AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #1 Skrevet 1. juli 2014 Jeg er oppvokst med at svart arbeid ikke er greit, så da vi skulle pusse opp/bygge på ønsket jeg hvit arbeidskraft. Mannen min har alltid ment at svart arbeid er best - "kan man snyte staten for noen kroner er det det beste" pleier han ofte å si. Fetteren hans er håndverker/tømrer (jobber 100% svart) og han ville at han skulle pusse opp huset vårt. Jeg gikk motvillig med på dette, da flere sa han var flink. Men jeg sa at rør og elektrisitet måtte vi ha hvitt. Han er en hyggelig mann,men han er vanskelig å stole på. Han kommer veldig uregelmessig og bruker lang tid på å bli ferdig. Han brukte over et år bare på en vegg,og et helt år kjøkken + bad. Det er så tungt å bo oppi dette med 2 barn. Mannen min bryr seg ikke om at det tar lang tid. Han vil heller ikke lære seg noe praktisk så vi blir fortere ferdig. Jeg har malt mye,men kan dessverre ikke snekre. Nå har vi holdt på i 5 år og jeg er veldig lei. (Huset var i utgangspunktet lite og utdatert og manglet kloakk/vann.) Jeg har prøvd å snakke med fetteren flere ganger,men han takler veldig dårlig å bli "mast" på. Han blir fornærmet. Jeg er god venninne med kona hans og barna våre er venner,så jeg vil ikke ødelegge dette. Mannen min vil ikke be andre om å ferdigstille huset. Hva skal jeg gjøre? Jeg orker ikke flere år med dette. Anonymous poster hash: 0047b...0f5
Gjest Wei Wei Skrevet 1. juli 2014 #2 Skrevet 1. juli 2014 Jeg ville brukt svart arbeid, men brukte noen utenfor familie. Da er håndverkere mindre slappe og vil gjerne utføre jobben ferdig, få betalt og gå videre til neste prosjekt. Problemet deres er ikke svart-hvit dilemma, men heller fetteren deres.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #3 Skrevet 1. juli 2014 Jeg ville brukt hvitt arbeid. Det er faktisk ikke såå mange kroner å spare på det. Tenk så mange rettigheter man mister når man bruker svart arbeid! Å pusse opp hus er ikke bare-bare; kvalitet i utførelsen har mye å si. Kjekt å "spare" ved å betale 65% av hvitt-pris når man etter en stund oppdager feil eller mangler, og må punge ut med penger for å gjøre det på nytt. Det er alltid best å ha alt på det rene. Gå for hvitt arbeid, det er mye mer sikkert, og det er bedre for samvittigheten Anonymous poster hash: 0d3fb...b26 1
Ciara Skrevet 2. juli 2014 #4 Skrevet 2. juli 2014 Problemet her er ikke fetteren din, men mannen din. Han er jo en propp som nekter å innse at det er tungvint å leve i et oppussingsobjekt. Gjør han ikke noe særlig husarbeid eller jobb hjemme ellers? For når man ikke gjør det, merker man gjerne ikke hvor slitsomt tungvinne løsninger blir i lengden. Tidsbruken her hører ingensteds hjemme Et år på å få ferdig et kjøkken? Det går jo ikke an! Jeg vil alltid insistere på at arbeid skal gjøres hvitt. Først og fremst fordi det er sikrest og best, men også for å slippe å havne i situasjonen dere er i nå, hvor dere ikke er en posisjon til å stille noen krav i det hele tatt. Sett foten ned. Mannen din bør akseptere at arbeidet skal gjøres ferdig og at det skal gjøres hvitt. (Og jeg håper virkelig det ble slik du sa, at alt av elektro og rør er gjort hvitt, hvis ikke risikerer dere å sitte fint i det hvis det skjer noe galt.) 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #5 Skrevet 2. juli 2014 Enig i at mannen høres ut som det største problemet her. min mann har heller ikke alltid forståelse for at jeg klager over tungvinte løsninger på oppgaver han ikke pleier å ta seg av. men det får raskt en annen tone når han da må gjøre det istedetfor meg.. min erfaring er at slekt bruker lang tid. hvitt arbeid koster, ja, men det er verdt det! Anonymous poster hash: eee31...d42
Rosalie Skrevet 2. juli 2014 #6 Skrevet 2. juli 2014 Hvis jeg ser bort fra de etiske sidene ved å bruke svart arbeidskraft, så hadde jeg allikevel aldri brukt annet enn hvit arbeidskraft. Tenk alle rettigheter man sier fra seg ved å betale under bordet! Ingen garantier, ingen papirer på noe som er gjort... For øvrig må han mannen din ta tak i slektningen sin, for slik oppførsel og mangel på arbeidsmoral er veldig ugreit.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #7 Skrevet 2. juli 2014 TS: Takk for mange gode råd. Jeg har angret som en hund på at jeg ikke sto steekere på mitt og forlangte at alt arbeid skulle gjøres hvitt fra starten. Men det var litt innviklet siden huset står på mannen min siden han arvet det. Så selv om vi er gift og betaler like mye på huslånet følte jeg huset var litt mer hans enn mitt. Nå kan jeg endelig se en ende på denne visa: kun to vinduer og noen lister igjen. Jippi! Mannen min har allerede begynt å snakke om nye prosjekter som garasje og en ekstra terrasse. Men da har jeg sagt at det blir hvitt eller ingenting. Basta. Og ja, rør pluss det elektriske ble gjort hvitt.Anonymous poster hash: 0047b...0f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå