Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen av dere har tips til lavkarbo middager?

Helst ikke med for mye fett da resten av familien skal spise det de også og de ikke er på lavkarbo, gjerne noe som kan kombineres med ris/pasta/potet til de og eventuelt salat/stekte grønnsaker til meg da jeg ikke er så glad i kjøtt alene..

Gjerne noe med kylling, svin, biff eller torsk.

Skrevet

Tilbered kylling/kjøtt/fisk som du pleier (bruk smør eller olje, ikke margarin). Server med:

- Blomkålsris (riv blomkål, kan spises kaldt med litt olje, krydder og soltørkede tomater, eller kan stekes i litt smør, med krydder på).

- Mos/stappe (av blomkål, brokkoli, gulrot, kålerabi...)

- Wok

- Ovnsstekte grønnsaker

- Gratenger

- Squash"pasta"

Og lag mye god salat, gjerne med fetaost i. Ha over litt nøytral olje og basilikum (eller annet krydder).

Taco: Tacosalat fungerer bra, men su kan lage egne "wraps" (eller pannekaker) av egg, fløte og fiberhusk.

PS: ikke vær redd for fett. Fjerner du karbohydrater som energikilde, trenger du å erstatte det med annen energi. Lavkarbo uten litt mer fett blir sjelden vellykket. Poenget med lavkarbo er at man skal spise seg mett på mindre mat.

• Liker 1
Skrevet

Tilbered kylling/kjøtt/fisk som du pleier (bruk smør eller olje, ikke margarin). Server med:

- Blomkålsris (riv blomkål, kan spises kaldt med litt olje, krydder og soltørkede tomater, eller kan stekes i litt smør, med krydder på).

- Mos/stappe (av blomkål, brokkoli, gulrot, kålerabi...)

- Wok

- Ovnsstekte grønnsaker

- Gratenger

- Squash"pasta"

Og lag mye god salat, gjerne med fetaost i. Ha over litt nøytral olje og basilikum (eller annet krydder).

Taco: Tacosalat fungerer bra, men su kan lage egne "wraps" (eller pannekaker) av egg, fløte og fiberhusk.

PS: ikke vær redd for fett. Fjerner du karbohydrater som energikilde, trenger du å erstatte det med annen energi. Lavkarbo uten litt mer fett blir sjelden vellykket. Poenget med lavkarbo er at man skal spise seg mett på mindre mat.

Takk for mange gode tips :D

Jeg har klart meg fint disse to dagene men spiser nok litt for lite fett og proteiner tror jeg, så dette skal økes i dag..

Jeg startet på dette uten å ha handlet først så disse dagene har jeg levd på det vi har hatt i skapet, altså salat, egg og svinekjøtt..

Men nå er bacon, godt kjøtt og masse grønnsaker handlet inn :D

Gjest Funky Punk
Skrevet

Dersom resten av familien spiser karbohydrater og ikke skal ha så mye fett, så kan du tilføre fett på din tallerken ved å slenge på en klatt med smør, rømme o.l. om dere spiser en rett hvor det passer.

F.eks i gryteretter så smaker det kjempegodt med et par ss seterrømme oppi, mens resten kan ha f.eks ris eller pasta

Skrevet

De fleste kjøttmiddager er jo egentlig lavkarbo om du tar bort brød, ris eller pasta. Det er lettere å se for seg hva du skal spise om du ikke låser det inn i båser som "lavkarbo" og "ikke-lavkarbo".

Ta utgangspunkt i kjøttet. Hvilket tilbehør er godt til f.eks. stekt torsk? Erter, brunoise av gulrot, kanskje et par småkuttede busker med brokkoli og eller blomkål.

Bare det sammen blir veldig magert og svært energifattig. Den konvensjonelle, norske varianten av dette dikterer at du også skal ha kokt potet til.

Skal du lage dette måltidet til et herremåltid uten å bruke for mye tid så kan du feks ovnsbake grønnsakene (ikke brokkoli!) sammen med rotgrønnsaker som persillerot og pastinakk. Eller steke dem i pannen først sammen med små baconterninger og smør.

