AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #1 Skrevet 2. juli 2014 Skal være stille kl 23, ok, litt prating når man har besøk får vi godta.. Men hvor mye? Skratting, og hyling, til kl 01-02 i natt, er det ok? Hvor ofte? Hva når skrattingen og hylingen vekker babyen din som du har forsøkt å legge i 5 timer? Kjenner jeg begynner å bli lei, men vil ikke vøre helt urimelig... Jeg har en tendens til å gjøre impulsive ting om jeg blir sint nok (som f.eks å kjefte folk huden full.........)Anonymous poster hash: a42ca...749
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #2 Skrevet 2. juli 2014 Fest er greit i helger. Er det i hverdager og skjer gjentatte ganger blir det noe annet. Greit også når man har baby, dessverre. Andre mennesker har ikke fått baby, og bør få lov til å holde på i sitt eget hjem så lenge de vil, så lenge det ikke er et vedvarende problem. Ting som ikke er greit er f.eks vår nabo. Han har sprengt ut fjell til alle døgnets tider i over en måned nå, sperrer inne bilene våre så vi ikke kommer oss på jobb uten masse kverulering, er frekk i kjeften, banker og hamrer til langt på natt DAG ETTER DAG ETTER UKE ETTER UKE. Setter opp skilt og sperringer i gata fordi han "ikke liker at folk kjører igjennom nå som han bygger", og ingen av disse er godkjent av kommunen. Hadde brått gravd opp halve gata utenfor innkjørslen vår slik at vi ikke kom oss ut - uten å spørre om det var greit, eller si ifra så vi fikk mulighet til å parkere bilene noe annet sted. Selv etter vi har spurt om han kan være så snill å ta litt hensyn flere ganger gir han fullt f. Ringt politiet på ham sikkert fire-fem ganger den siste mnd. Anonymous poster hash: 0fc96...c8f 8
Dricka Skrevet 2. juli 2014 #3 Skrevet 2. juli 2014 Jeg synes at i helger skal man kunne godta litt ekstra såsant det ikke skjer veldig ofte. Men i hverdagene så synes jeg de kan la være å bråke. Ække fan i det hele tatt av hundebjeffing hele døgnet konstant heller så det er verre enn en fest i ny og ne.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #4 Skrevet 2. juli 2014 Jeg synes at i helger skal man kunne godta litt ekstra såsant det ikke skjer veldig ofte. Men i hverdagene så synes jeg de kan la være å bråke. Ække fan i det hele tatt av hundebjeffing hele døgnet konstant heller så det er verre enn en fest i ny og ne. Hvis hundene faktisk bjeffer konstant hele døgnet må du sende bekymringsmelding til Mattilsynet, da det ikke finnes hunder som bjeffer hele døgnet uten å være vanskjøttet/lidende. Bjeffing hele arbeidsdagen mens eierne er på jobb indikerer f.eks. separasjonsangst, som betyr at hunden er redd og stresset og lider så lenge den er alene. Så akkurat det skal man ikke godta, både av dyrevernsmessige og nabofredsmessige hensyn. Normale hunder som behandles relativt akseptabelt bjeffer kun i korte periode for å varsle på en hund som går forbi, en nabo som går ut og inn osv. Anonymous poster hash: 7379c...8a3 7
emilia12 Skrevet 2. juli 2014 #5 Skrevet 2. juli 2014 Om det ikke er dundrende musikk og direkte roping så synes jeg ikke du kan reagere. Bor i leilighet og naboene over spiller lav musikk, ler og prater på verandaen langt på natt. Men babyen min på 6mnd er heldigvis vandt til lyd så det ødelegger ikke for nattesøvnen. Selv om du har valgt å få barn så må naboene få lov å kose seg nå som det er sommer. Men det kommer jo an på støynivået selvfølgelig. 10
Gjest Blomsterert Skrevet 2. juli 2014 #6 Skrevet 2. juli 2014 Hyling hørtes voldsomt ut,men prating og latter må en nesten godta. Nå på sommeren er jo folk oppe lenger om kveldene for å nyte årstiden. Så jeg ville ikke sagt noe. Hvis det ikke er mye hyling og bråk. Da kan du be de ta det litt easy kanskje.
Gjest Blomsterert Skrevet 2. juli 2014 #7 Skrevet 2. juli 2014 Fest er greit i helger. Er det i hverdager og skjer gjentatte ganger blir det noe annet. Greit også når man har baby, dessverre. Andre mennesker har ikke fått baby, og bør få lov til å holde på i sitt eget hjem så lenge de vil, så lenge det ikke er et vedvarende problem. Ting som ikke er greit er f.eks vår nabo. Han har sprengt ut fjell til alle døgnets tider i over en måned nå, sperrer inne bilene våre så vi ikke kommer oss på jobb uten masse kverulering, er frekk i kjeften, banker og hamrer til langt på natt DAG ETTER DAG ETTER UKE ETTER UKE. Setter opp skilt og sperringer i gata fordi han "ikke liker at folk kjører igjennom nå som han bygger", og ingen av disse er godkjent av kommunen. Hadde brått gravd opp halve gata utenfor innkjørslen vår slik at vi ikke kom oss ut - uten å spørre om det var greit, eller si ifra så vi fikk mulighet til å parkere bilene noe annet sted. Selv etter vi har spurt om han kan være så snill å ta litt hensyn flere ganger gir han fullt f. Ringt politiet på ham sikkert fire-fem ganger den siste mnd.Anonymous poster hash: 0fc96...c8f Hjelp...han hørtes jo lett og rimelig ut!
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #8 Skrevet 2. juli 2014 Poenget mitt, med å nevne baby, var at jeg blir sint av det. Når jeg har gått ut og inn av rommet tredve ganger de siste fem timene, og da er jeg tilbøyelig til å overreagere på ALT.. Absolutt alt Det er 2. gang de bråker i sommer, og det er greit nok, men jeg er redd de skal holde på for fullt hele sommeren, som de gjorde i hele fjor sommer. (Men selv ringer de politiet når nabohunden står og bjeffer kl 23 en kveld..)Anonymous poster hash: a42ca...749
Gjest Blondie65 Skrevet 2. juli 2014 #9 Skrevet 2. juli 2014 Ro etter kl 23 gjelder alle ukedagene - også helgen. Jeg forventer faktisk at folk trekker inn fra balkonger og hager etter 23, med mindre man helt unntaksvis har varslet at man skal ha en sammenkomst. Også jeg vil være noe mer tolerant på en lørdag enn ellers i uken, men jeg hadde ikke vært mye tolerant dersom skravling og musikk gikk ut over søvnen i dagevis. Ja, jeg bor i leilighet, men det gjør naboene også! Man kan ikke oppføre seg som om man er alene på planeten når man bor tett.
Cordelia Skrevet 3. juli 2014 #10 Skrevet 3. juli 2014 Alt med måte. Litt normal lav prating på en veranda får en tåle, selv om det er hverdag og over elleve. Høylydt skråling blir noe annet. Samtidig finnes det grenser for hvor høyt lydnivå en skal ha, selv om det er helg. Når man får minijordskjelv av bassen, så er det for mye.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #11 Skrevet 3. juli 2014 Hjelp...han hørtes jo lett og rimelig ut! Det er de verste "naboene" (over gata) vi har hatt noen gang... Samler den søte snille mannen som bodde der før.. Ble ringt politi i kveld igjen forresten, da det var intens hamring rundt midnatt, som ikke stoppet selv etter mannen gikk bortom å spurte om det var mulig å dempe seg. Makan til folk. Anonymous poster hash: 0fc96...c8f
Guybrush Skrevet 3. juli 2014 #12 Skrevet 3. juli 2014 Skal være stille kl 23, ok, litt prating når man har besøk får vi godta.. Men hvor mye? Skratting, og hyling, til kl 01-02 i natt, er det ok? Hvor ofte? Hva når skrattingen og hylingen vekker babyen din som du har forsøkt å legge i 5 timer? Kjenner jeg begynner å bli lei, men vil ikke vøre helt urimelig... Jeg har en tendens til å gjøre impulsive ting om jeg blir sint nok (som f.eks å kjefte folk huden full.........)Anonymous poster hash: a42ca...749 Hvis noen i husholdningen ikke tåler at naboen kommuniserer og lever sitt vanlige liv uten å blåse veggene ned med musikk og film, bongotrommer osv på nattestid - da bør man vel egentlig vurdere å flytte til en enebolig. Et annet alternativ er å investere i skikkelig lydisolering. Jeg vil også anbefale deg å ikke ha barnerommet vegg i vegg med naboens stue og kjøkken. Alt for ofte ser jeg slike klager hvor løsningen eksempelvis er å bytte soverom med barnets. Men neida - det er visst viktigere å ha det største soverommet selv. Det burde ikke være noe problem å kontrollere for slikt før man flytter inn. Skaffer du deg blokkleilighet i en eldre bygning går lyden svært godt. Du kan fint oppfate helt normal stemme som høyere pga måten det overføres i betong og bygningsmateriale. Verden sirkler ikke rund ditt barn selv om din verden gjør dette. Om dette ikke fungerer er løsningen helt enkelt å begynne og se på andre boliger litt mer utenfor alfarvei. 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #13 Skrevet 3. juli 2014 Jeg mener ikke at naboer skal få lov til å støye til alle døgnets tider, men når man velger å bo i et borettslag, byggefelt e.l så må man regne med litt lyder. At du har beskyttet barnet ditt mot støy er din egen feil, det kan ikke naboen noe for. Det lureste er jo å venne barnet til lyder og bråk fra dag en!Anonymous poster hash: 6c863...b9d 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #14 Skrevet 3. juli 2014 Det er forskjell på bråk og det å ha et liv. Naboer må få lov til å være våkne etter kl 23, og leve et normalt liv. Det innebærer snakking og tv-titting. Skriking og skråling og musikk, kan man gjøre ferdig før kl 23. Babyen din sovner trolig ikke fordi du er stresset, mer enn lyden naboen lager. Uansett kan det være greit for deg å ha på tv'n når babyen skal sove, så h*n blir vant til lyder? Slitsomt med baby/barn som må ha absolutt ro ved legging, vel? Anonymous poster hash: db4f2...eb6 7
Gjest BrienneOfTarth Skrevet 3. juli 2014 #15 Skrevet 3. juli 2014 Litt må man tåle og normal støy som prat og latter må man tåle. Spesielt nå om sommeren har jo folk ferie og sitter ute lenger. Helt greit det, så lenge man tar litt hensyn. Dessuten kan man ikke forvente at naboene skal ta hensyn til at barn ikke får sove. Det skal ikke være sånn at de må gå inn innen et visst klokkeslett for da skal babyen sove. Bor man tett må man nesten kunne godta at naboer har sitt eget liv. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #16 Skrevet 3. juli 2014 Syntes det er helt greit at folk lever livet sitt etter klokka 23, for det gjør jeg også. MEN det jeg absolutt ikke takler er gressklipperen til naboen. Han har en automatisk robotklippet som går hele dagen og lager en høy brommelyd som jeg hører veldig godt om jeg sitter på verandaen eller har vindu åpent. Men det verste er at han nesten aldri er hjemme så han får ikke noe særlig glede av plenen heller.. Så den er ute å går alle dager og helligdager fra morgen til kveld. Gud, som jeg hater den. Anonymous poster hash: 0b8a2...fc5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #17 Skrevet 3. juli 2014 Hvis noen i husholdningen ikke tåler at naboen kommuniserer og lever sitt vanlige liv uten å blåse veggene ned med musikk og film, bongotrommer osv på nattestid - da bør man vel egentlig vurdere å flytte til en enebolig. Et annet alternativ er å investere i skikkelig lydisolering. Jeg vil også anbefale deg å ikke ha barnerommet vegg i vegg med naboens stue og kjøkken. Alt for ofte ser jeg slike klager hvor løsningen eksempelvis er å bytte soverom med barnets. Men neida - det er visst viktigere å ha det største soverommet selv. Det burde ikke være noe problem å kontrollere for slikt før man flytter inn. Skaffer du deg blokkleilighet i en eldre bygning går lyden svært godt. Du kan fint oppfate helt normal stemme som høyere pga måten det overføres i betong og bygningsmateriale. Verden sirkler ikke rund ditt barn selv om din verden gjør dette. Om dette ikke fungerer er løsningen helt enkelt å begynne og se på andre boliger litt mer utenfor alfarvei. 1: hva har UNGEN med det å gjøre? Er dunute av stand til å analysere et innlegg og skjønne hva poenget med innlegget er eller? 2: Jeg bor i enebolig, 30-40 meter til naboen. Anonymous poster hash: a42ca...749
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #18 Skrevet 3. juli 2014 Til dere som tror at babyen har noe med det å gjøre: N.E.I Min unge har søvnproblemer fra før, men poenget mitt (som jeg skrev i et innlegg under, for de som gadd å lese...) er at jeg blir ekstra sur og forbanna når jeg i tillegg til å fly ut og inn og byssedullesukle og gi smokk hvert 10.minutt ikke får sove selv pga skråling og gævling midt på natta. Hadde det vært at jeg slappet av fra før, hadde jeg ikke reagert nvneverdig, men når man i tillegg er dritsliten, sur, lei, deppa, da reagerer man mye mer enn man hadde gjort til vanlig. Derfor lurte jeg på hvor mye andre godtar, andre som ikke har (eller som på ingen måte overhodet aaaner hva det vil si å ha en baby som ikke sover for 365'te natt) baby eller barn, hva "allmennheten" godtar generelt sett. Åja, for de som bor i ENEbolig, men som hører skrålet like høyt (pga desibelnivået) som om naboen i blokka har et festlig og høylytt lag en natt :) Anonymous poster hash: a42ca...749
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #19 Skrevet 3. juli 2014 Naboen min tvers over veien holder på å bygge seg veranda og han holdt på til kl halv ett i natt.Jeg har et alvorlig søvnproblem og trenger all den søvnen jeg kan få,men det kunne ikke falle meg inn og fly ut som en furie og bruke en helvetes kjeft.Men irriterende og slitsomt er det. Anonymous poster hash: 876e6...3f9
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #20 Skrevet 3. juli 2014 Skal være stille kl 23, ok, litt prating når man har besøk får vi godta.. Men hvor mye? Skratting, og hyling, til kl 01-02 i natt, er det ok? Hvor ofte? Hva når skrattingen og hylingen vekker babyen din som du har forsøkt å legge i 5 timer? Kjenner jeg begynner å bli lei, men vil ikke vøre helt urimelig... Jeg har en tendens til å gjøre impulsive ting om jeg blir sint nok (som f.eks å kjefte folk huden full.........)Anonymous poster hash: a42ca...749 Er det "regel" der du bor at det skal være stille kl23? (Bor du i blokk forresten?) Anbefaler deg å ringe på en dag på et tidspunkt hvor alt er rolig å greit, og forklare at du har en liten baby som har litt problemer med søvn for tiden, også ber du på en pen måte om de kan være litt stille på kveldene. Kan også være en lur idè å gi de mob nr ditt, og at du får de sitt, sånn at om det skulle bli veldig mye støy for dere kan du bare sende en melding. Så slipper de å sitte å lure på om de bråker, eller om dere hører de, og du slipper å irritere deg (kanskje unødvendig?). Anonymous poster hash: 10a7d...bca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå