AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #1 Skrevet 2. juli 2014 I 2013 tjente jeg mer enn i 2012, allikevel var opptjente feriepenger i utbetalt i 2013 høyere enn utbetalingen jeg fikk nå i 2014. Dette skjønner jeg bare ikke. Kan dette være mulig eller må det være en feil?? Anonymous poster hash: b8d61...fd5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #2 Skrevet 2. juli 2014 I 2013 tjente jeg mer enn i 2012, allikevel var opptjente feriepenger i utbetalt i 2013 høyere enn utbetalingen jeg fikk nå i 2014. Dette skjønner jeg bare ikke. Kan dette være mulig eller må det være en feil?? Anonymous poster hash: b8d61...fd5 Alle starter i arbeidslivet med en feriepengesats på 14,1%, og så vil denne avta med 0,2% for hvert år. Ikke veldig logisk, men det er nå ennå slik det er! Anonymous poster hash: dd70d...db7 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #3 Skrevet 2. juli 2014 Kan noen bekrefte eller avkrefte om det vedkommende ovenfor hevder er sant? Jeg mener forskjellen var større enn enn 0,2 prosent? Det skal vel heller ikke ha noe med skattetrekk å gjør, altså opptjente feriepenger? Anonymous poster hash: b8d61...fd5
Klar*a Skrevet 2. juli 2014 #4 Skrevet 2. juli 2014 feriepengesatsen er 10,2% eller 12%, avhengig av om du omfattes av en tariffavtale eller ikke. Det er heller ikke alt som blir utbetalt som regnes med i feriepengegrunnlaget. Det enkleste er å se på årsoppgavene fra arbeidsgiver og regne ut hvor mye du skulle hatt. 1
Harlekin Skrevet 2. juli 2014 #5 Skrevet 2. juli 2014 (endret) Alle starter i arbeidslivet med en feriepengesats på 14,1%, og så vil denne avta med 0,2% for hvert år. Ikke veldig logisk, men det er nå ennå slik det er! Anonymous poster hash: dd70d...db7 Nei, det stemmer ikke. Man har enten 10,2 eller 12 %, og så har arbeidstakere over 60 år 14,3 %. TS, du må se på lønnslipp/årsoppgave for å se feriepengegrunnlaget, som er det feriepengene beregnes fra. Endret 2. juli 2014 av Harlekin 10
troikaen Skrevet 2. juli 2014 #6 Skrevet 2. juli 2014 Alle starter i arbeidslivet med en feriepengesats på 14,1%, og så vil denne avta med 0,2% for hvert år. Ikke veldig logisk, men det er nå ennå slik det er! Anonymous poster hash: dd70d...db7 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #7 Skrevet 2. juli 2014 I 2013 tjente jeg mer enn i 2012, allikevel var opptjente feriepenger i utbetalt i 2013 høyere enn utbetalingen jeg fikk nå i 2014. Dette skjønner jeg bare ikke. Kan dette være mulig eller må det være en feil??Anonymous poster hash: b8d61...fd5 Du må se på lønns- og trekkoppgaven for 2012 og 2013 og se hva det står som feriepengegrunnlag der. Anonymous poster hash: 039e2...df7
Frøken S Skrevet 2. juli 2014 #8 Skrevet 2. juli 2014 I 2013 tjente jeg mer enn i 2012, allikevel var opptjente feriepenger i utbetalt i 2013 høyere enn utbetalingen jeg fikk nå i 2014. Dette skjønner jeg bare ikke. Kan dette være mulig eller må det være en feil??Anonymous poster hash: b8d61...fd5 Tjente du mer inkl. feriepengene eller ekskl. feriepengene? Feriepenger gir ikke grunnlag for feriepenger året etter. Tok du fem uker ferie i fjor, eller avviklet du ikke full ferie? Du kan være trukket for "den femte ferieuken".
