Leehyori Skrevet 30. juni 2014 #1 Skrevet 30. juni 2014 Jeg lurer på noen ting, helt siden jeg var liten så har jeg vært redd for at mamma og pappa skulle dø, spessielt pappa. Jeg kunne ligge i senga og tenke på dette også ender det med masse tårer. Ettersom jeg ble eldre så har dette ikke blitt bedre, men nå gråter jeg fordi jeg har dårlig samvtittighet. Jeg bodde først hos min mor, hun slet med samboer og mye annet, sinne gikk ofte utover meg og min lillesøster. Jeg fikk til slutt nok og flyttet til faren min, etter noen år flyttet også søsteren min fra moren min, hun har senere hatt problemer med kjærester, eks kjæreste som er far til lillesøstra mi osv. Hun sitter med mye å tenke på, har ingen familie bortsett fra meg og lillesøsteren min. Hver gang hun ringer så er det bare noe trist hun har å si, som feks. at hun har vært hos psykolog og psykologen sier at enten så må hun følge samboeren sin rundt, feks. han er på vestlandet nå og hun fikk ikke lov til å være alene hjemme av psykologen, hun har 2 valg, bli lagt inn på psykisk sykehus eller å være med samboeren sin 24/7. Jeg ønsker at jeg kunne gjort noe, men jeg føler meg litt hjelpes løs..sitter bare med dårlig samvittighet, jeg tror den kan være fordi at jeg tror hun ikke ville slitt så mye hvis jeg ikke hadde flyttet ut, jeg tror at lillesøsteren min ikke ville flyttet ut om jeg ikke hadde flyttet osv. Samvittigheten for faren min er nok værst, han har blitt "gammel", altså han har ikke det brune håret lengre, han er ikke sprek lengre osv. Han har blitt grå og stiv, er ofte alene. Jeg bodde hos han, men jeg var ikke der. Jeg satt gjerne å spilte spill fra morgen til kveld, jeg ønske jeg brukte mer tid på å sitte i sofaen med han, grunnen til at jeg låste meg selv inne på rommet var fordi han hadde gjort noen "slemme" ting mot meg som har gitt meg et helt annet syn på han, men uansett hva han har gjort så er jeg fortsatt glad i han. Jeg hadde også en stemor + stesøster som jeg hatet, de var også mye i stuen som gjorde at jeg mistet mer lysten til å sitte i stuen med faren min. Jeg har dårlig samvittighet fordi faren min har blitt så gammel, fordi han jobber så mye, fordi han har et "dårlig" forhold med stemoren min, han gjør all husarbeid, han må stresse pga. stesøsteren min. Jeg skylder faktisk på stemoren min og stesøsteren min for all stresset og ekstra arbeidet faren min må igjennom. Jeg flyttet ut fra faren min for 1 år siden, jeg hadde nettopp kommet hjem fra 1 måneds ferie og det første jeg fikk høre var nedlatende ting fra stemoren min, da fikk jeg nok. Jeg pakket sakene mine og flyttet ut. Jeg bor hos samboeren min nå, jeg har det fint. Eneste triste i hverdagen er min familie, ikke noe koselig å prate om, ikke noe annet en kleine og triste samtaler. Jeg får heller ikke besøkt faren min fordi jeg ikke vil se, ha noe med stemoren min å gjøre. Jeg har kuttet dem helt ut. Jeg har ikke sett stemor eller stesøster på 1 år og livet mitt ble kjempe bra da jeg flyttet ut. Men så var det den samvittigheten da...
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #2 Skrevet 30. juni 2014 Ut fra det du skriver kan jeg ikke se at du har noen som helst grunn til å føle deg skyldig. Du må ikke ta på deg skylda for alle problemene dine foreldre har; kanskje du selv kunne tatt deg en tur til psykolog? Forskning viser at barn av psykisk syke foreldre er en risikogruppe når det gjelder å selv utvikle psykisk sykdom. Det å ta på seg skylda for alt det gale som hender med dem er dessverre veldig vanlig. Flott at du har flyttet ut. La ikke samvittigheten din ete deg opp; ingen av de problemene dine foreldre har er ditt ansvar. Ikke nå noen måte. Anonymous poster hash: 13f21...130 3
Gjest Coolaid Skrevet 30. juni 2014 #3 Skrevet 30. juni 2014 Oi dette var stort og vanskelig for deg. Du skal ikke ha dårlig samvittighet. Alle mennesker, som blir sett på som voksne har ansvar for seg selv og de barna de har. Du har ikke ansvar for foreldrene dine eller annen familie. Jeg forstår konflikten du er i med deg selv. Først vil jeg anbefale deg å snakke med fastlege og be om henvisning til psykolog. Da får du en å snakke med som kan støtte deg i hvordan du kan få det best mulig i livet ditt. Det virker som om du har en del ting å bearbeide. Det er lov og helt greit å ikke ønske å ha så mye eller noe med egen familie eller deler av den å gjøre. Det som er så flott når man er voksen er at man kan velge de tingene som er bra for en selv og utelukke ting som ikke er bra. Det er også veldig vanlig å være glad i familien sin selv om de gjør slemme ting eller forholdet mellom dere ikke er bra. Om du ønsker å møte familien din: Et tips til deg kan være å møte faren din på en kafe, altså bare ham, ikke stemor eller noe andre til stede. Det samme kan du gjøre med søsteren din. Da bestemmer du tid og sted, og kan selv ha kontroll over hvor lenge dere er sammen. Blir det vanskelig etter en stund så kan enkelt avslutte treffet samt at du ikke trenger å være redd for ubehageligheter. Kanskje å møtes en sjelden gang kan være bra for deg / dere ? Syns du gjør mange bra ting. Stå på
Leehyori Skrevet 30. juni 2014 Forfatter #4 Skrevet 30. juni 2014 (endret) Oi dette var stort og vanskelig for deg. Du skal ikke ha dårlig samvittighet. Alle mennesker, som blir sett på som voksne har ansvar for seg selv og de barna de har. Du har ikke ansvar for foreldrene dine eller annen familie. Jeg forstår konflikten du er i med deg selv. Først vil jeg anbefale deg å snakke med fastlege og be om henvisning til psykolog. Da får du en å snakke med som kan støtte deg i hvordan du kan få det best mulig i livet ditt. Det virker som om du har en del ting å bearbeide. Det er lov og helt greit å ikke ønske å ha så mye eller noe med egen familie eller deler av den å gjøre. Det som er så flott når man er voksen er at man kan velge de tingene som er bra for en selv og utelukke ting som ikke er bra. Det er også veldig vanlig å være glad i familien sin selv om de gjør slemme ting eller forholdet mellom dere ikke er bra. Om du ønsker å møte familien din: Et tips til deg kan være å møte faren din på en kafe, altså bare ham, ikke stemor eller noe andre til stede. Det samme kan du gjøre med søsteren din. Da bestemmer du tid og sted, og kan selv ha kontroll over hvor lenge dere er sammen. Blir det vanskelig etter en stund så kan enkelt avslutte treffet samt at du ikke trenger å være redd for ubehageligheter. Kanskje å møtes en sjelden gang kan være bra for deg / dere ? Syns du gjør mange bra ting. Stå på Takk for svar Jeg har flere ganger prøvd å invitere faren min på feks. resturang, men det vil han ikke være med på. Jeg har også besøkt han mens stemor er på jobb, men vi sitter ikke sammen, jeg liker ikke å sitte ved siden av han, klemme han osv. pga de tingene han har gjort mot meg tidligere. Det er veldig vanskelig, jeg får ikke hatt det forholdet jeg ønsker fordi jeg sitter med vonde minner. Når jeg er på besøk så sitter jeg å leker, koser med hundene og han ser på tv. Det blir veldig kleint... Jeg var på besøk hos han i helgen, jeg og samboeren min..når vi dro så sto tårene... Koster det mye for en psykolog? Endret 30. juni 2014 av Leehyori
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #5 Skrevet 30. juni 2014 Takk for svar Jeg har flere ganger prøvd å invitere faren min på feks. resturang, men det vil han ikke være med på. Jeg har også besøkt han mens stemor er på jobb, men vi sitter ikke sammen, jeg liker ikke å sitte ved siden av han, klemme han osv. pga de tingene han har gjort mot meg tidligere. Det er veldig vanskelig, jeg får ikke hatt det forholdet jeg ønsker fordi jeg sitter med vonde minner. Koster det mye for en psykolog? Psykolog som har avtale med det offentlige koster 315 her jeg bor i hvert fall, og når du har kommet over egenandelstaket er det helt gratis. Husker ikke helt hva egenandelstaket ligger på nå, men det er kanskje rundt 2500? Absolutt en god investering vil jeg si Vil det ikke bli bedre for deg å rett og slett kutte kontakten med din far? Er det for din egen del eller for hans del at du har bedt ham med på restaurant? Har han bedt det om unnskyldning og uttrykt anger? Du skylder ham ingenting. Anonymous poster hash: 13f21...130 1
Leehyori Skrevet 30. juni 2014 Forfatter #6 Skrevet 30. juni 2014 Psykolog som har avtale med det offentlige koster 315 her jeg bor i hvert fall, og når du har kommet over egenandelstaket er det helt gratis. Husker ikke helt hva egenandelstaket ligger på nå, men det er kanskje rundt 2500? Absolutt en god investering vil jeg si Vil det ikke bli bedre for deg å rett og slett kutte kontakten med din far? Er det for din egen del eller for hans del at du har bedt ham med på restaurant? Har han bedt det om unnskyldning og uttrykt anger? Du skylder ham ingenting. Anonymous poster hash: 13f21...130 Jeg tror at det bare vil gjøre vondt værre å kutte kontakt helt, jeg ber han ut for min skyld, for at jeg ikke skal ha dårlig samvittighet. Han har sagt "unnskyld", han gjorde noe og han løy om grunnen til hvorfor han gjorde det, om dere forstår. Han har også gjort flere ting som har ført til at jeg har mistet tillit til han. Jeg har snakket med min bestemor og tanter og de tror jo ikke på hva jeg forteller dem, de vet at jeg har hatt det "ille" pga. stemoren min, de liker heller ikke stemoren min og har prøvd å få faren min til å gå fra henne flere ganger. Jeg prøvde å snakke med moren min også, men det eneste "rådet" jeg får fra moren min og slekten er å flytte til dem... :/ det løser ingenting for meg.
Gjest Coolaid Skrevet 30. juni 2014 #7 Skrevet 30. juni 2014 AnonymBruker, on 30 Jun 2014 - 12:16, said: Psykolog som har avtale med det offentlige koster 315 her jeg bor i hvert fall, og når du har kommet over egenandelstaket er det helt gratis. Husker ikke helt hva egenandelstaket ligger på nå, men det er kanskje rundt 2500? Absolutt en god investering vil jeg si Vil det ikke bli bedre for deg å rett og slett kutte kontakten med din far? Er det for din egen del eller for hans del at du har bedt ham med på restaurant? Har han bedt det om unnskyldning og uttrykt anger? Du skylder ham ingenting. Anonymous poster hash: 13f21...130 Dersom du har henvisning fra fastlege så lønner det seg å til en psykolog som har offentlig avtale som nevnt over. Du får liste eller anbefaling fra fastlegen over psykologer. Lurer på om du er student eller om du jobber. Er du student får du dekket helsehjelp eller du kan få psykologhjelp gjennom studentsamskipnaden Uansett så gå til fastlegen så snart du kan, og få ordnet med henvisning. Det er ofte litt ventetid så best å få gjort det Hva er det faren din har gjort mot deg ?
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #8 Skrevet 30. juni 2014 Egenandelstaket er visst 2105 i år fant jeg ut, jeg tok litt hardt i når jeg gjettet 2500. Du får frikort i posten når du har betalt det beløpet, og har du betalt for mye får du automatisk tilbakebetalt det overskytende til kontoen. Og som Coolaid nevner, er det gjerne gunstige ordninger for studenter. Håper det ordner seg for deg; det høres ut som en tung byrde, det du bærer på. Anonymous poster hash: 13f21...130
Leehyori Skrevet 30. juni 2014 Forfatter #9 Skrevet 30. juni 2014 (endret) Dersom du har henvisning fra fastlege så lønner det seg å til en psykolog som har offentlig avtale som nevnt over. Du får liste eller anbefaling fra fastlegen over psykologer. Lurer på om du er student eller om du jobber. Er du student får du dekket helsehjelp eller du kan få psykologhjelp gjennom studentsamskipnaden Uansett så gå til fastlegen så snart du kan, og få ordnet med henvisning. Det er ofte litt ventetid så best å få gjort det Hva er det faren din har gjort mot deg ? Fjernet det han gjorde mot meg, redd for å bli gjennkjent. Endret 30. juni 2014 av Leehyori
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #10 Skrevet 30. juni 2014 han må stresse pga. stesøsteren min. Jeg skylder faktisk på stemoren min og stesøsteren min for all stresset og ekstra arbeidet faren min må igjennom. Akkurat dette forstår jeg ikke helt - hva er det stesøsteren din og stemoren har gjort mot ham, sånn rent bortsett fra at de er slappe med husarbeidet? Etter hva jeg leser har jo også din stesøster vært gjennom mye, og det er jo tross alt ikke noe rart om hun av den grunn velger å holde avstand til ham. Det er jo tross alt han som har påført henne store påkjenninger og stress; ikke omvendt. Jeg skriver ikke dette for å rakke ned på faren din, håper du ikke tar det ille opp. Men hun har nok et annet syn på ham enn hva du gjør, og jeg tror nok det vil være bra for deg også om du klarer å ta faren din ned fra den pidestallen du har satt ham på. Jeg vet det sikkert er harde ord, du er glad i ham og jeg beklager om det er sårende å lese. Men jeg tror det er det som må til. Anonymous poster hash: 13f21...130
Leehyori Skrevet 30. juni 2014 Forfatter #11 Skrevet 30. juni 2014 Akkurat dette forstår jeg ikke helt - hva er det stesøsteren din og stemoren har gjort mot ham, sånn rent bortsett fra at de er slappe med husarbeidet? Etter hva jeg leser har jo også din stesøster vært gjennom mye, og det er jo tross alt ikke noe rart om hun av den grunn velger å holde avstand til ham. Det er jo tross alt han som har påført henne store påkjenninger og stress; ikke omvendt. Jeg skriver ikke dette for å rakke ned på faren din, håper du ikke tar det ille opp. Men hun har nok et annet syn på ham enn hva du gjør, og jeg tror nok det vil være bra for deg også om du klarer å ta faren din ned fra den pidestallen du har satt ham på. Jeg vet det sikkert er harde ord, du er glad i ham og jeg beklager om det er sårende å lese. Men jeg tror det er det som må til. Anonymous poster hash: 13f21...130 Stesøsteren min er den typiske jenta du hører hele bygda snakker om, hun har gjort alt, ingen utdanning, driver med dop, har to barn, den ene har barnevernet hentet allerede, eks kjæresten hennes har knivstukket en gutt stesøsteren min sov med, hun har gjort masse masse, hun er et vrak. Hun stjeler også. Hun har heller ikke fullført noe skole, ingen jobb. Det er bare dop og unger som blir tatt av barnevernet.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #12 Skrevet 30. juni 2014 Stesøsteren min er den typiske jenta du hører hele bygda snakker om, hun har gjort alt, ingen utdanning, driver med dop, har to barn, den ene har barnevernet hentet allerede, eks kjæresten hennes har knivstukket en gutt stesøsteren min sov med, hun har gjort masse masse, hun er et vrak. Hun stjeler også. Hun har heller ikke fullført noe skole, ingen jobb. Det er bare dop og unger som blir tatt av barnevernet. Høres ikke ut som hun har det bra. Det er neppe et slikt liv hun ønsker seg. Det er åpenbart en påkjenning for din far, men det er verre for din stesøster. Det er jo ikke noe hun gjør for å plage ham. Alt det du nevner kan kanskje være et resultat av ting din far har gjort mot henne; det er ikke så rent uvanlig at barn som har blitt misbrukt og har hatt en hard oppvekst ender opp på den måten. De tar dop for å glemme vonde minner, klarer ikke fullføre skolegang etc. Du later til å være et løvetannbarn, jeg er glad for at du ikke har endt opp med et slikt liv. Anonymous poster hash: 13f21...130 1
Leehyori Skrevet 30. juni 2014 Forfatter #13 Skrevet 30. juni 2014 Høres ikke ut som hun har det bra. Det er neppe et slikt liv hun ønsker seg. Det er åpenbart en påkjenning for din far, men det er verre for din stesøster. Det er jo ikke noe hun gjør for å plage ham. Alt det du nevner kan kanskje være et resultat av ting din far har gjort mot henne; det er ikke så rent uvanlig at barn som har blitt misbrukt og har hatt en hard oppvekst ender opp på den måten. De tar dop for å glemme vonde minner, klarer ikke fullføre skolegang etc. Du later til å være et løvetannbarn, jeg er glad for at du ikke har endt opp med et slikt liv. Anonymous poster hash: 13f21...130 Jeg tror nok at om faren min ikke hadde vært min far så hadde jeg nok hatet han på lik linje som jeg hater min stesøster og stemor. men ja, jeg er veldig forundret over at jeg ikke har endt opp slik som min stesøster...
Gjest Coolaid Skrevet 30. juni 2014 #14 Skrevet 30. juni 2014 Leehyori, on 30 Jun 2014 - 12:58, said: Fjernet det han gjorde mot meg, redd for å bli gjennkjent. Det så jeg ikke men du skal uansett ikke poste noe som du selv ikke ønsker
Leehyori Skrevet 30. juni 2014 Forfatter #15 Skrevet 30. juni 2014 Det så jeg ikke men du skal uansett ikke poste noe som du selv ikke ønsker jeg skal kontakte psykolog, kom jeg fram til. Takk for alle svar
Gjest Coolaid Skrevet 30. juni 2014 #16 Skrevet 30. juni 2014 Leehyori, on 30 Jun 2014 - 15:15, said: jeg skal kontakte psykolog, kom jeg fram til. Takk for alle svar Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #17 Skrevet 30. juni 2014 jeg skal kontakte psykolog, kom jeg fram til. Takk for alle svar Tror en psykolog vil kunne være til stor hjelp Lykke til videre! Anonymous poster hash: 13f21...130
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå