Gå til innhold

Nettbank igjen

Fremhevede innlegg

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Jeg fant en artikkel jeg vil vise dere.

Dette kan skje i Norge også. I Norge har vi eldre system enn danmark, og det vil si at det kan være lettere at dette skjer i Norgen en Danmark.

Derfor ønsker verken jeg eller samboeren nettbank.

http://www.nordlys.no/nyheter/article1158686.ece

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"20-åringen klarte å få tilgang til kundens datamaskin. Deretter fikk tak i mannens kodeord. Ved hjelp av dette kodeordet fikk hackeren overført pengene til seg selv," skriver Jyllands-Posten

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg fant en artikkel jeg vil vise dere.

Dette kan skje i Norge også. I Norge har vi eldre system enn danmark, og det vil si at det kan være lettere at dette skjer i Norgen en Danmark.

Derfor ønsker verken jeg eller samboeren nettbank.

http://www.nordlys.no/nyheter/article1158686.ece

Har du visakort?

"Det er farli det"

Skrevet

I dette tilfellet må "tyven" ha hatt tilgang til kodene.

OG datamaskinen til personen.

I min nettbank (som er nettbasert.. ikke noe program) bruker jeg først en personlig kode, som byttes med jevne mellomrom og siden koder som er forskjellige hver gang.

Det vil være umulig å gjette den neste koden på arket mitt. Etter 3 feiltastinger vil kontoen bli "stengt".

Jeg ser fortsatt ingen fare ved å bruke nettbank, så lenge man beskytter PC-en sin og passer på koder og kort.

Gjest Xavia
Skrevet

Så hysterisk kan man ikke være. :o

Bruker dere bare kontanter dere da? Det er også farlig, for ikke å snakke om minibankkort, da kan du også bli bestjålet.

Trodde nesten bare det var gamle mennesker som ikke benyttet seg av nettbank. Sist jeg var i banken, snakka jeg med min personlige kontakt, som det så fint heter, om akkurat dette. Han sa akkurat det samme, men at til og med de eldre nå brukte nettbank.

Bestemora mi på 85 har nettbank!

Skrevet

I min nettbank (som er nettbasert.. ikke noe program) bruker jeg først en personlig kode, som byttes med jevne mellomrom og siden koder som er forskjellige hver gang.

Det vil være umulig å gjette den neste koden på arket mitt. Etter 3 feiltastinger vil kontoen bli "stengt".

Sånn er det i min nettbank også. Jeg synes det høres hysterisk ut å ikke bruke nettbank av slike grunner, men det er jo dere som får ekstra strev, så det er ikke min sak.

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Vi har en bankmann i familien og han frarådet oss nettbank. Han er nå pensjonist, men vet hva han snakker om.

Det er ikke så lenge siden det var snakk om nettbank på nyhetene om folk som hadde mistet litt penger.

Ja vi er hysteriske kanskje. Heldigvis er det vår sak.

Gjest Anonymous
Skrevet
Vi har en bankmann i familien og han frarådet oss nettbank. Han er nå pensjonist, men vet hva han snakker om.

Det er ikke så lenge siden det var snakk om nettbank på nyhetene om folk som hadde mistet litt penger.

Ja vi er hysteriske kanskje. Heldigvis er det vår sak.

Prøver igjen; tør du å bruke/ha (visa)kort?

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja jeg har minibank kort men ikke visa.

For 4 år siden prøvde jeg nettbank i en lokalbank hvor jeg bodde da. Det fungerte ikke. Kom ikke inn, var feil på sidene, prøv igjen senere, feil passord osv. osv.

Da var det flere med samme problem som frarådet meg nettbank pga de ikke var til å stole på.

Jeg vet det høres sprøtt ut at vi bruker minibank kort og ikke nettbank. Men slik er det nå bare.

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Det var jeg som skrev innlegget over. Jeg falt ut som vanlig.

Skrevet

Sånn er det i vår nettbank og. Jeg ser ikke noe farlig ved nettbank.

