PrincessConsuela Skrevet 30. juni 2014 #1 Skrevet 30. juni 2014 Dumt spørsmål kanskje: kan man gifte seg i kirken av en annen prest enn fra DNK? Om trossamfunnet man er i krever en kirke for å gifte seg, men det ikke finnes en spesifikk kirke for dette trossamfunnet i Norge? Er det noen "frie" kirker som kan brukes av flere trossamfunn? Ser spesifikt etter en armensk ortodoks kirke i Tromsø
Tarsan97 Skrevet 30. juni 2014 #2 Skrevet 30. juni 2014 Ve tprotestanter og katolikker blander seg i mange kirker, men du må nok ta en telefon for å få vite det der
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #3 Skrevet 30. juni 2014 Dersom han/hun er ortodoks kan man vel kanskje gifte seg i en katolsk kirke? Men vet ikke om man må være praktiserende katolikk for å få lov å gifte seg i en katolsk kirke. Anonymous poster hash: 3811d...f9e
Rosa Sitron Skrevet 1. juli 2014 #4 Skrevet 1. juli 2014 Det skal være mulig å leie kirken og ha egen prest. Men ikke alle kirker som godtar det. Det er bare å ringe rundt tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #6 Skrevet 1. juli 2014 Mange katolske kirker i Norge er veldig fleksible på dette med utlån av kirke/annen kristen prest, så jeg ville nok ha prøvd der. Ortordoks er jo ikke himmellangt unna katolismen heller:) Anonymous poster hash: 5af00...59f
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #7 Skrevet 2. juli 2014 Jeg ville tatt kontakt med den som har vigselsrett, altså den ortodokse presten. Han vet nok hvor han får lov til å holde vielsen. Anonymous poster hash: fdaf2...089 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #8 Skrevet 3. juli 2014 I katolske kirker må begge være katolikker! Tull. Det er selvsagt ikke tilfelle Jeg vet forøvrig om flere tilfeller hvor en katolsk kirke er brukt til bryllup med protestantisk prest, så godt mulig at det går med en armenske ortodoks også. Russisk ortodokse holder også jevnlige messer i et katolsk kapell i Bergen. Og katolikkene har ved flere anledninger lånt en av de store protestantiske kirkene i byn for å holde konfirmasjoner osv (pga den katolske kirken er for liten). Tror egentlig at dette er noe som ofte onder seg. Ta en ringerunde rundt du. Men, er ikke dette noe presten deres evt vet? Hvis han holder til i/rundt Tromsø så red et vel trolig ikke første gang at det har vært snakk om å holde en eller annen form for messe eller seremoni som "krever" et kirkeromAnonymous poster hash: bc5d5...c4d
MonaPona Skrevet 3. juli 2014 #9 Skrevet 3. juli 2014 Tull. Det er selvsagt ikke tilfelle Jeg vet forøvrig om flere tilfeller hvor en katolsk kirke er brukt til bryllup med protestantisk prest, så godt mulig at det går med en armenske ortodoks også. Russisk ortodokse holder også jevnlige messer i et katolsk kapell i Bergen. Og katolikkene har ved flere anledninger lånt en av de store protestantiske kirkene i byn for å holde konfirmasjoner osv (pga den katolske kirken er for liten). Tror egentlig at dette er noe som ofte onder seg. Ta en ringerunde rundt du. Men, er ikke dette noe presten deres evt vet? Hvis han holder til i/rundt Tromsø så red et vel trolig ikke første gang at det har vært snakk om å holde en eller annen form for messe eller seremoni som "krever" et kirkeromAnonymous poster hash: bc5d5...c4d Mulig det, men ikke i katolske land, jeg vet ikke hvordan det er i Norge, men katolske kirker i katolske land er for katolikker. Jeg er protestant og kunne ikke giftet meg der f.eks, selv om det var med en katolikk.
PrincessConsuela Skrevet 7. juli 2014 Forfatter #10 Skrevet 7. juli 2014 Et av problemene er at det heller ikke er en armensk ortodoks prest i Norge, så vi må fly han inn fra enten Sverige eller et annet land. Har tatt kontakt med kirketorget både i Bergen og Tromsø og her er hva jeg fikk som svar. Tromsø: "Leie av kirke for en vielse koster 4150 kr, og pga. brannsikkerheten må vi også ha en kirketjener til stede som bl.a. vet hvor mye røkelse som kan brukes uten at alarmen går og hvordan utstyr/inventar i kirken må håndteres. Vet ikke om det er aktuelt med mye røkelse i dette tilfellet (dette er bare et eksempel for mulige restriksjoner), men timesatsen for kirketjeneren er nå 400 kr." Bergen: Det er mulig å leie en av kirkene til vielse, det er soknepresten i vigselsmenigheten godkjenner dette. Se vedlagte link for priser http://www.bergen.kirken.no/Artikler/Nyheter/tabid/5702/ArticleId/1504/language/nb-NO/Informasjon-om-vigsel.aspx"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå