AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #1 Skrevet 30. juni 2014 Bor for øyeblikket et sted på landet grunnet jobb, så et huskjøp er nok uaktuelt de kommende tre årene. Det er billig å leie her (4500 kr + strøm), og vi er to stk som deler regningen. Sparepotensialet er med andre ord ganske høyt! For øyeblikket sparer jeg 750 kr i pensjon, 2000 kr i fond (index og forvaltede), og ca 9000 kr på høyrentekonto i Sparesmart (hvor 25000 blir overført herfra til BSU 1 januar hvert år). I det siste har jeg sterkt vurdert å opprette BSU 2.0 (har DNB). Det positive her er at jeg utnytter meg av den gode renten (bedre enn boliglån), penger blir låst av til bolig, og jeg tror banken blir mer villig til å gi oss lån hvis både jeg og samboer makser ut BSU og BSU 2.0 hvert år. Ulempen er at jeg låser meg til DNB, står svakere stilt hvis jeg tapper høyrentekontoen for 55 000 kr hver januar hvis noe skjer, og jeg taper eventuell gevinst både rente og skattemessig kontra fond. Er det noen som har hatt både BSU og BSU 2.0 i en bank, fått lån i en annen, og fått beholde BSU/BSU 2.0 i bank nr 1? Har lyst til å beholde BSU-pengene så lenge som mulig (til jeg er 34). Alternativene er å fortsette slik jeg gjør, evnt. å øke fondsparingen. Anonymous poster hash: c8cec...0cb
pengedilla Skrevet 30. juni 2014 #2 Skrevet 30. juni 2014 Bor for øyeblikket et sted på landet grunnet jobb, så et huskjøp er nok uaktuelt de kommende tre årene. Det er billig å leie her (4500 kr + strøm), og vi er to stk som deler regningen. Sparepotensialet er med andre ord ganske høyt! For øyeblikket sparer jeg 750 kr i pensjon, 2000 kr i fond (index og forvaltede), og ca 9000 kr på høyrentekonto i Sparesmart (hvor 25000 blir overført herfra til BSU 1 januar hvert år). I det siste har jeg sterkt vurdert å opprette BSU 2.0 (har DNB). Det positive her er at jeg utnytter meg av den gode renten (bedre enn boliglån), penger blir låst av til bolig, og jeg tror banken blir mer villig til å gi oss lån hvis både jeg og samboer makser ut BSU og BSU 2.0 hvert år. Ulempen er at jeg låser meg til DNB, står svakere stilt hvis jeg tapper høyrentekontoen for 55 000 kr hver januar hvis noe skjer, og jeg taper eventuell gevinst både rente og skattemessig kontra fond. Er det noen som har hatt både BSU og BSU 2.0 i en bank, fått lån i en annen, og fått beholde BSU/BSU 2.0 i bank nr 1? Har lyst til å beholde BSU-pengene så lenge som mulig (til jeg er 34). Alternativene er å fortsette slik jeg gjør, evnt. å øke fondsparingen. Anonymous poster hash: c8cec...0cb Hvor gammel er du? Hvor mye penger har du på høyrentekonto? Mine umiddelbare tanker er at du makser ut BSU hver år, og resten går inn på høyrentekonto avmerket egenkapital boligformål. Du kan selvsagt forsette med fondssparingen. Hvis du setter av pengene på en høyrentekonto er du ikke bundet til noen bank, men igjen så er det vel litt dårligere rente. Men det tror jeg er verdt det, for det er MYE mer å spare på å vurdere flere banker når man skal ta opp boliglån enn de rentekronene utgjør😊 Du hørtes i alle fall ut som en ivrig sparer, lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #3 Skrevet 30. juni 2014 Jeg er 25 år, og har ca 100 000 kr på høyrentekonto. Er det slik at man blir uaktuell hos andre banker vis man har BSU 2.0 i DNB? TS Anonymous poster hash: c8cec...0cb
pengedilla Skrevet 30. juni 2014 #4 Skrevet 30. juni 2014 Jeg er 25 år, og har ca 100 000 kr på høyrentekonto. Er det slik at man blir uaktuell hos andre banker vis man har BSU 2.0 i DNB? TS Anonymous poster hash: c8cec...0cb Du blir ikke uaktuell hos andre banker nei, men mulig du låser BSU2 pengene slik at du må ta opp boliglånet i DNB..? Uansett, hvis du vil la BSU stå urørt til du er 34 år (noe som er kjempesmart) så ville jeg spart egenkapital til bolig på høyrentekonto slik at du kan ta egenkapitalen derfra i steden for å sprette BSU'en(e) din(e). Så når du har fått kjøpt deg bolig så er det bare å spare siste rest på BSU for så å betale de inn på boliglånet når du blir 34 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå