AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #1 Skrevet 30. juni 2014 Kan man trene jogge og styrke annenhver dag uten at det går utover musklene man bygger med styrke? (Ikke tung styrke, nybegynner) Feks: Dag 1. Styrke Dag 2. Jogge Dag 3. Styrke Dag 4. Treningsfri / gå tur Dag 5. Styrke Dag. 6 Jogge Dag 7. Styrke Dette var bare et eksempel, men dere skjønner kanskje hvordan jeg mener med annenhver dag. Lurer også på om det er dårlig for musklene å gå tur samme dag som man har trent styrke? Passer på hunden til søsteren min i 3 uker, og den trenger hvertfall en times tid tur hver dag, men vil jo ikke slutte å trene styrke heller.. Har lest flere steder at det er bortkastet å trene styrke, om man også trener kardio.. Anonymous poster hash: fd67d...717
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #2 Skrevet 30. juni 2014 Kroppen tåler det, men det spørs om sinnet ditt tåler det. Hvis du er helt fersk på trening kan det være tungt å gå så hardt ut. Anonymous poster hash: 6b702...779
Wiggins Skrevet 30. juni 2014 #4 Skrevet 30. juni 2014 Å gå tur med hunden samme dag som du har trent styrke går helt fint, selv om du har trent tung styrke på beina. Det er bra restitusjonen å få litt rolig bevegelse, ikke bare sitte i sofaen. Jeg er derimot enig med første svarer i at det mentalt kan være vanskelig å opprettholde et slikt treningsregime. Man skal være rimelig strukturert og innstilt på å bruke mye tid på trening hvis man skal trene styrke eller jogging hver eneste dag. Det er bra for hodet å ha noen dager der du ikke trener noe som helst, minst to dager i uka, kanskje helst tre.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #5 Skrevet 30. juni 2014 Hva er målet? Målet er å gå ned ca 5 kg, få strammere kropp og en større rumpe. Anonymous poster hash: fd67d...717
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #6 Skrevet 30. juni 2014 Å gå tur med hunden samme dag som du har trent styrke går helt fint, selv om du har trent tung styrke på beina. Det er bra restitusjonen å få litt rolig bevegelse, ikke bare sitte i sofaen. Jeg er derimot enig med første svarer i at det mentalt kan være vanskelig å opprettholde et slikt treningsregime. Man skal være rimelig strukturert og innstilt på å bruke mye tid på trening hvis man skal trene styrke eller jogging hver eneste dag. Det er bra for hodet å ha noen dager der du ikke trener noe som helst, minst to dager i uka, kanskje helst tre. Ok, da går jeg hvertfall for turen! Okei, takk for svar! Kommer jo ikke til å kjøre så hardt i det lange løp, men når jeg har mulighet/lyst osv så. Det jeg egentlig skulle frem til, var om det var ødeleggende for musklene man bygger under styrketrening med å jogge dagen etterpå, evt. gå tur. Leser så mye rundt at man ikke bør trene kardio osv om man skal beholde musklene, så vanskelig å vite. Anonymous poster hash: fd67d...717
Gjest Runforit Skrevet 30. juni 2014 #7 Skrevet 30. juni 2014 Målet er å gå ned ca 5 kg, få strammere kropp og en større rumpe. Anonymous poster hash: fd67d...717 Om du er nybegynner så skal du ikke trene styrke mer enn 3 dager i uka og da er det beste et tungt helkroppsprogram. Du kan fint ha noe kardio også, men da burde det være intervall der fokuset er korte og intense økter, da lange joggeturer ikke vil hjelpe på å bygge opp muskelmassen. På den måten vil du bygge opp muskelmassen og senke fettprosenten. I tillegg er rett og nok mat nøkkelen til suksess.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #8 Skrevet 30. juni 2014 Om du er nybegynner så skal du ikke trene styrke mer enn 3 dager i uka og da er det beste et tungt helkroppsprogram. Du kan fint ha noe kardio også, men da burde det være intervall der fokuset er korte og intense økter, da lange joggeturer ikke vil hjelpe på å bygge opp muskelmassen. På den måten vil du bygge opp muskelmassen og senke fettprosenten. I tillegg er rett og nok mat nøkkelen til suksess. Takk for svar! Til nå har jeg trent styrke 2-4 ganger i uka, men har ungått kardio. Men merker at jeg har veldig dårlig kondisjon, og vil forbedre den også. Er for det meste helkroppsprogram jeg har kjørt, men om jeg har vært støl etter forrige økt, så har jeg unngått å trene de stedene jeg er vært støl. (Har alltid minst en dag mellom hver styrkeøkt uansett) Du sier at lange joggeturer ikke vil hjelpe å bygge muskelmassen, men vil det "ødelegge" for styrketreningen? Gjør meg ingenting om jeg ikke får ekstra muskler fra joggingen, så lenge det bare ikke forverrer resultatet av styrken om du skjønner. Vil helst jogge fordi jeg liker det og for å forbedre kondisjon og helsa generelt. Spiser mellom 1700-2000 kcal om dagen, der jeg fokuserer på å få i meg ekstra mye protein og sunt fett. Anonymous poster hash: fd67d...717
Gjest Runforit Skrevet 30. juni 2014 #9 Skrevet 30. juni 2014 Hva er høyde og vekt? Problemet med langdistanse jogging er at det tærer på musklene, så om målet er mer muskelmasse så er ikke det en god kombinasjon.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #10 Skrevet 30. juni 2014 Hva er høyde og vekt? Problemet med langdistanse jogging er at det tærer på musklene, så om målet er mer muskelmasse så er ikke det en god kombinasjon. 167 cm og 63-64 kg. Målet er ikke i seg selv å få store, synlige muskler. Bare se strammere ut, og å gå ned i fettprosent. Anonymous poster hash: fd67d...717
Gjest Runforit Skrevet 30. juni 2014 #11 Skrevet 30. juni 2014 167 cm og 63-64 kg. Målet er ikke i seg selv å få store, synlige muskler. Bare se strammere ut, og å gå ned i fettprosent. Anonymous poster hash: fd67d...717 Som jente så skal det ekstremt mye til for å se veldig muskuløs ut med mindre man virkelig går inn for det. Jeg driver kun med jogging og er fit og stram. Det vil si at jeg er veldig definert, men absolutt ikke veldig muskuløs da jeg har typisk "løpekropp". Om du ønsker sprettrumpe og mer muskler så vil langdistansejogging jobbe imot deg. Jeg er slank og ser fit og ser definert ut pga. lav fettprosent, men jeg vil aldri se ut som en bikinifitness dame. Da må jeg roe ned kardio og fokusere på styrke.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #12 Skrevet 30. juni 2014 Kan man trene jogge og styrke annenhver dag uten at det går utover musklene man bygger med styrke? (Ikke tung styrke, nybegynner) Feks: Dag 1. Styrke Dag 2. Jogge Dag 3. Styrke Dag 4. Treningsfri / gå tur Dag 5. Styrke Dag. 6 Jogge Dag 7. Styrke Dette var bare et eksempel, men dere skjønner kanskje hvordan jeg mener med annenhver dag. Lurer også på om det er dårlig for musklene å gå tur samme dag som man har trent styrke? Passer på hunden til søsteren min i 3 uker, og den trenger hvertfall en times tid tur hver dag, men vil jo ikke slutte å trene styrke heller.. Har lest flere steder at det er bortkastet å trene styrke, om man også trener kardio.. Anonymous poster hash: fd67d...717 Jeg trener omtrent som du skisserer her, bortsett fra at jeg har 2 treningsfri dager i uken. Mandag: styrke helkropp med tøying Tirsdag: Treningsfri Onsdag: Intervaller (4 x 4) etterfulgt av mage/rygg-øvelser og tøying Torsdag: Styrke helkropp med tøying Fredag: Jogging 5 km etterfulgt av mage/ryggøvelser og tøying Lørdag: Treningsfri Søndag: Jogging 10 km etterfulgt av tøying Jeg tar meg fri hvis jeg føler meg sliten eller umotivert, men stort sett ser uken slik ut, og så tar jeg meg helt fri fra trening og kosthold en hel uke hver 8-10 uke før jeg begynner på nytt program. Det er ikke noe problem for meg i alle fall. Fettprosenten går ned, og selv om jeg ikke bygger muskler på denne måten, holder muskelmassen holder seg stabil. Anonymous poster hash: 14cf7...2f2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #13 Skrevet 1. juli 2014 Som jente så skal det ekstremt mye til for å se veldig muskuløs ut med mindre man virkelig går inn for det. Jeg driver kun med jogging og er fit og stram. Det vil si at jeg er veldig definert, men absolutt ikke veldig muskuløs da jeg har typisk "løpekropp". Om du ønsker sprettrumpe og mer muskler så vil langdistansejogging jobbe imot deg. Jeg er slank og ser fit og ser definert ut pga. lav fettprosent, men jeg vil aldri se ut som en bikinifitness dame. Da må jeg roe ned kardio og fokusere på styrke. Takk for svar igjen! Så du blir altså fit av å jogge også? Sånn som jeg trodde det var at man ikke ble definert eller fikk noe form for muskler om man kun jogget! Da kan det vel ikke være så veldig skadelig med en eller to kardioøkter utenom styrketreningen? Jeg trener omtrent som du skisserer her, bortsett fra at jeg har 2 treningsfri dager i uken. Mandag: styrke helkropp med tøying Tirsdag: Treningsfri Onsdag: Intervaller (4 x 4) etterfulgt av mage/rygg-øvelser og tøying Torsdag: Styrke helkropp med tøying Fredag: Jogging 5 km etterfulgt av mage/ryggøvelser og tøying Lørdag: Treningsfri Søndag: Jogging 10 km etterfulgt av tøying Jeg tar meg fri hvis jeg føler meg sliten eller umotivert, men stort sett ser uken slik ut, og så tar jeg meg helt fri fra trening og kosthold en hel uke hver 8-10 uke før jeg begynner på nytt program. Det er ikke noe problem for meg i alle fall. Fettprosenten går ned, og selv om jeg ikke bygger muskler på denne måten, holder muskelmassen holder seg stabil. Anonymous poster hash: 14cf7...2f2 Tusen takk for svar! Du sier at du vedlikeholder muskelmassen, og det høres bra ut! Det er vel sånn at når man går ned i fettprosent, så blir musklene mer tydlige vil jeg tro? Hva ligger du på kalorimessig? Om jeg feks. går tur et sted der det er litt bakker, kan det da være smart å løpe opp bakkene og bare gå resten av veien? Eller vil det også tære på muskelmassen? Er så forvirret, søkt flere steder på nettet i dag, og der ser jeg at noen skriver at det er bra å jogge samtidig som å trene styrke, mens andre steder skrives det at det vil bryte ned musklene! Vil helst gå opp i muskelmasse, hvertfall ikke forverre den.. men kondisjonen trengs å gjøres noe med.. Ikke lett det her altså, skulle ønske det var en 100 % riktig fasit! Anonymous poster hash: fd67d...717
Gjest Runforit Skrevet 2. juli 2014 #14 Skrevet 2. juli 2014 Takk for svar igjen! Så du blir altså fit av å jogge også? Sånn som jeg trodde det var at man ikke ble definert eller fikk noe form for muskler om man kun jogget! Da kan det vel ikke være så veldig skadelig med en eller to kardioøkter utenom styrketreningen? Tusen takk for svar! Anonymous poster hash: fd67d...717 Man blir fit av å jogge, men du blir ikke muskuløs. Noe muskler får en av å jogge, men ikke noe "bule" muskler slik en får av styrke. Du får ikke sprettrumpe av jogging. Da må det tung styrke til. Som sagt tidligere så jobber styrke og mye kardio imot hverandre om du vil bygge opp muskelmasse. Du kan som sagt kjøre noen intervaller i uka da det maks er 20-30 min med ekstrem intensitet og dermed ikke på sikt vil bryte ned muskelmassen slik som langdistansejogging vil gjøre på sikt. I tillegg er jo selvsagt kostholdet alfaomega. Her er f.eks 2 eksempler på en joggekropp og styrkekropp. Begge er fit, men på 2 forskjellige måter. Om målet generelt bare er å holde deg i form og få en lavere fettprosent og generelt bli mer fit så kan du fint kombinere begge deler 50/50 kombinert med et godt kosthold med nok og næringsrik mat. Jeg er for trening pga helse og for at det skal være gøy, inspirerende og gi energi og overskuddi hverdagen. Om det også er ditt mål så tren det du føler for og kos deg med det Å bare bli i bedre form trenger ikke å være mer avansert enn det
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #15 Skrevet 2. juli 2014 Tusen takk for svar! Du sier at du vedlikeholder muskelmassen, og det høres bra ut! Det er vel sånn at når man går ned i fettprosent, så blir musklene mer tydlige vil jeg tro? Hva ligger du på kalorimessig? Om jeg feks. går tur et sted der det er litt bakker, kan det da være smart å løpe opp bakkene og bare gå resten av veien? Eller vil det også tære på muskelmassen? Er så forvirret, søkt flere steder på nettet i dag, og der ser jeg at noen skriver at det er bra å jogge samtidig som å trene styrke, mens andre steder skrives det at det vil bryte ned musklene! Vil helst gå opp i muskelmasse, hvertfall ikke forverre den.. men kondisjonen trengs å gjøres noe med.. Ikke lett det her altså, skulle ønske det var en 100 % riktig fasit! Anonymous poster hash: fd67d...717 Det stemmer, når fettprosenten går ned, kommer muskulatur tydeligere fram. Jeg vet ikke helt hva jeg ligger på kalorimessig, men jeg gjetter på 1700-1900 de dagene jeg ikke jogger, og 2000 de dagene jeg jogger. Jeg har en aktiv hverdag, og du må finne det nivået som passer deg. Jeg blir også forvirret av alle de motstridende rådene på nettet, men tror disse i all hovedsak er myntet på atleter/supermosjonister, og jeg er ikke på det nivået at disse passer meg. Jeg skal hverken bli idrettsutøver, eller stille opp i fitness, jeg skal ha en sunn og funksjonell kropp, og da er kombinasjon veldig bra. Vil du løpe opp bakkene, og gå resten, så gjør du det, vil du gå opp bakkene, og løpe resten, så gjør du det også. Gjør det som passer deg, og som gir deg de resultatene du er ute etter. Anonymous poster hash: 14cf7...2f2
Gjest Iddy Skrevet 2. juli 2014 #16 Skrevet 2. juli 2014 Ja, de færreste er på det nivået at det får noen særlig konsekvenser. Mitt råd til deg, fokuser på det du synes er gøy, og to til fire økter er mer enn nok for en nybegynner, og for de fleste utenom toppidrettsutøvere.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #17 Skrevet 2. juli 2014 Man blir fit av å jogge, men du blir ikke muskuløs. Noe muskler får en av å jogge, men ikke noe "bule" muskler slik en får av styrke. Du får ikke sprettrumpe av jogging. Da må det tung styrke til. Som sagt tidligere så jobber styrke og mye kardio imot hverandre om du vil bygge opp muskelmasse. Du kan som sagt kjøre noen intervaller i uka da det maks er 20-30 min med ekstrem intensitet og dermed ikke på sikt vil bryte ned muskelmassen slik som langdistansejogging vil gjøre på sikt. I tillegg er jo selvsagt kostholdet alfaomega. Her er f.eks 2 eksempler på en joggekropp og styrkekropp. Begge er fit, men på 2 forskjellige måter.image.jpgimage.jpg Om målet generelt bare er å holde deg i form og få en lavere fettprosent og generelt bli mer fit så kan du fint kombinere begge deler 50/50 kombinert med et godt kosthold med nok og næringsrik mat. Jeg er for trening pga helse og for at det skal være gøy, inspirerende og gi energi og overskuddi hverdagen. Om det også er ditt mål så tren det du føler for og kos deg med det Å bare bli i bedre form trenger ikke å være mer avansert enn det Takk for et fint svar igjen, setter pris på det! En mellomting mellom de to kroppene er det jeg egentlig er ute etter, vil ikke ha synlige "bule" muskler som du sier, har absolutt null planer om å stille i noe fitnesskonkurranse/ha en slik kropp etc.., mens løpekroppen kanskje var litt for slank for min smak/ kroppstype. Er ikke ute etter enten eller, men en mellomting. Bare bli mer fit og gå litt ned i fettprosent, samt denne sprettrumpa som jeg tyter om.. Anonymous poster hash: fd67d...717
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #18 Skrevet 2. juli 2014 Det stemmer, når fettprosenten går ned, kommer muskulatur tydeligere fram. Jeg vet ikke helt hva jeg ligger på kalorimessig, men jeg gjetter på 1700-1900 de dagene jeg ikke jogger, og 2000 de dagene jeg jogger. Jeg har en aktiv hverdag, og du må finne det nivået som passer deg. Jeg blir også forvirret av alle de motstridende rådene på nettet, men tror disse i all hovedsak er myntet på atleter/supermosjonister, og jeg er ikke på det nivået at disse passer meg. Jeg skal hverken bli idrettsutøver, eller stille opp i fitness, jeg skal ha en sunn og funksjonell kropp, og da er kombinasjon veldig bra. Vil du løpe opp bakkene, og gå resten, så gjør du det, vil du gå opp bakkene, og løpe resten, så gjør du det også. Gjør det som passer deg, og som gir deg de resultatene du er ute etter. Anonymous poster hash: 14cf7...2f2 Da virker det som vi har de samme målene, spiser også omkring det. Tror jeg skal prøve meg frem med begge deler, og om det ikke gir noe resultater osv, så er det jo bare å kutte litt ned på kardioen tenker jeg. Anonymous poster hash: fd67d...717
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #19 Skrevet 2. juli 2014 Ja, de færreste er på det nivået at det får noen særlig konsekvenser. Mitt råd til deg, fokuser på det du synes er gøy, og to til fire økter er mer enn nok for en nybegynner, og for de fleste utenom toppidrettsutøvere. Ok, takk! Så du mener at om jeg jogger en gang og to i uken, så vil det ikke gå utover musklene mine? Høres bra ut! Anonymous poster hash: fd67d...717
Gjest Iddy Skrevet 2. juli 2014 #20 Skrevet 2. juli 2014 Ok, takk! Så du mener at om jeg jogger en gang og to i uken, så vil det ikke gå utover musklene mine? Høres bra ut! Anonymous poster hash: fd67d...717 Musklene dine vil fortsatt være der:). Nei, det er ingen ting å tenke på. Løp i vei, tross alt, det er den beste treningen kroppen din kan få.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå