Gå til innhold

Hvorfor er tannlegebesøk så dyrt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil sjekke tennene. En undersøkelse koster (der jeg bor og områdene rundt) mellom 700 og 900 kroner. Altså, bare for å sjekke tennene for hull/etc.

Hva er det som gjør at en kort undersøkelse er så råtten dyr? Jeg er bare 18 og har ikke penger...

Anonymous poster hash: 8d8b1...f2d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du student kan du se etter rabatter. Og det er dyrt uten grunn... Men om du er 18 så mener jeg du har litt rabatt uansett til du er 20...

Skrevet

Du betaler bare 20% til du fyller 20.

Gjest Gunfreak
Skrevet

Fordi i motsetting til leger, er er det ikke noen offentlige systemer for tannleger, altså mens du bare betaler en brøkdel av det et legebesøk egentlig koster, betaler du fullt ut for et tannlegebesøk.

Tannleger er fult ut private bedrifter, så bor du på et lite sted er det ingen konkuranse.

I Oslo ser du noen ganger tannleger som gir tannsjekk ned til sånn 350kr. Men dette er bare for å få deg inne døra, du må regne med å betale full pris for fiksing av hull og andre slike ting.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

5-6 års utdannelse, leie/kjøp av kontorlokaler, kjøp av utstyr (medisinsk utstyr er svindyrt), skatt, lønn til ansatte osv.. Ting koster penger

Anonymous poster hash: f595d...7d8
  • Liker 1
Skrevet

Tannlege er ikke dyrt med mindre du har mange hull. Bilverksted derimot er mye dyrere

Skrevet

Du betaler jo bare littegrann. Jeg betalte nettopp nesten 1900 kroner for et hull, bilder og litt pirking i tennene. Da begynner det å bli dyrt!

AnonymBruker
Skrevet

Du betaler bare 20% i den offentlige tannhelsetjenesten frem til du er 20 år.

Benytt deg av det. Ellers er det lurt å gå til undersøkelse en gang i året selv om du ikke har vondt. Gjør du ikke det kan det plutselig bli dyrt.

Det jeg undrer meg over er at så mange klager over at en undersøkelse hos tannlege/tannpleier til 1000kr er dyrt, mens folk gladelig betaler oppimot 2000kr hos frisør flere ganger i året. Jeg klipper meg for 340kr 1-2 ganger i året, farger håret selv, og betaler gladelig tannlegeregningen for å ta vare på tannhelsen min. Det er mye viktigere for meg enn håret mitt.

Anonymous poster hash: 2fecf...e82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det lurer jeg å på. Var hos tannlegen idag, satt i stolen i 10min og hun pirket litt i tennene og vips var jeg ferdig. Ingen bilder ingenting. 800kr takk. Seriøst?!

Anonymous poster hash: 3490d...242

AnonymBruker
Skrevet

Du betaler bare 20% i den offentlige tannhelsetjenesten frem til du er 20 år.

Benytt deg av det. Ellers er det lurt å gå til undersøkelse en gang i året selv om du ikke har vondt. Gjør du ikke det kan det plutselig bli dyrt.

Det jeg undrer meg over er at så mange klager over at en undersøkelse hos tannlege/tannpleier til 1000kr er dyrt, mens folk gladelig betaler oppimot 2000kr hos frisør flere ganger i året. Jeg klipper meg for 340kr 1-2 ganger i året, farger håret selv, og betaler gladelig tannlegeregningen for å ta vare på tannhelsen min. Det er mye viktigere for meg enn håret mitt. Anonymous poster hash: 2fecf...e82

Hvor er det du klipper deg? Aldri hørt om noen som tar 340kr for dameklipp, da er det isåfall en lærling.

Anonymous poster hash: 3490d...242

Skrevet

Hos offentlige tannleger betaler man kun 20 eller 25% av regningen frem til man fyller 20 år.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke dyrt.

Setter du f.eks bilen inn på et merkeverksted tar de ofte 1200 kr per påbegynte time. Og da er det folk med fagbrev som ser på bilen, ikke folk med høy utdanning som en tannlege.

Og jeg prioriterer ihvertfall mine tenner som jeg skal ha resten av livet høyere enn en bil.

Anonymous poster hash: 0bb75...85e
AnonymBruker
Skrevet

Leie av lokaler, innkjøp av utstyr, lønn til de ansatte osv. Utgiftene er ganske mange. Det er ikke gratis å sterilisere utstyret som blir brukt og engangsutstyret koster mye det ogaå.

Anonymous poster hash: 23442...ef1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...