Gå til innhold

Hva kan man gjøre for å få et barn til å slutte å bite?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet biter i lek når det blir "oppjaget", biter mennesker som barnet er glad i så jeg tror ikke det er for å være slem. Virker som om barnet glemmer seg eller noe. Men det er hardt og smertefullt.

Hva kan man gjøre? Man kan jo ikke akkurat bite igjen.

Anonymous poster hash: f1f0d...08d
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si at det er vondt?

Anonymous poster hash: 15758...1a3
AnonymBruker
Skrevet

Si at det er vondt?

Anonymous poster hash: 15758...1a3

Det gjør vi selvsagt. Sier det og viser det.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Forklare at når barnet biter så får du kjempevondt, og at da vil ikke du leke mer. Så går du og gjør noe annet.

Endret av Teriyaki
  • Liker 1
Skrevet

Det går over. Du må gjøre det samme som når barnet slår. Si: "Nei! Ikke bit. Mamma får vondt, au!"

Hvis barnet gjentar bitingen, flytter du det litt vekk (et par meter).

Repeter.

Det er greit også å være klar over (som du er) i hvilke situasjoner dette skjer.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Barnet biter i lek når det blir "oppjaget", biter mennesker som barnet er glad i så jeg tror ikke det er for å være slem. Virker som om barnet glemmer seg eller noe. Men det er hardt og smertefullt.

Hva kan man gjøre? Man kan jo ikke akkurat bite igjen.

jeg har hørt noen si at det er noe syndromgreier men at bitinga går over når ungen blir eldre
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår gutt på 15 måneder har drevet med det. Når vi leker kommer han løpende til meg, krabber opp i fanget og når vi koser biter han, så er han liksom i gang med leken igjen. Det blir sjeldnere og sjeldnere, den siste måneden har det bare vært et par ganger, men jeg tok han bare litt bort fra meg og sa nei. Regner med at det nå er på vei til å forsvinne. Mannen min sin første bet til han var over 5 år, helt grusomt :-(

Anonymous poster hash: 23a86...bc9

AnonymBruker
Skrevet

Utestenging i 9 kamper! :opplyser:

Anonymous poster hash: 21e94...740
  • Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

En skikkelig god, gammaldags ørefik.

Anonymous poster hash: a6697...4f3

AnonymBruker
Skrevet

Min gjorde også det rundt 16 mnd. Gira seg opp og beit. Biter enda i leker og bamser når hun er gira. Gjentok bare stengt/alvårlig (men ikke sint) nei og stoppa henne. Lærte etter ei stund.

Anonymous poster hash: bde12...ad2

AnonymBruker
Skrevet

Vår gutt på 15 måneder har drevet med det. Når vi leker kommer han løpende til meg, krabber opp i fanget og når vi koser biter han, så er han liksom i gang med leken igjen. Det blir sjeldnere og sjeldnere, den siste måneden har det bare vært et par ganger, men jeg tok han bare litt bort fra meg og sa nei. Regner med at det nå er på vei til å forsvinne. Mannen min sin første bet til han var over 5 år, helt grusomt :-(

Ble det gjort noe med det? Var det i spesielle situasjoner han bet?

Jeg har selv en sønn på snart 5 år som tidvis biter, av frustrasjon eller sinne, og jeg vet ikke mine arme råd... Føler vi har prøvd "alt"...

Anonymous poster hash: e4dd4...611

AnonymBruker
Skrevet

Forstår hva du mener, sønnen min gjorded det samme bare at han "skallet" hode i folk og av og til ting..

Jeg kan skrive under på at det ikke hjelper å si at det er vondt osv. Når jeg sa det, eller viste han at andre ble lei seg så syns han veldig synd på de og ville trøste.

Så tror ikke intensjonen er å skade andre.

Vi måtte være veldig obs på han en periode å ta han ut av lek/ frustrasjon og avlede han. Virka som vi liksom måtte bryte mønsteret litt. Når vi tok han vekk så prøvde vi å hjelpe han å sette ord på hva han tenkte å følte. Type: "nå har vi det kjempe gøy" eller "årh, den skoen vil ikke på", også viste vi masse entusiasme.

Hehe, det hørtes sikkert helt merkelig ut, men det hjalp :)

Anonymous poster hash: 879c6...328

AnonymBruker
Skrevet

Ble det gjort noe med det? Var det i spesielle situasjoner han bet?Jeg har selv en sønn på snart 5 år som tidvis biter, av frustrasjon eller sinne, og jeg vet ikke mine arme råd... Føler vi har prøvd "alt"... Anonymous poster hash: e4dd4...611

Her var det pga frustrasjon. Han prater dårlig og får logopedhjelp nå, men var mye frustrert og sint fordi han ble misforstått eller ikke skjønt i det hele tatt. Til slutt måtte vi slå hardt ned på det og han mistet goder og fikk ikke være med på morsomme ting når han beit, det hjalp til slutt. Da hadde vi prøvd alle mulige pedagogiske råd først om å fjerne han fra situasjon osv, hjalp ikke. Han var så stor så viste jo godt hva han gjorde. Særlig gikk det ut over søsteren som han støtt og stadig satte tennene i. Var helt forferdelig...

AnonymBruker
Skrevet

Her var det pga frustrasjon. Han prater dårlig og får logopedhjelp nå, men var mye frustrert og sint fordi han ble misforstått eller ikke skjønt i det hele tatt. Til slutt måtte vi slå hardt ned på det og han mistet goder og fikk ikke være med på morsomme ting når han beit, det hjalp til slutt. Da hadde vi prøvd alle mulige pedagogiske råd først om å fjerne han fra situasjon osv, hjalp ikke. Han var så stor så viste jo godt hva han gjorde. Særlig gikk det ut over søsteren som han støtt og stadig satte tennene i. Var helt forferdelig...

Det er som å lese om min sønn... Forskjellen er vell at han snakker helt fint, det virker derimot som om han har vansker med å kommunisere når han blir frustrert. Noen ganger får han det til helt fint, mens andre ganger... Takk for tilbakemelding ihvertfall. Det er støttende å se at det ikke bare er oss det gjelder

Anonymous poster hash: e4dd4...611

Gjest Ung tøff mann
Skrevet

Utestenging i 9 kamper! :opplyser:

Anonymous poster hash: 21e94...740

:fnise::fnise: :fnise: :fnise::fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg ville bite tilbake eller si veldig myndig NEI.. Siden de færreste klarer å si nei med autoritet vil jeg gå for å bite tilbake. :)

- trenger ikke bite tilbake som tyson eller han fotballduden ;)

Anonymous poster hash: db86b...b39
  • Liker 1
Skrevet

Dette er svært enkelt- man tyr til tyske presisjonsverktøy.

8872678752286.jpg

Gjest tuppesjura
Skrevet

Min gjorde det, og ble anbefalt av ppt om å bite tilbake for at han skulle kjenne at det var vondt. Han har sluttet å bite andre, men biter seg selv når han blir sint.

Gjest crazycatlady
Skrevet

Ta rabiesvaksine og bit tilbake.

• Liker 1
Skrevet

Leste en gang at de anbefalte smokk i "bitealderen" 1-2 år. Om noen fikk en periode med biting i bhg kunne de ha smokk så gikk det en tid så gikk det over. Værre om barnet er eldre. Da må det andre tiltak til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...