AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #1 Skrevet 30. juni 2014 Jeg var til samtale hos Adecco i dag, og der fikk jeg utdelt avkyssningsark med om jeg hadde/hadde ikke vært domfelt - om jeg hadde/hadde ikke vært gjennom gjeldsordning / hatt flere betalingsanmerkninger, som skulle undertegnes på "ære og samvittighet" som Adecco ville mankulere så snart de hadde krysset av i sitt system at denne prosedyrer var gjennomført. Er dette lov? Videre ble jeg forklart at enkelte firma krevde vandelsattest og eller kredittsjekk, at i så tilfelle måtte kunden, alså den postensielle arbeidsgiveren kreve dette, og virkarbyrået ville da søke om vandelsattest med mitt samtykke, pr. stilling. Jeg ser jo i stillingsannonser innen politiet/tollmyndigheter/barnehage og slikt at det kreves vandelsattest, og det er greit, og vi vet det er lovlig. Men til en regnskapsstilling? Jeg forstår jo prinsippet der også, men har de lov til dette / hjemmel i dette? Anonymous poster hash: ac4d1...12f
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #2 Skrevet 30. juni 2014 http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1974-12-20-4/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3Anonymous poster hash: 2f3c1...5e7
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #3 Skrevet 30. juni 2014 Jeg sjekket den linken til lovdata, og fant ingenting om vekteryrket der, men du har ikke mulighet til å arbeide som vekter hvis du er dømt for vold,vinning eller narkotikakriminalitet, og dette må jo arbeidsgiver sjekke, så det spørs om ikke arbeidsgiver har mulighet til å be om dette. Fant også dette "Hovedregelen er du personlig må om søke om politiattest. For at en arbeidsgiver eller institusjon skal kunne kreve politiattest, må de ha anledning til dette etter loven. For eksempel kan studiesteder kreve politiattest fra studenter som kommer i kontakt med pasienter eller barnehagebarn, og Avinor AS kan kreve politiattest for personer som skal arbeide på flyplasser." Så hvis det er mulighet for at du kommer i kontakt med opplysninger som er f.eks hemmelige så har de vel mulighet til dette. Hvis de ikke har det, så får du kun svar fra politiet om at du ikke får en attest. Anonymous poster hash: c5875...b9f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå