ss82 Skrevet 1. juli 2014 #1 Skrevet 1. juli 2014 Jeg ammer fortsatt datteren min på 11 måneder to ganger om natten. På grunn av sykdom og reising har det ikke passet med avvenning de siste 2-3 månedene. Jeg hadde sett for meg å kjøre puppenekt nå i sommer og håpe at hun sover natta gjennom etter hvert. Men nå er jeg så i tvil om vi skal gjennomføre det eller vente noen måneder til... Synes egentlig det virker fint å la henne styre det selv så lenge det ikke blir oftere enn nå. Hun starter i barnehage i august, så da blir det jo store endringer. Er redd for at hun skal fortsette å våkne like ofte på natta og at det da blir vanskeligere å få henne til å sovne igjen uten pupp. Samtidig lengter jeg etter mer sammenhengende søvn og at pappaen også kan steppe inn på natten. Har også et par konferanser på jobb i løpet av høsten, og det føles dumt å ikke kunne overnatte fordi jeg må være hjemme og amme min 1-åring! Leste et sted at babyer som ikke har sluttet med nattpupp av seg selv ved 9-10 måneders alder neppe vil gi slipp frivillig. Dere som har ammet på natten i et år eller mer - har behovet gitt seg av seg selv eller har dere måttet avvenne? Erfaringer mottas med takk Kan legge til at jenta mi er ganske småspist når det kommer til fast føde (muligens pga nattammingen?), men følger kurven sin. Jeg ønsker uansett å fortsette å amme morgen og kveld noen måneder til.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #2 Skrevet 1. juli 2014 Gutten min har alltid vært veldig småspist, og jeg ammet om natten frem til han var 19 mnd. Da begynte han å sovne selv uten å bli ammet, og når han våknet på natten prøvde jeg å la være å amme han. Jeg var ikke veldig bestemt på å slutte, så noen ganger ammet jeg han, andre dager sovnet han igjen. Så gikk det over et døgn siden forrige amming, og da bare bestemte jeg meg for å slutte. Han ammet utrolig mye, både på dagtid og på natten, men avvenningen gikk over all forventning. Så at de ammer lenge betyr ikke nødvendigvis at det blir vanskelig å venne av. Han ammet MYE også. Jeg vil si at det gikk av seg selv. Jeg fulgte hans tempo, så gikk det som en drøm Hvis du er komfortabel med å fortsette ammingen på natten syns jeg du skal gjøre det, det er ikke noe galt i det i det hele tatt. Hvis du vil prøve å venne av er det ikke noe galt med det heller. Jeg sluttet helt å amme når han sluttet på natten, men angrer litt på det nå. Han fyller straks to, og jeg skulle ønske jeg nådde "målet" mitt og ammet i to år. Men 19 mnd er jo kjempe bra og jeg er super fornøyd med det også Anonymous poster hash: c2b31...c91
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #3 Skrevet 1. juli 2014 Du kan jo pumpe og få far til å gi en periode? Da finner du også ut om det er vane eller faktisk behov.Anonymous poster hash: 49ac5...e2d 1
la_luz Skrevet 1. juli 2014 #4 Skrevet 1. juli 2014 Jeg har måtte avvenne begge mine, men det har egentlig gått veldig greit. Et argument for å gi seg er jo med tanke på tennene.
LilleBallerina Skrevet 1. juli 2014 #5 Skrevet 1. juli 2014 Min er ett år og en uke. Hun har faktisk sovet uten mat de siste nettene. Jeg gjør ingenting for å avvenne, hun får styre selv. Gikk av seg selv med eldste også.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #6 Skrevet 1. juli 2014 Min eldste sluttet selv å die om natten da han var 13 måneder. Min yngste er nå 11 måneder og nattammingen redder oss alle nå når hun er syk og ikke tar til seg annen føde. Hun slutter når hun er klar.Anonymous poster hash: 6e878...fbe 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #7 Skrevet 1. juli 2014 Jeg har måtte avvenne begge mine, men det har egentlig gått veldig greit. Et argument for å gi seg er jo med tanke på tennene. Det med tennene er ikke noe argument. For det første kommer det bare melk når barnet aktivt suger utenom helt i begynnelsen, så hvis barnet sovnet med brystet i munnen fortsetter det ikke å komme melk som når de sovner med en flaske MME i munnen. I tillegg kommer brystet så langt bak i munnen når barnet dier at melken ikke er i nærheten av tennene. Har aldri hørt om barn som har fått hull i tennene av langtidsamming på natten. Da kommer det nok av noe annet. Anonymous poster hash: c2b31...c91
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #8 Skrevet 1. juli 2014 Jeg har måtte avvenne begge mine, men det har egentlig gått veldig greit. Et argument for å gi seg er jo med tanke på tennene. Da må du lese deg opp litt. Morsmelk er ikke skadelig for tenner alene, men hvis tennene ikke blir pusset ordentlig sånn at det ligger igjen matrester mellom tennene så er dette ikke spesielt bra sammensetting..Anonymous poster hash: f29ab...a33 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #9 Skrevet 1. juli 2014 Jeg avvente min eldste på dagen da hun var rundt 10 mnd. Hun beit i puppen Gikk helt supert og få problemer. Jeg hadde definitivt sluttet med nattamming nå i sommer siden hun skal begynne i barnehage i august og dere begge trenger søvn. Du kan fint fortsette å amme på morgenen og kvelden. Anonymous poster hash: 97d7e...c9c
