AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #1 Skrevet 3. juli 2014 Hei! Jeg har et litt sensitivt tema som jeg trenger litt råd om.. Jeg og min nylig forlovede er i gang med å planlegge bryllup, men er usikre på om vi i det hele tatt klarer å få til noe fordi vi har så dårlig råd. Jeg har vært sykmeldt lenge, og går på minste-trygd mens han har slitt økonomisk på jobben og har mye gjeld.. Jeg regner med at de fleste må spare opp endel for å ha råd til bryllup, men i vår situasjon er det litt spesielt ettersom vi nesten ikke får det til å gå rundt hver måned i utgangspunktet. Når dette er sagt ønsker vi alikevel å gifte oss. Siden vi tross alt er realistiske ser vi ikke for oss noe stort, kun en liten samling med 18-20 av de nærmeste. Vi tenker også å ordne mye selv, men noen utgifter blir det jo til mat, vielse etc. Det jeg lurer på er hva som er normen med å få hjelp til bryllup av foreldrene? Jeg har lest endel andre tråder, og det virker veldig forskjellig.. Noen får mye hjelp, andre ingenting. Jeg er en voksen person og FORVENTER ingenting.. Men er det lov å spørre om litt økonomisk hjelp? Eller bør vi vente til de evt. Tilbyr seg ? Ingen av foreldrene våre har utover det vanlige god råd, men de er heller ikke i en gjelds-situasjon. Min mor (som overhodet ikke har mye penger!) var tidlig ute med å si at hun kunne bidra litt, mens hans foreldre ikke har sagt et pipp.. Vi har hintet litt om at vi har dårlig råd og er usikre på hva vi får til når de spør når om vi har satt en dato, men det er det.. Dette har blitt så sensitivt for meg at jeg lurer på om det ikke blir noe bryllup i det hele tatt. Noe somp gjør meg uendelig lei meg! Jeg har prøvd å se litt på priser, men når vi ikke klarer å skrape sammen noen tusenlapper selv engang blir jeg bare trist og legger all planlegging fra meg alle drømmer om denne dagen, og jeg har innfunnet meg med at mitt "drømmebryllup" blir noe enklere enn disney-versjonen, men er det "lov" å be om hjelp? Dette vikrer kanskje rart men jeg er faktisk litt såret over at de ikke tilbyr seg å hjelpe når de vet om vår situasjon og at vi kanskje ikke får til noen ting. Særlig fordi vi har et ganske tett forhold til begge hans foreldre og ser de regelmessig. Vi har begge skilte foreldre, så vi har hele 4 foreldre-par, og kun min mor har nevnt å hjelpe. Er det sånn at hans foreldre kanskje tenker at det er vanlig at kun brudens familie hjelper til? Bør vi bare infinne oss med at de tilbyr det hvis de ønsker? Alle mine venner har fått hjelp som en selvfølge fra deres foreldres side, og jeg har en følelse av at når min forlovedes noe yngre søster skal gifte seg så vil hans familie bidra. (Dette vet jeg selvsagt ikke, men hun er litt gullungen til foreldrene..) Vær så snill å ikke skyt meg for at jeg spør om noe så sensitivt, dette har som sagt blitt veldig trist for oss. Jeg forstår at det ikke er noen regler, og at det også er vanlig å ikke få bidrag, men hva gjør vi i vår situasjon?. Selv om vi hadde gjort det heeeelt basic, og kuttet listen til 10 gjester hadde vi ikke hart råd til å betale alt selv da engang, så spørsmålet er ikke å gjøre det billigere, men om det er lov å be om hjelp og hvordan vi isåfall legger det fram. Sist men ikke minst. Å gjøre vielsen helt alene, uten noe bryllup er for vår del utelukket. Vi ønsker å feire det med de nærmeste selv omd et blir lite..Anonymous poster hash: 114ab...b9d
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #2 Skrevet 3. juli 2014 Har dere ikke råd til bryllup så har dere ikke råd til bryllup. Hvis jeg var dere hadde jeg giftet meg på tinghuset og hatt en buffetlunsj hjemme etterpå og feiret f.eks. tiårs bryllupsdag stort. Å be om hjelp til noe dere vil ha men ikke har råd til blir for barnslig.Anonymous poster hash: 6fa7e...12e 16
Grønn Frosk Skrevet 3. juli 2014 #3 Skrevet 3. juli 2014 Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette må bli så dyrt. Selve vielsen er gratis på tinghus, eller i kirken dere sogner til. Kjole kjøper du på ebay, 1000-2000 kroner og du får faktisk en fin en. Dress kan være hans vanlige, ellers så leie/låne en billig. Jeg har selv hatt økonomisk bryllup som kom på under 10000 i utgifter da jeg var student, og det var ett fint bryllup det og. Du må jo bare tilpasse forventningene til økonomien. Jeg kan godt komme med tips her til hvordan du gjør dette kjempebølge dersom du ønsker det. 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #5 Skrevet 3. juli 2014 Hvis du er i en økonomisk situasjon hvor det er vanskelig å gifte seg så skjønner jeg ikke at det blir prioritert. Nei, jeg tror ikke det er helt vanlig lenger at foreldre sponser det. Vi lever ikke på 1800-tallet lenger. Anonymous poster hash: c1255...3ce 6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #6 Skrevet 3. juli 2014 Hvis dere ikke har råd så dropper dere bryllupet. Eventuelt kan dere betale alt på kreditt og melde dere på luksusfellen etterpå. Anonymous poster hash: e5c8f...907 4
Gjest constance90 Skrevet 3. juli 2014 #7 Skrevet 3. juli 2014 Det er vel normalt at man betaler selv. Og hvorfor har dere hastverk? Dere bør få dere en ekstra jobb, spar litt penger og så heller ha bryllup om 2-3 år. Har dere det nå så er sjangsen stor for kredittkort- og andre typer gjeld. Dere har ikke råd, ikke gjør det. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #8 Skrevet 3. juli 2014 Som de andre her skriver: Har dere ikke råd må dere enten ha et ite og rimelig bryllup eller vente til dere har råd. Nå trenger ikke bryllup å koste så mye. Selve vielsen kan dere gå gratis og så kan dere ha hagefest med grilling, eller noe slikt, etterpå. Trenger absoutt ikke å koste skjorta og om dere ikke forventer gaver så kan dere til og med ha spleiselag til mat og drikke. Anonymous poster hash: 0ff53...28c 2
Gjest Ciegus Skrevet 3. juli 2014 #9 Skrevet 3. juli 2014 Jeg syns det blir helt feil å spørre eller hinte om økonomisk bidrag. Da får dere gifte dere på tinghuset, og utsette festen. Alternativt kan dere spørre om dere kan få låne stua/hagen til svigers, og ha spleisefest hvor gjestene tar med seg en rett hver. Eller kanskje grillfest, hvor dere står for grill og tilbehør, mens gjestene tar med kjøtt? Mye lettere å be om "tjenester" av foreldre, enn penger. Penger ber man bare om i krisesituasjon. 5
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 3. juli 2014 #10 Skrevet 3. juli 2014 Ikke spør dem om økonomisk hjelp. Om de ikke tilbyr seg å hjelpe dere økonomisk frivillig, så bør dere heller ikke hinte til dem om det. Dere bør gå ut fra at dere selv betaler, også finner dere heller ut hvordan dere kan gjøre det billigst mulig på en måte som blir ok for dere.
Pooo Skrevet 3. juli 2014 #11 Skrevet 3. juli 2014 Hva med spleisebryllup? De inviterte blir bedt om å lage noe til buffetbordet? Da sparer dere, mye. Men mitt råd er å utsette, planlegge i lang tid, da kan dere finne mange billige løsninger. Det også mulig å invitere foreldre og forlovere å gjøre det enkelt.
Suss81 Skrevet 3. juli 2014 #12 Skrevet 3. juli 2014 Har dere ikke råd til bryllup så er det kanskje greit å heller vente med det til dere har penger eller justere forventningene veldig. Tinghuset er gratis, dress har vel mannen fra før, som ett alternativ til brudekjole kan man gifte seg i en vanlig hvit kjole, sammenkomsten kan man holde hjemme etter vielsen. Buffet koster ca 150-170 pr pers. Det sier seg egentlig selv, man kan ikke forvente seg en mercedes når det eneste man har råd til er en gammel moped. 1
Gjest celine Skrevet 3. juli 2014 #13 Skrevet 3. juli 2014 Det må da gå an å spørre pent om hva dere kan forholde dere til. Bare vær tydelig på at dere ikke forventer noe som helst, men kun ønsker å vite hvordan ting forholder seg. Det er måten det blir spurt på, som avgjør om dette er et frekt spørsmål eller ikke Jeg har selv hatt fryktelig lite å rutte med i enkelte perioder av livet, og jeg ser at en brudekjole til en tusenlapp er altfor dyr, hvis man ikke har denne tusenlappen. Da kunne den like godt ha kostet hundre millioner, for det har jeg heller ikke. Konsekvensen er den samme. Spleisefest er en ypperlig ide! Den støtter jeg 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #14 Skrevet 3. juli 2014 Nei jeg syns ikke dere kan spørre om økonomisk hjelp til bryllupet. Voksne mennesker klarer seg selv uten hjelp fra foreldrene sine, hadde det stått om mat på bordet og alle hadde mistet jobben så har jeg kunnet forstå det. Men ikke til bryllup - hvis dere ønsker å gifte dere så gjør det og dropp selskapet. Finn en kjole og dress i skapet så kan dere gifte dere når dere ønsker. Anonymous poster hash: 4b825...284 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #15 Skrevet 3. juli 2014 Det er veldig barnslig å forvente økonomisk hjelp til bryllup.Utifra hvordan du beskriver deres økonomiske situasjon, så hadde jeg ventet til dere kom dere mer ovenpå økonomisk og kan spare. Så kan dere planlegge utifra det dere har. Festmaten må da smake mye bedre om dere har betalt den selv mener jeg. Anonymous poster hash: 787cc...cd1 2
SiMa Skrevet 3. juli 2014 #16 Skrevet 3. juli 2014 Jeg synes svarene du har fått er veldig lite støttende. "Å be om hjelp er barnslig." "Det er gratis å gifte seg." "Vent, og spar penger selv." Å gifte seg, selve vielsen, er gratis, men for meg er det en så stor begivenhet at det krever en markering/feiring med de menneskene som betyr mest for meg. Jeg skjønner godt at dere har lyst til å gifte dere nå, og ikke spare penger i x antall år for å få et "greit" bryllup. Sånn jeg ser det kan dere gå frem på to måter: Invitere alle foreldre (eventuelt med nye partnere) hjem til dere på kaffe, og ta opp temaet. Si at dere gjerne vil gifte dere, og ha et selskap med de nærmeste. Spør om dere kan få et økonomisk bidrag til bryllupet/bryllupsfesten som gave. (Har dere mulighet til å betale klær etc selv/bruke noe dere har, eller trenger dere bidrag til det også? Dere bør gi klar beskjed om hva dere har tenkt å bruke pengene til.) Selv om det er veldig forskjellig om foreldre bidrar økonomisk, vil de fleste brudepar i alle fall enten få gave eller et økonomisk bidrag. Hvis noen av foreldrene bor for langt unna til at det er naturlig å invitere på (kaffe)besøk kan dere sende samme mail til alle fire. Send samtidig, så alle ser at de andre får samme forespørsel og informasjon som de selv. Jeg synes det er greit at de alle vet at de får samme forespørsel. Bruker ikke foreldrene deres mail, skriv et vanlig brev (adressert til alle) og send i posten, eller ta utskrift av mailen og send som brev til de som ikke bruker mail. Dere kan også be om praktisk hjelp. For eksempel hvis en av dem har større plass enn dere, kan dere spørre om det er greit at dere har selskapet der. Server koldtbord eller tapas, og be om hjelp til å lage noen av rettene. Be om hjelp til å lage kaker. Bruk markblomster og te-lys til å pynte med. (Praktisk hjelp kan dere selvfølgelig også be andre om.) Ha spleiselag, hver av gjestene tar med seg en rett, dere står for tilbehøret. Grilling kan også være en god idè. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #17 Skrevet 3. juli 2014 Først: jeg skjønner godt at du har lyst til å gifte deg og føler at det er håpløst når dere så vidt får det til å gå økonomisk rundt. Og dette varierer sikkert fra familie til familie. Men jeg som mor hadde satt veldig lite pris på å bli bedt om økonomisk hjelp til bryllup. Jeg kan spandere førerkort og innskudd til bolig, men akkurat bryllup sitter langt inne. Og det blir ikke bedre hvis dere har dårlig råd i utgangspunktet og kanskje realistisk sett burde brukt pengene til nedbetaling av gjeld eller innskudd til bolig. Beklager hvis det er negativt, men det er sånn jeg ser på saken. Men praktisk hjelp, eller bare å diskutere litt rundt det, hadde vært noe annet. Snakk om det, se om dere kan finne billige løsninger sammen? Kanskje både foreldre og svigerforeldre blir både kreative og praktisk anlagte, blir med på å arrangere spleisefest og kan bistå med mye forskjellig. Kanskje økonomisk også. De aller fleste foreldre ønsker jo å hjelpe til og strekker seg gjerne. Men at mitt barn, som så vidt fikk det til å gå rundt hver måned, kom og fortalte meg om bryllupsplanene som hun eller han ikke hadde sjans til å gjennomføre selv og forventet at jeg skulle ordne opp (slik at partneren kunne nedbetale kort-gjelden sin), det hadde ikke falt i så veldig god jord her. Prøv heller å lufte det og se hvilke innspill dere får, enn å presentere en allerede ferdig gjennomtenkt plan. Og lykke til! Anonymous poster hash: 894dd...d64 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #18 Skrevet 3. juli 2014 Vi får alt det formelle (lokaler, mat, drikke, evt. kostnad for vielse osv) av min far, og jeg har fått brudekjole av min mor. Svigers derimot har ikke nevnt et knyst om noe økonomisk. Jeg ville bare spurt. Det verste du kan få er nei. Anonymous poster hash: fef5e...c72 2
SiMa Skrevet 3. juli 2014 #19 Skrevet 3. juli 2014 Først: jeg skjønner godt at du har lyst til å gifte deg og føler at det er håpløst når dere så vidt får det til å gå økonomisk rundt. Og dette varierer sikkert fra familie til familie. Men jeg som mor hadde satt veldig lite pris på å bli bedt om økonomisk hjelp til bryllup. Jeg kan spandere førerkort og innskudd til bolig, men akkurat bryllup sitter langt inne. Og det blir ikke bedre hvis dere har dårlig råd i utgangspunktet og kanskje realistisk sett burde brukt pengene til nedbetaling av gjeld eller innskudd til bolig. Beklager hvis det er negativt, men det er sånn jeg ser på saken. Men praktisk hjelp, eller bare å diskutere litt rundt det, hadde vært noe annet. Snakk om det, se om dere kan finne billige løsninger sammen? Kanskje både foreldre og svigerforeldre blir både kreative og praktisk anlagte, blir med på å arrangere spleisefest og kan bistå med mye forskjellig. Kanskje økonomisk også. De aller fleste foreldre ønsker jo å hjelpe til og strekker seg gjerne. Men at mitt barn, som så vidt fikk det til å gå rundt hver måned, kom og fortalte meg om bryllupsplanene som hun eller han ikke hadde sjans til å gjennomføre selv og forventet at jeg skulle ordne opp (slik at partneren kunne nedbetale kort-gjelden sin), det hadde ikke falt i så veldig god jord her. Prøv heller å lufte det og se hvilke innspill dere får, enn å presentere en allerede ferdig gjennomtenkt plan. Og lykke til! Anonymous poster hash: 894dd...d64 Jeg fikk ikke inntrykk av at ts skulle legge frem en ferdig plan og be foreldrene betale, men at hun har lyst til å spørre om de kan få et bidrag, og så planlegge ut fra det.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #20 Skrevet 3. juli 2014 Om du vet foreldrene deres ikke har god råd, så hadde jeg aldri spurt de om hjelp. Hvorfor skal de blakke seg for at dere ikke har råd til å gifte dere? Å samle familie og venner og nærmest tigge penger over en mail eller kaffe hadde jeg syntes var både frekt og sært. Deres valg, ikke mitt problem. Synes dere burde enten bare gifte dere på rådhuset om dere MÅ gifte dere. Eller spare penger/vente til dere sitter bedre i det økonomisk. Anonymous poster hash: 44c4f...816 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå