Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer leier ut en leilighet. I fjor byttet hun ut vinduer og noen dører i denne leiligheten og fjernet da persienner og dørklokke.

Leietaker mener han bør få dette tilbake da han leide leiligheten med både persienner og ringeklokke. Han sier også at slike ting skrues fast og han kan dermed ikke ta dette med seg når han engang flytter.

Samboer på sin side mener leitaker skal kjøpe dette selv.

Jeg holder innerst inne med leietaker i denne saken. Har prøvd å finne noe om dette i husleieloven men forgjeves. Er det noen her som vet hvem som har rett?

På forhånd takk for svar.

Anonymous poster hash: 3ee62...849
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ts her igjen.

Glemte å nevne at utleier har kastet dørklokken og persiennene og derfor står hun hardt på at leietaker selv må kjøpe dette.

(Hun gidder ikke ekstra utgifter i en slik "fillesak") ...hennes ord.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan vel ikke være mye tvil om at leietaker har rett her, mulig en gratis jushjelp kan hjelpe.

Bufret link

PDF

Videre skal utleier sørge for reparasjoner, for eksempel

utskifting av vindu, dørklokke og så videre. Årsaken til utleiers vedlikeholdsplikt er irrelevant. Utleier

plikter både å få arbeidet gjort og å dekke utgiftene.

Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, er det utleiers ansvar å sørge for utskiftingen, om ikke

annet er avtalt mellom partene.

Anonymous poster hash: 3ef43...af4
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere har vel en skriftlig leiekontrakt? Les den.

Ved kjøp go salg av eide bolig så skal i hvertfall fastskrudde ting som dørklokker og persienner følge med.

Er jo høyst normalt å ha en dørklokke på ytterdøra i dag?

Synes nesten dette er litt smålig av dere som leier ut å krangle med leietaker om.

Anonymous poster hash: 41498...1e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom utleier skal nekte å erstatte persiennene, må hun også godta at leietaker kjøper egne persienner OG tar disse med seg igjen når han flytter. Dermed får hun stygge skruehull i vinduskarmene.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kan vel ikke være mye tvil om at leietaker har rett her, mulig en gratis jushjelp kan hjelpe.

Bufret link

PDF

Videre skal utleier sørge for reparasjoner, for eksempel

utskifting av vindu, dørklokke og så videre. Årsaken til utleiers vedlikeholdsplikt er irrelevant. Utleier

plikter både å få arbeidet gjort og å dekke utgiftene.

Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, er det utleiers ansvar å sørge for utskiftingen, om ikke

annet er avtalt mellom partene.

Dere har vel en skriftlig leiekontrakt? Les den.

Ved kjøp go salg av eide bolig så skal i hvertfall fastskrudde ting som dørklokker og persienner følge med.

Er jo høyst normalt å ha en dørklokke på ytterdøra i dag?

Synes nesten dette er litt smålig av dere som leier ut å krangle med leietaker om.

Anonymous poster hash: 41498...1e0

Jeg har ikke sett leiekontrakten så vet ikke hva som står der. I mitt hode skal ting som blir fjernet under reparasjon ol erstattes.

Nå ser det ut som leietaker har loven på sin side (jmf #3) så jeg skal fortsette å snakke med min sta samboer.

AnonymBruker
Skrevet

Du eller leietaker kan ta kontakt med f.eks. http://www.jussformidlingen.no/ eller andre aktuelle (google gratis jushjelp), for å få en konkret uttalelse om denne saken. Alternativt kan leietaker kontakte Leieboerforeningen dersom han er medlem der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Persienner koster ca 100-200kr pr stk og trådløs dørklokke ca 200-300kr hos Clas Ohlson og er fradragsberettige utgifter, og dette nekter utleier å tilbakeføre og lage en konflikt ut av?!

Én advokattime koster mer enn å være profesjonell og ordne opp i det...

Leietaker har helt rett. Vedkommende har leid leiligheten "as is" på visning/overtakelsesdatoen, og utleier kan ikke fjerne gjenstander i etterkant.

Samboeren til TS bør revurdere hvorvidt han/hun er personlig egnet og ønsker å drive innen utleie videre i fremtiden.

Anonymous poster hash: 00951...811
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...