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #10 Skrevet 1. juli 2014 Jeg avvente min eldste på dagen da hun var rundt 10 mnd. Hun beit i puppen Gikk helt supert og få problemer. Jeg hadde definitivt sluttet med nattamming nå i sommer siden hun skal begynne i barnehage i august og dere begge trenger søvn. Du kan fint fortsette å amme på morgenen og kvelden. Anonymous poster hash: 97d7e...c9c Jeg ammet over et halvt år etter at sønnen min begynte i barnehagen. Gikk kjempe fint Funker sikkert ikke for alle, men jeg ville ikke "definitivt" ha sluttet. Om hun vil slutte er det jo en helt annen sak. Jeg får inntrykk av at TS ikke egentlig vil slutte, men har hørt at det blir vanskeligere å slutte etterhvert som barnet blir eldre, og derfor vurderer det. Anonymous poster hash: c2b31...c91 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #11 Skrevet 1. juli 2014 Jeg ammet over et halvt år etter at sønnen min begynte i barnehagen. Gikk kjempe fint Funker sikkert ikke for alle, men jeg ville ikke "definitivt" ha sluttet. Om hun vil slutte er det jo en helt annen sak. Jeg får inntrykk av at TS ikke egentlig vil slutte, men har hørt at det blir vanskeligere å slutte etterhvert som barnet blir eldre, og derfor vurderer det. Anonymous poster hash: c2b31...c91 Ammet på natten altså, ikke bare ammet generelt Anonymous poster hash: c2b31...c91
GammelKaktus Skrevet 1. juli 2014 #12 Skrevet 1. juli 2014 Lillegutt pupper ennå om kvelden før han skal legge seg, av og til våkner han om natten og vil ha pupp men da er det 30 sekunder og så sover han videre, det skjer kanskje 2 eller 3 ganger i uken...Er ikke alltid jeg er helt våken selv. Det blir som regel pupp om dagen og hvis han skal sove, men nå sover han bare om dagen annenhver dag så det er ikke noe puppemas Jeg har aldri avvent heller, har bare blitt mindre pupp helt naturlig. Regner med han kutter helt når han begynner i barnehagen, da er han for travel til slikt. Han er forresten 2.5 år 2
sjøhest Skrevet 1. juli 2014 #13 Skrevet 1. juli 2014 Hjelpe meg.. De jeg kjenner som har ammet opp til 2 år har måttet avvenne med hyl og skrik.
ss82 Skrevet 2. juli 2014 Forfatter #14 Skrevet 2. juli 2014 Takk for tips og erfaringer! Tydelig at det ikke er noen fasit på dette... 1
Harlekin Skrevet 2. juli 2014 #15 Skrevet 2. juli 2014 Hjelpe meg.. De jeg kjenner som har ammet opp til 2 år har måttet avvenne med hyl og skrik. Ikke skjedd med meg. TS, den eneste grunnen du trenger å tenke på å avvenne nå, er hvis det blir et problem for DEG. Moderat nattamming er ikke skadelig for tennene, og heller ikke for nattesøvnen. Det er hvis barnet til stadighet våkner opp og vil ammes hele tiden, at det vil gå utover tenner eller nattesøvn. Jeg har ammet og nattammet lenge. De siste årene var det en gang eller to i døgnet, og jeg synes aldri det var noe problem (men omverdenen gjorde det ...). Min datter er nå 5 år, drikker bare vann om natten, sover godt, og det beste av alt, det ble aldri noen hard "avvenningskamp" - ammingen ble bare gradvis faset ut. 1
lykkelige.meg Skrevet 2. juli 2014 #16 Skrevet 2. juli 2014 Dere som nattammer barna rundt ett år, hvor ofte spiser de på natta?
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #17 Skrevet 2. juli 2014 Dere som nattammer barna rundt ett år, hvor ofte spiser de på natta? Som regel en gang. Mer når hun er urolig om natta.Anonymous poster hash: 27af4...316
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #18 Skrevet 2. juli 2014 Barna fikk regulere nattamminga selv. Ble fram til 10 mnd med eldste og 17 mnd med yngste. Jeg begynte å jobbe da barna var rundt året. Gikk stort sett fint de kveldene og nettene jeg ikke var hjemme med tanke på nattamminga av yngste - hun godtok etter få dager at pappa ikke hadde melk å tilby. På dagtid ammet de til 13 mnd og til 2,5 år. Anonymous poster hash: 3af72...686
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #19 Skrevet 2. juli 2014 Jeg ammet om natten helt til vi anvendte. Når hun ikke lengre fikk om natta, gadd hun ikke om dagen heller.Anonymous poster hash: 6119a...32e
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #20 Skrevet 2. juli 2014 Dere som nattammer barna rundt ett år, hvor ofte spiser de på natta? Min spiste kanskje 2-3 ganger om natta, men veldig lite da. Var liksom bare et par slurker, haha Når han var syk ammet han lengre om gangen. Var nok mer en vane enn at han var sulten Anonymous poster hash: c2b31...c91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå