Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har nylig leid meg en leilighet i byen jeg skal studere i. Jeg skal dele med 2 andre, hun ene bor der fra før, mens tredjemann også er ny.

Jeg bor ikke i leiligheten i juli, selv om jeg leier den allerede fra idag. Jeg skal innom for å overta nøkler en gang i løpet av måneden, og skal da overnatte en natt, eventuelt to. Tenker ikke å dusje, vaske tøy, eller noen ting, bare lage meg middag, kanskje, før jeg reiser igjen. Har ikke TV der.

Da blir det bare hun ene som bor der fra før som bruker strøm i juli - skal jeg også da betale for dette? Jeg synes det blir litt urettferdig om jeg må betale for hennes strømbruk for en måned jeg ikke bor der. Jeg kan gjøre opp for meg med å legge igjen penger for strøm de par dagene jeg er der, rundet opp såklart, men ellers, kan hun kreve at jeg skal betale de andre 30 dagene? Hva er vanlig praksis?

Anonymous poster hash: 2b7fe...ba6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke leilighet såklart, men rom! TS

AnonymBruker
Skrevet

Du må i hvertfall være med å betale nettleien.

Anonymous poster hash: eb89f...fbf
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I og med at det er juli, vil ikke strømutgiftene være veldig høye. Avgiften skal du selvsagt betale din del av, men strømforbruket er det jo rettferdig at hun dekker selv.

Jeg personlig tror ikke jeg ville giddet å finregne på krona her må jeg innrømme.

Anonymous poster hash: d6ddd...cbe
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må i hvertfall være med å betale nettleien.

Store deler av nettleien henger direkte i sammenheng med forbruk. Men synes allikevel det er mest logisk at man ermed å betale litt strøm selv om man ikke er på rommet den mnd. Hadde jo ikke blitt null i forbruk selv om alle var borte.

Anonymous poster hash: 801ff...3b2

AnonymBruker
Skrevet

Ikke hennes feil at du ikke bruker leiligheten i sommer. Det er uansett minimale strømutgifter midt på sommeren. Skal du lage bråk om dette spørs det om ikke du bør skaffe deg en hybelleiøighwt hvor du bor alene.

Hva blir det neste? Holde oversikten over antall dusjer og klesvasker du og de andre tar?

Anonymous poster hash: b4dbb...945

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Store deler av nettleien henger direkte i sammenheng med forbruk. Men synes allikevel det er mest logisk at man ermed å betale litt strøm selv om man ikke er på rommet den mnd. Hadde jo ikke blitt null i forbruk selv om alle var borte.

Er det sånn at nettleien blir beregnet ut fra fjorårets forbruk, eller husker jeg feil?

AnonymBruker
Skrevet

Bodde i kollektiv i mange år i Oslo og vi delte strømregningen på antall beboere, uansett hvor mye vi oppholdt oss i leiligheten. Også i ferier delte vi den.

Anonymous poster hash: b70bc...6c9
AnonymBruker
Skrevet

Nei nettleien koster penger uansett. Omtrent halvparten av strømforbruket er nettleie om sommeren. Vi bruker utrolig lite strøm på sommerstid, men kommer likevel ikke unna den forbanna nettleien.

Gjest Coolaid
Skrevet

Hva står i leieavtalen ?

Og så er det lurt å ikke lage dårlig stemning, selv om man har rett, når man skal bo sammen så tett. Derfor snakk med henne og lag en lite avtale med henne nå. Si at du gjerne betaler din del av nettleien men spør om det er greit at hun står for sitt eget forbruk. Si at du er pank, da får du også gehør hos henne.

Tenk uansett at dere ikke skal lage dårlig stemning.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :) Jeg er ny på dette, derfor spør jeg. Har jo ingen planer om å lage bråk, jeg spurte jo hva som var vanlig praksis... De av dere som skal hoppe til konklusjoner om at jeg har tenkt å lage dårlig stemning kan roe ned. Hadde jeg tenkt til å lage dårlig stemning, hadde jeg jo ikke spurt hva som normalt er, men kjørt på...

TS.

Skrevet (endret)

.

Endret av Hypnotica
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

idiot ts

Anonymous poster hash: 47aba...3b8
AnonymBruker
Skrevet

Du betaler selvfølgelig halve strømmen.

En sommer kan det være du som oppholder deg i leiligheten, mens hun er på ferie.

De er tre som deler leilighet, så det blir kun en tredjedel :)

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig ikke lov til å spørre om noen ting her uten å være gjerrigknark, idiot, bråkmaker og det som verre er?

Det er jo en grunn til at jeg spør!

Jeg er ung, har aldri bodd i kollektiv, aner ikke hvordan det fungerer! Dere er skikkelig ekle mot meg, dere som med en gang går til angrep på meg. :( Grunnen til at jeg spør er jo nettopp for å unngå å gjøre noe feil...

Du betaler selvfølgelig halve strømmen.

En sommer kan det være du som oppholder deg i leiligheten, mens hun er på ferie.

Ikke vær en gjerrigknark som lager sur stemning.

Hun bruker vel ikke akkurat tusenvis midt på sommeren i strøm?

Dette er rett og slett en av kollektivets "ulemper", der er dere flere om regningene og det kan være både godt og kjipt.

Skal du være slik i et samboerskap også? "Jeg var på jobbreise forrige uke, da gidder ikke jeg betale for den ukes nettleia, eller strømmen"......... Halo!

• Liker 5
Skrevet (endret)

Ja du skal betale. Det ville være umulig å holde oversikt over hvem som er hvor til hvilken tider på slikt. Du kan bruke strøm men du har valgt selv å ikke gjøre det, synd trist leit.

Edit: Står sikkert noe på nett om dette også vil jeg tro. Jeg har ikke bodd i denne typen kollektiv, bare i hatt rom med felles kjøkken hvor romprisen dekket alt.

Endret av bortkommen
Skrevet

Jeg tenker at hvis man hele tiden skal holde styr på hvor mye man er i leiligheten og ikke, så får dere ganske mye å gjøre! Plutselig reiser noen kanskje bort en uke til jul, også reiser noen bort tre helger på en måned. Man kan ikke regne ut strømmen ut i fra hvor mye man er i leiligheten - synes ihvertfall jeg.

Skrevet (endret)

.

Endret av Hypnotica
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :) Jeg er ny på dette, derfor spør jeg. Har jo ingen planer om å lage bråk, jeg spurte jo hva som var vanlig praksis... De av dere som skal hoppe til konklusjoner om at jeg har tenkt å lage dårlig stemning kan roe ned. Hadde jeg tenkt til å lage dårlig stemning, hadde jeg jo ikke spurt hva som normalt er, men kjørt på...

TS.

Vanlig praksis i mitt hode ville generelt vært at du ikke betalte - MEN - det er snakk om en kort periode på sommeren hvor forbrukskostnaden er lik null(la oss si maks en hundrings eller noe siden de færreste oppholder seg masse hjemme og varmer ikke opp noe).

Endel av det som tar strøm må stå på uansett(vvs tank) - og nettleien skal dere jo dele, så jeg hadde delt med mindre den ble relativt høy til sommer å være.

Hadde du vært borte hele sommeren hadde det vært litt annerledes.

Anonymous poster hash: 64ffb...8d3

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig ikke lov til å spørre om noen ting her uten å være gjerrigknark, idiot, bråkmaker og det som verre er?

Det er jo en grunn til at jeg spør!

Jeg er ung, har aldri bodd i kollektiv, aner ikke hvordan det fungerer! Dere er skikkelig ekle mot meg, dere som med en gang går til angrep på meg. :( Grunnen til at jeg spør er jo nettopp for å unngå å gjøre noe feil...

Du er ny her på Kvinneguiden, forstår jeg.

Du kan slappe helt av mht. strømregningen. Som sagt, jeg ville ikke giddet å finregne på krona var jeg deg; strømforbruket er uansett meget lavt. Så selv om du betaler noen kroner mer enn du egentlig burde, så kommer det ikke til å gjøre noe stort innhugg i lommeboka. :)

En annen dag er det kanskje du som reiser bort i ei uke eller to, så jevner det seg ut etter hvert :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...