Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har fått låne ett beløp av min bror og skriver nå ett gjeldsbrev på dette. Hva skjer med dette lånet hvis jeg blir alvorlig syk eller dør før jeg har rukket å betale det ned?

Han har tatt opp lån i en bank så alt står i hans sitt navn, men jeg betaler selv direkte inn til banken ett månedlig beløp. Jeg ønsker i gjeldsbrevet å sikre meg at han får betalt ut så mye som mulig av lånebeløpet hvis jeg dør ved at mine barn isåfall må selge min bil eller andre verdier for å dekke dette, men bør dette skrives i gjeldsbrevet eller vil gjelden automatisk bli en del av arveoppgjøret etter meg ved dødsfall? Vil gjøre det jeg kan juridisk sett slik at min bror ikke blir belastet på noen måte ved alvorlig sykdom eller dødsfall siden han er så snill å hjelper meg.

Endret av Solros
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med en advokat for å få dette i ordnede former.

Det koster deg ikke mye å få ordnet et gjeldsbrev som er juridisk korrekt,

og uten ting arvingene dine kan sloss om. Vær og åpen med arvingene dine slik at de vet hva som er gjort.

Må si at din bror er generøs som gjør dette for deg.

Anonymous poster hash: 31b10...ec0

• Liker 1
Skrevet

Min bror er svært generøs, men han vet jeg er til å stole på og betaler tilbake. Lånet har allerede gått i mer enn ett år uten mislighold. Problemet nå er at jeg har vært alvorlig syk og vil derfor sikre han så godt jeg kan med en skikkelig gjeldsavtale som ikke han tidligere har ønsket, men som jeg ønsker at vi skal skrive. Har allerede sendt tre mail til advokat for å få en pris på dette, men har ikke så god råd derfor håpet jeg at vi kunne ordne dette uten advokat bistand. Finner mange gode forslag på nettet, men ingen av de inneholder opplysninger om hva som skjer ved sykdom eller død, derfor spør jeg her :)

Skrevet

Jeg har fått låne ett beløp av min bror og skriver nå ett gjeldsbrev på dette. Hva skjer med dette lånet hvis jeg blir alvorlig syk eller dør før jeg har rukket å betale det ned?

Han har tatt opp lån i en bank så alt står i hans sitt navn, men jeg betaler selv direkte inn til banken ett månedlig beløp. Jeg ønsker i gjeldsbrevet å sikre meg at han får betalt ut så mye som mulig av lånebeløpet hvis jeg dør ved at mine barn isåfall må selge min bil eller andre verdier for å dekke dette, men bør dette skrives i gjeldsbrevet eller vil gjelden automatisk bli en del av arveoppgjøret etter meg ved dødsfall? Vil gjøre det jeg kan juridisk sett slik at min bror ikke blir belastet på noen måte ved alvorlig sykdom eller dødsfall siden han er så snill å hjelper meg.

Hva som skjer hvis du blir alvorlig syk, bestemmes av avtalen mellom deg og broren din. Hvis dere ikke har avtalt at alvorlig sykdom skal gi deg fritak for å betale avdrag og renter på lånet, så får ikke sykdommen noen betydning. Du må likevel betale ned på lånet som avtalt.

Broren din kan selvsagt innvilge deg betalingsutsettelse pga sykdom hvis han vil det. Avtalen er jo en sak mellom deg og ham, og når dere er enige om noe, så gjør dere det slik.

Hvis du dør før du har rukket å betale tilbake pengene, så har han krav på å få pengene sine før arvingene får noe. Dere trenger ikke avtale dette. Dette er alminnelig arverett. Arv er nettoformuen til den døde. Kreditorene får først sitt. Resten går til arvingene. Hvis den døde ikke har penger i banken til å betale tilbake gjelden, så må eiendelene selges.

Poenget med gjeldsbrevet er å bevise at du skylder ham penger. Da kan ikke barna dine betvile dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Broren din står ansvarlig overfor banken. Han må betale tilbake om du ikke kan.

