Gå til innhold

Skolestart, hvilken sekk osv er den "riktige" i år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en seksåring (jente) som begynner på skolen i Oslo nå til høsten. Vi har kommet flyttende fra utlandet, og kjenner ikke forholdene her så godt når det kommer til hva som er "kult" eller ikke. jeg husker selv fra da jeg var liten at det var viktig å ha den riktige skolesekken, klærne, penalet, lekene. Nå er ikke dette "viktig" for verken meg eller barnet, men vi skal nå engang kjøpe ny skolesekk, penal, regntøy, osv og jeg er litt redd for at hun skal virke rar eller utenfor, da hun ikke har gått i norsk barnehage, så det er ingen grunn til å legge stein til byrden med rar sekk liksom (hun kom betuttet hjem fra lekeplassen og fortalte at Hello Kitty og Minnie mus var skikkelig barnslig for en femåring. Sånt vet jo ikke vi). Vi kjenner/har snakket med noen få som bor i nærheten og skal begynne på samme skole. Det virker som greie folk, men syns bare det er litt teit å spørre foreldrene om dette, redd jeg skal virke overfladisk og snobbete (det er jo det på en måte).

Så dere som har barn i Oslo-skolen, hva er det som gjelder nå for tiden?

Anonymous poster hash: 48dc1...bc3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at ikke førsteklassingen din får sekk på skolen.

Det fikk alle mine tre. En orange sekk som er beregnet på de minste for at trafikanter og andre skal forstå at her kommer det en "liten" førsteklassing! Litt i samme stil som skolestart-bannerne som blir hengt opp over og ved veiene i skoleområdene.

Også kjekt med tanke på at ingen faller utenfor og har "feil" sekk ved skolestart. Mange er jo veldig usikre på seg selv den første tiden på skolen.

Anonymous poster hash: b58e6...236

AnonymBruker
Skrevet

Mine har også fått denne oransje sekke, i 1 klasse. Alle 1 klassingene har brukt den. Men den gis ikke i alle fylker, blir for dyrt for noen fylker ;) Det er trygg trafikk som gir den til skolene. Hos oss fikk 1 klassingene sekken rett før skoleferien begynte.

Ellers så er vel Beckman populært og mye av det som generelt finnes i bokhandlerne og i sportsbutikkenen og sikkert også lekebutikkene. Bare pass på at sekken passer barnet godt.

Anonymous poster hash: e2770...9f9
AnonymBruker
Skrevet

Nei, har ikke fått noe beskjed om det, og det ser ikke slik ut. De får refleksvest.

Er ikke så veldig farlig, dette spørsmålet, vi ser jo hva de selger i butikken og kan spørre der, det var bare om noen vet om noe går for å være bedre enn annet blant barna.

Anonymous poster hash: d9967...265
Gjest constance90
Skrevet

Vi selger hvertfall ekstremt med Beckman sekker

AnonymBruker
Skrevet

Sekker fra Beckmann er av god kvalitet, ergonomisk riktige og stilige. Men ta med ungen i butikken og prøv sekker, det viktigste er at den sitter godt, er komfortabel og har et bæresystem som kan legge store deler av vekten på hoftene for å avlaste rygg og skuldre.

Anonymous poster hash: d5074...26a

• Liker 2
Skrevet

De som selger sekkene har ofte veldig god kunnskap om hvilke design som er mest populært blant de minste. Her kan de sikkert fortelle deg hvilke foreldrene foretrekker også (barn og voksen går ofte etter forskjellige kriterier), så går det an å møtes på halvveien

• Liker 1
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Eg har jobba i ca 5 kommunar ig har aldri sett den oransje sekken. Visste ikkje at den eksisterte ein gong.

Det er jo berre til å gå på ein bokhandel. Der har dei sekker som er til 1. klassinger og det er det 1.klassingene dukker opp med på skulen.

Eg syns desse sekkane (Beckman) er uegna for 1.klassinger, mykje pga plassmangelen.

Helsing ein 1.klasselærar.

AnonymBruker
Skrevet

Eg syns desse sekkane (Beckman) er uegna for 1.klassinger, mykje pga plassmangelen.

Helsing ein 1.klasselærar.

Hmm. Og jeg syns de er så stygge! Men skal de bære noe mer enn de får plass til i en slik sekk da? Det må da bli tungt? Jeg hadde sett for meg noe enda mindre...

Skrevet

Jeg har 1 unge som har beckmann og 1 med troll.

Jeg synes troll er bedre enn beckmann, men det viktigste er at sekken sitter bra og riktig på barnet.

Vi hadde de oransje sekkene fra trygg trafikk det første året

Skrevet

Hmm. Og jeg syns de er så stygge! Men skal de bære noe mer enn de får plass til i en slik sekk da? Det må da bli tungt? Jeg hadde sett for meg noe enda mindre...

Mine elevar får med seg matematikkbok og lesebok/norskbok heim. Dei tek jo ikkje så stor plass, men så er det drikkeflaske, matboks, penal og gjerne gymsko. Då er sekken stappfull.

Dei som har designa Beckmansekkene har ikkje hatt med seg lærare som rådgjevare.

Barnet mitt skal byrja på skulen no og han hadde tre design å velje mellom; gamer, dinosaur og monstertruck. Jentene hadde 7 design å velje mellom.

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags sekker mener du er bra, da? Tilstrekkelig med plass, tåler en støyt og sitter godt på ryggen?

Husk at Beckmannsekkene har ekstrautstyr (gymsekk som klipses fast på hovedsekken) som er ment å brukes til gymtøy og lignende som tar ekstra plass. Matboks og drikkeflaske pluss noen bøker og pennal skal det være plass til, men man bør helst bruke sidelommene til drikkeflaske® og gjerne frontlommen til matboks, og skal man absolutt ha det største trelagspennalet så kan det bli trangt, ja. Men jeg ser ikke for meg at større sekker er løsningen, da små rygger i vekst ikke bør bære rundt på altfor mange kilo dag ut og dag inn.

• Liker 1
Skrevet

Hva slags sekker mener du er bra, da? Tilstrekkelig med plass, tåler en støyt og sitter godt på ryggen?

Husk at Beckmannsekkene har ekstrautstyr (gymsekk som klipses fast på hovedsekken) som er ment å brukes til gymtøy og lignende som tar ekstra plass. Matboks og drikkeflaske pluss noen bøker og pennal skal det være plass til, men man bør helst bruke sidelommene til drikkeflaske® og gjerne frontlommen til matboks, og skal man absolutt ha det største trelagspennalet så kan det bli trangt, ja. Men jeg ser ikke for meg at større sekker er løsningen, da små rygger i vekst ikke bør bære rundt på altfor mange kilo dag ut og dag inn.

Eg meiner ikkje at sekkane skal vera større.

Drikkeflaska i sidelomma kan du berre gløyma. Då ligg drikkeflaska på golvet etter kort tid.

3-lomme penal er bortkasta pengar

Sekkene er utstyrt med regntrekk i topplokket. Før var dette regntrekket under sekken. Mykje meir praktisk. Det tek mykje plass i topplokket.

Du har rett i at dei sit godt på ryggen. Dei har bryst- og magebelte. Brystbeltet er berre festa i ein klips rundt ein stålstreng (sjå etter så forstår du kva eg meiner. Vanskeleg å forklara). Desse klipsa kan eg garantera deg at ligg og sleng i gangen- ein gong mellom skulestart og haustferie.

Som eg sa; sonen min har fått ein Beckmansekk som han skal bruka ved skulestart. Eg har samufart markedet for andre typer. Men så er det det med at han skal få velja sjølv og ikkje ha ein som "viker" frå dei andre i klassen.

AnonymBruker
Skrevet

Eg meiner ikkje at sekkane skal vera større.

Drikkeflaska i sidelomma kan du berre gløyma. Då ligg drikkeflaska på golvet etter kort tid.

3-lomme penal er bortkasta pengar

Sekkene er utstyrt med regntrekk i topplokket. Før var dette regntrekket under sekken. Mykje meir praktisk. Det tek mykje plass i topplokket.

Du har rett i at dei sit godt på ryggen. Dei har bryst- og magebelte. Brystbeltet er berre festa i ein klips rundt ein stålstreng (sjå etter så forstår du kva eg meiner. Vanskeleg å forklara). Desse klipsa kan eg garantera deg at ligg og sleng i gangen- ein gong mellom skulestart og haustferie.

Som eg sa; sonen min har fått ein Beckmansekk som han skal bruka ved skulestart. Eg har samufart markedet for andre typer. Men så er det det med at han skal få velja sjølv og ikkje ha ein som "viker" frå dei andre i klassen.

Ok :)

Tenkte kanskje du hadde vært borti noen andre merker/modeller du kunne anbefale (hvis man ser bort fra at det skal være "kult").

Skrevet

Ok :)

Tenkte kanskje du hadde vært borti noen andre merker/modeller du kunne anbefale (hvis man ser bort fra at det skal være "kult").

Eg har diverre ikkje det.
Skrevet

Bergans har også sekker som er fine og gode. Har god erfaring med disse.

• Liker 1
Skrevet

På mine barn har Bergans-sekkene passet best.

Beckmann-sekkene her vært for breie til å få god bære-stilling

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...