Gå til innhold

Frustrert? Hva skal jeg gjøre i to uker?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ha to uker ferie med datteren min på 3 år, og jeg aner ikke hva vi skal finne på! Vi har ikke bil, og lite penger.

Alle vennene mine med barn har egne planer.

Jeg tenkte å reise å besøke familien min som bor 5 timer unna, men de hadde også egne planer i sommer.

Så spurte jeg moren min om hun kunne være interessert i å bli med på en tur til en fornøyelsespark, evt. også overnatte i telt, siden hun også kjører bil, men det var mye om og men, ettersom hun og samboeren hennes må krangle om hvem som trenger bilen mest..

Det går greit å gå på utflukter, turer, lekeplass/lekeland osv. å gjøre ting ett par dager, men 14 dager sammenhengende?!

Anonymous poster hash: 46f4d...427
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når man har små barn blir man nødt å være litt kreative :P søk litt på nett og se om du finner noen aktiviteter som kan være ålreit. Også må man jo ikke gjøre noe hele tiden, barn kan også ha behov for å slappe av litt hjemme :)

Jeg har et barn som ikke liker de vanlige tingene som andre på samme alder liker. Har brukt litt tid før ferien på å planlegge aktiviteter han liker. Idag var vi og besøkte de som kjører søppelbilene i området her, hadde avtalt med de på forhånd og fått lov å komme på besøk. (Han elsker søppelbiler). Også har vi lekt ute i hagen og kjørt en liten tur med buss (må trene på slike ting).

Vi har ikke mulighet til å reise på ferie annet enn at vi skal besøke familie et lite stykke unna en helg i ferien. Barnehagen vår er stengt i hele juli så her er det bare å snurre håret sammen i en strikk på hodet og brette opp ermene :P blir nok en slitsom mnd, men vi klarer nok å få til mye koselig også :)

Anonymous poster hash: aacd9...66e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skal ha to uker ferie med datteren min på 3 år, og jeg aner ikke hva vi skal finne på! Vi har ikke bil, og lite penger.Alle vennene mine med barn har egne planer.Jeg tenkte å reise å besøke familien min som bor 5 timer unna, men de hadde også egne planer i sommer.Så spurte jeg moren min om hun kunne være interessert i å bli med på en tur til en fornøyelsespark, evt. også overnatte i telt, siden hun også kjører bil, men det var mye om og men, ettersom hun og samboeren hennes må krangle om hvem som trenger bilen mest.. Det går greit å gå på utflukter, turer, lekeplass/lekeland osv. å gjøre ting ett par dager, men 14 dager sammenhengende?! Anonymous poster hash: 46f4d...427

3-åringer er heldigvis rimelig lette å sysselsette.

-dra på "skattejakt" i området der dere bor. Se etter fugler i hekkene og trærne langs veien eller kråkesølv i en lokal bekk eller flest mulig markblomster på en eng i området. Fin mulighet til å både bli kjent i nabolaget og med folk.

-spis frokost ute. Barn opplever rutinebrudd som spenning.

-sjekk Facebook etter lokale "gressrotbevegelser" som driver med turer, piknik, parklek eller annet -for i ferien er det aldri bare du som sliter med å finne på noe.

-sjekk om museer, parker, biblioteker og slikt har ferieopplegg. Mange steder er de kreative.

-aldri vært på museet nedi gata? Ta med ungen og dra (gjerne på en gratisdag). Om hun blir utolmodig etter en halvtime så kan dere bare gå - det er jo ferie.

-besøk en strand og let etter stener som glinser og pinner og andre ting en 3-åring synes er toppers og lag kreative ting av dem. Prakk dem så alle på bestemor som takk for at hun ikke ville dra på tur. ;)

-lag mat sammen. Boller og sjokoladekake og pasta og pinnebrød dere kan grille.

-lån et telt og camp et sted. 3-åringen aner jo ikke om det er rett borti gata, for henne kan det like godt være en jungelekspedisjon.

Anonymous poster hash: 682a8...fff

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Sier som hun over, at en 3-åring er lett å glede og lett å lede. Her er jeg alene i tre uker med en 3-åring OG en 1-åring, det er litt verre :fnise: Men har tenkt alt fra å lage grove lapper som vi etter steking stikker ut figurer med (pepperkakeformer) og så drar ut på tur og spiser, vi skal bedrive fingermaling, lek i sandkassa og på lekeplasser, ta en daglig tur på matbutikken, vi skal rydde på loftet (kan tenke meg det vil føles magisk, kanskje jeg legger ut en liten skatt på forhånd ho-ho).

Anonymous poster hash: 55216...283
AnonymBruker
Skrevet

Ypperlig å trene masse på å sykle forresten ;)

Anonymous poster hash: 55216...283
Skrevet

Bading og leking samt skogsturer.

AnonymBruker
Skrevet

Har vært hjemme med en fireåring og en ettåring nå i fire uker. Vi går på lekeplassen, på stranda, fyller opp bassenget på terrassen, danser til høy musikk, perler, leker med Lego/Duplo, går tur og ser på blomstene, baker, leser bøker... Synes dagene flyr av gårde. Har laget ukeplan med fast dagsrytme, bl.a. rydding hver morgen og kveld ;)

Anonymous poster hash: c7fbb...235

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan klarte folk seg før i tiden....bare lurer.

Men seriøst. Bare 2 uker. Er heldig da, for i de fleste barnehager må de ha 3 uker sammenhengende fri. Barn trenger ikke aktiviseres time etter time, da blir de meget slitsomme og lite kreative. De må leke selv også. Gå tur, stranden, skogen, sandkassen, lekeplass, inviter venner hjem, dra på besøk, kjør buss- trikk- sykkel?

Det er MYE en kan finne på med en nysgjerrig 3 åring, det trenger ikke koste flesk.

Anonymous poster hash: c4313...c70
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men seriøst. Bare 2 uker. Er heldig da, for i de fleste barnehager må de ha 3 uker sammenhengende fri. Barn trenger ikke aktiviseres time etter time, da blir de meget slitsomme og lite kreative. De må leke selv også. Gå tur, stranden, skogen, sandkassen, lekeplass, inviter venner hjem, dra på besøk, kjør buss- trikk- sykkel?

Det er MYE en kan finne på med en nysgjerrig 3 åring, det trenger ikke koste flesk.

Jeg er så enig i det du skriver! Det er utrolig viktig at barn lærer å underholde seg selv og at det ikke må skje noe hele tiden.

Anonymous poster hash: 8f28c...a28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte i går 4 uker hjemme med en treåring og en femåring. I dag startet vi dagen med frokost og barne-TV. Så ryddet vi opp etter maten, planla hva vi skulle ha til middag og gikk på butikken. Brukte god tid hver vei, og plukket blomster og steiner. Så lekte vi på lekeplassen til vi skulle hjem å lage middag. Etterpå badet de i badekaret, og så laget vi ostesmørbrød til kveldsmat. Syntes dagen gikk fort.

I tillegg til rolige hjemmedager, skal vi på skogsturer, en tur til Hunderfossen og besøke venner og familie.

Anonymous poster hash: 02b5a...660

Skrevet

Men kan dere ikke ta toget? Jeg er alene med min 3,5-åring i nesten fem uker, og ser ikke på det som særlig problematisk. Vi ligger mye i telt, reiser kollektivt så nært målet vi kommer og går et stykke eller jeg tar med sykkel og påhengsykkel om vi skal komme oss litt lenger. Telttur i skogen med barn er magisk.

Ellers går det jo tog til Hunderfossen, buss fra Oslo til Tusenfryd og sikkert kollektivt til de fleste andre parker i Norge også. Vet ikke hva utgangspunktet deres er, men...

Jeg skjønner godt at det kan bli litt kjedelig å være bare hjemme også. Min gutt hadde nok ikke savnet noe om vi hadde kuttet ut teltturene, men jeg får stor glede av dem og det gjør han også.

AnonymBruker
Skrevet

Skal ha to uker ferie med datteren min på 3 år, og jeg aner ikke hva vi skal finne på! Vi har ikke bil, og lite penger.

Alle vennene mine med barn har egne planer.

Jeg tenkte å reise å besøke familien min som bor 5 timer unna, men de hadde også egne planer i sommer.

Så spurte jeg moren min om hun kunne være interessert i å bli med på en tur til en fornøyelsespark, evt. også overnatte i telt, siden hun også kjører bil, men det var mye om og men, ettersom hun og samboeren hennes må krangle om hvem som trenger bilen mest..

Det går greit å gå på utflukter, turer, lekeplass/lekeland osv. å gjøre ting ett par dager, men 14 dager sammenhengende?!

Djeez, er du mann..?? :roll:

Anonymous poster hash: aa413...4bd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det KAN bli lsnge dager. Noen ganger synes jeg til og med helgene blir lange, fordi hun er så rastløs. Som forrige helg, da gikk lørdagen fort. Vi syklet til butikken, en tur som i utgangspunktet tar 15 min hver vei, tok til sammen 2,5 time, pluss en tur på lekeplassen, så var dagen over.

Dagen etter prøvde vi inne-aktiviteter, men hun går så fort lei. Tegne, fargelegge, male, perle, steke vafler, bade i bassenget, leke, pusle etc. Det er gøy i 10minutter, også går det over. Kjøre kollektivt gjør vi hver dag, så det er heller ikke så spennende. Det er ikke SÅÅ enkelt, altså.. I tillegg bor vi for langt unna til at vi bare kan hoppe på toget til f.eks Tusenfryd el.

AnonymBruker
Skrevet

Det med å kjøre kollektivt var ikke fordi det skulle være spennende i seg selv, men for å komme seg til steder (siden du sier du ikke kjører bil).

Jeg skal som sagt ta toget til Hunderfossen med mine to denne sommeren.

Nå leker de ute på plenen her med vannpistolene jeg kjøpte til dem før ferien, så jeg får sittet litt her ved pcen med kaffekoppen min :) Godt å ta en pust i bakken i blant også..

Prøv å fokusere på hva dere KAN få til i sommer, ikke så mye på det som ikke går.

Anonymous poster hash: 02b5a...660
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du prøver for hardt? Når hun går så fort lei av hver aktivitet, så tenker jeg at hun kanskje er overstimulert? Barn har litt godt av å kjede seg, det stimulerer fantasi og kreativitet. Har du forsøkt å få henne til å leke for seg selv, med biler/figurer/dukker osv? Noen barn (særlig de som er vant med at foreldrene alltid leker med dem) må lære å leke alene. Lek litt sammen med henne, rollelek med dukker/figurer, sånn at hun ser hvordan det gjøres, og oppfordre henne etter hvert til å leke rollelek alene. :)

Gjest Riskjeks
Skrevet

Tror ikke hovedproblemet til TS er at hun ikke har de store planene, men derimot at hun ikke har noen å være sammen med..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke hovedproblemet til TS er at hun ikke har de store planene, men derimot at hun ikke har noen å være sammen med..

Det er nok der problemet mitt ligger, ja. Tida går så mye fortere og ting er ofte mer gøy om barna har selskap i hverandre. Blir ofte lange dager når jeg må være lekekameraten.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Dagen etter prøvde vi inne-aktiviteter, men hun går så fort lei. Tegne, fargelegge, male, perle, steke vafler, bade i bassenget, leke, pusle etc. Det er gøy i 10minutter, også går det over. Kjøre kollektivt gjør vi hver dag, så det er heller ikke så spennende. Det er ikke SÅÅ enkelt, altså.. I tillegg bor vi for langt unna til at vi bare kan hoppe på toget til f.eks Tusenfryd el.

Jeg tror de fleste barn går lei inne-aktiviteter etter 10 minutter. Jeg ser mange foreslår bollebaking osv. som noe man kan gjøre med barna, men jeg kjenner ikke særlig mange som sier at barna faktisk er delaktig i mer enn de første 5-10 minuttene av bollebakingen. Tror det er helt normalt. Så punkt nr 1 er å ha klær til å være ute uansett vær. På XXL og Gsport får du kjøpt regntøysett til voksen som kommer i en liten pose, veldig praktisk og gjør at du alltid kan være med ut.

Jeg er også mye alene med min 3-åring og vet at det kan bli kjipt. Jeg inviterer med en kompis med mamma så ofte jeg kan, og det er en fin måte for meg å utvide omgangskretsen på også.

Anonymous poster hash: b0345...2ed

Skrevet

Du kan kanskje spørre noen du kjenner med barn, evt lekekamerat fra bhg om de vil bli med på tur, på besøk, utflukt,?:) kanskje vedkommende har bil og har samme "ensomhet-problem" selv?

God ferie, håper dere får kost dere masse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...