AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #1 Skrevet 2. juli 2014 Vi skal på en lang ferie til Italia, så datteren min kommer til å få mensen denne perioden. Hun vil ikke bruke tampong, noen som har noen gode råd å komme med. Synes jo synd på henne da vi reiser nå i juli, og det er jo forferdelig varmt der nede. Bade blir jo ganske viktig. Anonymous poster hash: af446...36a
dillyduzit Skrevet 2. juli 2014 #3 Skrevet 2. juli 2014 (endret) Er hun ung og dette er hennes første (eller et par ganger) mens, så kjøp med de minste tampongene i tilfelle, da har hun hvertfall muligheten. Å starte på ppiller nå, om hun aldri har gått på det før, gir en mulighet for en 3mnd lang mens.. Endret 2. juli 2014 av dillyduzit
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #4 Skrevet 2. juli 2014 P piller er ingen god løsning for henne dersom hun er under 16 år. Få en time hos fastlegen hennes og diskuter om PrimolutN kan være et alternativ for henne. Dette er hormonpiller som utsetter mensen i inntil 10 dager. Pillene må taes 3 ganger om dagen, ellers begynner hun å blø. Når hun slutter med pillene får hun mensblødning etter ca. 3 døgn. gå eller inn på forumet til libresse, girls1st.no/forum og les litt i diskusjonene rundt mensen der. (Og andre tema, så blir du oppdatert både om mens på ferie og hva jenter i tenårene er opptatt av.)Anonymous poster hash: d47bf...8d7
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #5 Skrevet 2. juli 2014 Tusen takk for svar. Hun er bare 13 år, og ikke hatt mensen lenge, så får den ikke helt regelmessig. Men tror hun får den i starten av ferien, og vi blir borte 4 uker. Kan sikkert ta med noen små tamponger så får jeg se. Anonymous poster hash: af446...36a
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #6 Skrevet 2. juli 2014 Når hun bare er 13 år skal hun difinitivt ikke ha p piller. Om hun bør bruke PrimolutN, er noe legen hennes vil vurdere. For å kunne bruke P. Bør hun ha regelmessig mens da hun skal starte på pillene 3 dager før forventet mens. Hormonpiller før mensen er regelmessig kan gi "kluss" i hormonene hennes. Jeg vil anbefale at du tar med gule små tamponger. Når hun får mensen kan du ta dette opp med henne, da ser hun gjerne fordelen med tamponger i situasjonen og vil prøve. La henne ikke bade i svømmebaseng i syden de første dagene med mensen, selv med tampong. Der er andre bakterier og ikke norsk standar mht hygiene krav på vannkvaliteten. Når hun har mensen kan hun lettere få infeksjoner i livmor, eggledere og eggstokker. Hun bør av samme årsak ikke gå med våt badebukse eller fryse under mensen, verken i syden eller i Norge.Anonymous poster hash: d47bf...8d7
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #7 Skrevet 2. juli 2014 Dette er kjipt, men jeg ville ikke proppet i en 13 åring hormoner så hun kan bade i ferien. Anonymous poster hash: 49aed...b09
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #8 Skrevet 2. juli 2014 Helt enig med deg kjiip. Etter at jeg skrev innlegget over har jegntenkt på om jegnskulle anbefale monocup/mensbeger. Har aldri prøvd det selv men vet at de som har prøvd synes det er bedre enn tamponger. det er et silikonbeger som settes over livmortappen inne i skjeden. Sitter det riktig er det helt tett. Vet heller ikke om dette er mulig å få kjøpt utenom nettet. Kan dette være et alternativ for din datter? forøvrig, blør hun mye når hun har mensen? Har hun lav HB / ferritin vil hun blø mer enn om hun har velfylte jernlagre. Anonymous poster hash: d47bf...8d7
brightness Skrevet 2. juli 2014 #9 Skrevet 2. juli 2014 Jeg brukte primolut da jeg var yngre for å utsette mensen.
Gjest Funky Punk Skrevet 2. juli 2014 #10 Skrevet 2. juli 2014 Men hun kommer jo ikke til å ha mensen under hele oppholdet, om jeg forstår deg rett. Kan jo bruke dagene før og etter mensen til å bade, og heller finne på andre ting de dagene hun blør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå