AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #1 Skrevet 30. juni 2014 Jeg vil ikke virke uforskammet her, men jeg bare lurer på om dette er vanlig: Jeg ble invitert til en venninne, ingen lunsjavtale som i at hun skrev direkte "kom til lunsj", men hun skrev "vil du og babyen komme på besøk klokken 12" - noe som er lunsjtider. Da jeg kom hadde jeg ikke spist siden frokost siden jeg forventet å få servert mat hos henne. Da jeg kom inn døren sa hun "behold skoa på for vi kan gå på butikken med en gang". Vi plukket ut ting til en salat og da vi kom til kassen delte vi beløpet på to - hennes forslag. Jeg har hatt henne på besøk opptil 5 ganger de siste månedene på grunn av babyen, og da har hun alltid fått lusnj hos meg. Jeg har lagd i stand veldig gode retter også, men god drikke om juice eller smoothie. Jeg er ikke en frekk eller bortskjemt person altså, jeg sa heller ingenting til venninnen min, men jeg vil bare vite om det er jeg som forventer for mye eller om det er normalt å ta med gjesten sin på butikken og la henne betale for halve måltidet. Vi er forresten 25 år gamle, bor med hver vår mann og har godt betalte jobber. Anonymous poster hash: 92878...9b6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #2 Skrevet 30. juni 2014 Vil ikke si det er helt normalt, nei. Anonymous poster hash: 1f07a...a6f 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #3 Skrevet 30. juni 2014 Beklager skrivefeil: Jeg har hatt henne på besøk opptil 5 ganger de siste månedene på grunn av babyen, og da har hun alltid fått lusnj hos meg. Jeg har lagd i stand veldig gode retter også, med god drikke som juice eller smoothie. Anonymous poster hash: 92878...9b6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #4 Skrevet 30. juni 2014 Vil ikke si det er helt normalt, nei. Anonymous poster hash: 1f07a...a6f Hva er ikke normalt: å forvente lunsj eller å ikke servere lunsj? Anonymous poster hash: 92878...9b6
QueenOfTheSidewalk Skrevet 30. juni 2014 #5 Skrevet 30. juni 2014 Rart at hun ba deg med på butikken for at du også skulle betale. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #6 Skrevet 30. juni 2014 KAnskje hun har dårlig råd og synes det er pinlig å innrømme? Anonymous poster hash: e53b7...d7a 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #7 Skrevet 30. juni 2014 Jeg er enig i at det er rart. Jeg har handlet mat med venninner tidligere og delt kostnadene men da er det mer slik at vi henger sammen og bestemmer oss for å gå og handle mat og dra hjem og lage. Jeg inviterer ikke folk hjem til meg på lunch uten å ha lunch (eller ha råd til å stelle i stand lunch). Så nei det er ikke normalt, men jeg ville heller ikke gjort noe big deal ut av det. Anonymous poster hash: 742c0...4b6 3
Corvo Skrevet 30. juni 2014 #8 Skrevet 30. juni 2014 Jeg vil ikke virke uforskammet her, men jeg bare lurer på om dette er vanlig: Jeg ble invitert til en venninne, ingen lunsjavtale som i at hun skrev direkte "kom til lunsj", men hun skrev "vil du og babyen komme på besøk klokken 12" - noe som er lunsjtider. Da jeg kom hadde jeg ikke spist siden frokost siden jeg forventet å få servert mat hos henne. Da jeg kom inn døren sa hun "behold skoa på for vi kan gå på butikken med en gang". Vi plukket ut ting til en salat og da vi kom til kassen delte vi beløpet på to - hennes forslag. Jeg har hatt henne på besøk opptil 5 ganger de siste månedene på grunn av babyen, og da har hun alltid fått lusnj hos meg. Jeg har lagd i stand veldig gode retter også, men god drikke om juice eller smoothie. Jeg er ikke en frekk eller bortskjemt person altså, jeg sa heller ingenting til venninnen min, men jeg vil bare vite om det er jeg som forventer for mye eller om det er normalt å ta med gjesten sin på butikken og la henne betale for halve måltidet. Vi er forresten 25 år gamle, bor med hver vår mann og har godt betalte jobber. Anonymous poster hash: 92878...9b6 Så lenge hun ikke har problemer med å få pengene til å strekke til synes jeg dette var smålig. Hvis man spiser hos en venn "gratis" så burde man også gi denne vennen mat når de kommer på besøk. 2
Berit Skrevet 30. juni 2014 #9 Skrevet 30. juni 2014 (endret) Jeg hadde følt det som deg. Men hadde også tenkt at kanskje hun synes at det var sånn lettvindt dere skulle ha det. At kanskje de gangene hun hadde vært hos deg, hadde syntes det ble litt mye på den måten at hun selv ikke ville bydd på dette. Og derfor har hun ikke tidligere invitert deg heller. Men så har hun tenkt, pytt sann for hun liker deg jo godt, og vil ikke at det "forventningsgreiene?" skal hindre henne til å invitere deg. Neste gang kan jo du gjøre noe lignende, eller dere kan gå ut på cafè, eller jeg tror jeg rett og slett ville spurt henne om hva hun helst ville. Kanskje hun synes det er lettere å ha et mer avslappet forhold til venninner og enklere å ta kontakt hvis man ikke har forventninger om at man skal diske opp med ting. At det da også blir lettere å besøke, stikke innom. Endret 30. juni 2014 av Berit 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #10 Skrevet 30. juni 2014 Ingenting overrasker meg lenger. Sist jeg ble invitert på lunsj, hadde hun stekt to vaffelplater. Jeg holdt jo på å dø av sult.... Anonymous poster hash: 659e8...be1 1
Puny Skrevet 30. juni 2014 #11 Skrevet 30. juni 2014 Ganske spesielt ja... Kanskje hun ikke hadde tid til å handle inn, greit nok, men å be deg betale hører ingen sted hjemme.... 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #12 Skrevet 30. juni 2014 KAnskje hun har dårlig råd og synes det er pinlig å innrømme? Anonymous poster hash: e53b7...d7a Jeg tror ikke det, i så fall er det noe hun ike har fortalt meg om. Hun har hatt en stabil inntekt i et år, og de eier leiligheten de bor i. Jeg hadde følt det som deg. Men hadde også tenkt at kanskje hun synes at det var sånn lettvindt dere skulle ha det. At kanskje de gangene hun hadde vært hos deg, hadde syntes det ble litt mye på den måten at hun selv ikke ville bydd på dette. Og derfor har hun ikke tidligere invitert deg heller. Men så har hun tenkt, pytt sann for hun liker deg jo godt, og vil ikke at det "forventningsgreiene?" skal hindre henne til å invitere deg. Neste gang kan jo du gjøre noe lignende, eller dere kan gå ut på cafè, eller jeg tror jeg rett og slett ville spurt henne om hva hun helst ville. Kanskje hun synes det er lettere å ha et mer avslappet forhold til venninner og enklere å ta kontakt hvis man ikke har forventninger om at man skal diske opp med ting. At det da også blir lettere å besøke, stikke innom. Jeg har ikke servert noe store greier altså, men litt bedre en brødskiver. Vi har vært venner lenge så tror ikke hun har det inntrykket av meg. For noen år siden var vi alle studenter og hadde lite penger, da pleide vi å gå på butikken sammen og dele beløpet eller at vi tok med forskjellige varer og lagde maten sammen. Men det er jo to år siden vi holdt på slik, og de gangene vi har vært hos meg eller andre har verten ordnet maten selv. Anonymous poster hash: 92878...9b6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #13 Skrevet 30. juni 2014 Ingenting overrasker meg lenger. Sist jeg ble invitert på lunsj, hadde hun stekt to vaffelplater. Jeg holdt jo på å dø av sult.... Anonymous poster hash: 659e8...be1 Og du ble til og med invitert til LUNSJ. Her så var vel ikke avtalen direkte at vi skulle spise, men siden det var i lunsjtider så regnet jeg jo med det. Merkelig å bare lage to vafler Man pleier jo å blande sammen til en stor røre liksom. Anonymous poster hash: 92878...9b6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #14 Skrevet 30. juni 2014 Du hadde ikke fått lunsj her om du hadde blitt invitert kl 12, uten at det hadde vært avtalt på forhånd at det var lunsj. Jeg spiser nemlig ikke lunsj. Jeg spiser frokost kl 11, så for meg ville det vært unaturlig å servere deg lunsj når jeg nettopp er ferdig å spise. Du burde nok da heller svare "ja, det hadde vært koselig, ta en lunsj da?" for å bekrefte. Anonymous poster hash: 70fda...a4d 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #15 Skrevet 30. juni 2014 Skjønte ikke helt. Lagde dere ikke lunsj etter at dere handlet og du var med på å betale?Anonymous poster hash: 6a1e1...c66
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #16 Skrevet 30. juni 2014 Skjønte ikke helt. Lagde dere ikke lunsj etter at dere handlet og du var med på å betale?Anonymous poster hash: 6a1e1...c66 Jo, vi lagde lunsj, men jeg syntes det var litt rart at hun ikke hadde ordnet dette før vi kom ettersom hun alltid kommer til meg med ferdiglagd mat på bordet. I tillegg er det litt spesielt å la gjesten sin betale for halve lunsjen når man har invitert. Jeg ville hvertfall aldri gjort det slik om jeg selv hadde invitert en venninne over kl.12. Hun sendte meg jo melding dagen før, så hun hadde tid til å stelle i stand noe. Igjen - vil ikke virker uforskammet eller bortskjemt, jeg bare lurer på om jeg er rar som føler det slik eller om andre også ville regaert. I sitt stille sinn, så klart. Sa jo selvfølgelig ingenting til venninnen min. Anonymous poster hash: 92878...9b6 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #17 Skrevet 30. juni 2014 Jeg vil ikke virke uforskammet her, men jeg bare lurer på om dette er vanlig: Jeg ble invitert til en venninne, ingen lunsjavtale som i at hun skrev direkte "kom til lunsj", men hun skrev "vil du og babyen komme på besøk klokken 12" - noe som er lunsjtider. Da jeg kom hadde jeg ikke spist siden frokost siden jeg forventet å få servert mat hos henne. Da jeg kom inn døren sa hun "behold skoa på for vi kan gå på butikken med en gang". Vi plukket ut ting til en salat og da vi kom til kassen delte vi beløpet på to - hennes forslag. Jeg har hatt henne på besøk opptil 5 ganger de siste månedene på grunn av babyen, og da har hun alltid fått lusnj hos meg. Jeg har lagd i stand veldig gode retter også, men god drikke om juice eller smoothie. Jeg er ikke en frekk eller bortskjemt person altså, jeg sa heller ingenting til venninnen min, men jeg vil bare vite om det er jeg som forventer for mye eller om det er normalt å ta med gjesten sin på butikken og la henne betale for halve måltidet. Vi er forresten 25 år gamle, bor med hver vår mann og har godt betalte jobber. Anonymous poster hash: 92878...9b6 Vel, å be gjesten betale er (som voksen og ikke student) ikke god folkeskikk. Å gå på butikken, be gjester plukke ut det de spiser og så betale selv er derimot helt ok, og fryktelig lettvindt om gjestene er allergiske eller går på spesielle dietter. Å servere lunsj bare fordi klokken er 12 blir også feil - de aller fleste av mine venner som disker opp med "noe godt" kan ikke lage mat (og det kan jeg jo ikke fortelle dem) så da blir en sittende og trykke i seg noe ræl en ellers aldri ville ha funnet på å spise. Det greieste er å avtale om det er lunsj eller ikke. Så får hun (og du) anledning til å høflig si "nei takk, jeg spiser så sen frokost" eller en annen grei bortforklaring i stedet for å måtte navigere i farvannet rundt "maten du mener er god er ekkel og usmakelig". Anonymous poster hash: 0926d...b9e 1
Gjest Coolaid Skrevet 30. juni 2014 #18 Skrevet 30. juni 2014 Det lå vel i kortene at det var en "lunchavtale" selv om det ikke ble sagt direkte. Jeg ville tenkt akkurat som deg. Hun er vel litt kjip og gidd ikke lage i stand noe.
melatonin Skrevet 30. juni 2014 #19 Skrevet 30. juni 2014 Noen folk er bare sånn... Jeg skjønner det ikke helt selv. har en venninne jeg og som gjør slik du sier, når hun ber så skal der deles, og når jeg ber så betaler jeg... Det er uforskammet, en gang så sa jeg det til henne på en pen måte og hun reagerte ikke.. Før dagen etter på FACEBOOK! Skjelte meg ut for at jeg liksom kalte henne snylter. Da ble jeg veldig lei meg og begynte å ta litt avstand fra henne.. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #20 Skrevet 30. juni 2014 Og du ble til og med invitert til LUNSJ. Her så var vel ikke avtalen direkte at vi skulle spise, men siden det var i lunsjtider så regnet jeg jo med det. Merkelig å bare lage to vafler Man pleier jo å blande sammen til en stor røre liksom. Anonymous poster hash: 92878...9b6 Mhm, jeg ble invitert til lunsj, ja. Jeg har også opplevd å bli invitert ut til lunsj, og da er den andre "ikke sulten" og tar en kaffe. Poenget mitt, man kan ikke forvente noe, uten å avtale det, eller å være tydelig. Når jeg inviterer, så er jeg tydelig på at jeg lager mat, sjekker allergier og sier ikke spis på forhånd. Anonymous poster hash: 659e8...be1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå