Gå til innhold

Hva forstår en 2-åring? Slår og sparker.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår 2-åring har alltid vært veldig mild, blid og rolig. I det siste har han skjønt at det går an å slå og sparke når han blir sint , irritert eller frustrert, og vi vil selvfølgelig ikke at han gjør dette. Det er hverken hardt eller voldsomt, men uansett.

Men altså, når vi sier f.eks "Nei, du må ikke slå. Mamma/pappa/lillesøster/pus får vondt", så ser det ikke ut til at han forstår hva vi mener i det hele tatt. Andre ganger kan han bli lei seg når vi stopper han i noe, men nå ser han barepå oss helt rolig og fortsetter til vi tar han vekk fra situasjonen.

Forstår han ikke hva vi mener, eller er han bare "kald og rolig" og fortsetter med sitt fordi han vil? Betyr det at vi ikke er strenge nok?

Når det er naturlig i situasjonen tar vi bort goder om han ikke hører etter (ikke langt frem i tid, men der og da).

Til informasjon ble han storebror for 9mnd siden, og dette har han tatt veldig bra helt til vesla nå begynner å ta lekene hans osv.

Han har et ganske begrenset språk, og blir nok av og til frustrert over at vi ikke forstår hva han mener.

Hva er vanlig for unger på denne alderen? Hvordan takler dere slik oppførsel?

Anonymous poster hash: 36eee...39c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ingen ekspert, så kan ikke svare generelt, men har en 2 år gammel gutt selv.

Merker at han har langt mer av oppførselen du beskriver enn hva søsteren hans hadde da hun var på den alderen.

Jeg har merket at han har de siste månedene, omtrent fra han fylte to, blitt mer bevisst på hva han har lov til og ikke lov til. Han gjør det gjerne likevel, men når vi spør ham om han hadde lov til det så sier han nei og kan gjerne vise anger (om den er ekte kan sikkert diskuteres).

Uansett, vi har merket en bedring på at han gjør det mindre og at han skjønner hva som er galt, slik at hvis vi gir ham tilsnakk for det han har gjort så skjønner han sammenhengen. Det har lite for seg å kjefte på noen som ikke skjønner hva de har gjort galt.

Han har en favorittleke han går med i hånden hele tiden og spesielt hvis han slår med denne i hånden så forklarer vi at han ikke kan ha denne leken om han gjør slik, så blir det en pause fra den med forklaring på hvorfor han ikke få ha den. Til å begynne med var det da mer hylgrining over at leken ble tatt bort, men nå ser han ut til å mer skjønne sammenhengen.

Skrevet

Mine toåringer har i hvert fall forstått det. Det er ikke dermed sagt at de slutter med det første ;) Min som er knappe to ser på meg nå før han slår, og det er tydelig at han vet han ikke får lov.

Prosedyren er lik hver gang. Jeg sier: "Nei, du får ikke slå. Au au, mamma (eller hvem det nå er) får vondt!" Slår han en gang til da flytter jeg ham litt vekk, ikke mye, men en meter eller to.

Det fungerte fint på min eldste, og det fungerer på yngstemann også, men som sagt, det tar litt tid før de lærer.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! Greit å se at se at det fungerer å irettesette litt, uten å måtte bli veldig streng. Jeg er litt i tvil om han skjønner hva jeg mener, og da er det jo ingen vits å være for streng.

Min mann tenker at hvis vi gir lillesøster positiv oppmerksomhet når storebror slår henne vil det gjøre slåing/sparking mindre morsomt, hva tror dere om det?

Skrevet

Takk for tips! Greit å se at se at det fungerer å irettesette litt, uten å måtte bli veldig streng. Jeg er litt i tvil om han skjønner hva jeg mener, og da er det jo ingen vits å være for streng.

Min mann tenker at hvis vi gir lillesøster positiv oppmerksomhet når storebror slår henne vil det gjøre slåing/sparking mindre morsomt, hva tror dere om det?

du må kjefte/si med streng stemme at: Nei! Ikke lov! AOOOOOOOO. Det må du ikke gjøre!! Må være snill, sant? Også skal han si unnskyld eller si seg enig i at det ikke er lov. :vetikke: Min taktikk.

Skrevet

Jeg ser logikken bak, men jeg tenker at om han allerede er litt misunnelig på oppmerksomheten hun får vil det ikke hjelpe på situasjonen, man vil bare "såre" ham ytterligere.

Han får jo oppmerksomhet han og når han ikke oppfører seg, og for ham så er nok all oppmerksomhet god oppmerksomhet, dvs han vil heller provosere frem at dere ser på ham enn å bli oversett.

Videre er det ikke sikkert at han ser den sammenhengen, at "Når jeg slår lillesøster får lillesøster mer oppmerksomhet, som gjør at jeg får mindre, derfor må jeg slutte".

Gjest Magdalene
Skrevet

Har han nylig blitt storebror?

Skrevet

Jeg sier det i bestemt stemme, da. Men jeg synes som deg at det er en uting å være for høylytt, det er små barn, dette her... :)

Jeg opplevde det noen ganger, at min eldste kunne slå for å få oppmerksomhet. Og at det da hadde mye for seg å fokusere på barnet som faktisk hadde blitt slått. Men ikke alltid. Jeg mener jeg kunne se forskjell på hva som var oppmerksomhetsbehov og hva som var andre ting, uten at jeg kan forklare det noe nærmere.

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det åpenbart at det vil øke sjalusi noe veldig og være vanskelig å snu.

Det vil nøre opp om årsaken til at han slår- og jeg tror det er langt bedre å gjøre som Ciara foreslår. Nøytralt og grensesettende.

Anonymous poster hash: 6e13c...4a5

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle tips!

Ang. mannens idè har jeg tenkt det samme som dere, om det vil gjøre vondt verre å gi enda mer oppmerksomhet til lillesøster når han slår henne.

Jeg satser på å være tydelig og konsekvent, men ikke høylytt. Så håper vi at det går inn til slutt, har skjønt at det er ganske vanlig og at ting gjerne går i perioder. Han har akkurat begynt å teste grenser litt, og jeg forstår jo at han bruker de midlene han har.

Har han nylig blitt storebror?

Vesla er 10mnd. Ser ingen tegn til sjalusi ellers, men han blir sur når lillesøster kommer for nærme under lek, sitter i veien for han osv.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...