Gå til innhold

Ungene krangler så.... Jeg vlir gal!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har 2 barn på 7 og 9 år. De krangler så hinsides mye at jeg holder på å bli gal! Eldste erter broren til han blir sint, han tar igjen fysisk og hun hyler og tar til tårene. Det ender jo selvfølgelig med at han får all kjeft. Ekstra ille er det nå i sommerferien. Lite unger å leke med og de blir gående mye oppå hverandre.

Noen som har tips til hvordan vi skal få slutt på dette? Jeg klarer det ikke i lengden!

Anonymous poster hash: c48b1...569

Videoannonse
Annonse
Gjest Blomsterert
Skrevet

Hvorfor ender det med at han får all kjeft??

Det er jo urettferdig i og med at eldste begynner med erting!

Da kan hun jo også bare fortsette fordi hun slipper unna. Ville nok gitt henne en formaning eller to også!

Ellers så må du nesten bare tenke på ting som vil engasjere dem,sånn at de ikke bare går rundt og kjeder seg.

Kan dere ikke finne på noe sammen? Spill spill,se film,gå turer ut...bruk litt tid med dem. Søskenkrangling vil alltid være slitsomt,men tenk etter om du ikke får redusert det på noen måter,som nevnt ovenfor. Og irettsett datteren din også.

AnonymBruker
Skrevet

Har 2 barn på 7 og 9 år. De krangler så hinsides mye at jeg holder på å bli gal! Eldste erter broren til han blir sint, han tar igjen fysisk og hun hyler og tar til tårene. Det ender jo selvfølgelig med at han får all kjeft. Ekstra ille er det nå i sommerferien. Lite unger å leke med og de blir gående mye oppå hverandre.

Noen som har tips til hvordan vi skal få slutt på dette? Jeg klarer det ikke i lengden!

Eldste erter broren til han blir sint, og han får all kjeften? Tuller du med meg? Skal du en stopp på dette så må du ta problemet ved roten, nemlig å si til eldste at hun ikke kan behandle broren sin sånn.

Dette fortsetter fordi at eldste får lov av deg, og hun vet at hun slipper unna med det.

Anonymous poster hash: 8e7d7...f13

• Liker 3
Skrevet

At søsken krangler og sloss er helt normalt, men hvor mye de krangler og sloss varierer. Du skriver at det selvfølgelig ender med at lillebror får all kjeften. Jaha? Hvorfor kjefter du ikke på storesøster da?? Det er jo hun som begynner, hun som er "kjernen" og dermed er det hun som burde få den største støyten. Det er ikke riktig å kjefte bare på lillebror, og la storesøster slippe unna. Grunnen til at dette bare fortsetter og ikke blir bedre, er sannsynligvis fordi du lar storesøster få lov til å holde på. Så lenge du aldri irettesetter henne så vil jo hun bare fortsette slik. På tide at du tar storesøster først

AnonymBruker
Skrevet

Hun får ikke lov å holde på, og har fått streng beskjed om at er hun med på leken, så får hun tåle steken. Men, som søsken flest så er de utspekulerte, og det er ikke alltid at vi får med oss alt som skjer. Men, når hun kommer skrikede og forteller at broren har dyttet, slått etc, så reagerer en jo på det. De gangene vi merker at hun har skyld i det med å terge han opp, så får hun også kjeft.

Synes det er vanskelig. Hun er så stor at hun burde skjønne det og kunne la vær å terge broren når hun får beskjed om det. Noen ganger mistenker jeg at det er morsomt helt til han blir fysisk.

Vanskelig det her synes jeg.....

AnonymBruker
Skrevet

Jeg iler til med dagens nytt fra Aftenposten:

http://www.mamma.no/smabarntween/%E2%80%93soskenkrangel-er-bra

Krangletips

• Vær mye sammen som familie. Skap en åpen og raus familiekultur hvor man viser at man setter pris på hverandre.
  • Gode relasjoner til søsken kan være en støtte og hjelp for barn i forholdet til venner og skole.
  • Forholdet mellom søsken kan forandre seg mye i ungdomsårene. Gi de eldste søsknene litt rom. Ikke forvent at de skal ha med seg småsøsken overalt. La søsken få søskenfri. De har godt av å være borte fra hverandre innimellom.
  • Vær forsiktig med å gi uttrykk for at de eldste alltid må forstå at de er eldre og forstår mer enn yngre søsken. De minste kan også starte en konflikt.
  • Lær barnet respekt for andres eiendom: «Hvis du vil låne en leke, må du spørre først».
  • Ikke del ut skyld. I hvert fall ikke dersom du ikke er helt sikker på hva som har skjedd

Mulig det var mye tips som ikke er så lett å få til i praksis.. Men punkt 1 har jeg trua på. Gjør ting sammen.

Anonymous poster hash: 247f6...9d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...