Gå til innhold

Rimelige, gode vinglass?


Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Vi trenger noen nye vinglass.

Skapet er fullt av ulike vinglass etter at det har blitt skår i kanten, glass har blitt knust osv.

Vi har en serie med pene glass som jeg bruker f.eks til jul, men nå om sommeren er det jo greit å ha noen "uteglass" også.

Nå leter jeg etter vinglass med tykk stett (som ikke faller av :roll: ), som ikke koster mer enn 30-40 kroner pr stk og som ikke forsvinner fra butikkene etter en kort stund.

De bør være gode å drikke av (dvs. ikke skarp kant eller sånne som kræsjer med nesa). De bør være middels store, slik at de kan brukes til både rødvin, øl/mineralvann og hvitvin.

De bør også stå stødig på bordet.

Jeg kan selvfølgelig kjøpe en 12-pakk med glass på IKEA, men disse har ofte tynn stett og er ikke røffe nok.

Noen som vet om et sted der de selge greie vinglass til den prisen? Eller har du sett et eller annet tilbud på slike glass (kan jo alltids supplere til en litt høyere pris senere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På Bohus har de jo slike billige "sommer-sett" som jeg kaller de...

6 pakken med glass som er ganske greie (ganske tykk stett også). Tror en slik pakke koster 60,- eller noe, så det er jo ikke all verden...

Men jeg synes de er fine å bruke ute om sommeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånne med blomster på?

Er nemlig ikke så veldig begeistret for mønster på glassene. Planen er at de skal fungere som "hverdags-vinglass" hele året.

Vi har tydeligvis dårlige venner, for de knuser glass hele tiden :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Mener at Living pleier å ha den type glass. Ulempen er at de ikke nødvendigvis har de hvis du skal supplere, fordelen er at da har du en god grunn til å snope nye når du er lei.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Problemet er bare at jeg ikke klarer å kaste de glassene som er igjen. Nå har jeg 2-4 glass av hver type. Er vi flere enn 5, må jeg finne frem de fine glassene eller bruke forskjellige glass.

Har ennå ikke vært på Living forresten... må ta meg en tur denne uka tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånne med blomster på?

Nei, de er helt uten pynt....

(Vi kjøpte 120 stk for å ha i bryllupet, og da er det jo bare helt "rene" som gjelder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk.. da skal jeg se på Bohus også.

Hvis de er greie og koster bare 60 kroner pr 6-pakk, så kan jeg alltids kjøpe 18 stk også.

Sikler egentlig litt nå vinglassene i en serie jeg har litt annet fra, men de har så fryktelig tynn stett. Men ellers er de kjempefine og koster ikke mer enn 70-80 kroner pr glass.

*går i tenkeboksen og vurderer å skaffe meg stødligere venner*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elenath
Disse er det jeg har litt lyst på. Av den typen som ikke er helt runde (hvitvinsglass).

De har jeg, men synes stetten er ganske tynn. De er veldig fine allikevel da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen glass som en gang ble kjøpt på Galligani. De er kjempesolide og de eneste jeg tør bruke på fest :ler:

Men seriøst: det er veldig hot å dekke sommerbord med litt fra hvert prestegjeld altså. Du kan ha like servietter og bestikk, så kan tallerkener og galss være ulikt....?

Tøft det da. Siden du ikke kan kaste de du har, mener jeg. Så bruk dem opp da vel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jeg, men synes stetten er ganske tynn. De er veldig fine allikevel da :D

Er det gode å drikke av? Ingen skarpe kanter?

Tusenfryd: Joda, det går greit med forskjellige glass også, men jeg skulle så gjerne byttet ut de jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen å bytte ut betyr å kvitte seg med de man har.

Kjøpe fler derimot, er noe annet. :ler:

Jeg vet stilsikre mennesker, går fx på loppemarked og auksjoner og kjøper det ene glasset - og neste gang et annet. Synes det er litt kult jeg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke sett glassene min, har du?

:ler:

Jeg hater de fleste, men har spart på dem fordi jeg må ha noe å servere vine i ute om sommeren.

Kanskje jeg kan donere den til foreningen for stilsikre mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Hvis du er opptatt av at vinen også skal smake godt, bør du styre unna lange, smale glass som ikke smalner inn a la Duka Gala.

IKEA har en serie som heter Optimal, og den virker som om den har god fasong på glassene.

Optimal

Glass som hvitvinsglasset i IKEAs Svalka-serie bør unngås, fordi mye av aromaen forsvinner når glasset ikke smalner inn mot toppen.

Svalka

Er du glad i tungt eikede Chardonnay'er (f.eks. australske), bør du drikke hvitvin av "gullfiskboller" (d.v.s runde glass som ikke smalner inn i det hele tatt).

mvh

Fløyel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Hvis du er opptatt av at vinen også skal smake godt, bør du styre unna lange, smale glass som ikke smalner inn a la Duka Gala.

mvh

Fløyel

De glassene som er avbildet er ikke de glassene jeg anbefalte. så det ikke før du gjorde meg oppmerksom på det. beklager. Duka gala, glassene jeg mener har en perfekt rødvinsform, og de kan burkes til både rødvin og hvitvin. de er tynne i godset og gode å drikke av. Fikk glassene anbefalt av an som holder vinkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en del glass på Sparkjøp av alle ting.

Men de tåler mye, ser fine ut, er billige og de slutter ikke å selge de plutselig.

Har ikke kjøpt vinglass der da, men det har de sikkert og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...