Gå til innhold

Kutte trær, hvem skal betale?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i en rekkehusleilighet, i en rekke på 12 leiligheter. Sameie, IKKE borettslag. Langs rekken vår er det en gangsti, og langs denne gangstien (på andre siden av rekken) står det fire-fem furutrær ganske tett (relativt unge trær, ikke mer enn 3-4 meter høye).

Nå har det seg sånn at eierne i de tre leilighetene som er nærmest furuene (tre forskjellige familier) ønsker å kutte ned disse trærne. Argumentet er at furuene drysser veldig, hvilket gjør at de må koste bort en del nåler om høsten. Trærne tar også litt sol (ca. 15-20 min på det meste).

Jeg bor nesten vegg-i-vegg med en av "klagerne", men påvirkes ikke av trærne (de tar ikke sol og det kommer ikke plagsomt mye nåler bort til meg).

I utgangspunktet liker jeg trærne. Det er pene trær som jeg syntes tilfører området et "grønt alibi". Men jeg liker dem ikke så godt at jeg gidder å lage uvennskap i nabolaget. Om naboene vil ha dem ned, så skal ikke jeg stå i veien for det.

Vi hadde et "rekkemøte" angående disse trærne. Der sa jeg at trærne ikke gjorde meg noe til eller fra, og at jeg ikke skulle stå i veien for at de kuttes om folkble plaget av dem.

Så til problemet.... Det er vedtatt at trærne skal ned. Og alle i rekke har fått faktura! Jeg har ikke noe problem med at trærne skal ned om de plager folk. Men jeg er svært lite interessert i å betale for at naboene skal få mindre nåler på tomta si og litt mer sol om kvelden.

Hva er riktig her?

Anonymous poster hash: 9bc45...282
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ble det ikke diskutert på møtet hvem som skulle finansiere, evt om noen av beboerne ønsket å gjøre dette?

Anonymous poster hash: d5c34...d78

AnonymBruker
Skrevet

Ble det ikke diskutert på møtet hvem som skulle finansiere, evt om noen av beboerne ønsket å gjøre dette?

altså om noen av beboerne ønsket å kutte trærne mot at de fikk veden eller noe...

Skrevet

Hvor mye kom fakturaen din på?

AnonymBruker
Skrevet

Dette ble ikke diskutert på møtet... det var et møte arrangert av de tre familiene som blir plaget av trærne, for å finne ut om det var greit at trærne ble kuttet. Alle sa det var greit at de skulle ned, så skulle sameiestyret bestemme om de fikk lov til å kutte dem eller ikke. Dette bestemte styret i et eget møte uten oss beboere.

Hvor mye kom fakturaen din på?

Det er ikke store summen. Sånn økonomisk er det egentlig ikke noe problem, men jeg syntes det er feil at jeg skal være med å betale for at naboen skal få mindre rusk på tomta si og litt mer sol. Disse trærne påvirker meg ikke i det hele tatt (annet enn at jeg syntes de er fine).

TS

Anonymous poster hash: 9bc45...282

AnonymBruker
Skrevet

Neste gang kan det være noe som gagner deg som blir vedtatt på et slikt møte, og da er det syns du sikkert det er greit at andre er med og betaler gilde. Betal din del, og neste gang det er noe du ikke vil betale så tar du det opp i rette fora.

Anonymous poster hash: 17ee9...ecb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...