Dersom det ikke finnes noen avtale skriftlig mellom deg og din bror, er det bare velvilje fra dine arvinger han kan håpe på.

Dette reguleres av privatretslige regler.

Det finnes gratis rettshjelp i Oslo, jussbuss, i Bergen er jussformidlingen. Hva som ellers finnes av gratis tjenester vet jeg ikke.

Skrevet

Hva som skjer hvis du blir alvorlig syk, bestemmes av avtalen mellom deg og broren din. Hvis dere ikke har avtalt at alvorlig sykdom skal gi deg fritak for å betale avdrag og renter på lånet, så får ikke sykdommen noen betydning. Du må likevel betale ned på lånet som avtalt.

Broren din kan selvsagt innvilge deg betalingsutsettelse pga sykdom hvis han vil det. Avtalen er jo en sak mellom deg og ham, og når dere er enige om noe, så gjør dere det slik.

Hvis du dør før du har rukket å betale tilbake pengene, så har han krav på å få pengene sine før arvingene får noe. Dere trenger ikke avtale dette. Dette er alminnelig arverett. Arv er nettoformuen til den døde. Kreditorene får først sitt. Resten går til arvingene. Hvis den døde ikke har penger i banken til å betale tilbake gjelden, så må eiendelene selges.

Poenget med gjeldsbrevet er å bevise at du skylder ham penger. Da kan ikke barna dine betvile dette.

Tusen takk for god og fyldig svar :) Jeg også antok at det var slik og at man ikke trengte å skrive dette ned i ett gjeldsbrev. Gjeldsbrevet skal signeres av to stykker så da vil det også være juridisk bindende. Det er mine barn som skriver under og bekrefter dette så de vet om gjelden.

• Liker 1
Gjest Gjespegjest
Skrevet

Du må ikke la dine barn skrive under på et gjeldsbrev når de er arvinger, da er ikke gjeldsbrevet gyldig.

du må ha 2 uavhengige vitner. Dere skal alle 3 skrive under samtidig. Det er som å skrive testament.

Skrevet

Du må tinglyse gjeldsbrevet. Du trenger ikke noe advokathjelp da det ikke er noe formkrav her. Dere bare skriver et dokument hvor dere oppfører lånebeløp, nedbetalingsrate etc. Deretter tinglyses dokumentet. På denne måten oppnår din bror rettsvern for sit krav.

Et alternativ er å skrive et testamente. (formkrav; du og 2 andre personer signerer dokumentet samtidig, alle 3 må se at de andre signerer, begunstigede kan ikke være signator) men dette kommer an på hvor stor gjelden er. Man kan i testamente fritt disponere 1/3 av sin arv - den testasjonsfrie del. Dersom gjelden er mindre enn 1/3 av dine verdier kan du derfor sikre din bror på denne måten. Testamentet kan oppbevares gratis hos tingretten du sokner til.

AnonymBruker
Skrevet

Csb

Slutt på at det er gratis å levere inn testamente gratis til tingretten.

Ja, oppbevaringen er gratis, men det koster en del å få det registrert.

Skrevet

Testamentet kan oppbevares gratis hos tingretten du sokner til.

Det er innført gebyr for oppbevaring av testamenter i tingretten. Gebyret er på kr 688

Skrevet

Tusen takk for all info :) Nå er avtalen skrevet og vi skal få en advokat til å se på det før vi underskriver på hans sitt kontor. Det var ikke nødvendig å tinglyse det så lenge det er skrevet under av to uavhengige personer, i dette tilfellet advokaten og en på hans kontor. I tillegg så har mine barn fått for lenge siden informasjon om lånet så de er informert både muntlig og skriftlig som min bror har kopi av.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du skaffe deg en livsforsikring som utbetales til han om du dør?

Anonymous poster hash: f804e...f49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...