Gjest Tekola Skrevet 2. juli 2014 #41 Skrevet 2. juli 2014 Har vært borti det en gang, og det var veldig artig syntes jeg! Men så er jeg en sånn person som liker å ha noen knagger å henge folk på "åja, du er fetteren ja, jeg liker også ditten og datten" osv.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #42 Skrevet 2. juli 2014 I de bryllupene jeg har vært i så har det vært konferansieren og brudgommen som har presentert gjestene. Så har hver enkel gjest reist seg så alle har fått se hvem de er. Ikke sånn at alle må presentere seg selv. Ugh, hadde passet på å snike meg ut på "do"/røykehjørnet da dette satte i gang. Anonymous poster hash: 69152...f21 6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #43 Skrevet 2. juli 2014 Heller hefte enn å måtte reise seg for forsamlingen for å bli presentert! Men når det er sagt så synes jeg det ikke er så nødvendig? Dette er jo en del av det som blir smalltalk... Anonymous poster hash: be093...213 8
Apocalypse Skrevet 2. juli 2014 #44 Skrevet 2. juli 2014 Jeg synes det er en god ide, har vært i et bryllup med sånne hefter og det var veldig gøy. Var ikke helt fornøyd med måten jeg ble presentert på, men ingen kan velge selv og det synes jeg er noe av poenget og moroa 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #45 Skrevet 2. juli 2014 Så mange som er negative! I de bryllypene jeg har vært har det vært veldig fint gjort - noen er nevnt med yrke eller utdanning, en hobby eller en interesse, men de fleste er nevnt med en positiv egenskap og hvordan de kjenner brudeparet. For eksempel - "Lena Pettersen er en barndomsvenninne av bruden, og de har funnet på mye moro sammen. Hun er en sporty friluftsperson som alltid er i godt humør", eller "Lars Hansen og brudgommen har kjent hverandre så lenge de kan huske, og deler samme interesse for Liverpool. De har reist mye sammen, og brudgommen kommer alltid til å se tilbake på disse turene med glede". Så lenge man viser litt takt og tone, er nøye med hvordan man fremstiller personene og spør der man er usikker så ser ikke jeg at det er galt altså. Man kjenner jo forhåpentligvis de fleste gjestene godt nok til å vite hva som er greit å skrive og hva som ikke er greit å skrive, og er man i tvil så må man jo bare spørre den det gjelder? Det har også blitt gjort i det ene bryllupet jeg var i som følge til en barndomskamerat av brudgommen, og det synes jeg var ok. Men det er jo ikke sånn at man gjør dette for å drite ut personen eller lage humor på andres bekostning? Man gjør det jo for å fremheve egenskaper ved gjestene som man setter pris på og er glad i? Anonymous poster hash: 4b56b...233 4
Gjest Artistina Skrevet 2. juli 2014 #46 Skrevet 2. juli 2014 Jeg synes fortsatt det høres kleint, ubehagelig og kjedelig ut.Anonymous poster hash: 15d9e...9f5 Kleint å presentere gjestene? Synes det er høflig og bra jeg.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #47 Skrevet 2. juli 2014 Så mange som er negative! I de bryllypene jeg har vært har det vært veldig fint gjort - noen er nevnt med yrke eller utdanning, en hobby eller en interesse, men de fleste er nevnt med en positiv egenskap og hvordan de kjenner brudeparet. For eksempel - "Lena Pettersen er en barndomsvenninne av bruden, og de har funnet på mye moro sammen. Hun er en sporty friluftsperson som alltid er i godt humør", eller "Lars Hansen og brudgommen har kjent hverandre så lenge de kan huske, og deler samme interesse for Liverpool. De har reist mye sammen, og brudgommen kommer alltid til å se tilbake på disse turene med glede". Så lenge man viser litt takt og tone, er nøye med hvordan man fremstiller personene og spør der man er usikker så ser ikke jeg at det er galt altså. Man kjenner jo forhåpentligvis de fleste gjestene godt nok til å vite hva som er greit å skrive og hva som ikke er greit å skrive, og er man i tvil så må man jo bare spørre den det gjelder? Det har også blitt gjort i det ene bryllupet jeg var i som følge til en barndomskamerat av brudgommen, og det synes jeg var ok. Men det er jo ikke sånn at man gjør dette for å drite ut personen eller lage humor på andres bekostning? Man gjør det jo for å fremheve egenskaper ved gjestene som man setter pris på og er glad i? Anonymous poster hash: 4b56b...233 Man kjenner ikke nødvendigvis gjestene sine så godt at man vet hva de vil sette pris på at man holder kjeft om, nei. Man inviterer gjerne folk med ektefelle/partner, og disse kjenner man da ikke alltid godt i det hele tatt. Samme med slektninger man inviterer av plikt. Og som nevnt mange ganger: det du ser på noe helt ufarlig å si, og ikke tenker på i det hele tatt kan være noe galt i, kan være noe den det gjelder setter veldig lite pris på at du basunerer ut til alle de nå er nødt til å tilbringe kvelden med. Selv om du synes det er helt ok å nevne favorittfotballaget til en person, kan det hende den personen ikke har lyst til å diskutere fotball den kvelden, og det at du nå har presentert vedkommende som en stor Liverpoolfan betyr at han blir tvunget inn i lange diskusjoner om emnet mot sin vilje. Gjerne beduggede gamle onkler som etter noen glass for mye føler voldsomt for å "ta" Liverpoolfanen, for det er jo ManU som gjelder. Eller om du fremhever at en person har svart belte i karate (det er jo positivt, sant? han må jo være stolt av det?) og så blir personen belemret med folk som skal lekeslåss med slipset rundt hodet... (som en som trener kampsport: jeg sier ALDRI dette på fest med folk jeg ikke kjenner, nettopp grunnet schkavishlosshhhh??? episoder som stadig forekommer...) Anonymous poster hash: 07b65...440 9
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #48 Skrevet 2. juli 2014 Huff da, her var det blandede tilbakemeldinger. Vi hadde det i vårt bryllup og følte det ble godt mottatt, men skjønner jo nå at det kan være et lite minefelt å få disse "morsomme" beskrivelsene riktig og uten å tråkke noen på tærne. Hadde nok tenkt meg om to ganger hadde jeg lest tilbakemeldingene her først, men gjort er gjort! Intensjonen var at det skulle være en ice breaker slik at gjestene hadde mulighet til å snakke med noen de ellers ikke ville trodd de hadde noe felles med. Skjønner at det kanskje var en undervurdering av gjestene.. Anonymous poster hash: 73446...e5d 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #49 Skrevet 2. juli 2014 Hvorfor ikke presentere gjestene mens de sitter rundt bordet heller .. så reiser de seg etter tur. Da ser man hvem som er hvem ... det gjør man ikke ved at dette deles ut skriftlig. Det hadde jeg ihvertfall ikke likt. Å snakke foran folk, om det så kun er en kort presentasjon er noe av det verste jeg vet. Anonymous poster hash: fff97...d77 3
Sandie Skrevet 2. juli 2014 #50 Skrevet 2. juli 2014 Var i et bryllup en gan der alle gjestene måtte resie seg, fortelle hvem de var, alder og hva de jobbet med. Det var bare utrolig kleint og ubehagelig. 11
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #51 Skrevet 2. juli 2014 Var i et bryllup en gan der alle gjestene måtte resie seg, fortelle hvem de var, alder og hva de jobbet med. Det var bare utrolig kleint og ubehagelig. Aaaahhh, får helt angst av å høre om det! Det brudeparet kan virkelig IKKE ha hatt mye antenner... Å snakke foran forsamlinger er jo en -rimelig- vanlig fobi. Hadde garantert måttet voldsomt på do med en gang noe sånt ble satt i gang.. og ikke kommet ut før desserten. Anonymous poster hash: 07b65...440 12
Apocalypse Skrevet 2. juli 2014 #52 Skrevet 2. juli 2014 Selv om du synes det er helt ok å nevne favorittfotballaget til en person, kan det hende den personen ikke har lyst til å diskutere fotball den kvelden, og det at du nå har presentert vedkommende som en stor Liverpoolfan betyr at han blir tvunget inn i lange diskusjoner om emnet mot sin vilje. Gjerne beduggede gamle onkler som etter noen glass for mye føler voldsomt for å "ta" Liverpoolfanen, for det er jo ManU som gjelder. Eller om du fremhever at en person har svart belte i karate (det er jo positivt, sant? han må jo være stolt av det?) og så blir personen belemret med folk som skal lekeslåss med slipset rundt hodet... (som en som trener kampsport: jeg sier ALDRI dette på fest med folk jeg ikke kjenner, nettopp grunnet schkavishlosshhhh??? episoder som stadig forekommer...) Anonymous poster hash: 07b65...440 Snakk om å se for seg det verste... Sånne situasjoner kan lett oppstå uansett. Da bytter man samtaleemne, eller finner noen andre å snakke med. Synes noen her som skriver negative tilbakemeldinger høres litt selvhøytidelige ut. Som jeg skrev lenger oppe har jeg vært i et bryllup med infohefte, og de løste det greit ved å skrive noe morsomt om de de kjente godt, og de som ble invitert "av plikt" ble bare presentert med relasjon til brudeparet og evt hvor de kom fra. 1
Sandie Skrevet 2. juli 2014 #53 Skrevet 2. juli 2014 Aaaahhh, får helt angst av å høre om det! Det brudeparet kan virkelig IKKE ha hatt mye antenner... Å snakke foran forsamlinger er jo en -rimelig- vanlig fobi. Hadde garantert måttet voldsomt på do med en gang noe sånt ble satt i gang.. og ikke kommet ut før desserten. Anonymous poster hash: 07b65...440 Ja, var glad jeg ikke visste om det på forhånd for å si det sånn.. Og ikke husket folk noe særlig etterpå heller, av hvem som var hvem,hva de jobbet med,etc... så hele poenget med å bruke slike presentasjoner for å gjøre det lettere for gjestene å bli kjent funket ikke 3
WinterDawn Skrevet 2. juli 2014 #54 Skrevet 2. juli 2014 Har ikke lest gjennom hele tråden, så mulig forslaget mitt har kommet opp før. Hvor mange gjester har du i bryllupet? I konferanse-settinger på jobb har jeg tidligere laget "personbingo" (høres kleinere ut enn det er ), og det har fungert veldig godt! Men dersom det er veldig mange gjester kan det bli vanskelig. Fungerer slik: Alle gjestene kommer med en funfact før bryllupet. På festen får gjestene et ark med påstander (f.eks.: "Tidligere proffbokser", "Har lest alle bøkene i 'Sagaen om Isfolket'", "Flott sangstemme" osv. - må være opplysninger som gjestene selv har gitt), og deretter går folk rundt for å matche påstanden med et riktig navn eller ansikt. Enkel måte å bli kjent på, og gir et utgangspunkt for samtaler senere. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #55 Skrevet 2. juli 2014 Huff da, her var det blandede tilbakemeldinger. Vi hadde det i vårt bryllup og følte det ble godt mottatt, men skjønner jo nå at det kan være et lite minefelt å få disse "morsomme" beskrivelsene riktig og uten å tråkke noen på tærne. Hadde nok tenkt meg om to ganger hadde jeg lest tilbakemeldingene her først, men gjort er gjort! Intensjonen var at det skulle være en ice breaker slik at gjestene hadde mulighet til å snakke med noen de ellers ikke ville trodd de hadde noe felles med. Skjønner at det kanskje var en undervurdering av gjestene.. Anonymous poster hash: 73446...e5d Hvis man absolutt skal ha en ice breaker, må man oppfordre folk til å snakke med hverandre. Mange av disse ufarlige faktaene er jo det man starter small talk med, så mange vil jo gå tom for ting å snakke om. Lek heller "Finn den som...(spilte håndball med bruden/har studiekollokvie med bruden/drar på samtlige av Seifjorden ILs fotballkamper med brudgommen", altså noe som sier noe om brudeparet og gjestene, og så må gjestene mingle og spørre hverandre. Anonymous poster hash: e2a60...b6b 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #56 Skrevet 2. juli 2014 Har ikke lest gjennom hele tråden, så mulig forslaget mitt har kommet opp før. Hvor mange gjester har du i bryllupet? I konferanse-settinger på jobb har jeg tidligere laget "personbingo" (høres kleinere ut enn det er ), og det har fungert veldig godt! Men dersom det er veldig mange gjester kan det bli vanskelig. Fungerer slik: Alle gjestene kommer med en funfact før bryllupet. På festen får gjestene et ark med påstander (f.eks.: "Tidligere proffbokser", "Har lest alle bøkene i 'Sagaen om Isfolket'", "Flott sangstemme" osv. - må være opplysninger som gjestene selv har gitt), og deretter går folk rundt for å matche påstanden med et riktig navn eller ansikt. Enkel måte å bli kjent på, og gir et utgangspunkt for samtaler senere. Noe a la det jeg forelso. Poenget er vel at det er brudeparets dag og at ikke det er gjestene som står i fokus sånn sett? Jeg synes slike aktiviteter bør ha brudeparet i fokus og heller si noe om hvem gjestene er for brudeparet. Anonymous poster hash: e2a60...b6b 2
Gjest Funky Punk Skrevet 2. juli 2014 #57 Skrevet 2. juli 2014 Er dette noe nytt eller? Dette med å presentere gjestene gjennom et hefte eller at de må fortelle hvem dem er? Har vært i en del bryllup, men dette har jeg aldri opplevd. Folk ble kjent ved å prate sammen. Enten pratet man med de man satt sammen med, når man var ute på røykepause, på festen etterpå etc 4
Gjest New_Girl Skrevet 2. juli 2014 #58 Skrevet 2. juli 2014 I de bryllupene jeg har vært i så har det vært konferansieren og brudgommen som har presentert gjestene. Så har hver enkel gjest reist seg så alle har fått se hvem de er. Ikke sånn at alle må presentere seg selv. Jeg håper det er snakk om små bryllup, hvis ikke så må det da bli veldig langtekkelig og etterhvert kjedelig...? 3
Gjest New_Girl Skrevet 2. juli 2014 #59 Skrevet 2. juli 2014 Er dette noe nytt eller? Dette med å presentere gjestene gjennom et hefte eller at de må fortelle hvem dem er? Har vært i en del bryllup, men dette har jeg aldri opplevd. Folk ble kjent ved å prate sammen. Enten pratet man med de man satt sammen med, når man var ute på røykepause, på festen etterpå etc Aldri opplevd det jeg heller, og har heller aldri følt behovet. 2
Gjest Artistina Skrevet 2. juli 2014 #60 Skrevet 2. juli 2014 (endret) Jeg håper det er snakk om små bryllup, hvis ikke så må det da bli veldig langtekkelig og etterhvert kjedelig...? Konferansieren leste opp navn og relasjon til brudeparet - så reiste gjestene seg etter tur når de ble presentert. Det tok hverken lang tid eller var kjedelig .. det var utrolig fint syntes jeg som ikke kjente noen brudgommens familie og venner. Hadde jeg fått et hefte med navn og en "festlig" beskrivelse så hadde det ikke sagt meg noen ting. Endret 2. juli 2014 av Artistina
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå