Gå til innhold

Klesvask

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

1: hvis man vasker bomull på 30 grader, krymper det ikke da?

2: hvor lite møkkete kan det være før det er greit å vaske det på 30 grader?

3: krymper det ytterligere i tørketrommelen?

4: ødelegger tøymykner klær?

Anonymous poster hash: 6701b...e80

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. Bomull kan godt krympe på 30 gr. Men som oftest er det bare å strekke det i fasong etter vask(før tørk)

2. Klær som er normalt brukt en dag kan godt vaskes på 30 gr. Men svettelukt kan lettere sette seg om plagget blir vasket på for lav temperatur.

3. Mange klær krymper/mister fasong i tørketrommelen ja.

4. Tøymykner kan ødelegge klær ja. Særlig klær med stretch.

Anonymous poster hash: 826e3...ca4
AnonymBruker
Skrevet

Så du anbefaler å kun bruke tøymykner på plagg uten stretch? Hva med fleece?

AnonymBruker
Skrevet

Så du anbefaler å kun bruke tøymykner på plagg uten stretch? Hva med fleece?

Anbefaler og anbefaler. Tøymykner er ikke noe man MÅ bruke. Selv har jeg omtrent sluttet å bruke det. Bruker heller eddik. Bedre for miljøet og evt allergier(jeg reagerer på parfymert vaskemiddel/tøymykner)

Fleece vasker jeg med Milo.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler og anbefaler. Tøymykner er ikke noe man MÅ bruke. Selv har jeg omtrent sluttet å bruke det. Bruker heller eddik. Bedre for miljøet og evt allergier(jeg reagerer på parfymert vaskemiddel/tøymykner)

Fleece vasker jeg med Milo.

Så eddik gjør samme nytten som tøymykner, men ødelegger ikke plaggene? :)

AnonymBruker
Skrevet

Så eddik gjør samme nytten som tøymykner, men ødelegger ikke plaggene? :)

Jepp. Eller er ikke alt som blir like mykt som ved bruk av tøymykner.

Her kan du lese mer om fordeler og ulemper med tøymykner: http://www.klikk.no/mote/altfordamene/mote/article848716.ece

AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Eller er ikke alt som blir like mykt som ved bruk av tøymykner.

Her kan du lese mer om fordeler og ulemper med tøymykner: http://www.klikk.no/mote/altfordamene/mote/article848716.ece

Men kan jeg bruke eddikk på plagg der man ikke skal bruke skyllemiddel?

AnonymBruker
Skrevet

Men kan jeg bruke eddikk på plagg der man ikke skal bruke skyllemiddel?

Ja

Skrevet

??? bommull krymper ikke på 100 grader engang.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du det fra?

Skrevet

Takk for tips :D

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke krymper, hva er da din forklaring på at størrelse 80 ble til størrelse 74,5 etter vask på 60 grader, da?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke krymper, hva er da din forklaring på at størrelse 80 ble til størrelse 74,5 etter vask på 60 grader, da?

Mange bomullstekstiler er ferdig krympet før de selges. De som ikke er ferdig krympet, risikerer å krympe ved vask i for høy temperatur i følge vaskeanvisningen. Ofte står det merket hvor mange % krymping man må regne med ved vask. Jeg vasker bomullen min på både 60 og 90 grader celsius uten problem :)

Anonymous poster hash: c1212...724

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange bomullstekstiler er ferdig krympet før de selges. De som ikke er ferdig krympet, risikerer å krympe ved vask i for høy temperatur i følge vaskeanvisningen. Ofte står det merket hvor mange % krymping man må regne med ved vask. Jeg vasker bomullen min på både 60 og 90 grader celsius uten problem :)Anonymous poster hash: c1212...724

Ja, men det er vel sånn 1% av plaggene som er "forhåndskrympet" (dessverre!)

Skrevet

Hvor har du det fra?

Er det ikke allmennkunnskap? Hva tror du de gjorde før i tida? De kokte klærne. Og hva gjør vi med bomull idag? Jo vi koker det i maskin på 95 gr. Mitt sengetøy krymper ikke på kokvask, gjør ditt?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke allmennkunnskap? Hva tror du de gjorde før i tida? De kokte klærne. Og hva gjør vi med bomull idag? Jo vi koker det i maskin på 95 gr. Mitt sengetøy krymper ikke på kokvask, gjør ditt?

Ikke for meg nei.

Og jeg er ikke helt alene om det tror jeg. http://illvit.no/spor-oss/hvorfor-krymper-klar

Sengetøyet mitt krymper ikke merkbart i kokvask nei, men det er ikke stretch i det heller. Det har nok ofte mye med hvordan bomullen er vevd(og behandlet under produksjon)

Jeg er småbarnsmor og vasker en god del klær i løpet av en uke og det aller meste av det er bomull. For at klærne skal passe også etter vask er jeg nødt å strekke det i fasong før jeg henger det til tørk. Hvis ikke må jeg kjøpe en eller to størrelser større enn de normalt skal trenge, Samme hvis jeg skal tørke klærne i tørketrommel.

Og bruk av tørketrommel eller dårlig strekking av klær etter tørk er nok nettopp grunnen til at mange småbarnsforeldre må kjøpe større størrelse enn det tilsier at barna skal trenge.

Skrevet

Ja nettopp, du kan strekke det lengre igjen. Så det krymper ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja nettopp, du kan strekke det lengre igjen. Så det krymper ikke.

Jo, siden man må strekke det ut igjen, har det krympet sammen ;)

Skrevet

Jo, siden man må strekke det ut igjen, har det krympet sammen ;)

Men da har det jo ikke krympet..

• Liker 1
Gjest Ciegus
Skrevet

Jo. Det er allmennkunnskap. På søm lærte vi alltid å vaske tekstilene vi skulle bruke for å før vi skulle sy for å ikke få noen ubehagelige overraskelser med det ferdige plagget. ;) funker ikke alltid å strekke det ut igjen heller.

Bare å ta en kikk på bomullsstoffer og enkelte klær det, står ofte "max shrinkage 5%".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...