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Det var ikke slik i den nattbanken jeg prøvde. Der var det flere og flere som trakk seg ut som kunde og betalte regninger via brevgiro.

Gjest Anonymous
Skrevet
Vi har en bankmann i familien og han frarådet oss nettbank. Han er nå pensjonist' date=' men vet hva han snakker om. [/quote']

Tja - en pensjonert bankmann :roll:

Ville vel heller stole på de som er litt mer oppdaterte jeg da.... :wink:

Skrevet

det er enda enklere å bli robbet dersom du bruker minibankkort, så vær forsiktige!!! der lurer tyvene lett til seg koden og kortet ditt, og da taper du penger!!

på nettbanken så må de ha datamaskinen din, de må ha personnummeret ditt og en personlig kode i tillegg til at det er sertifikater som man kan velge å ha liggende fast eller som du må opprette nytt hver gang du skal bruke.

kontant er enda værre, der er det bare å stjele til seg lommeboka di, så er du robba, og de pengene får du ikke tilbake uansett hvor du melder ifra!!

Melder du ifra om feil hos nettbank eller vica så kan du få en sak og har mulighet til å bevise at det ikke er du som har brukt pengene.

nei, jeg har aldri kontanter jeg, sverger til nettbank og minibankkort med vica!! og har verken koder, kontonummer eller annen slik informasjon skrevet ned!

hvor mye vet forresten en pensjonert bankmann om dagens sikkerhet innen nettbank? Hva er det han vet som ikke dagens bankansatte vet liksom?

Gjest Anonymous
Skrevet
Det var ikke slik i den nattbanken jeg prøvde. Der var det flere og flere som trakk seg ut som kunde og betalte regninger via brevgiro.

Ut fra det du skriver kan det være at den nettbanken du hadde var både usikker og hadde et dårlig brukergrensesnitt.

Utviklingen generelt går mot at flere og flere bruker nettbank, og nettbanken blir både sikrere og enklere å bruke.

Skrevet

Avisartikkelen "glemte" å fortelle at vedkommende hadde via chat blitt bedt om å downloade et program, og det var dette programmet som gav "adgangen".

Og 20-åringen tenkte ikke på at pengeoverførselen kunne spores, - for selvfølgelig kan alle trasaksjoner spores.

Jeg har selv nettbank og kunne ikke klare meg uten :wink:

Føler meg ikke mer utrygg ved det enn å heve penger fra minibankautomat. Snarere tvert om.

Skrevet

Er det lenge siden du prøvde denne nettbanken?

Det har skjedd store ting på den fronten de siste årene.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hmm, venninna mi mistet masse penger ut av kontoen sin før nettbankens tid. Noen forfalsket hennes id og kledte seg ut som henne. Så gikk de i postbanken og snakket med en funksjonær der som villig ga ut 20.000,-. Heldigvis var det småfeil med signaturen som gjorde at hun fikk bevist at hun ikke hadde tatt ut de pengene.

Alt er farlig - både det å ha pengene i madrassen, i banken eller bruke nettbank. Men med sunn fornuft kommer man langt!

Gjest Trulselinemor
Skrevet
Er det lenge siden du prøvde denne nettbanken?

Det har skjedd store ting på den fronten de siste årene.

Det er 4 år siden jeg prøvde nettbank og har vært veldig skeptisk etter det.

Da synes jeg faktisk at dere skal prøve igjen. Det er forskjell på de forskjellige nettbankene også. Vet at DnB slet enormt med sin nettbank en stund (i alle fall gjorde vi det på jobben).

Jeg bruker Gjensidige NOR og er kjempefornøyd med alt.

Etter 3 år som nettbank-bruker har jeg opplevd feil på siden/midlertidig nedetid 2 ganger og har aldri hatt et eneste lite problem.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes ikke det er noen grunn til å være så skeptisk. Nettbank letter i allefall min dagligdag. Og for ikke å snakke om hvor mange penger man sparer for gebyrer. Nå vet jeg ikke hvordan det er i Norge, men her skal man kun betale 1 kr i gebyr for en regning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...