Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Reza08
Skrevet

Hvilket nasjoner synes du har de høfligste folkene, og hvilke nasjoner mener du har de uhøfligste folkene?

Man finner begge deler i alle land i hele verden, men du har kanskje erfart at usedvanlig mange høflige eller ikke fullt så høflig fra en eller flere besteme nasjoner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes amerikanere er mest høflige, mens nordmenn kanskje er minst.. det, eller franskmenn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn :)

Anonymous poster hash: e0cf5...ce9
Gjest brutal_mann
Skrevet

Jeg undrer meg mest over hvilken kultur som dyrker frem de mest oppriktige menneskene.

• Liker 2
Skrevet

Jeg undrer meg mest over hvilken kultur som dyrker frem de mest oppriktige menneskene.

Uten å vite eller spekulere vil jeg faktisk anta det er små gjenlevende urfolk/stammer!

• Liker 4
Skrevet

De høfligste må antakeligvis være japanere.

Helge Hjelland syklet verden rundt. Han var innom alle kontinenter på hele planeten og la noe sånt som to ganger verdens omkrets under seg. Han forteller at Afrikanere var svært vennligsinnede, Sør-Amerikanere noen fordømte tjuvradder, Grekere gavmilde, Pakistanere forjævelige, Kinerese nysgjerrige, og sist men ikke minst Japanere svært høflige. Når han teltet på kaia i Japan ble han vekket med te og frokost. Hans erfaringer sier egentlig ganske mye om verden.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Etter et par reiser vil jeg iallefall rangere briter (engelske) som svært langt nede på høflighetslista. Makan for noen frekke folk. Ja, jeg kjenner mange snille og hyggelige engelskmenn, men jeg har dessverre truffet altfor mange som oppfører seg trassig og barnslig mot fremmede. For øvrig setter jeg også en knapp på japanerne som de mest høflige.

Anonymous poster hash: c139b...e43
  • Liker 4
Gjest Blomsterert
Skrevet

Nå har jeg reist rundt i bobil i snart to måneder,og møtt mange turister på forskjellige steder. Tyskere og japanere utpeker seg som absolutt mest høflige,og har egentlig tenkt at svenskene er mest støyende og uhøflige :-) men ikke sånn at de er uvennlige heller.

De eneste jeg har opplevd har oppført seg direkte ekkelt,er norske middelaldrende menn. Ikke kan de styre alkoholinntaket heller, Sjangler rundt,æsj!

Når jeg selv har vært utenlands,har nederlendere(helst utenfor byene)seg som mest høflige og vennlige.

Irer derimot er rimelig uhøflige! Men de er morsomme også :-)

AnonymBruker
Skrevet

Thai og briter er høfligst (på hver sin måte).

Mest uhøflige er nordmenn.

Har reist i 42 land.

Anonymous poster hash: cdf59...9e7

Skrevet

Jeg synes østerrikere er veldig uhøflige! Veldig fint land da! 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånt rent ut fra høflighet og ikke vennlighet, hjelpsomhet og slike ting, så er briter, canadiere, japanere og amerikanere helt klart høfligst. Østerrikere, franskmenn og tyskere er usedvanlig frekke selv om de bruker høflighetsfraser. Minst høflige er nordmenn og tyrkere. Det er faktisk flaut å se nordmenn albue seg frem, braute, glemme høflighetsfraser og ikke utvise køkultur i utlandet.

Anonymous poster hash: f2652...915
  • Liker 1
Skrevet

Etter et par reiser vil jeg iallefall rangere briter (engelske) som svært langt nede på høflighetslista. Makan for noen frekke folk. Ja, jeg kjenner mange snille og hyggelige engelskmenn, men jeg har dessverre truffet altfor mange som oppfører seg trassig og barnslig mot fremmede. For øvrig setter jeg også en knapp på japanerne som de mest høflige.

Må si meg enig i det med briter. Har blitt vesentlig mer fornærmet av briter enn det jeg har av klønete nordmenn. Utrolig hvor frekk man kan være selv ved bruk av høflige fraser. Ikke mye tilgivelse der i gården. Skulle man være så uheldig i et øyeblikk å gjøre en feil mht. de sosiale normene er helvete løs.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Må si meg enig i det med briter. Har blitt vesentlig mer fornærmet av briter enn det jeg har av klønete nordmenn. Utrolig hvor frekk man kan være selv ved bruk av høflige fraser. Ikke mye tilgivelse der i gården. Skulle man være så uheldig i et øyeblikk å gjøre en feil mht. de sosiale normene er helvete løs.

