Gå til innhold

Skallbekledning til vinterbruk

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Lollik

Skal begynne på folkehøyskole (friluftsliv/høyfjell) til høsten. I løpet av sommeren skal jeg kjøpe meg fjell jakke og bukse-->skallbekledning til klatring, toppturer både på ski og føtter osv. Variret frluftsliv i variert vær!

Annbefalinger? Merker? Hvor bør jeg kjøpe? Materiale?

Kom meg gode råd og erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg har Norrøna Trollveggen jakke og selebukse i gore-tex. Jeg er kjempefornøyd med passform og komfort på buksa, den har jeg brukt utrolig mye. Bruker den med ullundertøy i 100% ull under.

Jakka synes jeg er litt for svær. Det hadde sikkert hjulpet med en størrelse mindre, men den er likevel litt for bomsete selv med mange lag klær under. Dessuten liker jeg ikke formen på hetta så godt, den går litt for langt ned i ansiktet selv når jeg drar den godt tilbake med strikken bak.

Glidelåsene på lommene er litt vanskelige å få opp og igjen når du har på votter.

Gore-texen funker bra til mye, men hjelper ikke når det pissregner. Da blir du våt gjennom uansett. Jeg vet ikke hvordan annen skallbekledning oppfører seg, siden jeg bare har prøvd gore-tex.

Var jeg deg, ville jeg satset på en god anorakk og vindbukse i bomull i tillegg. Gjerne en brukt en fra Fretex dersom du ikke allerede har en i skapet. Komforten er mye høyere med bomull enn gore-tex, det er i alle fall min høyst subjektive mening. I snø og sprengkulde skal bomull være bedre enn skallbekledning, men bomullen blir jo lettere våt, da, selv etter grundig impregnering med voks som strykes på.

Hvilken folkehøyskole skal du gå på? :-)

Jeg vet ikke hvor du holder til hen, men hvis du er i nærheten av Oslo, bør du avlegge Oslo Sportslager i Torggata en visitt. Min absolutte favoritt i Oslo. Folka som jobber der har virkelig peiling på turutstyr og hjelper deg gjerne med å finne akkurat det du trenger. De er litt dyrere, du betaler for servicen. Men er du med i DNT får du rabatt, og da blir prisen omtrent som i andre butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna har jeg ingen erfaring med, men har hørt mye bra.

Har jakke fra Haglõfs som jeg er godt fornøyd med og bukse fra Bergans som jeg IKKE er fornøyd med. Dvs passformen og prisen var helt greit, men slitestyrken var helt elendig. For dårlig at buksa allerede etter 1 års bruk (ved moderat bruk) har fått flere smårifter og hull.

Berghaus, Marmot og Arc'teryxx (tror det skrives sånn) har jeg også hørt mye bra om. Sjekk ut www.fjellforum.net, der er det mange garva friluftsfolk.

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Følg med her - ikke noe vits å kjøpe nytt hvis du kan kjøpe brukt:

http://www.steepstone.com/marked/

http://www.turistforeningen.no/classified....p?cl_cat=Selges

Forøvrig er det ikke mye forskjell på de membranene/skallene som finnes der ute - Gore, Derzimax, triplepoint etc...

Som Pepita nevnte er en rimelig(og god) løsning å gå for en god gammel bomullsanorakk+bukse. Kombinert med et lett sett regntøy er dette en bankers løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Skaga

Lykke til!

Gikk selv der for "en mannsalder" siden, og det er ett år du aldri glemmer! Pass på å være med på mest mulig mens du er der, ikke noe blir det samme etterpå :o)

Skolen kalles forresten Skaga på folkemunne :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...