Gå til innhold

Hvordan få et gulnet designfurubord ... moderne?

Anbefalte innlegg

Gjest Maman
Skrevet

Av mangel på et bedre ord.... Har et gulnet furubord som er en norsk designklassiker fra 1979 - har glemt hva det heter. Det er et heltre klaffebord med trebolter. Lurer på hvordan jeg skal gjøre bordet litt mer moderne, uten å ødelegge det. Male det kan jeg ikke syns jeg, selv om jeg så noen i Bonytt som hadde malt bordet sort.

Bør jeg lysne det, eller er det andre måter å gjøre det moderne på?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er bordet behandlet fra før da? Lakket?

Anonymous poster hash: eb187...5ae
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo pusse det litt ned da. Også lute det eller noe, slik at det blir en lys, dus, matt farve :)

Anonymous poster hash: 30c7a...be8
  • Liker 2
Gjest Maman
Skrevet

Hvordan er bordet behandlet fra før da? Lakket? Anonymous poster hash: eb187...5ae

Det er oljet.. Da kan man ikke lakke o.l.kanskje?

Skrevet

Du kan likevel pusse det ned. Frisk farge, lysere helhetsinntrykk og noen brukssår innimellom vil gi bordet en fin karakter. "Moderne" er et vanskelig ord, men trehvite flater er jo i moten igjen.

• Liker 1
Gjest Knuse
Skrevet

Olje eller lakk med hvitpigment i skal hindre det fra å bli så stygt gulnet igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville pusset det, beiset i en lys farge uten gult i, og lakket med matt lakk. Jeg har gjort dette med furustoler, og det ble nokså fint. Om jeg skal si det selv.

Bare husk å tørke av beisen,så den ikke legger seg i striper. Tror det pleier å stå på boksen hvordan man skal gjøre det.

Anonymous poster hash: 596c7...3b5

AnonymBruker
Skrevet

Bilde?

Anonymous poster hash: 8ba90...c17
AnonymBruker
Skrevet

Mal det, er superfint med svartmalt eller hvitmalt, alt etter hva som passer inn i stua di. Synes det er fint med svart bord og hvite stoler, eller hvitt bord med svarte stoler.

Anonymous poster hash: 19c08...bf8
AnonymBruker
Skrevet

Ikke mal! Furu kan være veldig pent. (Nysgjerrig på hvordan det ser ut.)

Anonymous poster hash: a4d7f...1ca

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har også et furubord jeg skal pusse litt opp. Har malt beinet hvitt. Platen tror jeg er vokset eller oljet. Men tenkte å pusse det ned og så ha på hvitolje. Det blir fint på eik, men ingen aning hvordan det blir på furu. Tror jeg tester på undersiden først. ;)

Anonymous poster hash: eb187...5ae

Gjest Maman
Skrevet (endret)

*

Endret av Maman
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde malt understellet/beina og pusset ned bordplata tror jeg.

Mest sannsynlig hadde jeg prøvd å få til en slags kontrast. Kanskje blank maling i en frisk farge eller svart på understellet for et moderne preg, sammen med en litt "slitt" plate.

Anonymous poster hash: 6a0fe...531
AnonymBruker
Skrevet

Det var utrolig kule hengsler! Likte detaljene og den tjukke bordplata. Takk for at du viste oss bilde.

Jeg ville ha prøvd å gjøre det mattere, men rådført meg med en byggevarebutikk først.

Anonymous poster hash: a4d7f...1ca

• Liker 1
Skrevet

Veldig fint bord. Jeg tror jeg ville latt det være som det er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

IKKE MAL DET! Du vil komme til å angre! Det er et vakkert bord, og det ville være en skam å ødelegge det flotte treverket. Hvorfor ikke beholde det slik det er?

Anonymous poster hash: 06cde...22b

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg synes i grunn at det verste man kan gjøre med fine møbler laget av heltre er å male de. Og det bordet var da ganske kult synes jeg.

Synes du kan gjerne pusse litt på den, spesielt om det har fått litt merker også, og da evt olje den på nytt, men jeg ville helt garantert ikke gjøre noe særlig mer.

Hvis du vil få et mer moderne uttrykk ville jeg heller bytte ut stoler for å få et annet helhetsinntrykk :)

Endret av Bond
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville pusset det ned og tatt på et eller annet for at det skulle bli lysere og ikke gult. Og så mattere. Hadde også byttet ut stolene.

https://www.google.no/search?q=pusse+opp+spisebord+furu&client=firefox-a&hs=oii&rls=org.mozilla:nb-NO:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=-li1U5bROoWxywOfmYGwCw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1024&bih=608&dpr=1#imgdii=_

Anonymous poster hash: 92a6e...1bf
AnonymBruker
Skrevet

Pusse det ned og bleke det litt, kanskje? For så å olje/lakke. Ikke mal det. Jeg har sett en del gamle tremøbler bli malt, og det kan bli bra, men jeg tror det krever litt ekstra kunnskap og finesse, for det er de færreste tilfellene som faktisk blir fine.

Anonymous poster hash: c44e5...cf4
Skrevet

Jeg ville malt beina hvite, og pusset og lutet bordplaten :)

Eneste er at det er mye detaljer som kan være vanskelig å få pusset fint ned..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...