Gå til innhold

Hva regnes som langtur? Og når har man behov for påfylling av proteiner og karbohydrater etter trening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"Langtur" tærer på muskelmassen, sies det?

Men hva er en langtur?

Er det når turen varer over et gitt antall minutter, og på en gitt intensitet? I få fall, hvor lenge varer den, og evt hva er intensiteten?

Og når har man behov for påfylling av proteiner og karbohydrater etter trening?

Har man behov for mat etter økten når man har hatt en "rolig restitusjonsøkt" på 30 minutter med lav intensitet?

Hvis nei, hvor går grensen for når man har behov for restitusjonsmat?

Det finnes så mye informasjon, og så mange begreper, og de fleste synes å mene at alt er selvforklarende, men jeg blir forvirret når jeg prøver å finne ut av ting.

Jeg håper noen kloke hoder her inne kan hjelpe meg med dette. :)

Anonymous poster hash: ca3c1...477
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå skal ikke jeg påberope meg å være ekspert, men det er vel nokså individuelt. Selv kjenner jeg det på energinivået i kroppen. Kjenner at jeg er "tommere" enn vanlig. Uansett greit å spise litt ekstra etter trening og enda mer når man har tatt i skikkelig. For min del er skikkelig en 10 km + joggetur eller en dagstur i fjellet.

Anonymous poster hash: 44f7b...3b2

Gjest Runforit
Skrevet

"Langtur" tærer på muskelmassen, sies det?Men hva er en langtur? Er det når turen varer over et gitt antall minutter, og på en gitt intensitet? I få fall, hvor lenge varer den, og evt hva er intensiteten? Og når har man behov for påfylling av proteiner og karbohydrater etter trening? Har man behov for mat etter økten når man har hatt en "rolig restitusjonsøkt" på 30 minutter med lav intensitet?Hvis nei, hvor går grensen for når man har behov for restitusjonsmat? Det finnes så mye informasjon, og så mange begreper, og de fleste synes å mene at alt er selvforklarende, men jeg blir forvirret når jeg prøver å finne ut av ting. Jeg håper noen kloke hoder her inne kan hjelpe meg med dette. :)Anonymous poster hash: ca3c1...477

Langtur mht jogging er 1 mil eller mer.

Når du spiser spiller egentlig ikke så stor rolle så lenge du får i deg nok kalorier gjennom dagen, men om du kjører langtur så kan det være lurt med litt påfyll før så du har nok energi til å peise på og proteiner etterpå så kroppen raskere kan restituere seg.

AnonymBruker
Skrevet

"Langtur" tærer på muskelmassen, sies det?

Men hva er en langtur?

Er det når turen varer over et gitt antall minutter, og på en gitt intensitet? I få fall, hvor lenge varer den, og evt hva er intensiteten?

Og når har man behov for påfylling av proteiner og karbohydrater etter trening?

Har man behov for mat etter økten når man har hatt en "rolig restitusjonsøkt" på 30 minutter med lav intensitet?

Hvis nei, hvor går grensen for når man har behov for restitusjonsmat?

Det finnes så mye informasjon, og så mange begreper, og de fleste synes å mene at alt er selvforklarende, men jeg blir forvirret når jeg prøver å finne ut av ting.

Jeg håper noen kloke hoder her inne kan hjelpe meg med dette. :)

Anonymous poster hash: ca3c1...477

Hva som er langtur avhenger av hvilken idrett det er snakk om. På sykkel er langtur for meg turer lenger enn 3 timer.

Er du vanlig mosjonist er min mening at dersom du spiser et måltid innen et par timer etter treningen så holder dette. Skal du trene en økt til samme dag eller tidlig neste morgen stiller det seg litt anderledes.

Etter en rolig restitusjonsøkt er det stort sett ikke behov for noe ekstra måltid mener jeg.

Alle har sine meninger og erfaringer så det er bare å prøve seg litt fram.

Anonymous poster hash: 290a5...2eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...