Jeg er engelsk. Og må si dette handler om at nordmenn generelt ikke eier dannelse. Så de fornærmer og fremstår som respektløse. Briten "du" oppfatter som uhøflig reagerer på din initial mangel på respekt.

• Liker 2
Gjest Blomsterert
Skrevet

Tror italienere kommer høyt opp?

Men hadde jo vært interessant å vite :-)

Skrevet

Har vært i Sør Korea to ganger. De tar kaka!

Når det gjelder å være uhøffelig er nok Norge jevnt over verst :P

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er engelsk. Og må si dette handler om at nordmenn generelt ikke eier dannelse. Så de fornærmer og fremstår som respektløse. Briten "du" oppfatter som uhøflig reagerer på din initial mangel på respekt.

NEI! Det er snakk om(kan være(Edit.) forglemmelser og minimale feil. Så lenge man bruker de rette frasene, så virker det som man kan slippe fra med alt. Dårlig skjult sarkasme er en klassiker.

Endret av Cordelia
  • Liker 3
Skrevet

Thai og briter er høfligst (på hver sin måte).

Mest uhøflige er nordmenn.

Har reist i 42 land.

Serr synes du russerne er høfligere enn nordmenn?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nja, det har ikke gjeldt i mine tilfeller iallefall. Jeg har truffet briter på steder vi begge har vært på bortebane (f.eks. i Italia o.l.), og der kan man ikke forvente at ens egne nasjonale etikette følges. Der vi har forsøkt å være litt åpne og runde i kantene, har disse britene (nei, det gjelder naturligvis ikke alle) utmerket seg med fullstendig mangel på respekt for andre. De hverken roper, sier stygge ting eller er åpenbart fiendtlige, men de bøller "tilfeldigvis" i køene, mister "tilfeldigvis" tunge handleposer på folk som de mener står i veien, kjører "tilfeldigvis" albuer inn i andre folk, går "tilfeldigvis" rett på folk som sitter helt i ro ute av veien (når alle andre fint evner å gå utenom) osv. Og spør jeg da hva de bedriver, så aaaaner de ikke hva jeg snakker om (men fortsetter å tviholde på plassen til urettmessig bøllet til seg).

Om en italiener hadde blitt irritert på meg i Italia fordi jeg ikke skjønte den italienske etiketten, så hadde det vært helt ok, men når en brite er uttalt passiv-aggressiv fordi h*n ikke får slippe foran i køa i et land som hverken h*n eller jeg er hjemmehørende i, så bør briten ta seg en bolle og holde seg hjemme i sitt eget land.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nordmenn er kanskje ikke de mest avanserte når det gjelder dannelse, men vi har da våre kulturelle koder. Feks. er vi litt sånn " ikke si noe med mindre du mener det", dvs. sier du noe, må tonefallet og ansiktet være med. Vi bruker og mer ansiktsutrykk enn eks. briter og amerikanere. Et smil kan være det samme som "please", "you`re welcome". "Kan jeg få" er en klassiker.

Endret av Cordelia
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er engelsk. Og må si dette handler om at nordmenn generelt ikke eier dannelse. Så de fornærmer og fremstår som respektløse. Briten "du" oppfatter som uhøflig reagerer på din initial mangel på respekt.Anonymous poster hash: cdf59...9e7

jeg var i Oslo en 17. Mai ikledd bunad. Stod på et busstopp med mine venner og ventet på bussen, inne i busskuret satt det en engelsk jente og en norsk gutt og snakket på engelsk. Jenta legger ut på engelsk om hvor feite norske jenter ser ut i bunad, at den gjør oss tykkere enn vi er osv. Gutten så tydelig flau ut når han kikket på oss som stod der i bunad. Ingen av oss var overvektige. Dette er et eksempel av mange på uhøflige engelskmenn.

Anonymous poster hash: 659ef...944

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...