Gjest Malama Skrevet 22. juni 2004 #1 Del Skrevet 22. juni 2004 I annledning vår 3 års dag ga min samboer meg i går en blomst. Han går somregel for potteplanter heller enn avskårne, den tro at disse varer lenger. Hittil har jeg stort sett klart å drepe dem på ikke så mye lenger tid enn hva en bukett ville vart, men jeg hadde et håp om å få denne til å vare litt lenger. Så... hva er korrekt behanding av en slik plante? En plass på nettet leste jeg at den skulle tørke ut mellom hver vanning, men en annen plass at den skulle ha jevn tillgang på vann. Første plass: Nesten ikke noe gjødsel, andre plass: moderast gjødsel om sommeren, lite om vinteren. Noen med erfaring? Skal jeg sette den i vinduet, eller inne i rommet? Vanne den mye, eller lite? Gjødsel får den sånn ca som mine andre planter.. dvs litt innimellom, er om sommeren enn om vinteren. Men jeg vil gjerne oppleve at denne lever helt til vinteren... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 22. juni 2004 #2 Del Skrevet 22. juni 2004 Den skal absolutt ikkje ha for mykje vatn - tåler å tørke litt. (Treng, som dei fleste andre blomar, litt meir vatn under bløming enn ellers). Min får vel vatn omtreng ein gong i veka, og står på oasis. Dei likar lys, så plassering i glaskarm er ikkje dumt - men trur ikkje du skal la han stå for lenge i skarp sol. Ellers kan han godt få litt gjødsel - men får han for mykje trur eg kanskje han har lett for å vekse litt 'tenglete'. (Vil tru annakvar veke om sommaren er OK). Lukke til med å få han til å trivast, og gratulerer med overstått 3-årsdag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilla Skrevet 22. juni 2004 #3 Del Skrevet 22. juni 2004 Disse små blomstene visner, og skal da plukkes av, og det kommer etterhvert nye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 22. juni 2004 #4 Del Skrevet 22. juni 2004 Ja, at de små blomstene skal plukkes av, det har jeg fått med meg... og for mye gjødsel får den neppe. direkte sol er det lite av i vinduene mine, det ene som retningsmessig er utsatt for sol dekkes av en diger busk, de andre har bare kveldssol. (Dessuten bor jeg i Bergen, ikke såååå mye sol her da ) Jeg får gi den litt vann, siden den blomstrer, og prøve å ikke gi den for mye, eller for lite da... synes ikke det der var så lett jeg... Men får prøve... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 22. juni 2004 #5 Del Skrevet 22. juni 2004 Når du skal vatne (eller: lurer på om du skal vatne) blomen, stikk du peikefingen ned i jorda - omtrent ein cm. ned eller så. Viss du då kjenner at jorda er litt fuktig, skal han ikkje ha vatn endå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tispa på tur Skrevet 23. juni 2004 #6 Del Skrevet 23. juni 2004 Rådet fra Pip er en god tommelfingerregel når det gjelder de aller fleste planter. Sjekk alle planter på samme måten, men la planter som skal tørke bli tørrere enn planter som skal være jevnt fuktige. Jevnt fuktig betyr ikke det samme som våt hele tida, snarere at den ikke tåler å tørke ut. De fleste planter som dør drepes av for mye vann. Det er nemlig mye enklere å drukne dem enn å tørke dem. Ildtoppen er sukkulent. Det vil si at den lagrer vann i tykke blad og stilker som den tærer på når den blir tørr. Når den så vannes fylles lagra opp igjen. Den tar altså ikke skade av å tørke litt lenger enn strengt tatt nødvendig. Blomster og knopper vil imidlertid også tørke og falle av. De aller fleste sukkulenter tåler relativt høy temperatur. Dermed kan ildtoppen stå nesten hvor som helst, bare den får lys nok. Tommelfingerregel: Alle planter vil ha så mye lys som mulig, men uten å få sviskader. Det er normalt ikke lyset som skader plantene, men for høye temperaturer. Er stuevinduet ditt som en bakerovn om sommeren bør normalt ingen planter stå der da, mens det samme vinduet kan være perfekt resten av året. Om du ikke har blomster på ildtoppen kan du trygt vente med å vanne den til blada skrumper bittelitt. Om den har blomster må du vanne litt før. Det kan være en ide å løfte på plantene med jevne mellomrom. Er potta lett trenger planta vann. (Eller i alle fall tar den ikke skade av vanning da.) Ildtopp kan også brukes ute, men da må du passe på at den ikke blir stående våt. Da råtner den. En annen viktig ting å huske på er temperatur. Ildtopp kan få frostskader av temperaturer under 10 grader. Ildtopp trenger relativt lite gjødsel, men om sommeren når den vokser mer enn ellers er det ok å gi den litt hver 14. dag. Ideelt sett bør du bruke sukkulent-/kaktusgjødsel, men svakt utblanda standardgjødsel er også ok. Et annet godt gjødseltips er å bruke langtidsvirkende gjødsel. Dette er gjødselkorn som er dekt av et tynt lag harpiks. Harpiksen går etter hvert i oppløsning og slipper ut gjødsel over lang tid. Hvor mye gjødsel som løses opp er avhengig av hvor mye vann planta får, så risikoen for overgjødsling er minimal, sjøl om planta di ikke skal ha så mye. Pass bare på å dosere riktig i forhold til pottestørrelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tusjen Skrevet 23. juni 2004 #7 Del Skrevet 23. juni 2004 (Siden det er snakk om ildtopp så lurer jeg inn ett spørsmål, håper det er ok ... Jeg har en ildtopp som er kjempestor, kan jeg ta avlegger av den? Hva jeg gjør jeg isåfall?) tusjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tispa på tur Skrevet 23. juni 2004 #8 Del Skrevet 23. juni 2004 Ildtopp er ikke den enkleste planta å ta avlegger av, men det går an. Knip eller skjær av et skudd som ser friskt ut. Det beste er om du skjærer det av med en skarp kniv like under et bladfeste. Det er en fordel om du har to bladfester uten blad som skal ned i jorda, samt minst to blad over jorda. La stiklingen din (Det er det avleggere som er delt fra morplanta før de settes i jord egentlig heter.) tørke over natta, kanskje enda lenger, slik at såret er tørt. Dette minsker risikoen for råte. Sett så stiklingen i fuktig men ikke våt jord. Kaktusjord eller såjord er best, for stiklinger skal ikke ha mye næring den første tida. Etter ei stund vil stiklingen sette røtter fra bladfesta som kommer under jorda. Samtidig kommer det nye skudd over jorda, kanskje også fra bladfesta under jorda. Det er som sagt ikke veldig lett å lykkes med stiklinger av ildtopp, men gøy er det. Hvis du ikke lykkes er det jo ingen stor krise. Ildtopp er rimelige planter. Hvordan steller du forresten ildtoppen din tusjen? Du som har fått den så stor har sikkert gode råd å dele med Malama? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå