AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #1 Skrevet 1. juli 2014 Vi har noen smålån som vi ønsker å høre om vi kan bake inn i boliglånet da disse smålånene har så høy rente og det virker litt uoverkommelig å betale det. Vi har realkausjonister på boligen. Må kausjonistene få vite at vi låner på boligen?(regner egentlig med det) Får de vite hvilken type smålån som evt skal bakes inn i boliglånet eller bare summen? Har banken andre løsninger på hvordan de kan hjelpe oss med smålånene? Det er snakk om 100 000 kr tilsammen. Anonymous poster hash: 997da...749
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #2 Skrevet 1. juli 2014 Vi har noen smålån som vi ønsker å høre om vi kan bake inn i boliglånet da disse smålånene har så høy rente og det virker litt uoverkommelig å betale det. Vi har realkausjonister på boligen. Må kausjonistene få vite at vi låner på boligen?(regner egentlig med det) Får de vite hvilken type smålån som evt skal bakes inn i boliglånet eller bare summen? Har banken andre løsninger på hvordan de kan hjelpe oss med smålånene? Det er snakk om 100 000 kr tilsammen. Anonymous poster hash: 997da...749 Ingen? TS Anonymous poster hash: 997da...749
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #3 Skrevet 1. juli 2014 Vi har noen smålån som vi ønsker å høre om vi kan bake inn i boliglånet da disse smålånene har så høy rente og det virker litt uoverkommelig å betale det. Vi har realkausjonister på boligen. Må kausjonistene få vite at vi låner på boligen?(regner egentlig med det) Får de vite hvilken type smålån som evt skal bakes inn i boliglånet eller bare summen? Har banken andre løsninger på hvordan de kan hjelpe oss med smålånene? Det er snakk om 100 000 kr tilsammen. Anonymous poster hash: 997da...749 Ingen? TS Anonymous poster hash: 997da...749
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #4 Skrevet 2. juli 2014 Hvorfor spør du ikke banken? Anonymous poster hash: faab6...e62 1
molly83 Skrevet 2. juli 2014 #5 Skrevet 2. juli 2014 Hvorfor spør du ikke banken?Anonymous poster hash: faab6...e62 Fordi jeg vil høre andres erfaringer før jeg drøfter det med banken? Vil ikke lufte det for banken om jeg finner ut at det ikke er aktuelt gjennom svarene herfra.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #6 Skrevet 2. juli 2014 Vi har noen smålån som vi ønsker å høre om vi kan bake inn i boliglånet da disse smålånene har så høy rente og det virker litt uoverkommelig å betale det. Vi har realkausjonister på boligen. Må kausjonistene få vite at vi låner på boligen?(regner egentlig med det) Får de vite hvilken type smålån som evt skal bakes inn i boliglånet eller bare summen? Har banken andre løsninger på hvordan de kan hjelpe oss med smålånene? Det er snakk om 100 000 kr tilsammen. Anonymous poster hash: 997da...749 Kausjonistene må få vite det, og kausjonistene må godkjenne det. Noe annet ville forøvrig være meget uredelig. Det høres for øvrig ut som du har veldig god råd, som kaller 100 000 "smålån". Anonymous poster hash: 3ecdd...583 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #7 Skrevet 2. juli 2014 Kausjonistene må få vite det, og kausjonistene må godkjenne det. Noe annet ville forøvrig være meget uredelig. Det høres for øvrig ut som du har veldig god råd, som kaller 100 000 "smålån". Anonymous poster hash: 3ecdd...583 Regner med at kausjonistene må få vite om de 100000, men må de vite hvor de 100000 stammer fra? Vil det stå i papirene? Flere "smålån" ja, har ikke sagt at det ikke er mye tilsammen. Er en grunn til at vi vurderer å ta det inn i boliglånet Anonymous poster hash: 997da...749
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #8 Skrevet 2. juli 2014 Bankene er ikke glad i å refinansiere forbruksgjeld inn i boliglånet i utgangspunktet. Er det slik at dere ikke har nok verdi i egen bolig til å bake inn forbruksgjelden, vil det være enda vanskeligere å få til, men har dere et godt kundeforhold kan det være at dere får refinansiert. Siden dere må ha realkausjonist antar jeg at dere må ha lån opp mot 100 % av verdien på egen bolig, og kanskje over det. Dere kan høre med banken om de er villig til å hjelpe. Realkausjonistene må selvfølgelig få vite om hvorfor dere trenger opplåningen. Det at dere har tatt opp forbrukslån kan tyde på at dere lever over evne, og dette gjør at realkausjonistene tar en risiko ved å stille enda mer sikkerhet. Hva slags tiltak vil dere selv gjøre for å ikke havne i samme situasjon igjen? Banken vil ta kontakt med realkausjonistene, det beste er derfor å legge alle kort på bordet overfor realkausjonistene først som sist. Hilsen bankansattAnonymous poster hash: 3ddb9...3e4 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #9 Skrevet 3. juli 2014 Vi har realkausjonist og måtte refinansiere boliglånet slik at kausjonisten var ute for å "få penger" til å betale min manns gamle forbruktslån. Da fikk jeg ikke refinansiert med enn av vi i dag har 80% belåning på leilligheten. Det var ingen mulighet for å låne slik at den var 100% belånt med realkuasjonist eller ellers, og det skjønner jeg jo godt mtp at den ene låntakeren hadde forbruksgjeld. For å refinansiere og få ut kausjonisten måtte jeg få prisvurdering på leiligheten, og levere inn lønsslipper. Anonymous poster hash: ecea6...904 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #10 Skrevet 3. juli 2014 *Vi HADDE realkausjonist... Anonymous poster hash: ecea6...904
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #11 Skrevet 3. juli 2014 Som fremtidig kausjonist (må helt sikkert stille opp når døtrene skal ut av redet) håper jeg da at kausjonisten har en selvsagt rett til å få vite om andre lån bakes inn i det opprinnelige lånet. Noe annet skulle da bare mangle? Er det ikke egentlig lurere å være åpen om det og fortelle det selv, framfor at det skal fremkomme av lånepapirene eller kausjonistene blir kontaktet av banken? Jeg ville sett det som et tillitsbrudd dersom noen hadde prøvd å gjøre noe sånt bak min rygg for et lån jeg var medansvarlig for. Skjønner at det er ubehagelig, men likevel... Anonymous poster hash: f9e59...b8c 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #12 Skrevet 3. juli 2014 Om jeg var kausjonist ville jeg sagt et stor klingende NEI tilå utvide lån pga forbruksgjeld. Og jeg ville fått bange anelser om hele lånet. Ville nok begynt å legge meg grundig opp i (den åpenbart elendige) økonomistyringen deres.Anonymous poster hash: 200a2...2d0 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #13 Skrevet 3. juli 2014 Jeg har vært kausjonist, og da har banken alltid tatt kontakt ved alle endringer - alt fra for eksempel refinansiering til avdragsutsettelse og positive ting som f.eks. at en del av lånet har blitt infridd før frist osv. Som flere skriver så skulle dette bare mangle. Banken og lånetaker har informasjonsplikt ovenfor kausjonist, og hvis denne ikke blir fulgt, så kan det faktisk ende med at kausjonisten slipper ansvaret ved mislighold av lånet. Anonymous poster hash: 104d2...ab1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #14 Skrevet 3. juli 2014 TS, er i samme situasjon. Her må du nok snakke med banken, da det avhenger av situasjon. Min var at jeg fikk kausjonist fordi jeg skaffet meg boligen som student. Verdien på boligen var solid og lånet var lite i forhold. I tillegg fant jeg ut etter nyere prisvurdering at boligen hadde steget i verdi, så nå tilsvarer lånet ca. 20% av verdien. Grunnen til at moren min stod som kausjonist var at jeg som student ikke hadde inntekt og de måtte ha garanti for at moren min kunne betjene boligelånet dersom jeg ikke gjorde det. Når sant skal sies har jeg hengt etter flere ganger, og de har aldri kontaktet henne. Nå som jeg skal refinansere/ta opp litt til (skal studere mer og trenger til skolepenger da jeg ikke lenger har studielån) tror jeg ikke de trenger noe bekreftelse fra min mor. Dette både fordi jeg har fått en verdivurdering som er bedre enn tidligere, samt at jeg har begynt å jobbe og skal legge ved inntektsslipper. Dersom situasjonen er en helt annen nå enn da du fikk realkausjonist så kan du kontakte banken og be dem om at vedkommende ikke lenger står som kausjonist. Det kommer vel an på om du trenger garanti på at du kan betjene mer lån? Anonymous poster hash: 059bd...856
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #15 Skrevet 3. juli 2014 Det hadde vært fullstendig uaktuelt å godta en refinansiering av lånet, samme hva det var til. Først betale ned så mye at man kan løse ut realkausjonist, så kan må låne på. Husk at realkausjonist har bundet opp store verdier, samt tatt en risiko ved å i det hele tatt være kausjonist. Anonymous poster hash: 7a2ba...947
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå