Gå til innhold

Fars samvær og ferie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eksen og jeg har samværsavtale, som sier at vi har 3 ukers ferie hver med datteren vår.

Eksen klarer aldri å planlegge ferien før i siste liten, i år er intet unntak.

Jeg spurte ham tidlig (i mars), om det var greit for ham at jeg tok 3 spesifikke uker i sommer, og det var helt greit. Sa ifra at jeg da skulle bestille ferie osv. Har også sendt ham det skriftlig, hvilke uker det var, hvor vi skulle osv. Fikk svar med tommel opp og alt i orden.

Med jevne mellomrom har jeg spurt om når han skal ta ferie, uten å få noe svar. Nå viser det seg at han ikke har tenkt til å ta noe særlig ferie, annet enn kanskje en uke akkurat når jeg har ferie og har bestilt tur? I følge ham så hadde jo jeg bare tatt ferie akkurat som det passet meg... (ordrett fra ham!)

Til datteren vår så har han sagt at hun må nok dra litt til og fra ham og meg i sommer.

Problemet er jo da at jeg må jobbe i sommer, de fleste må jo det når de ikke har ferie. Jeg kan kanskje få tatt meg en fridag nå og da, men ikke noe mer enn det...

Det måtte visst han også, sånn var det visst bare...

Datteren vår er 10 år, og kan fint være alene hjemme en dag i ny og ne, men det er ikke aktuelt at hun skal være alene hjemme i 3 uker!!!

Blir bare så frustrert, er fristet til å si til ham at de 3 ukene er hans problem, han må bare fikse opp idet, men samtidig så går jo det bare ut over datteren vår hvis han ikke får det til og hun blir sittende hjemme alene hos ham mesteparten av ferien....

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: ef3b4...c60
Videoannonse
Annonse
Gjest Solsmil
Skrevet

En tiåring klarer å være hjemme alene noen uker på sommeren, ærlig talt. Jeg skjønner at du synes det var dumt gjort av far, men så er det enda sånn at barn har 8 uker sommerferie, mens foreldrene ofte har 3. You do the math.

Foreldre som bor sammen og har såpass store barn som 10 år, bruker vel gjerne å ta ut ferie sammen slik at de kan reise på ferietur. Da sier det seg vel selv at barna og må være alene noen uker

Gjest Blomsterert
Skrevet

Syns han burde tatt ut ferie og vært med datteren sin. Om han ikke får til tre uker,så burde han ihvertfall tatt ut ferie når hun var der. Ellers så klarer vel en tiåring være alene hjemme dagtid.

Men litt stusselig for et barn i sommerferien da.

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg syns det er stusselig... Får vel bare gjøre det beste ut av det.

TS

Skrevet

Du har nå havnet i den knipen jeg hadde panikk for å komme i. Jeg var heldigvis forutseende nok til å få med avtale om sommerferien i samværsavtalen. Der har vi annet hvert år sen og tidlig ferie + at det er spesifisert med ukenummer hvilke uker som er å definere som "sommerferie" . Det blir da lett for alle parter å planlegge. Jeg vet jo allerede når jeg har ungene til neste sommer. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke er fleksibel hvis han spørr om å bytte. Men da har jeg i alle fall et utgangspunkt.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Gjør det til fars ansvar å ta seg av barnet i hans uker. Om 10-åringen må "kjede seg" hos far så la også det bli fars problem.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vokst opp med alenemor så jeg satt hjemme som 10-åring hele sommeren og forsåvidt alle sommerne jeg bodde hjemme mens hun jobbet. I tillegg så bodde vi nordpå så det var ofte surt og kaldt. Hadde følt meg utrolig heldig om min mor hadde lyst å ta meg med hele 3 uker på ferie! Så synes det er rart at du tenker at det er krise at hun skal være alene i 5 uker. Kanskje hun vil slappe av for å lade opp til neste skoleår? Har du spurt henne om hva hun synes om sommeren?

Anonymous poster hash: 012fe...1a9

AnonymBruker
Skrevet

Hun har spurt mange ganger om når hun skal være hos pappa i sommer, og jeg har sagt som sant var - at jeg ikke vet. Han har sagt at de skal besøke foreldrene hans i sommer, nå virker det som at han har tenkt til å gjøre dette i min ferie. Det vil jo bety at hun ikke får vært med dit, og det er nok litt trist for henne da de ikke er der ofte.

Vi har jo dette i samværsavtalen, at vi hver skal ha 3 uker, at ferien skal bestemmes innen 1. Mai med mer, men hva hjelper vel det når han ikke gidder å følge den? Jeg får jo ikke gjort så mye med det da, annet enn å holde min del av avtalen.

Jeg er ganske sikker på at om jeg spør hva hun helst vil, så vil hun nok mye heller ha ferie med pappa enn å være hjemme alene..

Gjest Blondie65
Skrevet

Familevernkontoret - hepp, hepp, hepp. Det er dit man tusler når det er brudd på samværsavtalen.

AnonymBruker
Skrevet

Familevernkontoret - hepp, hepp, hepp. Det er dit man tusler når det er brudd på samværsavtalen.

Var der for et par år siden pga. Mye de samme problemene, spørs om jeg ikke må få til et nytt møte ja...

AnonymBruker
Skrevet

TS over forresten...

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at noen menn ikke gjør husarbeid eller tar i et tak med barna, er fordi det står en kvinne klar til å gjøre det for dem.

Nå har du mulighet til å sette en standard. La datteren være hos han i hans tre uker. Da ser han selv hvor trist det er for henne å bare sitte der. Kanskje får han dårlig samvittighet. Jeg tenker at han planlegger sine tre uker med henne annerledes til neste år.

Woman up!

Anonymous poster hash: a500e...1f5
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som eksen min. Vi hadde avtalt 2 uker hos ham i sommerferien og jeg var veldig åpen for mer samvær. Noen somre ble det null uker, de fleste 1 uke og faktisk 2 uker en gang. Han bare valgte som han ville og når han ville. Jeg satt med hovedomsorgen så det var bare for meg å trå til.

Anonymous poster hash: eee10...d94
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jenter på 10 år kan da være alene?? Kjedelig, ja men for mange, inklusive oss, må det bare bli sånn. Vi har ikke noe familie og har ikke råd til å ta så mye ferie, så det blir endel alene hjemme på jentungen. Null problem, hun klarer å sysselsette seg selv. Mener dere virkelig at far skal ha dårlig samvittighet for at hun er hjemme alene å kjeder seg??

Anonymous poster hash: 0dcdd...df5

AnonymBruker
Skrevet

Har du hovedomsorgen så er det slik det er :-)

Anonymous poster hash: 112c0...ee7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...