poster hash: 43ea2...10d
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #13 Skrevet 3. juli 2014 Som skrevet utførlig over, det er slik fastlegelistene fungerer, jeg jobber med dette. om noe er ledig den første hver mnd er tilfeldig. Tror dere jeg farer med løgn og fanteri ring fastlegetelefonen og spør.Anonymous poster hash: 1e1cc...cbc Det er ingen som kan ta et svar på et forum som en sannhet. Hvem kan vite hvor akkurat DU jobber? Skjerp deg og begynn på et sinnemestringskurs. Anonymous poster hash: 43ea2...10d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå