Gå til innhold

Roser og blomster

Gjest Tassen10

Anbefalte innlegg

Gjest Tassen10

Hvor bra er det å sende roser/blomster? Er dette ett universalmiddel for oss gutta for å få det som vi vil? ;)

Litt flåsete spurt, men vil gjerne vite hvordan dere jenter reagerer på å få roser i forskjellige sammenhenger.

En x-kjæreste jeg hadde var veldig svak for blomster, og jeg kunne nærmest gjøre og si hva jeg ville. Så lenge hun fikk blomster dagen etter var alt glemt, og alt var fryd og gammen igjen.

En annen gang ga jeg blomster til ei jente, etter at hun hadde dumpet meg, og hun ble nærmest rasende.

Sitter og funderer på å sende blomster til ei jente som har dumpet meg, fordi hun ikke hadde de rette følelsene for meg nå. Hun vil veldig gjerne ha kontakt med meg videre, for å se hvordan ting utvikler seg utover sommeren.

Jeg føler det blir litt krampaktig av meg å sende henne blomster dagen etter at hun dumpet meg, men tenkte kanskje å bestille blomster til henne på fredag, og ønske henne god helg.

Er dette jævlig dumt av meg? Vil jeg fremstå som en klovn som har sett for mye på romantiske filmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tassen10

Ett lite tilleggsspørsmål:

Tidligere vet jeg det var noe snakk om "blomsterspråk" og at forskjellige blomster hadde forskjellig betydning. Gjelder dette fortsatt?

Jeg regner med at store, overdådige rosebuketter blir veldig "overkill", kun egnet til å skremme vekk den man ønsker å gi en oppmerksomhet.

Er roser i det hele tatt en overkill, når man kun vil si "jeg venter, ta den tiden du trenger"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bra er det å sende roser/blomster? Er dette ett universalmiddel for oss gutta for å få det som vi vil? ;)

Litt flåsete spurt, men vil gjerne vite hvordan dere jenter reagerer på å få roser i forskjellige sammenhenger.

En x-kjæreste jeg hadde var veldig svak for blomster, og jeg kunne nærmest gjøre og si hva jeg ville. Så lenge hun fikk blomster dagen etter var alt glemt, og alt var fryd og gammen igjen.

En annen gang ga jeg blomster til ei jente, etter at hun hadde dumpet meg, og hun ble nærmest rasende.

Sitter og funderer på å sende blomster til ei jente som har dumpet meg, fordi hun ikke hadde de rette følelsene for meg nå. Hun vil veldig gjerne ha kontakt med meg videre, for å se hvordan ting utvikler seg utover sommeren.

Jeg føler det blir litt krampaktig av meg å sende henne blomster dagen etter at hun dumpet meg, men tenkte kanskje å bestille blomster til henne på fredag, og ønske henne god helg.

Er dette jævlig dumt av meg? Vil jeg fremstå som en klovn som har sett for mye på romantiske filmer?

For min egen del så vil jeg ha blomster mens vi er sammen, ikke etter at jeg har dumpet deg.

Å tro at jeg ville tilgitt deg alt bare fordi du kom med blomster dagen derpå... Vel, du ville gått på en stygg smell der ja.

Finnes blomsterspråk ja, men for at det skal bety noe så må både mottaker og giver være innforstått med det, ellers mister det jo sin virkning.

Edit: Jeg syns du fremstår som en klovn om du gir blomster til noen som har dumpet deg. Gi jentene blomster før det kommer så langt. Og hvorfor vil hun ha deg "gående på gress" utover sommeren?

Blomsterspråket

Kjenner du til vårt “blomsterspråk”- hver blomst har sin egen betydning.

Fargen på blomstene gir kanskje det tydeligste budskapet.

Rød: Jeg lengter etter deg

Mørkerød: Jeg venter på deg

Rosa: Jeg er forelsket i deg og lover deg troskap

Orange: Jeg er din venn

Gul: Du er solen i mitt liv

Hvit: Jeg tror på din kjærlighet og jomfruelighet

Lilla: Jeg ønsker deg lykke og hell

Blå: Jeg lover å bli ved din side til døden skiller oss

Bukett: Rød, hvite og blå blomster betyr å fri

Rød rose: “Jeg elsker deg”

Hvit rose: Uskyldig, platonisk kjærlighet, men også jomfruelighet og renhet

Lilla rose: Symboliserer mistenksomhet og misunnelse

Fersken: “Unnskyld”

Gul rose: “Jeg håper…”

Nyperose (taggete): “Jeg forsvarer deg”

Små røde: “Alt er nytt for meg, gi meg litt tid”

Antall blomster

1 Du er alt for meg

2 Jeg vil reise bort med deg

3 Jeg vil treffe deg igjen og ha en fremtid sammen med deg

4 Jeg respekterer deg og takker deg

5 Jeg vil gjøre alt for deg

6 Jeg tror ikke på dine løfter

7 Jeg elsker deg

8 Jeg er din inntil døden skiller oss

9 Jeg vil være alene med deg

10 Vil du gifte deg med meg?

Rosenes språk

1 rød rose: Jeg begjærer deg

3 røde roser: Jeg elsker deg

7 røde roser: Jeg er din for evig

12 røde roser: Sterkere kan jeg ikke uttrykke min kjærlighet

1 rød rose + 2 røde knopper: Dette må holdes hemmelig

1 hvit rose: Jeg vil heller dø enn å bli sveket, eller; Jeg kan ikke

1 krans med roser: Dyd har sin belønning

7 gule roser: Styrke og utholdenhet

1 rose m/torner: Jeg dør av lengsel etter deg

1 ferskenfarvet rose: Bluferdighet og uskyld

1 Rosenkvist: Jeg er ulykkelig (fordi du ikke er her)

Betydningen av en del blomster:

Agapanthus: Dyp kjærlighet

Akeleie: Ønske om fred, frelse

Alpefiol: rød Elskede, ta kontakt!

Alpefiol: hvit Hvorfor er du så fjern?

Alpefiol: hvit og rød sammen La oss reise bort sammen!

Amaryllis: Du er vakker, men har et kaldt hjerte

Anemone: Smerte ved å skilles; bekymret for kjærligheten

Aurikkel: Skilt fra deg, du gode vesen, har livet ikke lenger noen glede!

Blåklokke: Jeg er din for alltid!

Brennende: kjærlighet Ikke vis din kjærlighet så tydelig

Buksbom: Min troskap varer evig

Bulmeurt: Jeg avskyr deg!

Dagfiol: Ta meg med!

Fiol: Ydmykhet, renhet

Floks: For din skyld kan jeg forlate mitt hjem

Forglemmegei: Jeg er trofast

Gladiol: Du sårer meg med din stahet

Granateple: Medfølelse, fristelse, men også sensuell kjærlighet

Gyllenlakk: Oppstemthet, optimisme

Hvitveis: La meg holde deg i hånden

Iris: Tro, håp, renhet

Jomfruen: i det grønne Jeg lever for din skyld

Jordbær: Renhet, beskjedenhet

Julerose: Fruktbarhet

Kamelia: Vennskap, harmoni

Kaprifolium: Jeg vil alltid støtte deg

Kastanje: Be om forlatelse!

Kattost: Tilgivelse

Keiserkrone: Arroganse, stolthet, sorg

Kornblomst: Din elskverdighet fengsler jo alle hjerter

Kornblomst: Trofasthet; jeg er glad i deg som du er!

Krokus: Gjenoppstandelse, fornyet kjærlighet

Kuletistel: Jeg har gjennomskuet deg!

Lavendel: Vis dine følelser

Levkøy: Lykke, tilfredshet

Lilje: Renhet, uskyld

Liljekonvall: I taushet har jeg allerede lenge elsket deg. Gjør det rette valg!

Marikåpe: Du er for beskjeden og må gi signal, men jeg elsker deg

Matrem: Fra nå av blir det krig!

Myrt Brud: giftermål, forbudt kjærlighet

Narsiss: Du er for egenkjærlig!

Nellik: Arroganse, mot, forfengelighet

Hvit nellik: Jeg vil ha ditt vennskap

Rød nellik: Jeg vil ha din kjærlighet

Nesle: Hvordan kan du være så grusom?

Pasjonsblomst: Paradis

Pasjonsblomst: Tro og lidelse

Peon: Jeg er i paradis; nå vet jeg at jeg elskser deg

Pinselilje: Hvorfor leker du med mine følelser?

Prestekrage: Beskjedenhet, ydmykhet, kjærlighet

Primula: Hemmelighet, berøring

Påskelilje: Død, gjenoppstandelse; er jeg i ferd med å miste deg?

Ridderspore: Elsker du meg oppriktig?

Ringblomst: Dyp sorg og fortvilelse

Rose: Kjærlighet, livsglede, hemmelighet

Rosmarin: Erindring, takknemlighet, evig kjærlighet

Ryllik: Du er hensynsløs, men jeg har god samvittighet

Sitronblomst: Renhet, dyd

Solsikke: Hengivenhet, trofasthet. Sannheten stråler fra øynene dine. Jeg håper og tror på deg.

Stemorfiol: Lojalitet

Stemorfiol: Trofasthet; vemod og lykke

Stjerneskjerm: Jeg gir meg; du er edel og dydig

Storhjelm: Ikke vær sint på meg lenger!

Svibel: Fest, ekteskap

Søyleblomst: Ikke la mitt strenge utseende skremme deg bort

Timian: Lidelse og håp

Tistel: Synd

Tulipan: Arroganse, forfengelighet

Tulipan – En hvit: Jeg elsker deg kanskje ikke lenger

Tulipan – To hvite: Jeg elsker deg ikke lenger

Tulipan – En hvit og en rød: Det er deg jeg vil ha

Tulipan – Gule: Jeg elsker deg, men vi har fiender

Tusenfryd: Kjærlighet, beskjedenhet

Valmue: Skjønnhet, godt minne

Veronika: Jeg er for beskjeden til å nærme meg, men jeg elsker deg!

Vivendel: Glede, kjærlighet mellom to ulike personligheter

Endret av lillbilly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tassen10

For min egen del så vil jeg ha blomster mens vi er sammen, ikke etter at jeg har dumpet deg.

Å tro at jeg ville tilgitt deg alt bare fordi du kom med blomster dagen derpå... Vel, du ville gått på en stygg smell der ja.

Finnes blomsterspråk ja, men for at det skal bety noe så må både mottaker og giver være innforstått med det, ellers mister det jo sin virkning.

Edit: Jeg syns du fremstår som en klovn om du gir blomster til noen som har dumpet deg. Gi jentene blomster før det kommer så langt. Og hvorfor vil hun ha deg "gående på gresr

Hmm...

Ok. Trur jeg skal forklare litt bedre.

Jeg traff ei jente på nett ved påsketider. Vi bor ganske langt unna hverandre, men vi traff hverandre en gang, og har snakket på tlf ca hver 2-3 dag, i løpet av mai var vi begge to opptatt med eksamen, og vi hadde det ganske hektisk begge to. Hun hadde også ett dødsfall i nær familie, og reiste til syden med venninner rett etterpå.

I går fikk jeg melding av henne om at hun likte meg veldig godt på alle måter men hun hadde ikke de rette følelsene allikevel. Men hun ville gjerne snakke med meg på tlf.

Vi hadde en fin lang prat, og hun fortalte at hun følte at alt var kaos for henne nå, og hun ikke orket å reise på ferie med meg (slik vi hadde planlagt). Og ikke ville være i noe forhold meg meg nå.

Men hun ville gjerne ha kontakt meg meg videre, slik vi har hatt, og så kunne vi se det litt an utover sommeren.

Jeg var i utgangspunktet veldig lei meg da jeg fikk den første meldingen, og hadde bestemt meg før jeg snakket med henne på tlf om å bryte kontakten med henne. Fordi jeg er livredd for å havne i vennesona.

Så jeg ba om å tenke litt på det noen dager.

Og derfor tenkte jeg bare å bestille en liten blomst til henne.

Med bare noen korte ord, f.eks "bruk tiden du trenger" eller noe i den duren.

Jeg tenker vel det at en stor bukett med roser bare vil få henne til å freake helt ut, og tenkte kanskje at bare en solsikke f.eks ville være ok?

Men mener du det blir helt feil å sende blomster? At det uansett er for sent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vel at hun signaliserer nokså tydelig at hun ikke vil ha et forhold, og selv om du er redd for å havne i vennesona så tror jeg rett og slett det er der du er kommet...

Men så klart kan du sende henne en liten blomst osv. Men si meg, er du virkelig ( i verste fall/ mest trolige fall ) interessert i å gå for eksempel hele sommeren og håpe, for deretter å få endelig avslag ut på høsten?? Du er ung, det er sommer, lev livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tassen10

Jeg tenker vel at hun signaliserer nokså tydelig at hun ikke vil ha et forhold, og selv om du er redd for å havne i vennesona så tror jeg rett og slett det er der du er kommet...

Men så klart kan du sende henne en liten blomst osv. Men si meg, er du virkelig ( i verste fall/ mest trolige fall ) interessert i å gå for eksempel hele sommeren og håpe, for deretter å få endelig avslag ut på høsten?? Du er ung, det er sommer, lev livet!

Ok. For det første er jeg ikke spesielt ung;)

Dessuten vet jeg alt om å være i vennesona. Og jeg vet at det ikke er ett sted jeg vil være.

Men. Samtidig, så har jeg blitt "satt på gress" før, og i 2 av 3 tilfeller har jeg endt opp i ett forhold med personen. Dvs i det ene tilfellet ville hun ha meg tilbake etter en stund, men da ville ikke jeg allikevel...

Men det er jævlig tøft uten tvil.

Min erfaring er at verden er ikke så svart-hvitt som man kan få inntrykk av når man leser her inne på forumet. Folk er forskjellige, og det kan være gode grunner til at man vil ha en pause.

For min egen del har jeg dumpet jenter i en periode da jeg hadde masse kredittkortgjeld, fordi jeg regnet med at de jentene uansett kom til å dumpe meg når de så hvor klønete jeg var med penger.

De jentene fikk sikkert inntrykket av at jeg kun var ute etter en ting, og at jeg dumpa dem da jeg hadde fått det jeg ville. Og for alt jeg vet sitter de sikkert på dette forumet i dag, og beklager seg over teite gutter som kun er ute etter en ting...

Men jeg får vel takke for tips.

Jeg tror jeg ringer en blomsterbutikk i morgen, og spør om de har noen gode råd jeg:)

Så sender jeg en solsikke eller noe slikt, men en liten hilsen.

Og så ser jeg hva som skjer.

Endret av Tassen10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...