AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #1 Skrevet 1. juli 2014 Samboeren min og jeg har felles økonomi, har nettopp flyttet sammen og jeg ser fort at vi snart ikke har råd til å bo sammen mer... samboeren er vant med å kjøpe seg det man får lyst på, klær, dyr mat, dyre pleieprodukter osv. I tillegg er det mye røyk og drikking i bildet. Jeg drikker sjelden/moderat og hverken røyker eller snuser. Føler vi bruker opp pengene superfort, kan fort gå noen hundre 3-5 kvelder i uka bare på byen, pr kveld, når sambo er ute. Føler at jeg sitter igjen med ingenting, når jeg skal dra kortet for å kjøpe meg sårt trengte klær eller andre nødvendige ting, er det ofte ikke dekning på det fordi samboer har vært der og brukt av pengene. Når jeg har ymtet frempå at vi burde spare inn litt så vi har til alt vi begge trenger, er det sure grynt og snøft, og jeg blir kalt gjerrig. What the fuck to do..? Anonymous poster hash: 131b7...fb8
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #2 Skrevet 1. juli 2014 Sett opp felles konto til faste utgifter som husleie, strøm, internett osv og hold resten av økonomien privat. Verre er det ikke Anonymous poster hash: b35f6...ee4 8
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #3 Skrevet 1. juli 2014 Ikke ha felles okonomi? Dere har jo nettopp flyttet sammen og er ikke gift. Anonymous poster hash: 61331...9f8 1
nattsvermer Skrevet 1. juli 2014 #4 Skrevet 1. juli 2014 (endret) Dere burde hatt separat økonomi og en felles konto til felles utgifter. Edit: Vi er visst flere som tenker likt samtidig Endret 1. juli 2014 av nattsvermer
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #5 Skrevet 1. juli 2014 Hvorfor har dere felles økonomi da? Det er bare å kutte det ut. Vi har enda ikke felles økonomi etter 10 år sammen - vi har felleskonto til regninger vi betaler sammen, men alle egne penger på private kontoer. Fungerer utmerket og sparer oss for uenigheter om penger. Anonymous poster hash: 270b4...226
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #6 Skrevet 1. juli 2014 Vi har semi-felles økonomi. Vi setter begge av samme sum til regningskonto og til matkonto. Og så sitter vi igjen med ca. samme sum i "lommepenger" på hver vår konto. Anonymous poster hash: ef57d...8e0
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #7 Skrevet 1. juli 2014 Delt økonomi! Det funker ikke med felles økonomi med så ulikt syn på penger og så ulikt forbruksmønster. Finn ut hvilke utgifter dere har som skal deles, del disse på to (ev. annen fordeling dere blir enig om dersom f.eks. en tjener veldig mye bedre enn den andre) og sett dette på egen konto uten korttilgang. Klarer han ikke ligge unna disse pengene heller må du kreve at kun du kan betale regningene fra denne kontoen. Anonymous poster hash: c3ac6...5d5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #8 Skrevet 1. juli 2014 Great minds think alike Anonymous poster hash: c3ac6...5d5
Anglofil Skrevet 1. juli 2014 #9 Skrevet 1. juli 2014 Dette er grunnen til at jeg aldri kommer til å ha felles økonomi. Rett og slett fordi jeg vil bruke min egne penger slik jeg selv har lyst. Dette blir bare urettferdig og fungerer ikke. Jeg mener en blanding mellom separat og felles økonomi ofte kan være det beste med mindre man godtar slik bruk som man ser her, eller har helt lik tankegang. Her er det slik at vi har en felleskonto for regninger og diverse, resten av pengene er våre egne og bruker dem akkurat slik vi måtte ønske. Vi har dog en felles tankegang, slik at det ikke blir sånn at "du skylder meg 5 kr". Jeg tjener mest og bidrar også mest, men jeg hadde aldri giddet å ha fullstendig felles økonomi. Også fordi jeg vil unne meg ting, akkurat slik som samboeren min vil. Mvh Yvonne
Mrs.Under Skrevet 1. juli 2014 #10 Skrevet 1. juli 2014 Hør på de svarene du får her..ha en konto som dere setter inn penger til regninger på, og resten av pengene bruker du til deg selv. Ellers tenker jeg at dette forholdet er over før det egentlig får begynt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå