Gå til innhold

Må ALT kastes? Kjøleskapsdøra var åpen...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jippi. Etter at samboeren og kompisen var på fylla har kjøleskapet stått på vidt gap... Jeg kom ikke hjem før nå, gubben har fortsatt ikke kommet hjem (hos kompis). Må absolutt alt inni kjøleskapet kastes? Eller er det noe matvarer som tåler mer enn andre? Tenker sånn type pastaglass, hermetikk, ost? Utrolig kjedelig å måtte kaste mat som er handla inn for hele uka...

Anonymous poster hash: cce1f...9f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge har det stått åpent?

Skrevet

Hvor lenge hadde det stått åpent sa du......?

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke folk lenger i stand til å vurdere om en matvare er bedervet eller ikke?

Hvorfor skulle det bli ødelagt av noen timer i en temperatur som formodentlig er godt under romtemperatur?

Anonymous poster hash: 4be32...1c8

• Liker 13
Skrevet

Er ikke folk lenger i stand til å vurdere om en matvare er bedervet eller ikke?

Hvorfor skulle det bli ødelagt av noen timer i en temperatur som formodentlig er godt under romtemperatur?

Anonymous poster hash: 4be32...1c8

Haha. Lurte jeg også på gett....

• Liker 1
Skrevet

Sånn pastaglass og hermetikk og sånn er jo tørrvare, så ikke noe problem med deg hvertfall. Ikke noe problem med frukt å grønt heller. Og det meste av andre ting tåler å stå litt ute, se/lukt på ting, på akkurat samme måte man gjør for å finne ut om noe har blitt dårlig

AnonymBruker
Skrevet

Neida. Selvsagt må ikke alt kastes! Egg, grønnsaker og alt som er (hermetisk)lukket tåler flere døgn i romtemperatur, så de er det bare å spise.

Ellers så åpner du lokket på de øvrige matvarene og lukter/smaker på dem. De som lukter eller smaker vondt kaster du. Om melken har skilt seg litt eller joghurten surnet så bruker du de bare i mat du skal koke. Ost river du straks og putter i frysen til pizza.

Det eneste du bør kaste er åpnet kjøttpålegg og majones.

Anonymous poster hash: ac4de...448

• Liker 1
Skrevet

Pluss at det meste som ikke er åpnet trenger ikke å være ødelagt. Nå vet vi jo ikke om det har stått åpent i timer eller dager men ja...

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har det stått åpent?

Vet ikke helt jeg. Disse fyllefjottene som har gått fra det åpent. Men i løpet av kvelden/natta en gang og frem kl18. Så litt i underkant av et døgn.

Skrevet

Vet ikke helt jeg. Disse fyllefjottene som har gått fra det åpent. Men i løpet av kvelden/natta en gang og frem kl18. Så litt i underkant av et døgn.

Men som de andre sier. Lukt/smak på ting. Tror det skal ha gått bra. Kjøleskapet blir jo ikke glovarmt selvom det står åpent. Du får teste varene du :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Neida. Selvsagt må ikke alt kastes! Egg, grønnsaker og alt som er (hermetisk)lukket tåler flere døgn i romtemperatur, så de er det bare å spise.

Ellers så åpner du lokket på de øvrige matvarene og lukter/smaker på dem. De som lukter eller smaker vondt kaster du. Om melken har skilt seg litt eller joghurten surnet så bruker du de bare i mat du skal koke. Ost river du straks og putter i frysen til pizza.

Det eneste du bør kaste er åpnet kjøttpålegg og majones.

Anonymous poster hash: ac4de...448

Majones og spekemat/salami ol tåler helt fint romtemperatur så lenge pakken ikke er åpen. Margarin tåler også romtemp.

Anonymous poster hash: 723d3...158

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, hermetikk? Har du sett hvor hermetikken står i butikken? Ikke i kjøledisken!

Anonymous poster hash: 08c00...ceb
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Pastaglass og hermetikk?? Tenk da!

Anonymous poster hash: 68b85...7b1
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på det samme, har fått (tatt) et oppdrag og skal lage gryterett i morn, 4,5 kg kjøtt som har stått ute i sola. Men regner med at det går bra selv om jeg føler meg usikker.

Jeg er veldig følsom med hvor lenge råvarer har vært i sola og her og der, før jeg får det på kjøkkenet mitt.

Men tror ikke man skal være hysterisk. Melkeprodukter holder seg som regel lenge. Kyllingkjøttet (en bivare til det jeg skulle lage) tror jeg ikke at jeg orker lage.

Anonymous poster hash: 25137...493
AnonymBruker
Skrevet

For noe hysteri. Spis opp maten med mindre den stinker bæsj

Anonymous poster hash: 59333...b54

• Liker 2
Skrevet

Hermetikk trenger ikke stå i kjøleskap, heller ikke pastaglass etc. Les på det du kjøper, om det skal oppbevares kaldt eller ikke og hvor lenge. Melk, osteprodukter trenger å stå kaldt men ødelegges ikke nødvendigvis av noen timer i friluft. Det kan brukes til noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ble maten oppbevart før kjøle- eller isskap?

Anonymous poster hash: 2eab6...ee6

Skrevet

Hvordan ble maten oppbevart før kjøle- eller isskap?

Anonymous poster hash: 2eab6...ee6

De levde på luft&kjærlighet.

Nei, det ble vel saltet, konservert og slikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...