Sauser til dette som er veldig bra, i tre nivåer:

Avansert: Beurre blanc. Reduser hvitvin sammen med sjalottløk til det nesten bare er en sirup igjen. Monter med kalde terninger av smør på svært lav varme. Sil av løken. Denne sausen sprekker lett om du har for mye varme på!

Middels: Sandefjordsmør. Kok inn kremfløte til den blir veldig tykk og nesten før den sprekker. Monter med kaldt smør. Bland inn hakket kruspersille og smak til med sitron. Denne sausen sprekker ikke lett, men ikke kok den etter smøret er i.

Lett: Smeltet smør med purre- og gressløk. Ev bacon.

Vil også anbefale torsketunger. Meget godt pannestekt. Er dog ikke torskesesong akkurat nå, og det er gjerne litt kveis i fisken på sommeren.

• Liker 2
Gjest Funky Punk
Skrevet

Man skal ikke spise så mye rotgrønnsaker om man spiser lavkarbo.

En gylden regel er at man ikke skal spise særlig av grønnsaker som vokser under bakken.

Det er ikke bare å fjerne brød, ris og pasta. Er litt mer enn som så :)

Skrevet

Man skal ikke spise så mye rotgrønnsaker om man spiser lavkarbo.

En gylden regel er at man ikke skal spise særlig av grønnsaker som vokser under bakken.

Det er ikke bare å fjerne brød, ris og pasta. Er litt mer enn som så :)

Tja. Spiser man streng lavkarbo, da stemmer det. Men man kan spise mange varianter av lavkarbo, litt gulrøtter eller kålerabi er ikke så farlig :) Det er jo ikke nullkarbo!

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Sa heller ikke at man skulle holde seg helt unna, men det er forskjell på å spise litt rotgrønnsaker og det å lage en hel middag nesten bare basert på rotgrønnsaker.

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig, veldig enkelt. Man spiser mer kjøtt, grønnsaker og saus og kutter ned eller dropper potet, ris pasta.

Skrevet

Takk for masse tips..
Igår hadde vi biff til middag, mannen med båtpoteter og salat til og meg med ekstra mye salat og saus..
Jeg ble super mett og savnet faktisk ikke båtpotetene i det hele tatt..

Jeg har også kjøpt meg noen lomper, vet at dette ikke er helt karb vennlig men en lompe fra bjørken hadde 6,9 karb og gjorde at jeg klarte å variere frokost/lunchen litt, kjenner at jeg er litt lei av salat, stekt/kokt osv egg og kjøtt til frokost uten noe rundt liksom..

Jeg holdt meg greit innenfor i går og lå på 38 karb ..

Skrevet

Takk for masse tips..

Igår hadde vi biff til middag, mannen med båtpoteter og salat til og meg med ekstra mye salat og saus..

Jeg ble super mett og savnet faktisk ikke båtpotetene i det hele tatt..

Jeg har også kjøpt meg noen lomper, vet at dette ikke er helt karb vennlig men en lompe fra bjørken hadde 6,9 karb og gjorde at jeg klarte å variere frokost/lunchen litt, kjenner at jeg er litt lei av salat, stekt/kokt osv egg og kjøtt til frokost uten noe rundt liksom..

Jeg holdt meg greit innenfor i går og lå på 38 karb ..

Så greit!

Vær oppmerksom på at flere produsenter av slike lomper osv har blitt tatt i juks med næringsdeklarasjonen. Om du følger med på kostdoktorn.se ser du at han har vært aktiv på den fronten i Sverige.

En annen ting som er greit å vite er at det er proteinmengden i totalkostholdet i slankestudier som viser seg som det utslagsgivende på vektnedgang. Det betyr ikke at det andre er uvesentlig, men det viser at relativ karbohydratmengde ikke er så viktig som mange tror. Med mindre man prøver å oppnå ketose.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...