Gå til innhold

Smoothie til frokost - sunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden før jul har jeg byttet ut brød til frokost med smoothie. Før tvang jeg i meg to brødskiver, og gikk sulten og ukonsentrert fram til lunsj. Nå drikker jeg smoothie og er forholdsvis mett og konsentrert fram til lunsj. I smoothien bruker jeg som oftest ca en halv neve valnøtter, en neve frosne blåbær, to never frosne bringebær, to dl havregryn, to skjeer mager vaniljekesam, en banan og så mye soyamelk som trengs for at konsistensen blir flytende. Er dette sunt? Leste for litt siden at man ikke burde drikke mer enn to dl smoothie til frokost, men min blir ca 7-8 dl... Har prøvd å bruke mindre av alt, men må nesten drikke så mye for å bli ok mett. Har dere eventuelt tips til hvordan jeg kan gjøre smoothien sunnere og enda mer mettende? :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Siden før jul har jeg byttet ut brød til frokost med smoothie. Før tvang jeg i meg to brødskiver, og gikk sulten og ukonsentrert fram til lunsj. Nå drikker jeg smoothie og er forholdsvis mett og konsentrert fram til lunsj. I smoothien bruker jeg som oftest ca en halv neve valnøtter, en neve frosne blåbær, to never frosne bringebær, to dl havregryn, to skjeer mager vaniljekesam, en banan og så mye soyamelk som trengs for at konsistensen blir flytende. Er dette sunt? Leste for litt siden at man ikke burde drikke mer enn to dl smoothie til frokost, men min blir ca 7-8 dl... Har prøvd å bruke mindre av alt, men må nesten drikke så mye for å bli ok mett. Har dere eventuelt tips til hvordan jeg kan gjøre smoothien sunnere og enda mer mettende? :)

Om smoothie er sunt eller ikke, kommer jo ann på hva du putter oppi den. Ser du har oppi 2 dl havregryn, nøtter, banan, soyamelk osv, dette er ganske kaloririke matvarer. Smoothien din kan fort komme opp i 700-800 kalorier når du putter oppi det du gjør. Men nå er du kanskje ikke ute etter å telle kalorier, så ja smoothien din er sunn.

Anonymous poster hash: 5c825...a26

• Liker 1
Skrevet

Smoothie til frokost kan absolutt være sunt :) Jeg ville hatt helmelk eller fløte fremfor soyamelk, eller mandelmelk hvis du ikke tåler laktose (jeg tror ikke soyaprodukter er særlig bra, men det er opp til hver og en å bestemme hva man mener om det).

Det viktigste er at frokosten fungerer for DEG. Du holder deg mett lenge, det tyde jo på at du er inne på noe? For meg er det uaktuelt å bli sulten etter et par timer, jeg trives best med måltider som metter. Jeg har jo ikke tid til å spise 7 ganger hver dag!

AnonymBruker
Skrevet

Dropp nøttene! Da kutter du mye kalorier. Jeg lager min med fun light i stedet for noe melkeaktig. Dette blir en smoothie med mye kcal, men det kommer jo an på om du teller det!

Anonymous poster hash: 4b191...dcf
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er dette jeg skal begynne med. Tvinger i meg to skiver og er sulten igjen 30 min etterpå, klarer ikke spise flere skriver da.

Anonymous poster hash: 98373...e15
Skrevet

Leste for litt siden at man ikke burde drikke mer enn to dl smoothie til frokost

Her en dag leste jeg at mellommåltider bør være på 100 gram.

Ikke tro på alt du leser. Prøv deg fram til hva som passer for deg, og bruk sunn fornuft.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dropp nøttene! Da kutter du mye kalorier. Jeg lager min med fun light i stedet for noe melkeaktig. Dette blir en smoothie med mye kcal, men det kommer jo an på om du teller det!

Anonymous poster hash: 4b191...dcf

Men hun spør om smoothien er SUNN! Og det er den! Fettet i nøttene er SUNNE! Fun light er IKKE SUNT!

Tenker du slik:

Mye kcal = usunt

Lite kcal = sunt

?

Da bør du i så fall lese deg opp litt før du svarer her inne.

Anonymous poster hash: a013a...225

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Smoothien er sunn, men kanskje litt for mye fruktsukker..? Jeg tenker at det hadde vært lurt å bytte ut noe av det søte med for eksempel en type proteinpulver (gjerne vegansk som erteprotein eller hampprotein)

sunnsnack.no har noen ganske bra pakker med ingredienser for sunne smoothier. Kan lese mer om de her: http://sunnsnack.no/pakker/smoothiepakker/

Anonymous poster hash: 0569f...413

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...