Gå til innhold

Hvor mye veier en bokstavkjeks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hm... jeg vet det høres sykt ut, huff. Men jeg registrerer kalorier og lurer derfor på hvor mange kcal det kan ha vært i de tre bokstavkjeksene jeg fikk i meg i dag? Den ene var en "U", hvis det gjør noen forskjell :biggrin:

AnonymBruker
Skrevet

Hm..... jeg vet det høres sykt ut, huff. Men hvor mye veier hjernen din?

Anonymous poster hash: b4ffb...275

• Liker 1
Skrevet

Vil ikke si det er sykt, men det er da slitsomt å telle så nøyaktig. Hvor mange kalorier kan det være i en sånn liten kjeks? 15? 30? Jeg hadde bare rundet opp til 100, for å være på den sikre siden, også hadde jeg spist opp resten av kjeksene. :bond: (Jeg teller ikke kalorier).

Skulle ønske jeg visste vekta og kaloriinnholdet til én bokstavkjeks, men har dessverre ingen å veie. Må jo også ta i betraktning at kjeksene har ulik form og størrelse. Burde vi rett og slett veie alle bokstavene og finne et gjennomsnitt? Må nok følge med her - håper noen har et svar i løpet av natta. Hvis ikke kommer jeg kanskje til å kjøpe meg bokstavkjeks i morgen. Bare synd jeg ikke liker dem så godt.

Skrevet

Bokstavkjeks er ikke min favoritt, men de var ferske. Jeg var engstelig for at de skulle trigge overspising. Jeg har en tendens til det. Kaloritelliing hjelper meg med oversikt. Jeg vil ikke spise en hel pakke.

• Liker 1
Skrevet

Bokstaver må ikke bare veies i forhold til hvor store de er, men også i forhold til hvor ofte de brukes. F.eks. vil jo en E se større ut enn en F, men siden E brukes mye oftere, får F-en automatisk en ekstra vekt som oppveier dette. Og da er det klart at store og kompliserte bokstaver som X og W, som også brukes ganske sjelden på norsk, må tillegges ekstra vekt. Så hvis en E veier én kilo, vil nok en W veie minst hundre. En U tror jeg vil ligge på rundt femti, men dette er ren gjetning fra min side.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bokstaver må ikke bare veies i forhold til hvor store de er, men også i forhold til hvor ofte de brukes. F.eks. vil jo en E se større ut enn en F, men siden E brukes mye oftere, får F-en automatisk en ekstra vekt som oppveier dette. Og da er det klart at store og kompliserte bokstaver som X og W, som også brukes ganske sjelden på norsk, må tillegges ekstra vekt. Så hvis en E veier én kilo, vil nok en W veie minst hundre. En U tror jeg vil ligge på rundt femti, men dette er ren gjetning fra min side.

Skal dette være humor?

Anonymous poster hash: 78c4d...07e

AnonymBruker
Skrevet

Du kan telle hvor mange kjeks det er i pakken, og dele det på vekten på boksen. Da får du gjennomsnitt hvor mye en kjeks veier. Det gjør jeg med ting som er så lette at det ikke blir nøyaktig nok å veie dem på vekta.

Anonymous poster hash: 1a383...f43
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sætre Bokstavkjeks

Mye skryt på fronten - mindre sukker, mye fullkorn, mye fiber. 30% mindre sukker enn Tom & Jerry-kjeks.

Det med mye fiber stemmer, denne kjeksen inneholder mest fiber av alle i hele testen.

Samtidig inneholder den nest minst fett.

Innhold per 100 g

Energi, kJ: 1650

Energi, kcal: 390

Protein, g: 8,00

Karbohydrater, g: 62,00

Sukker, g: 19,00

Kostfiber, g: 13,00

Fett, g: 12,00

Tre viktigste ingredienser i fallende rekkefølge: sammalt hvete, sukker, vegetabilsk olje

Antall tilsetningsstoffer: 2

Vekt, g: 175

Produsent: Sætre AS

Pris, kr: 25,40

Kr/kg: 145,14

Spesifikasjoner Produsent Sætre AS Pris 25,40
Konklusjon

Flest poeng og en flott delt førsteplass på bokstavkjeksene.

Anonymous poster hash: 7b2d4...c24
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke 3 bokstavkjeks velter kaloribudsjettet ditt. Jeg tellerogså kalorier og regner med de veier 6 gram eller litt mindre.

6 gram bokstavkjeks er 23 kcal Tror egentlig 3 kjeks veier mindre;)

Skrevet

Huff og huff de kaloriene altså, er mye tryggere å holde seg til 1 glass vann og ett salatblad..og til kos 1 cherry tomat :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

:fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Drev og telte kalorier i over et år. Min opplevelse er at man blir veldig fiksert, får mer problemer i forhold til mat og stoler mer på en vekt enn seg selv. Det gir også en trygghet å vite nøyaktig hva man har spist. Men alt i alt er det vanskelig å leve på den måten, og det er lite naturlig. Det syns i hvert fall jeg.

Anonymous poster hash: a8a76...945
  • Liker 2
Skrevet

Hm... jeg vet det høres sykt ut, huff. Men jeg registrerer kalorier og lurer derfor på hvor mange kcal det kan ha vært i de tre bokstavkjeksene jeg fikk i meg i dag? Den ene var en "U", hvis det gjør noen forskjell :biggrin:

Du kan trøste deg med at uansett hvor nøyaktig du veier maten så er energi-innholdet på siden bare et estimat. Noe de har regnet seg frem til via andre estimater.

Energiforbruket ditt er heller aldri konstant. Det svinger fra dag til dag og beregninger du har kalkulert deg frem til på internett eller via en klokke er i de aller fleste tilfeller bare en kvalifisert gjetning.

Jeg regner med at du allerede vet dette ut i fra hva jeg har sett deg skrive før. Jeg kan derfor berolige deg med at det ikke spiller noen rolle om du estimerer vekten til kjeksen å være 10g eller 4.

• Liker 2
Skrevet

Det var en tankefeil, ja, hjernen min slo krøll på seg, og jeg legger meg flat. Jeg tenkte at tre sånne kjeks veier kanskje like mye som en Digestive-kjeks, og en sånn veier 65 gram. Men den veier jo 15 gram og har 65 kalorier. 65 kalorier er ikke mye, men 250 er en stor lunsj for meg. Hadde jeg hatt pakka her, kunne jeg jo bare veid tre kjeks, jeg spurte fordi jeg ikke har noen slike kjeks tilgjengelig, jeg fikk dem servert (eller forsynte meg selv) på et møte. Ikke kommer jeg til å kjøpe bokstavkjeks heller.

Takk for alle innspill.

Skrevet (endret)

Det som jeg synes er så guffent med den typen produkter, er at de lett får meg til å spise mer enn jeg hadde tenkt, selv om det ikke smaker spesielt godt. Ikke bare der og da, selv 500 ekstra kalorier hadde ikke vært noe problem om det bare ble med en sjelden gang. Det setter i gang en kjedereaksjon hvor jeg BARE MÅ HA. Jeg har vært feit, og det ønsker jeg ikke å bli igjen, så jeg må holde en viss kontroll - med de hjelpemidlene jeg har tilgjengelig, uansett hvor unøyaktige de er - appetitten min er ikke til å stole på, jeg kan spise enormt mye mer enn jeg trenger/klarer å forbrenne.

Endret av Pringle
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...