Gå til innhold

Infohefte om gjestene..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke om å være hårsår, det handler om at du er så bridezilla at du kun er opptatt av at DIN dag skal være bra, og driter i gjestene.

Anonymous poster hash: 9693d...0af

De som svarer på den måten går alltid inn med en innstilling til en hver brud og et hvert bryllup om at bruden kun tenker på seg selv og er en bridezilla. Sånn er det faktisk ikke. Har aldri møtt en brud som ikke har gjort alt hun kan for at alle skal ha det best mulig. Surmulende gjester oppfatter det kanskje ikke slik og synes bruden er en stor egoistisk drittkjerring som kun skal ha sitt eventyrbryllup, men det er faktisk ikke sånn at folk planlegger bryllupet sitt og tenker at "jeg vet Silje kommer til å haaaate å bli tatt bilde av ved ankomst, men det driter jeg i".. Nei, det er faktisk ikke så lett å vite at Silje har et problem med å bli fotografert..Eller at det nevnes at hun er sykepleier eller har interesse for pudler.

Anonymous poster hash: 73446...e5d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror faktisk alle som har laget/vurderer å lage et sånt infohefte gjør det for gjestenes skyld. For at praten skal komme litt lettere i gang. Men, som alltid ellers, det er ikke alltid ting fungerer som vi har tenkt. Eller som det viste seg her, det er mange som rett og slett har følt seg uthengt. andre har endt opp med å måtte forsvare en hel yrkesgruppe eller fungere som lege for hele selskapet. Jeg vil verken kalle bruden bridezilla eller gjestene hårsåre.

• Liker 2
Skrevet

Etter å ha sett alle 100 svarene i denne tråden har jeg/vi fortsatt ikke klart å bestemme oss for om vi skal ha et slik hefte.

Jeg tror jeg heller mot å gå bort fra det, men det er vel mest fordi vi blir kun 45 til middag.

Jeg ønsket jo i utgangspunktet at det skulle være litt info med en snert, men siden dette virker å være et minefelt så har jeg gått bort fra det. Og da gjenstår bare ren info, og det klarer de vel å snakke seg fram til selv, siden vi blir så få.

AnonymBruker
Skrevet

Er dette noe nytt eller? Dette med å presentere gjestene gjennom et hefte eller at de må fortelle hvem dem er?

Har vært i en del bryllup, men dette har jeg aldri opplevd.

Folk ble kjent ved å prate sammen. Enten pratet man med de man satt sammen med, når man var ute på røykepause, på festen etterpå etc

Har som sagt opplevd det et par ganger, og begge gangene var jeg med som følge. Jeg hadde heller villet blitt introdusert som "Dette er Kari, samboeren til Ola, og henne kjenner hi ikke" i stedet for det de klarte å lire ut av seg. Ja, jeg var kvinnelig fotballdommer og ja, jeg jobbet innen oljeindustrien, men ingen av delene er noe jeg forteller til hele verden, da jeg hverken gidder å diskutere fotball ellet hvor jævlig oljeindustrien er i selskap.

Anonymous poster hash: 69152...f21

• Liker 4
Skrevet

Jeg kan se at noen synes dette er veldig fint, og det er bra, for meg personlig som er veldig privat av meg liker jeg ikke at mine fakta står så alle kan lese dem selv om det bare er jobb alder osv, jeg er absolutt ikke fotogen så et bilde hadde jeg blitt veldig sint for, og hadde jeg måtte reise meg og fortelle alt selv hadde jeg blitt rød som en overmoden tomat. Synes alikevel at noen av tipsene over her er greie, jeg hadde og kanskje sendt en mail eller en melding og spurt om det var greit... Håper du finner et alternativ du selv og gjestene er fornlyd med:)

• Liker 2
Skrevet

Etter å ha sett alle 100 svarene i denne tråden har jeg/vi fortsatt ikke klart å bestemme oss for om vi skal ha et slik hefte.

Jeg tror jeg heller mot å gå bort fra det, men det er vel mest fordi vi blir kun 45 til middag.

Jeg ønsket jo i utgangspunktet at det skulle være litt info med en snert, men siden dette virker å være et minefelt så har jeg gått bort fra det. Og da gjenstår bare ren info, og det klarer de vel å snakke seg fram til selv, siden vi blir så få.

Det jeg faktisk har satt pris på (og som jeg tviler på er mulig å bomme på) er navn og forhold til brudeparet (ev. hvem personen er med som følge til). En slik gjesteliste har da ligget ved tallerkenen, sammen med bordkartet og jeg har i ettertid kunnet gå tilbake og se hva den og den het, om det var brudens venninne eller brudgommens tante.

Om det er "nødvendig" med bare 45 gjester kommer jo an på hvor mange og hvor godt de kjenner hverandre fra før. Er det mange som aldri har møttes kan det bli mye å holde styr på. Og så er vi jo veldig forskjellige, jeg er den typen som liker å ta med meg sånne ting og beholde dem som minner (og påminnelse om hvem som var der).

AnonymBruker
Skrevet

Du skal passe deg veldig for hva du skriver i en slik kort oppsummering.

Var i et bryllup der brudeparet rett og slett tråkket skikkelig på tærne til flere av gjestene ved å beskrive dem som "evig singel" eller "munter gladgutt som alltid er sist hjem fra nachspiel".

Det er ikke ok at det er det eneste som står om deg, i tillegg til relasjonen til brudeparet. Begge disse to ble skikkelig lei seg.

Tror du virkelig at du vil klare å lage en omtale av alle gjestene som de kommer til å være fornøyde med?

Anonymous poster hash: 177c8...fa3
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i et par bryllup der dette ble gjort. I det første bryllupet var det litt forskjellig "seriøs" informasjon om hver gjest og så noen funfacts og morsomme opplysninger. Det var rett og slett kjempesuksess, ikke minst i de tilfellene hvor man satt ved siden av en person man ikke kjente fra før av og plutselig fant ut at man hadde noe kjempespennende felles å snakke om. I det andre bryllupet var det bare kort informasjon om hver gjest, men også dette var interessant.

I begge bryllup fikk jeg inntrykk av at folk synes dette var gøy. Synes dere skal kjøre på! Kan ikke forstå hvorfor noen skal være ukomfortable med at brudeparet, som man kjenner, skriver noen linjer om en som de andre gjestene får se.

Anonymous poster hash: c1c48...da7
  • Liker 1
Skrevet

Bordplassering; som singel i bryllup får man virkelig oppleve folks blomstrende fordommer relatert til at man ikke er et skikkelig menneske før man er del av et par, ergo er man mindre verdt. Det er svært få brylluper (faktisk bare tre av nærmere 30) der jeg har fått sitte med venner/familie på egen alder, de fleste stedene fungerer man som fyllmasse der det trengs, som sosial støtte for andres familiemedlemmer eller det helt tydelig kommer frem at du skaper kluss i plasseringen med å ikke være 1 av 2. Eksempler: E-bord der alle vennene mine satt på en utstikker mens jeg satt på en annen mellom brudgommens onkel og fetter, runde bord der vennene mine var fordelt på to ulike mens jeg satt med søskenbarna som var 15 år yngre, et par hadde avlyst samme dag som bryllupet og jeg satt derfor alene på et lite bord dyttet inntil en ende av en E-utstikker fordi de på den måte slapp å bruke et skikkelig bord (vi snakker settebord ett hakk lavere enn de andre bordene) og kun sammen med folk jeg aldri hadde truffet, omrokkering i siste liten der jeg på bordkartet er krysset over og flyttet med pil til hjørnet av et bord der det egentlig ikke er plass til noen og jeg slet med å få plass til beina da bunaden ikke kom rundt hjørnestolpen, og slik kunne jeg fotsatt. Føler seg ikke mye ivaretatt som gjest når man ikke får sitte med kjentsfolk, og heller ikke sitter et sted det egentlig er beregnet at noen skal sitte.

Oppgaver: alle skulle ha med mat til koldtbord der jeg som singel og parene måtte handle for like mye, leid lokale der "du som er singel og fri kan vel være med å rydde litt etterpå" hvilket endte opp med at jeg stod med brudeparets foreldre og vasket opp (!) kl 02 om natten mens alle andre hadde reist hjem, plassert ved siden av en barnevogn med noen andres månedsgamle baby i enden av et E-bord med beskjed om å "bysse litt på vognen hvis han lager lyd, og passe på at han får smokken om den faller ut" fordi "du er jo bare deg, så regner med det går bra", tvunget til å gå med mennesker jeg ikke kjenner (ofte barn) i polynese, hvilket er en dans jeg hater og som nok en gang vider for hele verden at her 'kommer den single som ikke får seg mann med 13 år gamle fetter Fredrik'. Nei, hvis man vil ha hjelp så spør på en pen måte og ta hensyn, jeg er ikke mindre voksen og mindre menneske fordi jeg er enslig. Syns for øvrig det er frekt å forvente at gjester i det hele tatt skal hjelpe til med barnepass og oppvask, uavhengig av sivilstatus.

Bilder; har vært i flere bryllup der fotograf tar bilde av gjestene når de ankommer lokalet og så skriver man en hilsen til paret ved siden av bildet (mulig det kun er her det er blitt en greie), og som singel blir man ofte rett og slett ikke tatt bilde av fordi man ikke er par. Har opplevd at vi to som var single og ikke kjente hverandre måtte posere sammen, at fotografen satt rett ut at han kun fotograferte par og voksne (hallo, jeg er over 30). Ikke kult. Så har vi de herlige situasjonene der brudeparet skal fotograferes med vennepar, hans venner, hennes venner, familie på begge sider osv der jeg har opplev å bli ekskludert fordi jeg er singel (det går ikke opp), fordi jeg ikke kjenner de andre på bildet osv. Ellers er det pop med engangskamera liggende på bordene så gjestene tar bilde av hverandre, mye morro bilder, men når man kun sitter med ukjente får jo ikke jeg være med på noen av dem, utrolig kjipt syns jeg.

Hvis man i tillegg da har delt ut et hefte der jeg offentlig utropes som singel og barnløs, kristen, helsearbeider osv så er helvete løs. Da er tidenes kjipeste dag lagt, fordi alle har gravd fem fordommene og ingen kjente er rundt deg til å avkrefte eller redde deg unna. Så er det tid for 5 timers middagslidelse, men så lenge fru brud får drømmedagen så skal man ikke si noe. Jeg holder derfor kjeft av ren høflighet, men takker i økende grad nei til bryllup, hvilket såklart gjør meg til en kjip person. (vet om flere som har opplevd det samme, så jeg er ikke i en spesiell situasjon)

Anonymous poster hash: 9693d...0af

Om jeg var deg så tror jeg at jeg ville hatt store problemer med å holde kjeft for høflighets skyld :sjokkert:

• Liker 3
Gjest KateW
Skrevet (endret)

Beklager folkens, men dette er den morsomste tråden jeg har lest på KG på lenge. Er folk virkelig så hårsåre, fintfølende og mistroiske? Regner dere med at dersom man skal presenteres, så tar brudeparet fram de verst tenkelige tingene de kan komme på? Og ikke minst at man gjør det for bruden er Bridezilla og for å påprakke folk smalltalk?

I vår familie er dette tradisjon, baksert i sangheftet er det bordkart, nummerert, og så er det en liste over gjestene, med navn og nummer, slik at man kan plassere folk og se hvor de hører til. Vi snakker helt enkle og greie, ikke paniske morsomheter eller private ting. Navn og relasjon, og så har brudeparet brukt tid på å si noe som de setter pris på ved denne personen. De har lagt tid og krefter ned i å få gjestene til å føle seg sett, og ønsket og verdsatt. Jeg syns det er en utrolig fin ting, og absolutt ikke kleint, panisk, utleverende eller feil.

Endret av KateW
  • Liker 4
Skrevet

Beklager folkens, men dette er den morsomste tråden jeg har lest på KG på lenge. Er folk virkelig så hårsåre, fintfølende og mistroiske? Regner dere med at dersom man skal presenteres, så tar brudeparet fram de verst tenkelige tingene de kan komme på? Og ikke minst at man gjør det for bruden er Bridezilla og for å påprakke folk smalltalk?

I vår familie er dette tradisjon, baksert i sangheftet er det bordkart, nummerert, og så er det en liste over gjestene, med navn og nummer, slik at man kan plassere folk og se hvor de hører til. Vi snakker helt enkle og greie, ikke paniske morsomheter eller private ting. Navn og relasjon, og så har brudeparet brukt tid på å si noe som de setter pris på ved denne personen. De har lagt tid og krefter ned i å få gjestene til å føle seg sett, og ønsket og verdsatt. Jeg syns det er en utrolig fin ting, og absolutt ikke kleint, panisk, utleverende eller feil.

Å skrive hva brudeparet setter pris på ved de enkelte gjestene høres hyggelig ut, (f.eks. stiller alltid opp med nydelig kake i bursdagsselskaper, en jeg kan ringe når som helst på døgnet, elsker å gå på fotballkamp sammen, bestevenninnen jeg traff på keramikkurset). Mer objektive beskrivelser (f.eks. jobber i politiet, elsker å strikke, religiøs og går i bedehuset) kan være vanskeligere å få til på en bra måte.

Som vist i tråden her er det mange fallgruver, så det kan bli vanskelig å gjøre det på en måte alle setter pris på/ingen blir såret/føler seg uthengt/må bruke kvelden til å "forsvare" valg og interesser. Enda vanskeligere er det hvis det hele skal få en humoristisk vri, da skal humoren passe til/bli forstått av flere generasjoner og forskjellige miljøer.

Bare så det er sagt, jeg ville ikke finne på å si at å lage et infohefte betyr at bruden er en bridezilla. Tvert imot, det er et forsøk på å sørge for at praten kommer i gang og gjestene hygger seg. For mange er det jo første gang de møtes når de kommer i bryllupet, og brudeparet er jo gjerne hos fotograf el. og gjestene er "overlatt til seg selv" en stund.

Gjest KateW
Skrevet

Som jeg nevnte, har jeg aldri opplevd et "kleint" hefte, men at det har vært noe brudeparet har gjort for å vise hva de verdsetter med gjestene sine. Får man til det, er det en fint ting.

Skrevet

Jeg er selv en temmelig privat og introvert person, men jeg ser heller ikke problemet med dette. Regner jo med at brudeparet er oppegående mennesker som ikke sier noe upassende. Det får være grenser for hvor alvorlig man skal ta seg selv også.

I min brors bryllup gikk vi til plassene våre, èn etter èn, mens toastmaster leste opp noe som brudeparet hadde skrevet om dem. Var veldig kort og enkelt, og var bare morsomt. Neivel, så er det noen som ikke liker å gå de to metrene til plassen sin når alle "står og stirrer på dem", men alvorlig talt - man kan ikke behandle alle mennesker som om de potenisalt har sosial angst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I min brors bryllup gikk vi til plassene våre, èn etter èn, mens toastmaster leste opp noe som brudeparet hadde skrevet om dem. Var veldig kort og enkelt, og var bare morsomt. Neivel, så er det noen som ikke liker å gå de to metrene til plassen sin når alle "står og stirrer på dem", men alvorlig talt - man kan ikke behandle alle mennesker som om de potenisalt har sosial angst.

Jo, det syns jeg man kan gjøre, hva er vitsen med at alle må gå til plassene på utstilling en og en? Hva er feil med å la alle sette seg i ro og fred på normalt vis. Sjansen er stor for at det finnes en eller to med sosial angst i en forsamling. På samme måte som det oftest er noen med matallergier, og det tar man jo hensyn til de fleste steder.

Anonymous poster hash: 68e43...30a

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg syns dette virker koselig jeg. Jeg hadde satt pris på det om jeg selv var gjest ihvertfall. Jeg er litt sjenert og hadde aldri turd å gå bort til noen og startet en samtale ut av det blå, men når jeg kan si "Hei, jeg er momseguri og jeg også elsker ole brumm/har vært på utveksling på filipinene / driver med surfing" blir alt mye lettere. Bordkart med en enkel forklaring (brudens kusine) mener jeg uansett er et minimum av forventet informasjon.

Jeg skal absolutt vurdere et ekstra infohefte om gjestene (og om oss!) til mitt eget bryllup. Vi er to store familier som knapt nok har møtt hverandre, flere venner fra utlandet som ikke kjenner andre og alt i alt nesten 90 gjester. Tror dette kan bli både fint og nyttig :jepp:

Endret av Momseguri

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...