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #9 Skrevet 3. juli 2014 Du må se på lønns- og trekkoppgaven for 2012 og 2013 og se hva det står som feriepengegrunnlag der.Anonymous poster hash: 039e2...df7 Det samme prinsipiet står her. Høyere feriepengegrunnlag i 2012, enn i 2013 til tross for lavere lønn i 2012. Kan det stemme? Anonymous poster hash: b8d61...fd5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #10 Skrevet 3. juli 2014 Tjente du mer inkl. feriepengene eller ekskl. feriepengene? Feriepenger gir ikke grunnlag for feriepenger året etter. Tok du fem uker ferie i fjor, eller avviklet du ikke full ferie? Du kan være trukket for "den femte ferieuken". Jeg har alltid hatt fem uker ferie. Jeg tjente mer både inkl. og ekskl. feriepengene i 2013. Hvordan kan det ha seg? Eller er det feil? Anonymous poster hash: b8d61...fd5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #11 Skrevet 3. juli 2014 feriepengesatsen er 10,2% eller 12%, avhengig av om du omfattes av en tariffavtale eller ikke. Det er heller ikke alt som blir utbetalt som regnes med i feriepengegrunnlaget. Det enkleste er å se på årsoppgavene fra arbeidsgiver og regne ut hvor mye du skulle hatt. Hvordan regner jeg ut det? Feriepengegrunnlaget x 10,2 delt på 100? Jeg har fem uker ferie. Anonymous poster hash: b8d61...fd5
petterm Skrevet 3. juli 2014 #12 Skrevet 3. juli 2014 Tror du skal ha 12% feriepenger! Feriepengegrunnlag som sto på lønnsslippen din desember 2013*12/100. "Tariffoppgjøret 2000/2001 ga mange arbeidstakere en femte ferieuke. Denne ekstra ferien - som normalt også gir en forhøyelse av feriepengesatsen fra 10,2 prosent til 12 prosent - er en del av lønnsoppgjøret, og ikke en del av ferieloven." Les her: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188 Husk at det du får utbetalt i juni også avhenger av lønna di. Hvis du tjener mye mer i år enn i fjor så blir også fratrekk for avviklet ferie større. Lønnsslippen for juni skal vise noe sånt som: Lønn juni (4 uker) - ferie (lønn i 5 uker, altså mer enn Lønn juni) + feriepenger Hvis du tjener mye mer i år enn i fjor, så blir også fratrekket for 5 ukers ferie større. Det som står på lønnsslippen som feriepenger i år skal være mer enn i fjor, forutsatt at feriepengegrunnlaget desember 2013 er større enn feriepengegrunnlaget desember 2012.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #13 Skrevet 3. juli 2014 Kanskje du fikk 12 % feriepenger hos arbeidsgiver 2012, og bare 10,2 % hos arbeidsgiver 2013? Hvis du har byttet arbeidsgiver, altså. Husk også, som andre sier her: Du får ikke feriepenger av feriepenger. Du må finne lønns- og trekkoppgaven din og se hva som står der, på feriepengegrunnlag. Skattbar inntekt i fjor er både lønn og feriepenger - du trenger å se hva som var bare lønn (feriepengegrunnlaget). Og det står på lønns- og trekkoppgaven din. En siste mulighet kan være at siden arbeidsgiver som oftest utbetaler feriepenger istedenfor lønn i juni, og skal trekke 25 dager, vil dette si at du ikke får juni lønn PLUSS at de trekker deg noen dager ekstra. Du har 25 arbeidsdager som er ferie, men juni inneholdt i år bare 21 arbeidsdager. Ergo har alle fått trekk i feriepengene. Anonymous poster hash: 1d8e4...e6c 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #14 Skrevet 3. juli 2014 Alle starter i arbeidslivet med en feriepengesats på 14,1%, og så vil denne avta med 0,2% for hvert år. Ikke veldig logisk, men det er nå ennå slik det er! Anonymous poster hash: dd70d...db7 Haha, denne var fin. Lurer på om du tror det er slik det er, eller om du bare tuller? Anonymous poster hash: b651d...071 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #15 Skrevet 3. juli 2014 Tror du skal ha 12% feriepenger! Feriepengegrunnlag som sto på lønnsslippen din desember 2013*12/100. "Tariffoppgjøret 2000/2001 ga mange arbeidstakere en femte ferieuke. Denne ekstra ferien - som normalt også gir en forhøyelse av feriepengesatsen fra 10,2 prosent til 12 prosent - er en del av lønnsoppgjøret, og ikke en del av ferieloven." Les her:http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188 Husk at det du får utbetalt i juni også avhenger av lønna di. Hvis du tjener mye mer i år enn i fjor så blir også fratrekk for avviklet ferie større. Lønnsslippen for juni skal vise noe sånt som: Lønn juni (4 uker) - ferie (lønn i 5 uker, altså mer enn Lønn juni) + feriepenger Hvis du tjener mye mer i år enn i fjor, så blir også fratrekket for 5 ukers ferie større. Det som står på lønnsslippen som feriepenger i år skal være mer enn i fjor, forutsatt at feriepengegrunnlaget desember 2013 er større enn feriepengegrunnlaget desember 2012. TS her. Takk for svar alle sammen, men dette blir bare mer og mer merkelig. Jeg har sett på trekkoppgavene, her følger fakta: Trekkoppgave 2012 viser lønn med ca kr 13 000 mindre enn trekkoppgave 2013. Altså tjente jeg mer i 2013. Trekkoppgaven for 2012 viser videre feriepengegrunnlag med ca kr 7000 MER enn feriepengegrunnlag i trekkoppgave 2013, altså mer i 2012 til tross for at lønnen var høyere i 2013. Dette kan vel ikke være riktig?? Utbetalte feriepenger på bakgrunn av feriepengegrunnalg for 2013 samsvarer med formelen du har oppgitt over: 2013x12/100, altså denne summen står i lønnslippen. Deretter er det trukket skatt av dette beløpet med ca 4500. Betyr dette at det er feil i trekkoppgaven min? Eller er det mulig at feriepengegrunnlaget er lavere i år til tross for høyere inntekt? Jeg har hatt samme arbeidsgiver og lønnen har som nevnt økt noe. Anonymous poster hash: b8d61...fd5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #16 Skrevet 3. juli 2014 VENT NÅ LITT! TS igjen her. Jeg har alltid hatt 5 uker ferie, men i 2012 unnlot jeg å ta ut 12 dager. Disse skulle overføres til 2013, ettersom vi må ta ut 5 uker, vi får ikke betalt får å jobbe isteden. Disse 12 dagene skulle overføres 2013, men jeg tror ikke de ble det. Er dette forklaringen? Og evt. hvordan forklares det? Har jeg evt. tapt eller vunnet på å ikke ta ut de 12 dagene? Anonymous poster hash: b8d61...fd5
Klar*a Skrevet 4. juli 2014 #17 Skrevet 4. juli 2014 TS her. Takk for svar alle sammen, men dette blir bare mer og mer merkelig. Jeg har sett på trekkoppgavene, her følger fakta: Trekkoppgave 2012 viser lønn med ca kr 13 000 mindre enn trekkoppgave 2013. Altså tjente jeg mer i 2013. Trekkoppgaven for 2012 viser videre feriepengegrunnlag med ca kr 7000 MER enn feriepengegrunnlag i trekkoppgave 2013, altså mer i 2012 til tross for at lønnen var høyere i 2013. Dette kan vel ikke være riktig?? Utbetalte feriepenger på bakgrunn av feriepengegrunnalg for 2013 samsvarer med formelen du har oppgitt over: 2013x12/100, altså denne summen står i lønnslippen. Deretter er det trukket skatt av dette beløpet med ca 4500. Betyr dette at det er feil i trekkoppgaven min? Eller er det mulig at feriepengegrunnlaget er lavere i år til tross for høyere inntekt? Jeg har hatt samme arbeidsgiver og lønnen har som nevnt økt noe. Anonymous poster hash: b8d61...fd5 Det er mulig at feriepengegrunnlaget i 2012 var høyere enn 2013 selv om den totale lønnen din har økt. Det er nemlig ikke alle former for "lønn" som teller med i feriepengegrunnlaget. Nå husker jeg ikke hva som skal inkluderes eller ikke, men eks. på poster som muligens ikke inkluderes er div goder, forsikringer, pensjonssparing og kjøregodtgjørelse f.eks. Det enkleste er å finne fram lønnslipper fra to etterfølgende måneder, f.eks mars og april. Sjekk så hvor mye total lønn før skatt var i april og sammenlign med hvor mye feriepengegrunnlaget har steget fra mars til april. Mest sannsynlig er det en forskjell på total lønn og økningenferie i feriepengegrunnlaget, og den summen burde gjøre det mulig å finne hvilke poster som ikke inkluderes i feriepengegrunnlaget. Gjør du dette for begge årene bude du også klare å finne ut om det har skjedd noen endringer i hvilke poster som inkluderes og ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #18 Skrevet 4. juli 2014 Haha, denne var fin. Lurer på om du tror det er slik det er, eller om du bare tuller? Anonymous poster hash: b651d...071 Lurer du virkelig på det? Hæ? Anonymous poster hash: 2c896...b4d
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #19 Skrevet 4. juli 2014 Det er mulig at feriepengegrunnlaget i 2012 var høyere enn 2013 selv om den totale lønnen din har økt. Det er nemlig ikke alle former for "lønn" som teller med i feriepengegrunnlaget. Nå husker jeg ikke hva som skal inkluderes eller ikke, men eks. på poster som muligens ikke inkluderes er div goder, forsikringer, pensjonssparing og kjøregodtgjørelse f.eks. Det enkleste er å finne fram lønnslipper fra to etterfølgende måneder, f.eks mars og april. Sjekk så hvor mye total lønn før skatt var i april og sammenlign med hvor mye feriepengegrunnlaget har steget fra mars til april. Mest sannsynlig er det en forskjell på total lønn og økningenferie i feriepengegrunnlaget, og den summen burde gjøre det mulig å finne hvilke poster som ikke inkluderes i feriepengegrunnlaget. Gjør du dette for begge årene bude du også klare å finne ut om det har skjedd noen endringer i hvilke poster som inkluderes og ikke. Alt er helt likt, jeg har ikke noe tillegg, fradrag eller hva det måtte vær for noen ting, annet enn skatt. Den enetse forskjellen er at jeg har økt litt i lønn som følge av ansiennitet. Anonymous poster hash: b8d61...fd5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #20 Skrevet 4. juli 2014 Har du fått fast månedslønn slik at du blir trukket for den 5 ferieuka? Legger du inn bilde av lønnsslippene dine så er det lettere å svare på.Anonymous poster hash: ef912...67d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå