duja Skrevet 30. juni 2014 #1 Skrevet 30. juni 2014 (endret) Vi skal snu bilstolen til gutten vår nå. Har et britax multi tech sete, fra 9kg til 25kg. Gutten er 18kg. Damen i butikken sa at når setet skulle være framovervent og barnet var over 18kg så skulle stolens seler taes av og bilens seler brukes. Men jeg finner ikke det skrevet noen plass. Endret 30. juni 2014 av duja
liv Skrevet 30. juni 2014 #2 Skrevet 30. juni 2014 Det stemmer at det er anbefalt å bruke bilens egne seler ved fremovervent kjøring.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #3 Skrevet 30. juni 2014 Damen i butikken har rett ja. Er de over 18 kg skal de sikres med bilens belter. Samtidig bør de være fylt 4 år. Jeg kan heller ikke finne noe entydig info om kilosgrensen akkurat nå. Men det har noe med belastning på selene å gjøre, samt hvordan belastningen av selene blir på barnet ved en kollisjon Står litt om det på tryggtrafikk.no og her: http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/produkter/4.de-beste-beltestolene http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/produkter/3.de-beste-sm%C3%A5barnstolene Anonymous poster hash: b5676...202
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #4 Skrevet 30. juni 2014 Ikke min tråd, men skal de bruke bilens seler og snus uansett når de er over 18 kg? Min ''lille'' gutt på 1 og et halvt er 16-17 kg nå, og jeg vil så absolutt ikke snu han før jeg må! Anonymous poster hash: 52631...419
charactouy Skrevet 30. juni 2014 #5 Skrevet 30. juni 2014 Nei. Barn over 18kg som sikres bakovervendt, må ha et sete som festes med bilens belter, fordi isofix ikke skal brukes over 18kg. Barn under fire år bør sitte bakovervendt på grunn av hodets tyngde i forhold til kroppens styrke. Barn over 18kg som sitter forovervendt skal sikres med bilens belter, ikke med fem punkts sele forankret i setet.
Gjest M1A Skrevet 30. juni 2014 #6 Skrevet 30. juni 2014 Sitter på mobil, så jeg får ikke lagret denne tråden uten å skrive i den. Derfor jeg kommenterer. Jeg vil trenge denne informasjonen om ikke så alt for lenge :-)
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #7 Skrevet 30. juni 2014 Ikke min tråd, men skal de bruke bilens seler og snus uansett når de er over 18 kg? Min ''lille'' gutt på 1 og et halvt er 16-17 kg nå, og jeg vil så absolutt ikke snu han før jeg må!Anonymous poster hash: 52631...419 Så lenge setet bakovervennt er godkjennt til 25 kan det brukes og det er anbefalt å bruke så lenge som mulig. Det et bare isofix som har en absoludt grense på 25. Fant info i en brosjyre fra statens vegvesenAnonymous poster hash: 3a42e...09a
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #8 Skrevet 30. juni 2014 Nei. Barn over 18kg som sikres bakovervendt, må ha et sete som festes med bilens belter, fordi isofix ikke skal brukes over 18kg. Barn under fire år bør sitte bakovervendt på grunn av hodets tyngde i forhold til kroppens styrke. Barn over 18kg som sitter forovervendt skal sikres med bilens belter, ikke med fem punkts sele forankret i setet. Det er riktig. Men en ting til: isofix er en idiotsikring og sikrer ikke like bra som bilens belter. Selvom man har isofix bør man feste setet med bilens belte i tilleggAnonymous poster hash: 6821c...835
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #9 Skrevet 30. juni 2014 Så lenge setet bakovervennt er godkjennt til 25 kan det brukes og det er anbefalt å bruke så lenge som mulig. Det et bare isofix som har en absoludt grense på 25. Fant info i en brosjyre fra statens vegvesenAnonymous poster hash: 3a42e...09a Okei, det er det jeg har trodd/lest også. Ble litt redd for at det kanskje var feil:) Anonymous poster hash: 52631...419
SmallTalk Skrevet 30. juni 2014 #10 Skrevet 30. juni 2014 (endret) Så lenge setet bakovervennt er godkjennt til 25 kan det brukes og det er anbefalt å bruke så lenge som mulig. Det et bare isofix som har en absoludt grense på 25. Fant info i en brosjyre fra statens vegvesenAnonymous poster hash: 3a42e...09a Isofix har vel strengt tatt en absolutt maksgrense på 18 kg? Endret 30. juni 2014 av SmallTalk
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #11 Skrevet 30. juni 2014 Vi skal snu bilstolen til gutten vår nå. Har et britax multi tech sete, fra 9kg til 25kg. Gutten er 18kg. Damen i butikken sa at når setet skulle være framovervent og barnet var over 18kg så skulle stolens seler taes av og bilens seler brukes. Men jeg finner ikke det skrevet noen plass. Ja, når barnet er over 18 kg og sitter fremover skal bilens egne belter brukes. Men! Du bør enten (absolutt helst dette, da det er det tryggeste) 1) fortsette bakover til vekt/høydegrense er nådd og så bytte sete, eller 2) bytt sete nå. Multi Tech er et kombisete og bør ikke brukes fast som er fremovervendt sete, det er stort og tungt, og ikke like godt som et rent fremovervendt sete. Anonymous poster hash: 7c870...ee7
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #12 Skrevet 30. juni 2014 Ikke min tråd, men skal de bruke bilens seler og snus uansett når de er over 18 kg? Min ''lille'' gutt på 1 og et halvt er 16-17 kg nå, og jeg vil så absolutt ikke snu han før jeg må! Anonymous poster hash: 52631...419 Nei! Det er anbefalt å sitte bakovervendt til minst 4 år, da nakke og rygg ikke er sterke nok til å tåle en kollisjon - samme hvor tung/høy 1-2-åringen er. Anonymous poster hash: 7c870...ee7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå