Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten og jeg prøver å holde oss til sunn, hjemmelaget mat. Vi prøver å variere litt på tilbehøret, men når vi kun spiser for eksempel to små bunter med brokoli eller tre salatblader per måltid blir råvarene dårlige før vi rekker å spise de opp. Føler det blir så bortkastet å kjøpe rå grønnsaker når halvparten blir ødelagt uansett. Vi er ikke veldig glad i frossenvarene fordi de ofte inneholder mye vann og smaker lite. Finnes det noen lure måter å unngå svinn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er kjøleskapet deres for kaldt, eller oppbevarer dere grønnsakene riktig? Vi er bare to stk og her holder de stort sett en uke, så da kan jeg bare planlegge middagene ut fra det

AnonymBruker
Skrevet

To voksne mennesker må da klare å spise opp en brokkoli i løpet av 2-3 dager? Den blir vel ikke dårlig på den tiden? Og tre salatblader var nå veldig knuslete, kan dere ikke hive på litt mer og i tillegg bruke salat på brødskiva?

Anonymous poster hash: 653b7...033
  • Liker 13
Gjest Funky Punk
Skrevet (endret)

Frosne grønnsaker smaker ikke noe mer eller mindre enn ferskt syns jeg da, men syns du det blir like ille om du fryser ned grønnsakene da? Altså, kjøpe fersk for så å fryse ned?

Jeg pleier å kjøpe store kvanta av ferske grønnsaker på tilbud, kutte det opp og fryse det ned i porsjoner

Ellers lønner det seg å sjekke kjøleskapet. Er det for kaldt? Er det for varmt?

En brokkoli her holder seg fint 1-2 uker i mitt kjøleskap iallefall

Endret av Funky Punk
  • Liker 1
Skrevet

Kjæresten og jeg prøver å holde oss til sunn, hjemmelaget mat. Vi prøver å variere litt på tilbehøret, men når vi kun spiser for eksempel to små bunter med brokoli eller tre salatblader per måltid blir råvarene dårlige før vi rekker å spise de opp. Føler det blir så bortkastet å kjøpe rå grønnsaker når halvparten blir ødelagt uansett. Vi er ikke veldig glad i frossenvarene fordi de ofte inneholder mye vann og smaker lite. Finnes det noen lure måter å unngå svinn?

Ja. Spis mer av dem. Du må ikke ha 10 forskjellige grønnsaker til hvert måltid. Det går fint an å bare spise brokkoli en dag, og blomkål en annen, gulrot den tredje osv. I tillegg kan dere spise mer grønnsaker til andre måltider i løpet av dagen.

Vi er to i min husholdning og vi klarer fint å spise opp grønnsakene de blir dårlige.

Det er også lurt velge de friskeste grønnsakene i butikken.

NB! økologiske varer holder noe kortere. Jeg ser det som et sunnhetstegn på at det ikke er noe kunstigheter i dem.

• Liker 5
Skrevet

Hei.

3 salatblader - det tror jeg hadde blitt litt lite for meg på et måltid. Og hvis råvarene blir dårlige fort, skader det sikkert ikke å spise litt mer av dem? :)

Frossent holder lengre, men det kan, som du poengterer, også gå ut over kvaliteten og smaken. Men jeg synes faktisk at frossen spinat er ganske godt. Og det er enkelt å varme opp også ;) Og hva med å prøve pinjekjerner, eller gresskarkjerner ved siden av? Det smaker godt, synes jeg :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Frosne grønnsaker smaker ikke noe mer eller mindre enn ferskt syns jeg da, men syns du det blir like ille om du fryser ned grønnsakene da? Altså, kjøpe fersk for så å fryse ned?

Jeg pleier å kjøpe store kvanta av ferske grønnsaker på tilbud, kutte det opp og fryse det ned i porsjoner

DET var en god ide! takk

Anonymous poster hash: 48492...10d

Skrevet

Er kjøleskapet deres for kaldt, eller oppbevarer dere grønnsakene riktig? Vi er bare to stk og her holder de stort sett en uke, så da kan jeg bare planlegge middagene ut fra det

Vi liker ikke så godt å ha samme tilbehør flere dager på rad. Da blir vi så fort lei og lar til slutt være å ha grønnsaker til maten. Det blir ikke brukt samme tilbehør mer enn to ganger i uken. Det er den eneste måten vi får i oss grønnsaker.

• Liker 1
Skrevet

Hei.

3 salatblader - det tror jeg hadde blitt litt lite for meg på et måltid. Og hvis råvarene blir dårlige fort, skader det sikkert ikke å spise litt mer av dem? :)

Frossent holder lengre, men det kan, som du poengterer, også gå ut over kvaliteten og smaken. Men jeg synes faktisk at frossen spinat er ganske godt. Og det er enkelt å varme opp også ;) Og hva med å prøve pinjekjerner, eller gresskarkjerner ved siden av? Det smaker godt, synes jeg :)

Vi elsker frø i maten, men pinjekjerner er veldig dyrt :/ Hadde definitivt brukt det mer hvis det var billigere!

Hvis jeg legger på mer grønnsaker på kjæresten sin asjett blir det bare kastet, så jeg tilberede ikke mer grønnsaker enn hva som blir spist :P

Jeg er nok litt mer ivrig på det grønne enn hva han er, så kanskje jeg må prøve å finne en måte å få han til å spise mer grønt? :)

Gjest Funky Punk
Skrevet

Man trenger jo ikke bare tilberede helt plaint.

Man kan jo lage f.eks blomkål- og brokkoligrateng.

Eller man kan lage supper av alle mulige slag, både kremet, ikke kremet, asiatisk, mexikansk eller bare vanlig grønnsaksuppe.

Man kan ha revet gulrot i tacoen (bland det i kjøttdeigen).

Gryteretter kan proppes fulle med grønnsaker.

Kun fantasien som setter en stopp :)

• Liker 3
Skrevet

Ja. Spis mer av dem. Du må ikke ha 10 forskjellige grønnsaker til hvert måltid. Det går fint an å bare spise brokkoli en dag, og blomkål en annen, gulrot den tredje osv. I tillegg kan dere spise mer grønnsaker til andre måltider i løpet av dagen.

Vi er to i min husholdning og vi klarer fint å spise opp grønnsakene de blir dårlige.

Det er også lurt velge de friskeste grønnsakene i butikken.

NB! økologiske varer holder noe kortere. Jeg ser det som et sunnhetstegn på at det ikke er noe kunstigheter i dem.

Jeg liker grønnsaker, men kjæresten, derimot, prøver alt han kan for å ikke spise noe grønt. Det er vel kanskje der det butter. Hvis jeg tilbereder en gulrot til hver av oss, spiser han bare halvparten slik at vi til syvende og sist kaster mat likevel.
Skrevet

Jeg liker grønnsaker, men kjæresten, derimot, prøver alt han kan for å ikke spise noe grønt. Det er vel kanskje der det butter. Hvis jeg tilbereder en gulrot til hver av oss, spiser han bare halvparten slik at vi til syvende og sist kaster mat likevel.

Det er jo litt dumt. Kanskje dere tilbereder dem litt kjedelig? Gulrøtter med pittelitt spisskummin og kanel er veldig godt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke prøvd å fryse ned ferske grønnsaker før, men skal absolutt prøve det ut!

Brokkolien kan holde seg opp til en uke i kjøleskapet vårt. Tror jeg skal sjekke temperaturen.

Skrevet

Om man skal fryse grønnsaker anbefales det å blanchere dem før de kjøles hurtig ned i isvann. Da holder de seg bedre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi elsker frø i maten, men pinjekjerner er veldig dyrt :/ Hadde definitivt brukt det mer hvis det var billigere!

Hvis jeg legger på mer grønnsaker på kjæresten sin asjett blir det bare kastet, så jeg tilberede ikke mer grønnsaker enn hva som blir spist :P

Jeg er nok litt mer ivrig på det grønne enn hva han er, så kanskje jeg må prøve å finne en måte å få han til å spise mer grønt? :)

Bruk gresskarkjerner eller solsikkekjerner! Da får dere den crispy følelsen uten å ruinere dere på de dyre pinjekjernene. :)

Anonymous poster hash: 04162...2b2

Skrevet

Må bare anbefale disse boksene fra Tupperware til å ha grønnsaker i i kjøleskap, VentSmart heter de. De har luftehull som du enten kan ha åpne, delvis lukket eller helt lukket. Også er det bilde av forskjellige grønnsaker og frukter og hvor mye luft de skal ha. Grønnsakene holder seg mye lenger i en sånn boks :)

post-64071-0-22859900-1404159327_thumb.j

• Liker 1
Skrevet

Må bare anbefale disse boksene fra Tupperware til å ha grønnsaker i i kjøleskap, VentSmart heter de. De har luftehull som du enten kan ha åpne, delvis lukket eller helt lukket. Også er det bilde av forskjellige grønnsaker og frukter og hvor mye luft de skal ha. Grønnsakene holder seg mye lenger i en sånn boks :)

Anbefaler disse! Grønnsakene holder lengre i mitt kjøleskap med disse boksene! De er geniale! 😃

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er sant at pinjekjerner er dyrt. Veldig dumt det! Ah, skjønner :)

Hehe, ja, det kan jo være verdt å teste ut. Men det er kanskje litt vanskelig, ettersom han ikke er så ivrig. Men det er bra at han liker grønnsaker, i hvert fall. :) Det er en start.

Jeg pleier også å bruke mye ferske urter, som basilikum og dill i maten. Det er godt! (Men erstatter nok ikke grønnsakene) :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Bruk dem som noe annet enn "tilbehør" da. Lag suppe, gryteretter osv.

Anonymous poster hash: db771...ee0
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Grønnsaker som tilbehør er drittkjedelig. Husker fortsatt med gru barndommens overkokte, dvasne amerikansk blanding. Eller gulrøtter i skiver. Selvfølgelig også overkokt og vassen.

Nå når jeg er voksen er jeg glad i grønnsaker, men det snør i helvete før jeg serverer grønnsaker som tilbehør. Grønnsaker her i huset serveres som en ingrediens i hovedretten; den wokkes sammen med kyllingfilet, blandes i gryterett, blandes i potetmos eller på andre måter. Men den kokes aldri separat i gryte.

Anonymous poster hash: a8542...37d
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...